De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:49

arno8 schreef:
Hoi, ik heb even een vraagje. Kort gezegd: Bij een dubbele zool die loskomt en die je er dan uitsnijdt, is het dan normaal dat je een zwart teerachtig laagje daarboven tegenkomt?
Zo niet, dan hier een heel verhaal in de hoop dat ik dan hoor wat het wel kan zijn. Ik was een fjord aan het bekappen, die heeft een paar maanden geleden een hoefzweer gehad die er door de DA is uitgesneden, er zat toen een flink gat in de toon.
Ik laat bij de fjord de uitronding in de witte lijn uitkomen, omdat die enorm breed is en omdat ze vrij vaak bevangen was. Maar bij die ene hoef laat ik de ronding niet in de witte lijn uitkomen vanwege dat gat in de toon.
Nu heb ik haar vandaag bekapt en toen zag ik dat er een stuk zool los zat, ik vermoed een dubbele zool, in allebei de kwartieren zat het. Daarboven zat dus, vooral bij de toon, wat zwart spul.
Wat is het en wat moet ik er mee?

Van af blijven en een echte bekapper bellen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:51

Mooie fotoos Kiara! Bevalt de Barefoot nog goed?

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:54

Dank!
Ja!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:04

@arno8: leest als de restanten van het hoefzweer maar ik adviseer je hetzelfde als Antheman: haal een ervaren bekapper erbij voordat er wat fout gaat.

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:33

Kiara: Nog bedankt voor de foto's, wat mij betreft is het OOK wel een foto-topic. Zien er goed uit idd

Arno8: Zodra ik hoefbevangenheid lees, verandert het hele verhaal, durf er dan ook geen uitspraak meer over te doen.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:56

Kiara schreef:
Gister zijn de hoeven weer onder handen genomen, en tot mijn grote vreugde zijn we (novia en ikke, vnl. Novia dan) schimmel-vrij!

White line disease?

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:27

Oe geen idee eigenlijk. Zal eens navragen. Ik zoek nog wel een keer een foto van enkele weken terug.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:23

Afbeelding
de veel te korte achterhoeven..... hij gaat als de brandweer zelfs over een puinpad..... ????? ......

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:56

ze zijn niet te kort. wat zeurt hij nou toch.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:57

tja, vertel het me eens, jij kent hem ook..... hij heeft het hioer al 2 jaar over.....en vindt het zorgwekkend....

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:02

Ik zou meer waarde hechten aan wat mijn paard mij vertelt dan een of andere "vakman"...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:05

dit is geen vakman tussen aanhalingstekens, maar iemand met een echte opleiding, helaas..... hij heeft het me uitgelegd en uitgetekend en it makes sense, maar ik snap niet dat Morrie zo goed loopt..... nu liep ie met een zoolzweer ook gewoon door..... dus erg pijngevoelig is ie niet......

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:12

Mijn naaste collega's en ik hebben ook allemaal een opleiding (dezelfde ook nog), maar ik heb echte vaklui én knoeiers om mij heen op het werk.. Fijn dat morrie niet moeilijk loopt. dat telt.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:23

als ik mijn bekapper een knoeier zou vinden, had ik allang een ander laten komen, hij doet iedere maand keurig werkt, legt alles uitgebreid uit en heeft een opleiding bij de AANHCP gedaan en niet bij de fam. Veldman ofzo...... ik snap alleen niet dat Morrie nog zo goed loopt.......

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:43

hij is geen knoeier maar hij ziet ook weleens wat niet. zoals het zoekgeraakte steunsel van Jackie als gevolg van een hoefzweer en de dubbele zool van Briolette.

heeft hij er wel rekening mee gehouden dat de hoeven misschien zo kort zijn/lijken omdat ze zo groot zijn en omdat waarschijnlijk het hoefbeen wat hoger in de hoef zit? als het echt zo dramatisch zou zijn als hij zegt dan zou Morrie toch voor geen meter moeten kunnen lopen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:45

ja dat is juist zo raar, dat zei ie ook, maar Morrie loopt gewoon door......

nou ja, we zullen wel zien hoe het verder gaan, ze gaan pas 1 juni de wei op ipv 1 mei dus erg hard groeien doen ze ook niet.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:05

Misschien is de bekapper in kwestie (te) voorzichtig en voorziet problemen. Maar ... met voorzichtigheid worden die hoeven ook niet getraind op allerlei soorten ondergrond.

