Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:14

Voor een normale instructie (geen les) betaal je ook, dusja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:17

@ DeMolenhoek : En .. dus .. ? Als je daardoor heel veel mensen kan helpen zie ik het probleem niet...

sanne83 schreef:
Ik denk dat er heel veel verschillende ideeën zijn over een blij paard :j

Wild rondrennen wordt nogal vaak geïnterpreteerd als een "blij paard". Vaak zie je dan een volledig gestrest paard.
Ik zie liever een kalm paard en vanuit die kalmte eventuele vrolijkheid. Sommige paarden zijn blij genoeg met alleen die kalmte en hoeven niet zo zeer rondjes te rennen om "blij" te zijn. Een introvert paard kan bijv. weer heel veel lol hebben met trage spelletjes; happen, lekker aan dingen zitten, touwen vast pakken enzo :D
Expressiviteit zie je toch erg vaak bij paarden die gestrest zijn of gewoon te lang opgesloten hebben gezeten. Het is makkelijker om een paard gestrest te krijgen en dan te laten lopen dan een volledig kalm paard te motiveren iets voor je te doen.

Ik vind het altijd apart dat er in dit soort topics gepraat wordt over robots of doorgetraind etc.
Het hele doel van trainen is volgens mij gehoorzaamheid. Op de een of andere manier is gehoorzaamheid op de grond "robotgedrag", maar een goed getraind paard in het zadel is wel het doel. Heel tegenstrijdig naar mijn idee.
In een dressuurproef wil niemand opeens een "blij paard" die even een paar bokken geeft en even lekker z'n eigen ding gaat doen :))

Ik hou zelf trouwens ook meer van extroverte paarden :D Al vind ik Remmer wel hilarisch, die heeft zeker wel een mening, maar dan lekker op z'n eigen tempo :+

Mooi gezegd!
En zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren qua paarden, ik zou niet weten wat ik met een extrovert zou moeten, veel te snel voor mij :') (of dat nu LB of RB is maakt niet uit).

@ xSlvna : niet twijfelen aan jezelf, er zijn genoeg mensen die er mee bezig zijn en niet iedereen zat al 30 jaar in de paarden ofzo hoor. Je leert gaandeweg en iedereen kan het als die er open voor staat. Kijk gewoon waar je komt, als je meer info wil om echt te starten (gewoon om te kijken of het wat voor je is) mag je mij even een pb sturen, kan ik je wat makkelijker uitleg geven enzo ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:17

xSlvna schreef:
Voor een normale instructie (geen les) betaal je ook, dusja.

Het lijkt haast wel of sommigen het een ander niet gunnen om een boterham te verdienen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:18

Nog even over horsenalities; ik kreeg laatst op m'n werk een communicatie cursus aangeboden, een dag ging over het interpreteren van motivatie bij verschillende types persoonlijkheden. Ik had de cursus nog nooit gevolgd, maar uiteindelijk bleek het letterlijk (!!) het horsenality profiel te zijn.

Grappig dat het in het bedrijfsleven volledig geaccepteerd wordt om "persoonlijkheid-hokjes" met strategieën over communicatie los te laten op mensen. Als men mensen in een bepaald "hokjesmodel" kan plaatsen, dan kan het zeker met paarden ook :=

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:20

Nu ik erover nadenk, ik raak mijn inspiratie een heeel klein beetje kwijt merk ik, maanden geteerd op wat we weten en zelf ons ontwikkeld, nu zaterdag weer een lesje na bijna een half jaar! *\o/*

Sanne, dat is grappig :))

[***], Ik zou niet weten wat ik met een introvert paard zou moeten. Ik ben zelf ook redelijk extrovert misschien ligt er daaraan :')

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:21

Zaterdag, in Amersfoort? := :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:22

of Soest toevallig :+ ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:23

sanne83 schreef:
Grappig dat het in het bedrijfsleven volledig geaccepteerd wordt om "persoonlijkheid-hokjes" met strategieën over communicatie los te laten op mensen. Als men mensen in een bepaald "hokjesmodel" kan plaatsen, dan kan het zeker met paarden ook :=

