De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:01

Tja daar vraag je me wat...
Ik kan ze wel maken maar plaatsen..

Wendy schreef:
Ik zou het gewoon eens met hem overleggen, als het goed is gaan die standveranderingen ook gewoon in overleg met de eigenaar van het paard.

Alles doe ik in overleg hoor

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:36

De DA is net geweest. Goed nieuws en slecht nieuws...

de tanden van de paarden waren helemaal oke, niets aan doen was het antwoord.. (goed nieuws), al waren er bij Orlanda heel wat tanden uit gevallen (ouderdom). maar ze eet prima, dus daarmee is nog niks aan de hand.

het slechte nieuws: Wit heeft geen hoefzweer. Het zit waarschijnlijk in het spronggewricht...hij was duidelijk slechter na een hoge buigproef... morgen worden er foto's gemaakt.... afwachten dus... ik laat het nog wel weten....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:36

welkom gerrie !! fijn dat je je paard ijzerloos door het leven wilt laten gaan!

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:43

angela88 schreef:
het slechte nieuws: Wit heeft geen hoefzweer. Het zit waarschijnlijk in het spronggewricht...hij was duidelijk slechter na een hoge buigproef... morgen worden er foto's gemaakt.... afwachten dus... ik laat het nog wel weten....

Wacht maar eerst de foto's af, hopelijk valt er niets op te zien.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:49

opala schreef:
[

Wacht maar eerst de foto's af, hopelijk valt er niets op te zien.
[/quote]

Ik hoop ook dat er niets te zien is, al wordt het dan een molen van waar het dan vandaan komt. Hij heeft duidelijk geen pijn, want hij loopt kei hard door de wei te rennen en te bokken en te steigeren... maar toch is ie onregelmatig... en zolang ie onregelmatig is, ga ik niet met hem rijden... en daar baal ik van...hopelijk vinden we snel waar het aan ligt....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:53

Ik duim voor je!
Vervelend zeg, dit soort vage blessures.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:22

Oh balen Angela, ik duim voor je dat het niks ernstigs is.

@Gerrie, welkom hier, dat had ik natuurlijk eerst moeten zeggen en dan pas vragen om foto's

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:29

Gerrie: Mijn pony heeft ook een graasvoetje en dat is in 2 jaar tijd al een heel eind bij getrokken, nog even en je ziet er niets meer van.

Angela: Sterkte met je paardje, ik hoop voor je dat het mee valt.

Ellemieke komt volgende week vrijdag bij mijn paardje kijken. Ben benieuwd hoe Tam straks er bij staat.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:16

Gerrie schreef:
Na lang aarzelen heb ik nu na het lezen van oa. een paardenleven lang en gezond en het boek van natuurlijk bekappen besloten om mijn merrie voortaan ijzerloos door het leven te laten gaan!

Ze heeft al zo lang ik haar heb een zgn graasvoetje en wil kijken of die nog bij wil trekken.

Volgende week komt Marco bij de buren ga ik even mijn bekering opbiechten

welkom Gerrie. en succes met NB.

bij het woord "graasvoetje" krijg ik ter plekke een rolberoerte. dit is namelijk alleen een gevolg van jarenlang verkeerd bekappen.

Eros heeft ook zoiets. jarenlang is door de smid aan zijn andere voet een wig tussen hoef en ijzer getimmerd waardoor het probleem alleen maar erger werd.

de echte Strasser trim is vrij ingrijpend. mijn paarden zijn twee keer bekapt door een gediplomeerde strasser bekapster en ik werd er niet vrolijk van. ik kan je alleen maar aanraden om niet teveel in een keer te laten doen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:40

"Skip" na aankomst in de bak:

Afbeelding

en zijn hoeven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hij is overigens heel braaf. mijn twee meiden stonden naar hem te lonken en hij was hoofdzakelijk bezig zijn bak kuilgras op te peuzelen. alleen de eerste 5 minuten scheurde hij even rond. daarna vond hij het wel best.

de twee onmiddelijk hengstig geworden merries stonden op vijf meter afstand stereo te pissen en Moon en Eros vonden hem ook bereïnteressant.

vanavond moesten ze met z'n allen aan de nieuwe boxverdeling wennen.
de twee meiden in een box, Skip in de buitenbox van Eros, en die weer naast Moon. het enigste probleem was dat de twee meiden van elkaars voer af moesten blijven en dat Moon helemaal uit zijn panty ging omdat zijn mama niet meer naast hem stond. na een half uurtje brullen kwam hij erachter dat Eros daar in de plek voor was gekomen en hield hij eindelijk zijn klep.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:51

Hij is niet verwaarloosd zo te zien . Je hebt met die griep in je lijf toch die hoeven onder handen genomen zo te zien . Aan de onderkant zie je de lengte van de hoeven niet af, zien er goed uit, wel lijkt ie na bekapping een iets verbrede witte lijn aan de toonkant te hebben. Ben eigenlijk benieuwd of ie wel wat mankeert aan spieren of rug wanneer jij 'm onder het zadel neemt of word ik nu te voorbarig . Maar geef 'm maar eerst de tijd om lekker bij te komen, net als de andere paarden en, last but not least, jij.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:01

niet verwaarloosd wat eten betreft, en verzorging van de kroonrand opwaarts, maar die hoeven!!! hij loopt ermee als een Hackney. ik heb zijn voeten niet zelf onder handen genomen. Annette was zo vriendelijk mij ermee te helpen omdat ik nog last heb van postviraal vermoeidheidssyndroom .

