De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:39

Nou wat ik erbij dacht was bij die merrie de hoefwand aan de zijkanten nét even te lang te houden (en dan wel zeer goed bijhouden) en aan de voorkant, waar ze eigenlijk moet afrollen (en dat doet ze nu aan de voorzijkant) goed voor haar afronden, om te stimuleren dat ze weer recht afrolt, en dus haar voet ook weer recht neer zet. Maar goed, meer als stimuleren om weer goed te gaan lopen kan ik ook niet doen.. Eigenlijk zeg ik het verkeerd, het is niet echt een stand correctie, maar een gang correctie. Als ze vierkant stilstaat zet ze haar benen wel recht, maar op het moment dat ze wegloopt gaat ze die benen weer een stukje draaien.

Ik heb mn nieuwe zadel :D
viewtopic.php?f=53&t=573145

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:45

@ smurf balen zeg... heb jij weer...

groeien de hoeven van Morrie dan zo langzaam, of slijten ze zo hard???

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:49

geen idee de voorhoeven groeien als een gek, goed te zien aan de grote horizontale scheur die in januari bij de kroonrand zat en nu al halverwege, maar de achterhoeven zijn ieder jaar vlak voor het weideseizoen een probleem en het komt altijd weer goed

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:00

smurf schreef:
Morrie is net bekapt en mag weer zeker 3 maanden niet op de weg, net als vorig jaar en het jaar ervoor aan het eind van de winter zijn de achterhoven schrikbarend veel en veel te kort.... raar hoor, de meeste paarden slijten de voorhoeven te kort af, de mijne de achterhoeven.
Ook erg jammer, ik had net de moed weer opgevat om naar het bos te gaan met hem...... forget it dus en hoefschoenen heb ik staan maar met die ondingen ga ik nooit meer rijden, dan rijd ik liever niet

Ik kan mij er geen voorstelling van maken. Zijn die hoefwanden zo zacht of ???????

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:03

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 08:11

opala schreef:
Toydoll schreef:
Ik heb mn nieuwe zadel :D
viewtopic.php?f=53&t=573145

Ziet er goed uit, mis wel 1 fenderriempje

Ja, die had ik nog in mijn zak, had ze op het paard verstelt maar toen kreeg ik dat riempje niet meer goed En ik had geen zin om afte stappen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:00

Citaat:
Ik kan mij er geen voorstelling van maken. Zijn die hoefwanden zo zacht of ???????

de hoeven zijn hard als beton maar te kort afgesleten van het wekenlang op een betonnen pad staan.

Als het vriest, staan bij ons alle paarden op stal behalve Morrie, want die breekt de boel af binnen, de boer zet hem dan op een betonnen pad en daar staat ie de hele dag. In zijn box heeft hij rubbermatten onder het vlas om overmatig afslijten van de hoeven te voorkomen, buiten heeft hij dat niet.

Nu de hele groep weer buiten staat, staat de leider van het spul op het betonnen pad en de lageren in rang in de modder, Morrie is de allerlaagste van de groep, dus die komt nu niet op het pad

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 09:35

Reden van een weidegenoot om haar paard op ijzers te moeten hebben. Dit zei háár instructrice:

"Omdat jij te zwaar bent, moet er een ijzer onder"

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:42

Wauw, dat is een nieuwe reden! Wat goed dat die instructrice dat zo goed weet

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 09:45

Echt DE ultime reden. Gelukkig was weidegenoot blij dat ik er hard om moest lachen, ze vond het zelf ook al belachelijk.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:46

Ik zie ook totaal het verband niet

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:49

Citaat:

oeiiii *belt meteen de smid*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:52

Antheman schreef:
Reden van een weidegenoot om haar paard op ijzers te moeten hebben. Dit zei háár instructrice:

viewtopic.php?f=7&t=573337&hilit=

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:00

misschien moet ik maar van die ijzers met springveren onder Morrie laten zetten, of waren die alleen op 1 april verkrijgbaar??