Ik denk dat het met mensen makkelijker is dan met paarden. Want op paarden reflecteren we nogal graag wat we zouden willen dat ze zijn of spiegelen we juist onze eigen karaktereigenschappen op het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:23

NeverGiveUp schreef:
[***], Ik zou niet weten wat ik met een introvert paard zou moeten. Ik ben zelf ook redelijk extrovert misschien ligt er daaraan :')

:j Waarschijnlijk.
Het is ook niet voor niks dat veel mensen problemen hebben met hun paarden, ligt niet noodzakelijk aan de mens of het paard, maar gewoon de combinatie kan al het probleem zijn .. Introverte mensen met extroverte paarden & andersom .. Kan interessant zijn, maar komen meestal problemen van :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 00:24

NeverGiveUp schreef:
Je bedoelt je houd meer van extroverte paarden?

Ik weet niet of ik er per definitie meer van houd maar ik heb een extrovert paard en mijn oppaspaard is ook redelijk extrovert.

Mijn paard rent trouwens echter zelden wild rond. Heel soms heeft ze zo een bui een maakt dan ook sprongen met een 180 graden draai in de lucht enzo.
Heb wel vaker naar dat LB-RB schema gekeken maar daar heeft ze beiden trekken van, aan de extrovertkant van de lijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 00:25

sanne83 schreef:
Nog even over horsenalities; ik kreeg laatst op m'n werk een communicatie cursus aangeboden, een dag ging over het interpreteren van motivatie bij verschillende types persoonlijkheden. Ik had de cursus nog nooit gevolgd, maar uiteindelijk bleek het letterlijk (!!) het horsenality profiel te zijn.

Zou dat horsenality-profiel misschien gebaseerd op die dingen voor mensen ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:27

Nah, er staat ook Mouthy bij dus dat lijkt me sterk :=

Sanne, sta jij in Soest?

edit; Heeee wacht is even, er begint mij iets te dagen _O-
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 23-01-13 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:28

Er zijn toch mensen die altijd iets in hun mond moeten hebben (een pen of dergelijke)? 8-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:28

Of een kauwgommetje?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:33

Ik vind paarden toch echt een stuk simpeler :=

Bij mensen heb ik juist dat ik heel erg denk vanuit mij eigen perspectief en vooral de motieven van mensen aan precies de tegenovergestelde kant wil ik nog wel eens slecht begrijpen :=

Bij paarden kan ik m'n eigen ideeën beter volledig erbuiten laten. Een paard is een volledig ander dier. Ik kan een stuk objectiever zijn over de motivaties van verschillende paarden, dan over de motivaties van verschillende mensen :D Daarnaast is communicatie met een mens echt van twee kanten, maar bij het paard ben ik een soort leraar. Als het paard het niet snapt, kan het nooit komen omdat het paard op een rare manier communiceert of verborgen motieven heeft. Je kan er altijd vanuit gaan dat het paard niet snapt wat ik wil omdat ik het niet goed uitleg of omdat ik het niet boeiend genoeg maak. Dat houdt het lekker simpel :D (naja :+ )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:33

NeverGiveUp schreef:

Sanne, sta jij in Soest?

:D :D Wat een toeval :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 00:34

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:35

Mijn paard heeft net bij 5 dingen een 'piek', derest heeft ze nergens last van, kan dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:38

Heb nog maar even de eerste anderhalve minuut gekeken (ben eigenlijk wat anders aan het kijken :+ ) maar lijkt mij dat het paard gefocust is op 1 ding, en dat is zijn geluk .. Als paard ineens rechts wat van hem ziet is hij plat .. Of hij moet snel kunnen reageren :Y) Is gewoon mijn eerste idee van het allereerste begin, kan mis zijn ;)

Edit; toch nog even stukje verder kijken, snap de bedoeling trouwens ook niet, maar dat ligt aan mij :Y)
Ik vind het heel wat voor een kijkerig, in mijn ogen bangig paard, dat daar waarschijnlijk voor het eerst is, dat die moet stilstaan en dat daar alles op gelegd wordt. Ik zou het paard laten bewegen, paard wil ook bewegen (zie het schrappen, stampen, hoofd gooien), en dan van daaruit dingen doen en gaandeweg tot communicatie komen. Dat bewegen wil niet zeggen paard wegjagen en het laten uitzoeken, maar ik zou à la Parelli gewoon gaan wandelen, de games beginnen, kijken hoe het paard reageert en van daaruit verder werken :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-13 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:38

sanne83 schreef:
NeverGiveUp schreef:

Sanne, sta jij in Soest?

