Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:15

Fabster schreef:
O ja! Ik dacht dat ik het midden vd 8 moest zijn. Dus ik kwam steeds in de knoop. Maar nu snap ik m.

Ik werk vanuit Voest, inderdaad. Weet niet veel van Parelli.

Hahahaha, ja kvind het al iets makkelijker zonder touw...dat bleef altijd achter de tonnen hangen :+

xxdomiixx

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:38

Ik gebruik pionnen voor de figure-8 :) tonnen heb ik niet

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:40

xxdomiixx schreef:
Ik gebruik pionnen voor de figure-8 :) tonnen heb ik niet

Ja hoe dom van mij :') , achja zo zie je maar dat het ene probleem weer iets anders moois naar boven brengt hahahaha

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:56

Ik heb tonnen én pionnen. Dan moet het toch gaan lukken?! :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:59

Oh wat een luxe probleem Fabster, dat maakt het wel moeilijk :p

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:01

:D

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:33

Ik zou me graag bij jullie willen melden.. Voorheen reed ik een RBE paard, trekpaard Nina..

Tegenwoordig heeft de boer een ander paard voor me.. Trekpaard Quirina, die al snel de naam Kiwi kreeg. :+ Ik zie in haar echt een LBE paard.

Afbeelding

Ik heb gelijk een vraag.. 1 van de dingen waarmee je een LBE blij maakt, is variatie. Hoe kan ik bijvoorbeeld het buiten rijden leuk houden voor haar? Ik ben daar toch van afhankelijk, helemaal in de zomer.. om dan een hele kudde trekpaarden uit de wei te halen om daar te kunnen rijden zie ik niet zo zitten.
Ik ga wel met haar lessen, om het af te kunnen wisselen.. maar zoek naar tips voor buiten. Ik zat al te denken om eens lekker van de paden af te gaan bijvoorbeeld in het bos, banjeren over flinke takken. Ook rijtechnisch kan ik haar natuurlijk wel bezig houden..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:05

Hallo Helena, welkom hier. Het hangt ook wat af van hoeveel verschillende routes je kunt rijden. Maar je kan ook afwisselen in naast haar wandelen, of aan de fiets, keertje door het dorp. Keertje bos. Soms alleen of soms in gezelschap.

Ik had vandaag een redelijke hoofdpijn rit. Mijn LBE verandert buiten (als we allee buiten rijden) soms echt in RBE. Geen land mee te bezeilen... -O- .

Ik heb vorig jaar bijna het hele jaar alleen gereden. Dat ging best aardig. Tegenwoordig rijdt ik op dinsdag regelmatig met een maatje. Dat heeft duidelijk de voorkeur van mijn LBEer. Dus nu is ze alleen bijna niet meer normaal te rijden. Zeker niet als het niet de normale route richting bos is. En ik wil juist ook langs de weg oefenen, want in de zomer is het in het bos niet te doen vanwege de dazen. Dus dan moeten we iets anders.

Zij schrikt echt op elke meter. En niet van verkeer, want ze is goed verkeersmak. Maar ze achrikt van iets anders en schiet dus gewoon de weg op. Óók als er een auto aan komt. |o Maar het ergste vind ik, dat ik dus wel met aardig strakke teugels rij en het af en toe echt trekken is aan die teugels. En daar ben ik echt helemaal niet van! Zij kan echt netjes lopen en is op zit te rijden, maar op dit soort momenten dramt ze echt overal doorheen. De teugels langer houden is echt levensgevaarlijk. Want dan liggen we echt in een greppel of op een auto....zucht...

Veel oefenen, ik weet het. Maar soms ben ik het echt zat. Je gaat nooit ontspannen op pad.

On the bright side: op het stuk waar ik vandaag reed, hebben jongens met crossmotors een leuk traject gemaakt tegen de taluut van de snelweg op. Er loopt een veldweg paralel aan de snelweg en tussen de snelweg en de veldweg zit een berg die (denk ik) fungeert als een geluidswal ofzo. Ik had dat al eerder gezien, maar toen was het nat en wilde ik biet naar boven. Vang dat het glad was. Maar nu was het mooi droog dus even een paar keer bergje op en af. Dát vond ze dus echt heel leuk! Dus die hou ik er maar in. Meteen goed voor de bilspieren.

Dus om terug te komen op LBE en afwisseling: ik vind die van mij nogal ingewikkeld: te vaak hetzelfde ronde en ze vindt er niks meer aan en wordt steeds slomer. Maar nieuwe routes en het paard gaat volledig over de zeik....

