Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:08

Gini schreef:
Maar is het dan niet beter om de oorzaak van het focussen na te gaan, dan proberen het paard op jou te laten focussen. Je krijgt misschien wel even aandacht van het paard als je zo rukt, maar is dat positieve aandacht?
Ik zie nu idd wat je in de twee filmpjes terugziet (ook die met het ontploffende paard). Beide paarden kijken idd niet altijd speels of nieuwsgierig om zich heen, soms is het idd focussen op 1 bepaald punt en precies afsluiten van de rest. Dat is wanneer je het dier ook spanning zit opbouwen. Ik vraag me dan echt af hoe het komt dat die paarden dat doen?

Jessix, ik sluit niets op voorhand uit, maar ik op dit moment heb ik die behoefte niet echt. Ik kijk verschillende filmpjes online, hoor naar wat andere mensen zeggen en daarbij kan ik dan wel een beeld vormen van de stroming/methode.

Als het iets is wat steeds terugkomt zal je daar wel een patroon in ontdekken en kan je daaraan gaan werken, ben ik het helemaal met je eens :j Maar als mijn pony (bang & hafblind ;) ) zich ineens gaat focussen op iets en ik merk dat hij zich daardoor afsluit (er is dus een verschil tussen gewoon ergens naar kijken en echt kijken & afsluiten) dan haal ik hem eerst terug bij mij en kan ik daarna nog kijken wat het probleem is. Soms ontdek je dat, soms niet. Zolang ik de aandacht maar terug bij mij krijg, dat is de eerste vereiste, en als ik merk dat het gevaarlijk kan worden zal dat niet met de zachtste hulpen gebeuren, maar gelukkig heb ik dat nog niet al teveel meegemaakt ;)

Edit; misschien even verduidelijken ..
Als ik met die van mij in de piste bezig ben of buiten aan het wandelen en ik merk dat zijn houding verandert en hij zich ergens op gaat focussen en daardoor afsluit (gebeurd vaak heel snel trouwens) dan kijk ik snel in die richting om te zien of ik iets ontdek. Als ik zie wat het probleem is hou ik daar rekening mee, maar ik zal altijd de aandacht terugvragen. Zolang er geen gevaar is gebeurd dit met zachte hulpen, ontstaat er een gevaarlijke situatie (gevaar voor mezelf of anderen) dan zal ik iets sneller werk van maken met die aandacht terug te krijgen, en dan kunnen er eventueel hardere hulpen bij komen kijken. Maar dat hangt allemaal van de situatie en het moment af. Merk ik bv. dat hij zich afsluit en er komt op dat moment een auto langs dan laat ik hem even gewoon staan en hoop ik dat hij niet op die auto reageert, want probeer ik hem op dat moment net terug te halen is er ook een kans dat hij ontploft en juist tegen die auto springt (want hij beseft dan niet dat er op dat moment een auto is).

Dus alles is wikken & wegen .. er is nooit een standaardoplossing, zelfs niet bij hetzelfde paard ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-13 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:12

Gini schreef:
Ik vind dat je altijd naar de oorzaak van bepaald gedrag moet zoeken. Wie weet wat dit paard heeft meegemaakt? Wie kent altijd 100% de voorgeschiedenis van zijn/haar paard? Wie weet altijd wat een paard denkt?
Hardhandig dingen oplossen, vind ik, mag je alleen doen als je 100% zeker weet wat de oorzaak. Van zodra er ook maar lichte twijfel bestaat over waar bepaald gedrag vandaan komt, heb je de "plicht" om dit na te gaan.

Helemaal mijn idee en daar zal je je actie op moeten gaan afstemmen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:19

Citaat:
Het meisje uit het tweede filmpje blijft toch rustig? Is natuurlijk een kort filmpje, maar ik zie dat meisje echt niet ineens rukken en plukken aan haar paard. En ik vind dat paard heftiger/gevaarlijker reageren dan het paard waar Linda mee werkt.

