De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:13

Cookies schreef:
Stukje uit collum over NB:

Mensen gaan door onwetendheid over beslaan, steeds vaker cursussen volgen. Over bijvoorbeeld "natuurlijk bekappen". Dit brengt volgens Meike veel risico's met zich mee. Haar advies: "Ga niet zelf je paard bekappen, maar laat dit aan een vakman over". Beenblessures genezen slecht, dus neem geen risico's door zelf aan de hoeven van je paard te prutsen"

Jeetje wat kort door de bocht...

Je kunt inderdaad beter iemand met een opleiding die blessures laten veroorzaken, dat klopt wel

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:29

Goed dat ik het weet zeg, over te zwaar zijn en dat er dan ijzers onder je paard moeten. Fred komt donderdag langs, zal hem vragen of ie dan ijzers onder Kinke d'r voeten wil timmeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:40

Dat doet ie niet!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:23

@ wendy: mooie zin hoor: iemand met een opleiding die blessures laten veroorzaken......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 14:40

Cookies schreef:
Precies!!

Er staat ook een stuk in van Eric Laarakkers, die het KWPN paard met de grond gelijk maakt. Daar zal wel een hoop herrie over komen.

@AM: da's toch duidelijk, als iemand te zwaar is dan zakken de hoeven helemaal door. Die kun je dan met ijzers bij elkaar houden. Tjonge jonge, je moet jou ook alles voorkauwen hoor

Tja, blond van nature he

Ik vond Laarakker erg goed! Dat roep ik nl al jaren dat de fokkerij van de wpn ers zo is doorgeschoten! Hij durft het tenminste openbaar te maken.

En Voest is mijn held! Ben het met je eens dat dat rijhalster achterlijk strak zit Gelukkig is hij van mening dat niet elk paard bitloos te rijden is, zoals paarden die hun kracht in de strijd gooien (Typje Andor dus ) Gelukkig doorstond ik de test met Merrit natuurlijk weer uitmuntend, dus dat ik blond ben, geeft verder niks!

Cook: als die boer bij jou in de buurt geen hooi heeft , mag ik dan een baaltje van jou hebben?? In ruil voor een lekker glas alcoholvrije wijn voor jou ofzo?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:55

Citaat:
Je kunt inderdaad beter iemand met een opleiding die blessures laten veroorzaken, dat klopt wel

dan heb je tenminste wel RIJKSERKENDE blessures..... die zijn véél beter dan andere.....

Morrie gooit ook geregeld zijn gewicht in de strijd, maar dan heb ik aan een bit ook helemaal niets..... tenzij..... maar ja...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:36

Jovarna schreef:
Dat doet ie niet!

Ik weet ook wel aan wie ik het vraag

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:48

er vroeg bij mij op stal een keer iemand aan Wout of ie er een afgevallen ijzer terug onder wilde zetten, dat wilde ie niet, wel de andere 3 er ook afhalen.... had je dat meisje moeten zien kijken

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:22

AM: ons hooi zit bij het stalgeld in. Dus moet het op akkoordje gooien met de boer. Je kunt ook bij jou de straat uit rijden en dan bij de voerboer een baaltje hooi ophalen. (is dichter bij)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:25

Cookies schreef:
Oh jongens in de nieuwe BIT staat een artikel over Meike van Heel. Je weet wel die dat onderzoek heeft gedaan met dat nieuwe sportijzer van d'r. Er staat een apart collumpje wat ze van natuurlijk bekappen vind: een absolute nono. Je mag niet zelf aan de hoeven gaan prutsen. Dus mensen zij kan het weten, onmiddelijk ophouden met dat gevijl

ja, vind ik ook, en het beste kun je dan een gediplomeerde erkende smid aan je paard laten beunhazen.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:06

Pfffff BIT is SH*T.
ik weet ook nog dat artikel over Natuurlijk Bekappen. Het kwam neer op: veel mensen volgen een cursus en beginnen zelf wat te prutsen zonder er ooit een ervaren bekapper naar te laten kijken. Dan gaat het mis. Begin er dus niet aan!
En dan vooral niet kijken wat er gebeurt met de vele mensen die wel af en toe een bekapper laten komen en waar het wel goed mee gaat... echt ongelofelijk slechte journalistiek zoiets.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:11

Ik denk wel dat het een beetje een sleutel tot succes voor de NB-ers is: je werk laten nakijken door een prof. NB-er, net zo lang tot je zo goed bent, dat het echt niet meer nodig is..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:13

Cookies schreef:
AM: ons hooi zit bij het stalgeld in. Dus moet het op akkoordje gooien met de boer. Je kunt ook bij jou de straat uit rijden en dan bij de voerboer een baaltje hooi ophalen. (is dichter bij)

Gaat goed komen

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:14

arno8 schreef:
Pfffff BIT is SH*T.
ik weet ook nog dat artikel over Natuurlijk Bekappen. Het kwam neer op: veel mensen volgen een cursus en beginnen zelf wat te prutsen zonder er ooit een ervaren bekapper naar te laten kijken. Dan gaat het mis. Begin er dus niet aan!
En dan vooral niet kijken wat er gebeurt met de vele mensen die wel af en toe een bekapper laten komen en waar het wel goed mee gaat... echt ongelofelijk slechte journalistiek zoiets.

ik vind een paar waarschuwen wel op zijn plek! Er zijn ook veel beunhazen onder de NB ers . En er zijn volgens mij ook mensen die zelf NB en ,maar uiteindelijk toch niet goed weten wat ze doen.

