De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:37

Morrie verhaart met bakken tegelijk, als ik blaas, sneeuwt het gewoon.....
Alles zit ook onder de haren: ik, m'n auto, m'n schoolspullen (die weer in die auto staan), echt alles.... tot overmaat van ramp is mijn (witte) langharige kat ook aan het verharen...... dus ik heb een soort witte bontjas aan

Anoniem

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:28

Zojuist heb ik deze post geplaatst in de twee lopende topic over natuurlijk bekappen:

De beloofde onderzoeken!

Het onderzoek van Meike van Heel is hier te vinden:
http://www.evj.co.uk/archive/2004.htm
of rechtstreeks naar het pfd-bestand:
http://www.evj.co.uk/archive/downloads/ ... 78_782.pdf

Korte samenvatting:

Bij bekappen, dus blootvoets, is aangetoond dat paarden een specifieke manier van landen en voetafwikkelen hebben. Bekappen leidt tot meer symmetrie in afwikkelen en verkort de landingsduur in voor- en achtervoeten.

Bij beslaan, dus met ijzers, werd in 8 weken tijd de hoefhoek gemiddeld 3.3 graden kleiner (weker). De veranderingen waren vrijwel gelijk in voor- en achterhoeven. Het aangrijpingspunt van de bodemreactiekracht verschuift als gevolg van de verandering in hoefstand, zoals verwacht, naar achteren, in zowel als voor- als achterhoef. Het lijkt er dus op dat het paard compenseert voor de veranderingen die optreden gedurende het hoefbeslaginterval: in de voorhand relatief weinig en in de achterhand kennelijk meer. Dit werd ook waar genomen in het afwikkelpatroon.
Paarden blijken met name in het hoefgewricht te compenseren. De belastingstoename zal opgevangen moeten worden door de pees van de diepe buiger welke aanhecht op het hoefbeen; hierdoor zal dus ook de hoefkatrol zwaarder belast worden gedurende het beslag interval.

Dit onderzoek is aan de Faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht gestart om een nieuw hoefijzer te ontwikkelen, welke deze nadelige gevolgen van de huidige hoefijzers niet zou hebben. Dit nieuwe ijzer zou het afwikkelen van de hoef moeten vergemakkelijken en de belasting van de ondervoet te verlagen....

Verder is er deze doorbraak in het onderzoek naar (natuurlijke) hoeven:

http://www.hoofrehab.com/jaime.htm

Deze pagina is vrij recent aan de betreffende website van Pete Ramey toegevoegd.

Veel leesplezier!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:32

Jovarna schreef:
Zojuist heb ik deze post geplaatst in de twee lopende topic over natuurlijk bekappen:

Ik volg het met bewondering voor je geduld

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:57

@Jovarna: wat je vrij recent noemt. die pagina staat er alweer meer dan een half jaar......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:07

Edit: dubbele post. PC was effe traag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-06 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:08

Dat is dus vrij recent, vind ik.
Om maar aan te geven dat bepaalde onderzoeken niet jaren oud en eventueel achterhaald zijn!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:20

iedereen kijkt vol afgrijzen naar me, nu is dat vrij normaal, maar vandaag vinden ze me nog enger dan anders: ik heb een gesprongen adertje in m'n oog (hoop ik, kan ook gordelroos zijn) en dat ziet er héél eng uit....... gisteravond deed dat oog onwijs zeer, ik kon er niet eens aankomen en nu is het vuurrood en vochtig en dik. Ik zie wel normaal, maar heb wel veel hoofdpijn..... HA neemt geen telefoon op, kan je alleen tussen 8.00-8.30 bellen..... *duh*

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:23

smurf schreef:
iedereen kijkt vol afgrijzen naar me, nu is dat vrij normaal, maar vandaag vinden ze me nog enger dan anders: ik heb een gesprongen adertje in m'n oog (hoop ik, kan ook gordelroos zijn) en dat ziet er héél eng uit....... gisteravond deed dat oog onwijs zeer, ik kon er niet eens aankomen en nu is het vuurrood en vochtig en dik. Ik zie wel normaal, maar heb wel veel hoofdpijn..... HA neemt geen telefoon op, kan je alleen tussen 8.00-8.30 bellen..... *duh*

Dan bel je een vervangend huisarts

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:26

nee dat kan niet, de HA is er gewoon, maar je kan alleen maar contact opnemen op die tijd......