Zelf vind ik ook dat de beste graadmeter is, hoe het voelt hoe je paard onder de man/vrouw voortbeweegt.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:34

misschien kun je er een DA met een mobiel röntgenapparaat bijhalen om te bepalen waar het hoefbeentje nou precies zit. ben je van het gezemel af.

hoe diep zijn de straalgroeven eigenlijk?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:07

dat heb ik geprobeerd, Gooiland heeft zo'n mobiel ding, maar ze maken geen pretfoto's en ik kon er beter gewoon ijzers onder laten zetten bij een goede hoefsmid, want deze hoeven zijn veel te kort, dat kon ze zo wel zien......

DA's zijn over het algemeen geen voorstanders van NB.....
niet degenen die bij on op stal komen iig....

de straalgroeven zijn er praktisch niet, dat was een deel van de uitleg (met tekeningen) waarop hij baseert dat de hoeven te kort zijn.

Mijn bekapper staat bekend om zijn behoudendheid, dat is algemeen bekend

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:53

Kiara schreef:
Ik zou meer waarde hechten aan wat mijn paard mij vertelt dan een of andere "vakman"...

zo denk ik er ook over

moet je eens hardop hier op bokt zeggen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:54

maar ja, als je er zelf de ballen verstand van hebt, heb je iemand nodig die er wel alles vanaf weet...... en zal je op zijn oordeel moeten vertrouwen.....

Deighton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:01

smurf schreef:
maar ja, als je er zelf de ballen verstand van hebt, heb je iemand nodig die er wel alles vanaf weet...... en zal je op zijn oordeel moeten vertrouwen.....

Hoi Smurf,

De hoeven lijken inderdaad heel kort van achter, maar is op een foto vaak erg slecht te zien. Ik ben altijd huiverig om een oordeel te geven nav een foto.
Ik moet overigens zeggen dat het lang niet altijd is wat je ziet. Ik haalde enige maanden geleden een paard van 29 van de ijzers. Hoeven zagen er echt niet uit. Ik dus mijn hele verhaal gehouden over gevoeligheid etcetera. Paard heeft geen moment slecht gelopen en hoeven trekken al aardig bij. Een andere klant van me heeft perfecte hoeven (paardje dus) maar is na een half jaar zonder ijzers toch nog gevoelig op de kiezels. Onlangs dus toch maar hoefschoenen aangemeten. Paardje loopt nu perfect.
Meestal verteld het paard zelf het beste verhaal, maar je hebt er uiteraard paarden bij die dusdanig hard zijn dar ze zonder hoeven nog redelijk zouden lopen.
Ik heb verder wel de ervaring dat als je je zorgen gaat maken over het echt te kort zijn, de hoeven vaak een ineens een groeispurt maken.

Groet,
Simon

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:03

Citaat:
Ik heb verder wel de ervaring dat als je je zorgen gaat maken over het echt te kort zijn, de hoeven vaak een ineens een groeispurt maken.

die ervaring heb ik ook van voorgaande jaren, maar toen gingen ze begin mei het gras op en nu is er geen gras, dus gaan ze pas op z'n vroegst in juni.... zolang ie in de modder staat, groeien ze niet...

Maar 1 x per week een stapritje, grotendeels door de berm, moet wel kunnen, vind ik persoonlijk.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:56

Eigenlijk best jammer dat je de uitleg van de bekapper niet in details voor je kunt halen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:05

dat kan ik wel, maar ik kan hier geen tekeningen neerzetten en zonder de tekeningen kan ik het niet uitleggen