Maar de artikelen zijn wel kort door de bocht.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:52

Typisch Bit toch, niks verrassend. Op zich is het al een wonder dat er iets instaat over NB-en
Zal de Bit zo eens meenemen naar Jovarna, ter lering en frustratie }>

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:34

tja en wat de ene een vakman vindt, vindt de ander een beunhaas, dat heb ik van de week ook weer mogen ervaren......

Morrie loopt als een trein, zelfs op zijn veel te korte achterhoeven, hij heeft nergens last van, ben even door de polder gestpat met hem, ben aan het experimenteren met optomingen, hij heeft een hekel aan dingen rond z'n hoofd, dus ik ben aan het proberen wat het minimale is dat toch stuurt.... ik vrees dat het 2 carrotscticks worden en niets om z'n hoofd

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:51

AM: wij hebben trouwens kuil in van die ronde balen. Ik weet niet of jouw paarden dat hebben mogen?

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:28

Antheman schreef:

ik vind een paar waarschuwen wel op zijn plek! Er zijn ook veel beunhazen onder de NB ers . En er zijn volgens mij ook mensen die zelf NB en ,maar uiteindelijk toch niet goed weten wat ze doen.

Maar de artikelen zijn wel kort door de bocht.

daar ben ik het roerend mee eens en daar krijgt NB dan een slechte naam van.

@ Angela88: ik denk niet dat het nooit meer nodig is dat er iemand anders naar de hoeven van je zelf bekapte paard kijkt. al gaat het nog zo goed, een andere kijk op de zaken kan nooit kwaad. zo heeft Annette onlangs naar de hoeven van Briolette gekeken en heb ik een van haar advisen opgevolgd (tegen mijn principes in) en Briolette ging er beter van lopen. Vier ogen zien altijd meer als twee.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:30

Hallo!
Lang geleden.... vroeg iemand (opala?) mij om foto's van hoefjes van paardjes bij ons op stal...
En nu is het dan zo ver!
Gister zijn de hoeven weer onder handen genomen, en tot mijn grote vreugde zijn we (novia en ikke, vnl. Novia dan) schimmel-vrij!
Een paar plaatjes, Paard 1:
Afbeelding
Afbeelding
Paard 2: (linkjes, het is natuurlijk geen foto-topic)
Beetje wazig, sorry
http://www.mijnalbum.nl/Foto=8G6EPIAO
http://www.mijnalbum.nl/Foto=XNRTQFDD
En Paard 3:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RMYS77FO
http://www.mijnalbum.nl/Foto=HAJW6JEV
Paard 3 had werkelijk een vrachtwagenlading aan dood materiaal verzameld, en heeft onze bekapster flink laten zweten...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:32

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:40

En deze knol loopt súper!
In geen enkel geval, en op geen enkele ondergrond gevoelig!
Werkelijk waar!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:42

de mijne loopt ook prima op elke ondergrond, maar ik heb een tekeningetje met uitleg gezien waar ik wel heel angstig van word.....
heb vanmorgen wel een half uurtje gestapt op straat omdat ik wilde weten hoe hij liep.....

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:46

En hoe hij liep zegt uiteraard veel meer dan een tekeningetje.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:46

Hoi, ik heb even een vraagje. Kort gezegd: Bij een dubbele zool die loskomt en die je er dan uitsnijdt, is het dan normaal dat je een zwart teerachtig laagje daarboven tegenkomt?
Zo niet, dan hier een heel verhaal in de hoop dat ik dan hoor wat het wel kan zijn. Ik was een fjord aan het bekappen, die heeft een paar maanden geleden een hoefzweer gehad die er door de DA is uitgesneden, er zat toen een flink gat in de toon.
Ik laat bij de fjord de uitronding in de witte lijn uitkomen, omdat die enorm breed is en omdat ze vrij vaak bevangen was. Maar bij die ene hoef laat ik de ronding niet in de witte lijn uitkomen vanwege dat gat in de toon.
Nu heb ik haar vandaag bekapt en toen zag ik dat er een stuk zool los zat, ik vermoed een dubbele zool, in allebei de kwartieren zat het. Daarboven zat dus, vooral bij de toon, wat zwart spul. Wat is het en wat moet ik er mee?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:48

Cookies schreef:
AM: wij hebben trouwens kuil in van die ronde balen. Ik weet niet of jouw paarden dat hebben mogen?

Vroegah vonden ze dat heerlijk! Maar om dat nu voor 1 dag te geven? Lijkt me niet verstandig! Ik bel de camping dinsdag op en vraag wat hij heeft. Zo´n ramp is het nu ook weer niet om even iets te brengen.

Maar het idee "trektocht" valt dan wel een beetje tegen. Kan ik net zo goed de zadeltassen en de tent en slaapzak en brander en borden en pleepapier etc etc brengen