De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:29

Jackie: Ik heb wel nog even terug gebladerd, maar een hemelsbreed verschil alweer in zo'n korte tijd

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:21

Wat een mooi goudbruin glimding zeg

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:06

bedankt voor de complimenten iedereen. Skip glimt inderdaad als een spiegel. hij was zijn wintervacht al kwijt toen ik hem opgehaald heb. van de kroonrand opwaarts heeft exbaasje wel goed voor hem gezorgd. aan eten kwam hij niet te kort.

Annette heeft hem de eerste keer bekapt op de dag dat hij arriveerde. een week later heb ik zelf nog een keer en stuk afgehaald en gisteren was Annette op bezoek om zijn ballen uit te zwaaien en heeft bij die gelegenheid gelijk nog even de mesjes en vijl gehanteerd.l

Skip's hoeven groeien als kool. wand en zoolhoorn zijn van goede kwaliteit. hij moet alleen zijn stralen nog ontwikkelen. ze zijn al een stuk opgeknapt. hij loopt de hele dag buiten. vanmorgen toen ik zijn hoeven uitkrabde was er alweer een kruimelig laagje. kan wel bezig blijven met die hoeven. voorlopig doe ik hem wekelijks.

zijn ballen gaat hij denk ik niet erg missen. hij heeft ze nog nooit gebruikt en krijgt er paardengezelschap in een kudde voor terug. zo'n hengst heeft maar een eenzaam bestaan als hij niet met een stel merries mag lopen en dat komt bijna nooit voor. laatst las ik in een duits tijdschrift een artikel over de voor en nadelen van merries, ruinen en hengsten. daar stond dat het voor de meeste hengsten helemaal niet leuk is om hengst te "mogen" blijven. voor een paar keer dekken moeten ze de rest van hun leven ergens achteraf door brengen. niet echt gezellig.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:38

Is hij qua afkomst eigenlijk niet interessant geweest om te laten dekken dan

Het is toch een geweldig dier om te zien , kan me niet voorstellen dat niemand met een merrie erin geïnteresseerd zou zijn ?

Je kan het slechter treffen als merrie zijnde

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:42

hij heeft dezelfde vader als mijn merrie (Brio Pat Bars). moeders heeft oude bloedlijnen. is een beetje een mengelmoesje en absoluut geen reining bloed waar het grootste deel van western rijdend nederland op valt.

hij is zeker mooi maar hij is helemaal niet gepromoot en heeft dus nooit gedekt. zijn exeigenaresse heeft geprobeerd om hem als dekhengst te verkopen. is niet gelukt.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:11

Jammer hoor , o.a. hier op Bokt zie je toch regelmatig mensen langskomen die een palomino kerel zoeken voor hun merrie.

Maarja voor nu is het maar beter natuurlijk , als hij nooit gedekt heeft , en daardoor wellicht makkelijker in de groep kan.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:45

Ik ga mijn post uit het naturals topic hier ook ff neerzetten:

Hoi iedereen, ben weer terug van mijn vakantie, straks eerst even boodschappen doen, en daarna zijn de hoeven van de paarden aan de beurt.

Vakantie was heerlijk. erg veel gezien... ook dingen waar ik minder blij mee was.. vooral veel paarden en ezels en camelen zijn er slecht aan toe daar. Mega scherpe bitten, waar een kind van een jaar of vijf aan loopt te trekken zijn eerder regel dan uitzondering. De camelen worden zeker mishandeld, ze zijn bang voor iedere beweging bij hun hoofd of nek. Ik heb maar 1 cameel gevonden die dat niet had, en die was van de politie.

Paarden met mega lange hoeven, zwaar kreupelend, en toch voor de kar zetten..

Ezels met wonden aan hun voorbenen vanwege het vastzetten...

Maaaaaar.. ook mensen gezien die goed met hun dieren omgaan, rijden meestal bitloos, geen zwepen bij de hand, dieren die niet bang zijn om aangeraakt te worden. . Dit zijn meestal de dieren die op het platteland lopen. Ze werken kei hard, maar worden ook goed verzorgt.

Over mennen en ijzers: daar lopen paarden en vooral ezels echt minimaal 12 uur per dag, 7 dagen in de week op asfalt en keien, en ze hebben geen ijzers.. en hoeven die er geweldig uit zien...als mensen niet geloven dat het kan, zouden ze daar eens moeten gaan kijken! (maar ja, dat hoef ik jullie niet te vertellen).

Het land (egypte) heeft een behoorlijke indruk op me gemaakt. Net als de eclips... het was echt weer geweldig!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:00

Welkom terug Angela, vakantieganger

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:53

de dede heb ik idd nodig gehad. Verder niet echt bruin geworden, moslimland he? betekend toch echt lange broeken. Mijn armen en gezicht zijn wel aardig bij gekleurd.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:21

Ben trouwens benieuwd hoe lang het nog gaat duren voordat hoefsmeden lucht krijgen van allerlei NB topics en adviezen op bokt....

Smurf nog wat van de hoefsmid gehoord die naar die NB cursus was??

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:32

Klinkt goed Angela! Heb je ook foto's gemaakt van die hardwerkende stadshoeven?

@jackie: Skip heeft zeker wel erg goede papieren, dat mag je best zeggen! Alleen is de westernmarkt idd zo klein in NL dat het niet de moeite loont hem alleen hiervoor hengst te laten ... helaas, maar waar ...

