De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:53

De mijne heeft 1,5 tot 2 jaar op ijzers gestaan tot april 2003. Wanneer ik bepaalde dingen van tevoren geweten had

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:56

De mijne staat te lang op stal tot deze maand uit en dan niet meer

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:57

De mijne dus ook

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:42

Jovarna schreef:
Hoe weet je nu dat het een dubbele zool is of niet?
'k Vind dat een beetje lastig om te beoordelen.

Hoi Jovarna,

Ik kom regelmatig dubbele zolen tegen. Een veel voorkomende oorzaak zijn lange overgroeide steunsels, waardoor het dode materiaal niet vanzelf lost uit de zool en dus ahw een dubbele zool gaat vormen.
Mijn ervaring met dubbele zolen zijn de volgende:
-Komt eigenlijk altijd aan beide kanten tegelijk voor.
-Ik zie het bijna altijd aan de voorhoeven.
-Ik verwijder de losse stukken altijd, maar zorg wel dat bv beide voorhoeven op dezelfde hoogte blijven. Dat betekent dus met bekappen tussendoor steeds van hoef wisselen. Soms is de vernieuwing in de ene hoef namelijk veel verder als de andere. Haal je dan direct de zool eruit bij de eerste, kan je in de problemen komen als je bij de 2e dat niet kan doen. Te vroeg verwijderen van de dubbele zool kan nl gevoeligheid ten gevolge hebben.

Ik heb 2 maanden geleden op PN een foto gezet van een dubbele zool. Daar zie je heel duidelijk hoe je het kan herkennen aan de binnenkant van de witte lijn.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is, zoniet hoor ik het graag.

groet,
Simon Lingbeek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:19

@Simon:
Ik heb het vermoeden dat bij Jovarna in de achterhoeven een dubbele zool is ontstaan. Aan de buitenkant van de zool en rondom de straalpunt, is het pulverig/korrelig en meer richting straal wordt het dik en hard. Overgroeide steunsels, zoals Antheman aangeeft?

Er zijn geen losse stukken. Wel een paar gaatjes.

Afgelopen zondag heb ik toch wat van die verdikkingen weggesneden, want gevoelsmatig leek me dat goed. Maar meer durf ik niet te doen, bang dat ik te veel, te diep of onterecht ga snijden.

Verder zien haar achterhoeven er goed uit, brede stralen en ze is niet gevoelig. Ook na zondag is ze niet gevoelig gaan lopen.

Zou je die foto ook hier willen plaatsen?

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:33

Ik kom hier nooit maar toch ff iets vertellen.

Santos, mijn pony, was altijd kreupel enzo. Altijd wel iets aan haar hoeven dat ze niet goed kon lopen. Toen heb ik een natuurlijk bekapper gebeld en meteen na 1 keer bekappen liep ze al beter. En nu 5 maand later ongeveer loopt ze gewoon weer zonder problemen over steentjes en alles en soms staan ze op beton en daar galoppeert ze gewoon overheen!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:12

goed om te horen chestnut!!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:20

Ik zie trouwens dat ik niet de enige ben die graag de 'hoeven en beweging' afstruint

in diverse topics zijn jullie me heel vaak voor

mooi zo, over vijf jaar hebben we half NL zo ver en over tien jaar weet niemand meer wat ijzers zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:36

Arabesk schreef:
Ik zie trouwens dat ik niet de enige ben die graag de 'hoeven en beweging' afstruint

in diverse topics zijn jullie me heel vaak voor

mooi zo, over vijf jaar hebben we half NL zo ver en over tien jaar weet niemand meer wat ijzers zijn

Ja, daar neem ik ook altijd wel even een kijkje.
En het gaat goed, vind ik! Steeds meer NB-ers die goede en genuanceerde adviezen geven!

Verder merk ik dat ik nog nauwelijks op andere forums kom, zoals Paardenpraat en VraagmaarRaak. Ik mis er volgens mij niks aan...

Wanneer er ergens topics over bitten en bitloos zijn, mogen jullie me trouwens wel tippen. }>

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:22

Ik kom ook weer is even spieken

Mijn paard bekap ik vanaf het begin natuurlijk, en ik houd nu ook de paarden van een stalgenoot van mij bij.

Anyway, er is een nieuw paard op stal gekomen en die stond dus voor op die kunststof ijzers (easy walkers heten ze geloof ik, die groene met gele stukjes erin)
Ik natuurlijk meteen die eigenaresse bestormen met vragen :p

Ze liet mij fotos zien hoe zijn hoeven er een jaar geleden (toen hij nog gewone ijzers had) eruit zag, het zag er echt niet uit! Rare scheve stand, ingescheurd, witte lijn verbreed, straal bijna weg. Het dier heeft ook hoefkatrol fase 4, dus best erg.
Iig, ze heeft hem op deze ijzers gezet, en na 4 maanden waren de achterhoeven zo verbeterd dat ze hem achter weer erafgehaald heeft, en die hoeven zagen er echt super uit!! Mooi laag op de hakken, hoefwand sloot heel mooi aan, witte lijn was weer heel smal, en de hoef zag er gewoon sterk uit.
Voorhoeven vond ik er ook al heel goed uit zien, maar had ze wel nog die kunststof ijzers onder, vanwege zijn hoefkatrol4.