:D :D Wat een toeval :D

_O-

Leuk dit soort dingen :')

Weet je gelijk na mijn berichten hoe we ervoor staan hihi.

Nou leuk, heb er zin in hoor, had altijd les van iemand anders natuurlijk, maar dat was altijd weer leuk en inspirerend :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:40

fransje23 schreef:
Zou dat horsenality-profiel misschien gebaseerd op die dingen voor mensen ;)

Ja, ik heb altijd begrepen dat het gebaseerd was op de roos van Leary. Linda kent de ontwerper van dat profiel blijkbaar heel goed.

Dit was alleen niet iets wat er op lijkt (zoals de roos van leary), maar echt vrij letterlijk (parelli heeft ook nog een persoonlijkheids-profiel, zodat je kunt kijken hoe en waarom je wel of niet goed matched met je paard).
Ik wist helemaal niet dat dit zo'n gemeengoed was in de communicatietraining-wereld :D

Mouthy wordt dan weer niet genoemd _O-
Of je moet: "goed gebekt" als mouthy opvatten :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:50

Prachtige filmpjes, fransje23. Dit zou zeker een hele fijne manier zijn om dit aan te pakken :j
Nog steeds de bodycontrol gebruiken, maar niet zo veel aan het hoofd vragen. Dat hoofd komt wel, als het paard er mentaal bij is.

Hij is natuurlijk wel iemand met een fantastisch inschattingsvermogen en timing. Ik zou een beginner niet aanraden om hetzelfde te doen. Die zou dat ook helemaal niet zo verfijnd kunnen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:01

fransje23 schreef:
En om weer terug te komen op het beginfilmpje. Ik kwam bij toeval deze filmpjes tegen van JF Pignon met een voor hem onbekend en zeer afgeleid paard. Hij lost dat niet gefocust zijn op een andere manier op dan Linda.

Is deel 1 tm 4

1
http://www.youtube.com/watch?v=tPXX5PiM ... A9407B7809

2
http://www.youtube.com/watch?v=e7PXg8UQ ... A9407B7809

3
http://www.youtube.com/watch?v=XGrzt1it ... 9407B7809..

4

http://www.youtube.com/watch?v=-JYABnWN ... A9407B7809

Wat is die man geweldig gefocust zeg. Ga morgen de rest even kijken.

Had ik maar iets minder de concentratie van een stoeptegel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:02

Ik vraag me af hoe hij dat zou doen met een echt bang paard, een paard dat iets heeft van "aah, ik moet hier weg, ik ga dood!". Want dit paard is wel ongerust, maar echt bang is die niet in mijn ogen. Wel kijkerig, maar moet op hetgeen die ziet niet noodzakelijk reageren, gewoon kijken is al genoeg blijkbaar. Zijn ook paarden die kijken & daar dan weg willen .. Paard weet volgens mij ook best goed waar hij staat, wat als een paard zo bang (of zelfzeker, kan ook) is dat de mens niet meer bestaat? Ben tot halverwege eerste filmpje geraakt en hij staat met momenten zo dicht bij het paard dat ik al de bibbers krijg van er naar te kijken "stel nu dat het paard dit of dat".. Ik durf dat gewoon niet :+

Maar zo heeft ieder zijn eigen ding natuurlijk ;) Hij blijft in ieder geval heel rustig, dat is een feit :Y)

Soyttafe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:03

Deze 4 filmpjes zijn beter te kijken dan het walgelijke 1e "parelli" filmpje.