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:34

Skip is echt prachtige, en heeft mooie voeten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:57

Citaat:
Smurf nog wat van de hoefsmid gehoord die naar die NB cursus was??

nee niet gezien nog, IMJ heeft hem wel gezien en gesproken.... vraag haar ff

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:51

pmarena schreef:
Jammer hoor , o.a. hier op Bokt zie je toch regelmatig mensen langskomen die een palomino kerel zoeken voor hun merrie.

Maarja voor nu is het maar beter natuurlijk , als hij nooit gedekt heeft , en daardoor wellicht makkelijker in de groep kan.

voor misschien drie of vier keer per jaar dekken laat ik hem geen hengst. er zijn zat palomino's die hun ballen nog hebben. hij staat op dit moment in Utrecht en wordt morgen gecastreerd. er staat een hengstige merrie naast hem en zijn reactie erop is te verwaarlozen.

hij is zo braaf dat het bijna niet normaal is. vanwege zijn karakter zouden zijn kiwi's er echt niet af hoeven maar ik wil hem een gezellig leven in de kudde bieden in plaats van altijd alleen te moeten staan. het is bij mij gewoon niet te doen om een hengst te houden, hoe lief hij ook is.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:03

Mac schreef:
Klinkt goed Angela! Heb je ook foto's gemaakt van die hardwerkende stadshoeven?

@jackie: Skip heeft zeker wel erg goede papieren, dat mag je best zeggen! Alleen is de westernmarkt idd zo klein in NL dat het niet de moeite loont hem alleen hiervoor hengst te laten ... helaas, maar waar ...

ik weet het, maar iedereen wil toch altijd een veulen van de laatste nieuwe reining crack, en hij heeft geen moderne reining bloedlijnen. je moet maar net op zijn stamboom vallen. daar gaan dan denk ik de ballen van de laatste palomino zoon van Brio Pat Bars die nog hengst was . op zijn stokmaat na is hij de spitting image van zijn pappie.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:40

Je kunt ze altijd nog op sterk water mee naar huis nemen jackie

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:27

@ mac: nee, helaas niet... mensen gaan daar alleen voor betaling op de foto, net als hun dieren. En mensen die zo met hun dieren omgaan, betaal ik niet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:39

http://www.mijnalbum.nl/Album=Q3AKUFPI

Foto's 2 april, hardnekkige steunsels, armetierige en verzonken stralen voorhoeven, platte zolen achterhoeven. Geloof mij wanneer ik beweer dat ik wekelijks wat doe aan de steunsels. Nog 1 maand dan hoop ik op betere ontwikkelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:29

Hoe lang ben je nu op deze manier bezig opala?
Enne, denk je om je rug meid?! Kun je niet door je knieën zakken tijdens het bekappen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:38

Sinds september 2004. Zij is buiten de weideperiode merendeels stalpaard. Meid . Ik kan wel door mijn knieëen zakken, maar ik doe het niet, zou het wel moeten aanleren.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:46

opala schreef:
Sinds september 2004. Zij is buiten de weideperiode merendeels stalpaard. Meid . Ik kan wel door mijn knieëen zakken, maar ik doe het niet, zou het wel moeten aanleren.

Oop, als ik het goed zie heb je met dubbele zolen aan alle vier voeten te maken. die belemmeren het hoefmechanisme. laat je je weleens door een professionele bekapper adviseren? dit gaat niet vanzelf goedkomen. aangezien de natuurlijke slijtage van de zool niet plaatsvindt zal je een handje moeten helpen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:11

Jackie: Nee ik laat mij (nog) niet adviseren. Ik wil het nog aanzien. Over een maand gaat ze weer op het land. Ik heb het telefoonnummer van Annette opgeslagen. Wanneer ik deze weideperiode geen verbetering zie, welke ik wel (misschien tegen beter weten in) verwacht, ga ik bellen.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:44

@Oop, ik weet dat je huiverig ervan bent om te veel eraf te halen. maar het is ook niet goed als je te veel laat zitten. zoals ik al schreef belemmert dat ook het hoefmechanisme. door een dubbele zool te laten zitten laat je de hoeven niet hun ware vorm krijgen.

Opala heeft zo te zien wel een goede kwaliteit hoeven. Skip bijvoorbeeld ook. Vandaar dat zijn hoeven ook zo achterlijk lang konden groeien zonder dat er ook maar een klein chipje ervan af brak. zijn stralen waren ook armetierig. Bij hem hebben we ook flinke lagen dubbele zool eraf gehaald. Soms had je de indruk dat je op de ware zool uit was gekomen, was het weer een laagje steunsel. zoiets gaat never nooit van zelf weg.

wat let je om Annette voor advies te laten komen? ze woont zowat in je achtertuin en vindt het vast wel leuk. ze zal er ook alleen wat aan doen als je dat zelf ook wil.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:50

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:03

Jackie: Dit is haar tel.nr.: Annette Nielsen, tel. 06-22398141. Ik beloof je dat ik haar dan echt ga bellen bij het zien van geen verbetering. Mijn motivatie om het nog aan te zien is, is dat ik zie dat de hoefzool veranderd is tov vorige momentopnames, dus ik veronderstel dat die ook nog in de toekomst aan verandering onderhevig zal zijn. Wanneer mijn veronderstelling onjuist is, zal ik het zeker niet laten hulp in te roepen.