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:25

Oh jongens in de nieuwe BIT staat een artikel over Meike van Heel. Je weet wel die dat onderzoek heeft gedaan met dat nieuwe sportijzer van d'r. Er staat een apart collumpje wat ze van natuurlijk bekappen vind: een absolute nono. Je mag niet zelf aan de hoeven gaan prutsen. Dus mensen zij kan het weten, onmiddelijk ophouden met dat gevijl

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:27

Goh, ik wist niet dat ze ook al onderzoek heeft gedaan naar natuurlijk bekappen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:29

o nee hè is de normal-bijbel weer uit,.... krijgen we dat weer: het staat in de BIT (op bewondernde toon) DUS is het zo..... *aarrgggghh* *duikt onder tot iedereen de bijbel van deze maand weer verteerd heeft.....*

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:34

Maar op zich ben ik verder eigenlijk wel benieuwd naar dat interview

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:35

Ja ik ben iedere keer blij als de BIT komt, maar als ik het dan doorgelezen heb ben ik de laatste tijd elke keer weer teleurgesteld. Ik ben zo in mijn opvattingen veranderd dat ik niet meer tot de doelgroep behoor. Het abbonement zeg ik ook op want ik vind er niets meer aan. Het is een duur blad en als ik het nu helemaal geweldig vond dan geeft het niet.
Zo hebben ze nu een stukje van Voest er in staan met rijhalster. Hij heeft het ding nogal stak zitten, ik vind het er niet zo uitzien. Vind het ook een raar stuk.

Die Meike van Heel kraakt het "normale" hoefijzer af. Maar het nieuwe ijzer is helemaal geweldig natuurlijk. Net als de broertjes van Nassau eigenlijk.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:36

Het is dus gewoon weer een verkooppraatje. Haar ijzer is goed, het traditionele dus niet en natuurlijk bekappen al helemaal niet

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:42

Precies!!

Er staat ook een stuk in van Eric Laarakkers, die het KWPN paard met de grond gelijk maakt. Daar zal wel een hoop herrie over komen.

@AM: da's toch duidelijk, als iemand te zwaar is dan zakken de hoeven helemaal door. Die kun je dan met ijzers bij elkaar houden. Tjonge jonge, je moet jou ook alles voorkauwen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:45

Cookies schreef:
Oh jongens in de nieuwe BIT staat een artikel over Meike van Heel. Je weet wel die dat onderzoek heeft gedaan met dat nieuwe sportijzer van d'r. Er staat een apart collumpje wat ze van natuurlijk bekappen vind: een absolute nono. Je mag niet zelf aan de hoeven gaan prutsen. Dus mensen zij kan het weten, onmiddelijk ophouden met dat gevijl

Absurd zeg! Ze heeft helemaal geen onderzoek gedaan naar bekapmethodes, laat staan naar NB.
Uit haar onderzoek is gebleken welke nadelen en schade hoefijzers aanrichten. Haar nieuw uitgevonden ijzertje zou al die nadelen niet hebben.
Zich uitlaten over NB, daarmee gaat ze buiten haar boekje.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:47

smurf schreef:
o nee hè is de normal-bijbel weer uit,.... krijgen we dat weer: het staat in de BIT (op bewondernde toon) DUS is het zo..... *aarrgggghh* *duikt onder tot iedereen de bijbel van deze maand weer verteerd heeft.....*

Maar ook goed nieuws over de Bit: er staat ook in de meeste paarden in een veel te kleine stal staan.... als ze dat gaan aanpassen, wordt het stalgeld zo hoog, dat er waarschijnlijk veel mensen op zoek gaan naar een hele jaar door wei...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:47

Cookies schreef:
Er staat ook een stuk in van Eric Laarakkers, die het KWPN paard met de grond gelijk maakt. Daar zal wel een hoop herrie over komen.

In welk opzicht heeft hij kritiek op KWPN-ers? De fokkerij an sich, of?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:09

Nou dat ze met de fokkerij, grote slappe paarden, met veel been- en rugproblemen kweekten.

Stukje uit collum over NB:

Mensen gaan door onwetendheid over beslaan, steeds vaker cursussen volgen. Over bijvoorbeeld "natuurlijk bekappen". Dit brengt volgens Meike veel risico's met zich mee. Haar advies: "Ga niet zelf je paard bekappen, maar laat dit aan een vakman over". Beenblessures genezen slecht, dus neem geen risico's door zelf aan de hoeven van je paard te prutsen"