Wie heeft de gouden tip?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:21

Mijn paard is ook echt van de afwisseling maar soms ook echt schrikkerig en drammerig. Gaat steeds beter. Wat ik doe als hij schrikkerig is, op de plek zelf allerlei oefeningen (zijwaarts, achterhand verplaatsen etc) werkt dat niet stap ik af en probeer hem dan te kalmeren is hij kalm stap ik weer op. Is hij wel kalm maar nog niet kalm genoeg om op stappen dan wandel ik verder tot de rust is terug gekeerd. Voor de afwisseling doe ik gewoon wat al genoemd is (wandelen, routes, oefeningen, alleen, samen, combinaties van deze opties)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:55

@ Fabster: Precies dat ja.. ze is snel verveeld, maar met te veel nieuwe dingen te gelijk maak ik haar niet blij. Zoals bijvoorbeeld een hele nieuwe route.
Ik probeer soms wel even een klein stukje van mijn route af te wijken.. dat gaat dan vaak wel goed.

Zou het niets zijn om er voorlopig even iemand naast te laten lopen met een longeerlijn ofzo? De druk op de teugels wordt anders misschien steeds meer een gewoonte op dat stuk en het gevecht dus ook. En dat is enorm frustrerend! Ik ken het, maar ook hier is het goed gekomen, maar juist door te durven loslaten.. Doodeng! Voor mij.. en ook voor paard, die had geen steun aan mij en moest dit ineens zoeken bij iemand op de grond.. aan het losse longeerlijntje

Wat mij wel opvalt en ik weet niet of dat LBE achtig iets is. Maar ik moet echt nooit de teugels aannemen als ik ook maar denk dat ze iets spannend vindt, dan wordt het ook spannend voor dr. Haar lekker ruim laten stappen werkt vaak het beste. Gaat ze dan in eens in draf, even een paar pasjes en dan weer rustig terug nemen.
Schiet ze er van door, tja dat moet ik echt voor zijn, snelle korte ophouding maken.. Tegenwoordig weet ik dat ik goed de rechter teugel erbij moet houden. Ze draait namelijk erg graag naar links als ze schrikt, teugel erbij, dus dan heb je haar net op tijd.. en dan is er niets aan de hand.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:45

Ik heb een tip gekregen voor Magnesium. Daar ben ik vandaag mee begonnen, dus benieuwd. Loslaten kan ik heel goed, hoor. Is ook meer een gewoonte dan strakke teugels. Daarom ging het een paar weken geleden ook mis. Ik moet echt denken aan teugels strakker.

Ik hoop dat het gaat lukken met die magnesium. Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe logischer het gaat worden. Ze ligt meer dan de rest en ze wordt ook steeds gekker op de ritten. Dat vind ik niet kloppen.

En iemand mee laten lopen, dan is het probleem meteen opgelost. Dus dat kan wel, maar daar heb ik niks aan als die weer weg is. Als ik mijn dochter mee laat fietsen is het al veel beter.

Maar ik zet nu dus even in op de magnesium. Ik ben benieuwd.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 18:04

Magnesium is vaak inderdaad wel een soort wondermiddel... ;) Ze worden er vaak wat rustiger van in hun koppie..
Hebben het ook gegeven aan het RBE paard wat ik eerst reed, werkte prima. Ze bleef wel zoals ze is, maar niet meer zo'n dolle mina. :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 18:37

Nou precies. En aangezien de klachten bij haar erger worden met veel oefening ipv minder én ze veel ligt, wil ik dat toch eens proberen. Mss heeft ze echt wel last van haar spieren. Vorig jaar werd ze steeds slomer. Nu steeds hysterischer. Mss dus toch een tekort daar in de spiertjes. Ik hoop maar dat ik het hiermee kan oplossen.

Wat me wel weer doet denken aan (ook mijn andere LBE. Is het toevallig bij mij zo, of zijn LBE-ers echt vreters? Die van mij allebei te dik (Caj valt trouwens goed af, gelukkig), insuline resisten (Barney zonder officiele diagnose, maar het lijkt er wel erg op) en allebei zéér bedreven en handig om bij elk sprietje te komen die er is. :D

Hier foto's van mijn 2 LBE-ers;

Afbeelding
Cajra

Afbeelding
Barney

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:00

Kiwi is juist heel rank.. voor een trekpaard :+
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:50

Tis wel een supermooi paard!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:24

Dank je wel.. :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:00

Nou, dat magnesium is toch echt een wondermiddel (heb jij die al ingezet, Mindfull?)! Ik heb dus ern heel ander paard. Vorige week dacht ik al verschil te merken, maar heb ik maar heel even met haar buiten gereden. Maar gisteren het bos in geweest en rit gemaakt van 17,5 km, alleen, en het ging echt super! Ik zal niet zeggen dat ik er achterstevoren op kon zitten, maar het waren in ieder geval geen levensgevaarlijke toestanden meer!

Vandaag had ik al mijn paarden even aan de hand. Eigenlijk was het haar rustdag, maar wilde toch eens kijken hoe dat zou gaan aan de hand in de bak. Normaal heb ik een soort packman die me steeds probeert te bijten. Maar nu ging het best goed, weinig bijtwerk en de piaff komt echt wel in zicht!