maar het zag er echt goed uit, die kunststof ijzers hebben toch een stuk minder nadelen dat de ijzere! natuurlijk is blootvoets altijd beter, maar ijzer zijn natuurlijk '' in' dus als iedereen nou over zou gaan op kuststof zijn wel al een stuk verder,

de stap daarna is blootvoets...

maar hebben julie meer ervaringen met die kuststof ijzers?
ze zijn vrijsoepel, de hoef heeft nog een hoefmechanisme. Niet zo veel als zonder, maar toch wel weer behoorlijk vergeleken met ijzers. Ze zijn een stuk lichter, ze hebben een stuk over de straal heen zodat de straal ook bij de hoef word getrokken, en die stralen zien er ook altijd goed uit, ze hebben een stuk meer demping, het glijd niet, paard verliest ze pracktisch niet (ze zijn met de hoef mee afgerond, dat kan met zulk materiaal)

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:24

Chestnut schreef:

Santos, mijn pony, was altijd kreupel enzo. Altijd wel iets aan haar hoeven dat ze niet goed kon lopen. Toen heb ik een natuurlijk bekapper gebeld en meteen na 1 keer bekappen liep ze al beter. En nu 5 maand later ongeveer loopt ze gewoon weer zonder problemen over steentjes en alles en soms staan ze op beton en daar galoppeert ze gewoon overheen!

En Chestnut doe je zelf ook wat aan de hoeven?

Mijn bescheiden mening is dat een natuurlijk bekapper regelmatig inschakelen niet voldoende is, dan loop je volgens mij nog achter de feiten aan.

Toydoll: Het moet écht niet anders kunnen, wanneer mijn paard ooit nog ijzers of kunststofjes onder krijgt. Hoefkatrol zou bijv. bij mij geen reden zijn om ijzers te kiezen. Ze liep vroeger sowieso al nooit lekker met die ijzeren ondingen aan. Ik denk dat voor veel problemen het zelf bekappen een medicijn is Laat het paard maar zelf de stand aannemen welke het verkiest en voor ons af te lezen is aan de zool.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:16

opala schreef:

Toydoll: Het moet écht niet anders kunnen, wanneer mijn paard ooit nog ijzers of kunststofjes onder krijgt. Hoefkatrol zou bijv. bij mij geen reden zijn om ijzers te kiezen. Ze liep vroeger sowieso al nooit lekker met die ijzeren ondingen aan. Ik denk dat voor veel problemen het zelf bekappen een medicijn is Laat het paard maar zelf de stand aannemen welke het verkiest en voor ons af te lezen is aan de zool.

Nee mijn paard ook niet hoor, maar goed, ik zag het meer als revolutie in de overgang naar blootvoets!

Omdat zoveel mensen het toch 'eng' vinden om het paard op blote voeten te laten lopen (wat in alle gevallen toch het beste is), en dan halen ze hun paard van de ijzers en dan lopen ze gevoelig.
Ja logisch zeggen en weten wij, maar zij denken van, 'zie je wel, kan niet zonder ijzers'. En hup, ijzers gaan er weer onder.
Maar stel dat die kunststofjes wél zo werken als beweerd, dan zouden paarden die daarop hebben gestaan, zonder die dingen wel in één keer goed lopen!
Dus als ze er dan vanaf worden gehaald is het, 'he, hij loopt net zo goed zonder!', en dán blijven ze eraf...
Snap je mijn gedachte?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:49

Ik snap je wel, hoe sneller ze kiezen voor beslagloos, hoe beter

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:50

opala schreef:
Ik snap je wel, hoe sneller ze kiezen voor beslagloos, hoe beter

jaa gelijk heb je hoor!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:53

Ik denk dat die kunststof dingen altijd nog een stuk beter zijn dan het traditionele beslag ja.
Ik weet dat mijn bekapper er ook mee werkt, ze heeft er ook een stuk over staan op haar website.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:01

Wendy schreef:
Ik denk dat die kunststof dingen altijd nog een stuk beter zijn dan het traditionele beslag ja.
Ik weet dat mijn bekapper er ook mee werkt, ze heeft er ook een stuk over staan op haar website.

welke site?

(ben bezig met een onderzoek over die dingen; ben benieuwd of wat ze beweren ook werkelijk waar is)

Hoeveel ervaring hebben jullie met stand correctie?
Heb hier een 4 jarige paint, lief dier, maar loopt zwaar debiel. Achter heel wijd, draait ze haar benen naar buiten, en voor juist bodemnauw, en ook die draait ze heel raar. Ik zal er is een filmpje van maken!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:10

www.hoofcomplete.com

In principe zou ik na het derde levensjaar niet teveel standcorrectie gaan toepassen, trouwens.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:15

Grrrrrrrrrrr, bericht getypt en error.

Correctie in stand doe ik niet aan. Mijn paard heeft heel onstabiele achterbeengewrichten, haar been gaat alle kanten op. Ik leg mij erbij neer. Toch vind ik dat de stand van de hoeven zich tov elkaar verbeterd hebben, vroeger streken ze elkaar bijna en ... ze loopt beter dan ooit .

