Gini schreef:Maar is het dan niet beter om de oorzaak van het focussen na te gaan, dan proberen het paard op jou te laten focussen. Je krijgt misschien wel even aandacht van het paard als je zo rukt, maar is dat positieve aandacht?
Ik zie nu idd wat je in de twee filmpjes terugziet (ook die met het ontploffende paard). Beide paarden kijken idd niet altijd speels of nieuwsgierig om zich heen, soms is het idd focussen op 1 bepaald punt en precies afsluiten van de rest. Dat is wanneer je het dier ook spanning zit opbouwen. Ik vraag me dan echt af hoe het komt dat die paarden dat doen?
Jessix, ik sluit niets op voorhand uit, maar ik op dit moment heb ik die behoefte niet echt. Ik kijk verschillende filmpjes online, hoor naar wat andere mensen zeggen en daarbij kan ik dan wel een beeld vormen van de stroming/methode.
Als het iets is wat steeds terugkomt zal je daar wel een patroon in ontdekken en kan je daaraan gaan werken, ben ik het helemaal met je eens

Edit; misschien even verduidelijken ..
Als ik met die van mij in de piste bezig ben of buiten aan het wandelen en ik merk dat zijn houding verandert en hij zich ergens op gaat focussen en daardoor afsluit (gebeurd vaak heel snel trouwens) dan kijk ik snel in die richting om te zien of ik iets ontdek. Als ik zie wat het probleem is hou ik daar rekening mee, maar ik zal altijd de aandacht terugvragen. Zolang er geen gevaar is gebeurd dit met zachte hulpen, ontstaat er een gevaarlijke situatie (gevaar voor mezelf of anderen) dan zal ik iets sneller werk van maken met die aandacht terug te krijgen, en dan kunnen er eventueel hardere hulpen bij komen kijken. Maar dat hangt allemaal van de situatie en het moment af. Merk ik bv. dat hij zich afsluit en er komt op dat moment een auto langs dan laat ik hem even gewoon staan en hoop ik dat hij niet op die auto reageert, want probeer ik hem op dat moment net terug te halen is er ook een kans dat hij ontploft en juist tegen die auto springt (want hij beseft dan niet dat er op dat moment een auto is).
Dus alles is wikken & wegen .. er is nooit een standaardoplossing, zelfs niet bij hetzelfde paard ...