Ik roep al een jaar of 2 dat ik het idee had dat ik bij haar alleen maar dingen verpestte ipv verbeterde. Had ze gewoon magnesium te kort! En waarschijnlijk de daarbij behorende verzuurde spieren en onrust in de bol. Arm beest! Ben blij dat het zoveel beter gaat met haar!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:55

_O- hahaha achterstevoren zitten....langmenlevennietdenkik :evaw:
onze 'drugs' zijn onderweg met de koerierdienst :D

ben reuzebenieuwd :# , als het dit het wordt, dan ga ik op het dak staan :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:35

Haha, dat bijten ja. Andere mensen kijken dan of hij heel gemeen is, maar het is echt iets van spelen. Al kan dat wel pijn doen. Of als je er langs loopt met het hoofdstel aan, steeds een teugel in zijn mond pakken. Of met buitenrijden ineens de zweep van iemand die er naast rijdt met zijn mond afpakken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:43

Bloodymary schreef:
Haha, dat bijten ja. Andere mensen kijken dan of hij heel gemeen is, maar het is echt iets van spelen. Al kan dat wel pijn doen. Of als je er langs loopt met het hoofdstel aan, steeds een teugel in zijn mond pakken. Of met buitenrijden ineens de zweep van iemand die er naast rijdt met zijn mond afpakken.

Ojee, jij hebt ook zo'n gekkerd *\o/*

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:50

Ow dat is zooo herkenbaar. Hier ook een die alles in z'n mond stopt en op sabbelt/knabbelt! Lege hooinetten, teugels, dekens, peesbeschermers, zwepen etc.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:52

darkadia schreef:
Ow dat is zooo herkenbaar. Hier ook een die alles in z'n mond stopt en op sabbelt/knabbelt! Lege hooinetten, teugels, dekens, peesbeschermers, zwepen etc.

ja idd, ik kan beter 2de handsmateriaal gaan kopen :')
Heb een dure bosal met mecate en durf hem gewoon nog niet uit zijn hoes nemen, ben altijd maar met versleten spullen bezig...doet minder hartzeer -O-

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:24

Herkenbaar!
Zo heeft de mijne de teugels van een heel mooi, duur trekpaardshowhoofdstel bij de eerste keer al te pakken gekregen... Is wit leer en z'n tanden zijn er nog in te zien. Jammer... :oo

Hier dus ook alleen maar flexibele emmers en zelfs die zijn uit z'n vorm _O-

Fabster, wat heerlijk voor je!!!

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:28

Haha echt herkenbaar. Een schuin oog van ik doe niets hoor baasje jaja waarom geloof ik dat nou niet. Nou omdat ik netjes zelf mijn peesjes, bandages uit kan doen. Mezelf kan bevrijden door knopen uit het touw te halen en oja teugels zijn niet om te sturen die zijn om op te eten. Ritsen openmaken betekend gewoon peentjes scoren. Baasje dat begrijp je toch wel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:32

Haha! Zweep van iemand afpakken! Zie t helemaal voor me! :=

Dat bijten tijdens de oefeningen is hier geen speelsheid, hoor. Dat is echt op mij gericht. Maar in het licht van de magnesium gezien, heeft ze mss wel dteeds spierpijn gehad. Dat ze daarom niet mee wilde doen. Wie zal het zeggen.

Had gisteren nog wel een rit van 15 km gedaan. Ook alleen. Dit x langs de weg, over een route die ze heel spannend vindt. Tot 11-12 km ging het best goed. Niet ontevreden. Maar de laatste paar kms waren dramatisch. En ik moet zeggen, ik heb dat ook echt verkeerd aangepakt. Het laatste stuk is langs een doorgaande weg (waar het ook vrij bedrijvig is qua verkeer) waar veel bebouwing is. En vooral dat is een probleem, want ze schrikt echt van alles in tuinen etc. Echt heel gevaarlijk, want ze springt zo de weg op (met aanstormende auto's...._-:( ). Ik had af moeten stappen. Maar dat heb ik niet gedaan en luep het echt uit de hand. Het is maar goed dat ik geen bit heb, want anders had dat tussen haar oren gezeten, zo strak die teugels. Ik ben niet trots op mezelf. :( Was echt een ruk en pluk partij en je wint er niks mee.

Dus dat doen we volgende x wel anders. Had al bedacht dat als ik zo ging paardrijden, dan moeten de paarden verkocht. Mijn dochter krijgt echt op haar lazer als dat zo gaat. Dus ik heb me echt tot heel slecht gedrag laten verleiden.

Maar goed; ik beloof plechtig dat ik dat niet meer zal doen. :o Niet alles wordt opgelost met Mg dus. Maar on the bright side; vorige keer kon ik alleen maar in stap, omdat het 15 km lang gekkenhuis was. Dus dat Mg werkt echt wel. Maar de laatste loodjes moeten nog geregeld worden.