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:23

Wendy schreef:
www.hoofcomplete.com

In principe zou ik na het derde levensjaar niet teveel standcorrectie gaan toepassen, trouwens.

Dat is inderdaad ook een van de dingen waardoor ik twijfel of we er wat aan moeten doen.

Overigens stond ze niet zo hoor, als bijna jaarling stond ze wel goed.
Maar door 'verwaarlozing' van de hoeven liep ze een tijd lang op letterlijke flippers. De zijnkanten waren utizichzelf afgebroken, maar de voorkant had zo'n 7 cm te veel. Ik denk dat ze daarom haar voeten naar binnen is gaan draaien, op die manier kon ze toch nog snel afwikkelen om die achterhoeven weer te ontwijken.
Daar zal dat wijd lopen ook wel vandaan komen, want toen ik die voorhoeven weer kort had was dat al meteen een stuk minder (nog lang niet perfect, ze had immers in de groei altijd zo gelopen, maar wel minder!)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:25

Zoiets kan zich geleidelijk aan oplossen, maar omdat de kans bestaat dat de boel scheeft gegroeid is, zou ik in ieder geval niet drastisch gaan corrigeren nu.
Het kan heel goed zijn dat het bijtrekt, maar het hoeft niet.
Bij twijfel zou ik er een goede bekapper bij halen, die kan je hierin goed adviseren

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:31

Wendy schreef:
Zoiets kan zich geleidelijk aan oplossen, maar omdat de kans bestaat dat de boel scheeft gegroeid is, zou ik in ieder geval niet drastisch gaan corrigeren nu.
Het kan heel goed zijn dat het bijtrekt, maar het hoeft niet.
Bij twijfel zou ik er een goede bekapper bij halen, die kan je hierin goed adviseren

Het is mijn paard niet, en als ik het niet doe doet niemand het... Dan loopt ze straks weer op flippers en dat wil ik het dier niet aandoen, daarom houd ik haar bij (van de eigenaar mag ik er mee doen en laten wat ik wil..) En aangezien ik nu toch veelste veel tijd heb, en naast mijn eigen paard dus ook zat tijd heb voor andere, verzorg ik haar maar.
Maar ik ben dus niet van plan geld er voor uit te geven, mijn eigen paard kost mij geld genoeg

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:27

Zo, net de hoeven van Wit en Orlanda gedaan. Het ziet er goed uit! Vooral de hoeven van Orlanda zijn mooi hol, straal is redelijk, wand super dik en stevig!

Die van Wit worden ook steeds beter, De brokkels zijn al veel minder, alleen nog aan de zijkant van de hoef, maar ik kan ze altijd mooi wegvijlen. Ze wand is nog wel redelijk dun, maar wordt steeds dikker. Verschil tussen Wit en Orlanda komt ook doordat Wit bijna zijn hele leven op ijzers heeft gestaan, en Orlanda altijd op blote voeten, behalve 2 maanden (ik had haar op ijzers gezet vanwege gevoeligheid. , nu weet ik beter.. )

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:35

opala schreef:
Chestnut schreef:

En Chestnut doe je zelf ook wat aan de hoeven?

Mijn bescheiden mening is dat een natuurlijk bekapper regelmatig inschakelen niet voldoende is, dan loop je volgens mij nog achter de feiten aan.

Ik krab ze uit.
Nee, als haar hoeven straks helemaal in model zijn enzo ga ik ze zelf bijslijpen enzo. Maar ik ben allang blij dat het nu zo goed gaat!

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:30

Wendy schreef:
www.hoofcomplete.com

Wat bedoelen jullie met standcorrectie? Volgens het boek natuurlijk bekappen moet je toch gewoon altijd uiteindelijk de zool aanhouden, als je geluk hebt past de hoef zich aan, en anders pech gehad, maar je paard kan er kennelijk mee leven?
Of zijn er ook NB'ers die dit hoofdstuk negeren en toch proberen de hoeven in een andere stand te forceren? Dat lijkt me wel raar eigenlijk. Maar ik snap het vast weer eens niet...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:27

na het eerste levensjaar kan je de stand al nirt meer corrigeren, hoewel er nu een stroming in opmars is die daar hel anders over denkt, die zetten een paard in 1 x in de goede stand (ongeacht de leeftijd) doen er ijzers, zolen whatever nodig is onder en zo'n paard loopt een paar dagen rot en dan als een zonnetje.... volgens de berichten dan.....

Morrie is net bekapt en mag weer zeker 3 maanden niet op de weg, net als vorig jaar en het jaar ervoor aan het eind van de winter zijn de achterhoven schrikbarend veel en veel te kort.... raar hoor, de meeste paarden slijten de voorhoeven te kort af, de mijne de achterhoeven.
Ook erg jammer, ik had net de moed weer opgevat om naar het bos te gaan met hem...... forget it dus en hoefschoenen heb ik staan maar met die ondingen ga ik nooit meer rijden, dan rijd ik liever niet