Maar wat gebeurd vóór het ontploffen? Juist, de focus wat Linda constant 'wegwerkt'.
Paard uit filmpje één ontploft niet want zijn 'focus' word constant doorbroken, paard uit filmpje twee blijft focussen -> ontploffing.
Stel de meid was nog niet op de afstand geweest, moet er niet aan denken hoe ze dan zou hebben uitgezien -O-

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:23

Linda probeert een ontploffing te voorkomen :j En moet daarbij een intensiteit gebruiken die op dat moment aankomt, en spijtig genoeg is dat niet de meest zachte intensiteit. Denk ook niet dat Linda ervan geniet ofzo, op dat moment :+ En daarnaast zijn het natuurlijk wel 2 verschillende paarden op de filmpjes. Het paard dat ontploft kan met redelijk vriendelijke hulpen tot stilstand gebracht worden (al komt er ook druk & "slagen" op het halster hoor) maar dat betekent niet dat als het paard in het filmpje van de TS zou ontploft zijn dat dat zou makkelijk zo gegaan zijn .. Zijn gewoon 2 verschillende paarden dus daarop kan je niks zeggen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:26

Precies, en als je zorgt dat die niet ontploft, hoef je ook niet uit te vinden hoe je hem tot stilstand krijgt na de ontploffing :)
Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:27

Dat is een feit :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:03

NeverGiveUp schreef:
Ailill schreef:
Volgens mij is dit nog altijd DE oplossing voor alle problemen:

[ Video ]

Whahaha die vind ik echt heul leuk _O-

Ik ben in te huren _O-

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:04

Joolien schreef:
NeverGiveUp schreef:
Whahaha die vind ik echt heul leuk _O-

Ik ben in te huren _O-

Pssssssssssssssssssst :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:20

Volgens mij is er een aantal posts geleden nog gevraagd ontopic te blijven... Dit is een beetje sfeerverzieking in een discussie..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:29

Ach nee, dat was een luchtige post toen het tegen 23 uur aanliep. De discussie heeft er geen moment onder geleden. Niet op alle slakken zout leggen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:30

Gini schreef:
Ach nee, dat was een luchtige post toen het tegen 23 uur aanliep. De discussie heeft er geen moment onder geleden. Niet op alle slakken zout leggen. :o

Haha dat dacht ik ook al :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:31

Fellor schreef:
Volgens mij is er een aantal posts geleden nog gevraagd ontopic te blijven... Dit is een beetje sfeerverzieking in een discussie..

Vond het anders wel even een luchtig tussendoor. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:22

Fellor schreef:

Ik zou eens aan yoga beginnen als ik jou was, lekker dicht bij de natuur en heerlijk Zen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:36

Ailill schreef:
Fellor schreef:

Ik zou eens aan yoga beginnen als ik jou was, lekker dicht bij de natuur en heerlijk Zen :j

Als ik zin heb in flauwe opmerkingen, offtopic kinderachtig gezeur en mensen die zichzelf heel interessant en grappig vinden ga ik wel terug naar de middelbare school. Dank je.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:39

Of een cursus 'Andermans humor accepteren' of iets wat er op lijkt, Fellor? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:40

Of niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:41

Fellor schreef:
Ailill schreef:

Als ik zin heb in flauwe opmerkingen, offtopic kinderachtig gezeur en mensen die zichzelf heel interessant en grappig vinden ga ik wel terug naar de middelbare school. Dank je.

Of je kijkt gewoon eens in de spiegel, mijn hemel wat een korte tenen zeg.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:41

Fellor schreef:
Of niet.

:O

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:43

Ailill schreef:
Of je kijkt gewoon eens in de spiegel, mijn hemel wat een korte tenen zeg.

Het zijn lange tenen, lang! :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:44

Maar nu gaan we wel offtopic. Terug naar Linda. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:45

Ailill kun jij zelf ook gewoon wat minderen? Volwassen gedraag je je niet, en als je je verveelt is Jeugdhonk misschien iets, daar word er ook niet serieus gediscussierd en heeft niet iedereen van die lange tenen :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:21

Hmmm, ik dacht altijd dat paardenfluisteraars ongeveer zoiets fluisterden:
Als je nu niet snel die trailer in gaat dan ga je op gratisaftehalen.nl

Weer wat geleerd!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:29

xSlvna schreef:
Ailill kun jij zelf ook gewoon wat minderen? Volwassen gedraag je je niet, en als je je verveelt is Jeugdhonk misschien iets, daar word er ook niet serieus gediscussierd en heeft niet iedereen van die lange tenen :')

Nee dat kan ik niet, jullie zitten ontzettend te zeiken en komen best bizar over. . . :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:30

Moderatoropmerking:
Hierbij nogmaals het verzoek om ontopic te blijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:07

Terug naar Pat en Linda inderdaad :j Ik gooi er weer even een filmpje in!

Vinden de paarden op dit filmpje het wel leuk of draaien ze toch op de automatische piloot?