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:32

@Smurf: en wat doe je dan in noodgevallen? heeft de man geen assistente?
beterschap met je oog. ik lig ook in de kreukels. griep. de echte.

ga morgen mijn nieuwe paard ophalen. gered van manege stegeman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:35

Wendy, nog gefeliciteerd met je weiland! Ziet er hartstikke leuk uit!

Jackie, vertel 'es iets over je nieuwe paard?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:39

ahhhh een nieuw paard, vertel!!!!

sterkte met je griep....
als je echt in de de kreukels ligt, brengen ze je wel naar de EHBO van het ziekenhuis, denk ik, dat is hier om de hoek...

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:40

jackie schreef:
@Smurf: en wat doe je dan in noodgevallen? heeft de man geen assistente?
beterschap met je oog. ik lig ook in de kreukels. griep. de echte.

ga morgen mijn nieuwe paard ophalen. gered van manege stegeman.

Morgen is de griep over . Nieuw project, paardje is bofkont .

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:56

7 jarige hengst (niet lang meer), palomino, halfbroer van mijn oudere merrie.

zijn eigenaresse kon hem niet meenemen naar de nieuwe stal waar ze heen verhuisde met haar andere paard. hij heeft wat problemen met zijn spieren volgens haar en wil niet galopperen. ze heeft een aantal pogingen gedaan om hem beter te maken die volgens haar maar tijdelijk succes hadden en haar knip trekt het niet verder. stegeman was volgens haar de enigste oplossing.

ging nog even een foto van hem maken omdat hij zo op Briolette lijkt. liet me niet met rust en heb aangeboden hem over te nemen.
werk voor Steffi aan de winkel.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:02

Afbeelding
mijn nieuwe aanwinst

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:22

lekker koppie jackie.... en je hebt mazzel met Steffi, bij Morrie wil ze niet meer komen (geen tijd): hopeloos geval, grasmaaier.....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:24

Wat een leuk koppie Jackie!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:52

zie hier wat wazige fotootjes van mijn oog met gesprongen aders. Ik moest van mijn baas toch naar de dokter en er is niets aan te doen, behalve de oorzaak van zoveel stress wegnemen dat zoiets kan gebeuren.... en dat kan nu eventjes niet

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:56

smurf schreef:
zie hier wat wazige fotootjes van mijn oog met gesprongen aders. Ik moest van mijn baas toch naar de dokter en er is niets aan te doen, behalve de oorzaak van zoveel stress wegnemen dat zoiets kan gebeuren.... en dat kan nu eventjes niet

Tja je zou je eigenlijk moeten ziek melden, maar ja, dat doe je ook niet zo maar . Is baas ook niet blij.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:03

ziek melden kan sowieso niet bij ons: de baas is zo slim geweest het ziekteverzuim van de afdeling op 0,0005% te zetten en hij moet zijn targets halen

Ik heb mazzel, want het is open-deur-middag/avond en ik ben toch al niet representatief voor de afdeling (Mode) dus ik mag me niet vertonen
Mijn modepopjes-collega's vervullen dergelijke belangrijke PR functies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:26

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:37

Jovarna schreef:
Bijval gevraagd!!

Ik bedank

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:39

Ik doe het ook niet meer, met dat mens is geen fatsoenlijke discussie te voeren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:09

Jee smurf, elke arts heeft toch een assistent? Die kun je dus altijd bellen. Die van mij kan ik ook altijd bellen dan krijg ik een assistente en die regelt het met arts. Lekker verhaal als je je arts niet zou kunnen bereiken. Want gelijk door naar de EHBO mag ook niet je moet eerst langs de huisarts.

@jovarna: sorry maar ik meng me niet meer in zulke discussies. Het is zinloos je komt er toch nooit uit. En dat vind ik prima, iedereen moet zijn eigen verantwoording nemen.

@jackie, leuk koppie heeft dat paard, maar waar is de rest

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:15

Citaat:
Want gelijk door naar de EHBO mag ook niet je moet eerst langs de huisarts.

dat is geen enkel probleem hoor, ik kom geregeld met leerlingen bij de EHBO, die kids hebben niet eens een huisarts.....