overigens hebben we eerst alleen de voorhoeven gedaan. achterhoeven zijn morgen aan de beurt.

de hoornkwaliteit is prima, de voeten zijn alleen twee keer zo lang als ze eigenlijk zouden moeten zijn. er zaten meerdere lagen dood zoolmateriaal eroverheen, de straal stelt niks voor. daar gaat nog wel wat tijd overheen voordat we het ideaalbeeld benaderen.

de witte lijn is inderdaad uitgerekt en op sommige plekken rot.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:34

Gerrie schreef:
Volgende week komt Marco bij de buren ga ik even mijn bekering opbiechten

welkom

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:27

Wauw Skip is mooi zeg. Mooie kleur, bouw en een lieve uitstraling. Succes met zijn hoeven.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:18

Dank voor jullie welkom!

Zoals veel in het leven heeft dit - de omschakeling -tijd nodig gehad
Doordat mijn wedstrijdgebeuren op een heel laag pitje staat, en ik train nu vlgs een ander principe www.sincerita.nl ga ik er nu voor.

Het graasvoetje is al veel minder dan toen ik haar kocht gelukkig..
Er is al veel goed werk aan verricht, maar net het laatste kun je er met ijzers net niet van maken.

Alles gelezen te hebben is de ijzers eraf de enige optie.

Kortom ik zie het wel zitten!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:36

jackie schreef:
bij het woord "graasvoetje" krijg ik ter plekke een rolberoerte. dit is namelijk alleen een gevolg van jarenlang verkeerd bekappen.

Veseo was bijna een jaar oud toen de graasvoet zich in rap tempo had ontwikkeld. Daarna heeft Joke Nibblink zich er mee bezig gehouden en de zool die extreem hol was begon zich toen mooi te vormen. Nu is wel bijhouden geblazen want anders staat ze zo weer stijl met die voet. Je ziet er nu niet zo veel meer van.

Mooi paard Jackie alleen die hoeven hebben nog wat aandacht nodig

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:54

Cookies schreef:

Mooi paard Jackie alleen die hoeven hebben nog wat aandacht nodig

dank je. de hoeven zijn overigens vandaag weer onder handen geweest. is wel nog een heel proces. foto's volgen

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:59

Welkom Gerrie. Je gaat de praktijkcursus nu ook doen neem ik aan?
Het is echt leuk om te doen. Als ik naar de voeten van mijn eigen paard kijk en hoe die opgeknapt zijn sinds ik het zelf doe.

Ik rijd wel wedstrijden en heb vorig jaar in het groene seizoen gewoon zonder ijzers gestart en dat ging prima. Dat was een KWPN paard dat ik in training had. Nu start ik mijn eigen (western)paard in de dressuur en ga straks ook gewoon zonder ijzers het groene seizoen in. Als het met zo'n grote KWPNer kan, moet het met mijn veel kleinere appie ook kunnen.

Jacky, leuk paard heb je er bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:54

Jovarna heeft ook een graasvoetje, linksvoor. Dit is altijd haar 'probleemvoetje' geweest, zo plat als een duppie en hij groeide nauwelijks.
Een paar maanden geleden gingen er dingen gebeuren in die hoef. Het begon met het wat gevoelig worden van de zool, toen kreeg ze hier en daar wat verdikkinkje op de zool, ontstonden er wat vreemd uitziende oneffenheden, de verdikkinkjes verdwenen weer, opeens ontstond er een dikke zoolrand (jippie!), begon de hoefwand breder te worden en nu kun je zien dat de zool (eindelijk!) wat concaaf begint te worden. De zool is inmiddels niet gevoelig meer, de straal nog wel een beetje.
Volgens mijn NB-er gaat het helemaal goedkomen met dit voetje. En hoewel ik denk dat dit voetje altijd wat breder en platter zal blijven vergeleken met de andere veoeten, heb ik er wel vertrouwen in dat ie straks 'goed' is. Het duurt alleen langer dan de andere voeten.

Ik geloof trouwens wel in het letterlijke "graas"voetje. Wanneer ik haar nu zie staan eten, heeft ze vrijwel altijd haar linkervoet voor staan. Dat zal ze van veulen af aan waarschijnlijk dus altijd gedaan hebben. Maar ja, al voor haar 3e ijzers eronder hè..... , wat kun je dan verwachten ruim 9 jaar nadien....

(En alsnog welkom Gerrie. Heb je het naar je zin bij Florien?)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:12

Dat vast niet, maar het is iig een begin! 'We' hebben nu een náam, en nog wel van iemand die toch erg bewonderd wordt om zijn rijkunst, visie en feeling e.d..

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:15

ijdele hoop....... David de Wispelaere is zo ongeveer de enige dressuurmeneer die zelfs ik goed vind, zo'n rustige man en zo relaxed...... lijkt het......en ik heb niets, maar dan ook helemaal niets met dressuur

btw wordt David in het Gooische dressuurwereldje niet echt bewonderd hoor, men ligt altijd blauw van het lachen als hij fluisterend les geeft..... hij is te alto voor het Gooi.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:25

Altijd positief blijven hè . Ben ik iig wel. Alle kleine beetjes helpen en zaadjes planten heeft hoe dan ook effect!

Wordt het niet 'es tijd dat je naar Drenthe verhuist, smurf...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:31

beetje onhandig, ik moet nog 17 jaar in Hilversum werken....