De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:45

Ik ga de moed ook zo opgeven, even langs de paarden en dan naar mijn nieuwe stek om aan de omheining te werken

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:47

ik zit al een uur te wachten op een vergadering die om 3 uur begint, normaal ga ik dan tussendoor gewoon naar Morrie, maar ik durf niet weg: heb ruzie met mijn manager over o.a. werktijden.....

zit ook niet op mijn normale werkplek, want er zit een ander achter mijn pc en die wil er niet weg omdat zij nuttig werk doet en ik niet

zodra hier weer iemand binnenkomt, is het ook gedaan met Bokt

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:39

smurf schreef:
ik zie er zo al 3 anderen die ik liever nooit IRL tegen zou komen.....
ik heb in dat topic al zeker 5 x een ractie getypt en weer weggehaald, ik ga er niet posten, heb ik me voorgenomen...... het is te kansloos

ik ben al bezig met een stuk te typen, voor mijn website waar ik voortaan gewoon lekker van kan kopieren en plakken

heb het verhaal nou al zo vaak getypt

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:47

Arabesk schreef:
Dr. Strasser is onderzoek gaan doen naar de oorzaken van sterfte bij paarden toen ze erachter kwam dat 80% van de paarden moest worden afgemaakt door been/hoefproblemen.

De uitkomsten van haar onderzoek kun je lezen in
'een paardenleven lang gezond'
Engelse versie 'a lifetime soundness'

en 'shoeing, a necessary evil?'

zo mijn bijdrage

helpjezelfzoekhetmaaruit

Arabesk

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:57

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 14-03-06 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:00

Het is verspilde moeite. Ik kijk naar mezelf. Waarom ging ik zoeken naar iets anders ... omdat ik ontevreden was met de gang van zaken en zelf daar een bijdrage aan wilde leveren en .... geenzins de bedoeling had de hoefsmid niet meer te laten komen. Je gaat je pas echt verdiepen, daarbij heb je geen ander nodig om je over de streep te trekken, dan dat bij jezelf een knop omgegaan is. Bij velen is die knop niet aanwezig of veel te klein om eraan te kunnen draaien .

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:13

ik ook niet, ik was ook van de ijzers enzo

totdat geen enkele hoefsmid in Noordholland wilde komen voor mijn paard, toen dacht ik 'dan ga ik zelf wel een bekap cursus doen'
kwam zo uit bij PN, ik kende hun website al wel, omdat ik al wel tegen dekens was. Maar meer omdat ik het niet nodig vond, tien jaar geleden reed ik ook paarden zonder dekens enzo.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:44

Cookies schreef:
Hai Gouda hoe is het met je paard. Ik heb je topic gevolgd maar heb niet de uitslag en zo gelezen.

Ze gaat vooruit. Ze staat helaas meer op stal maar ik doe wat ik kan en houd iig mijn ogen en oren open. Baal wel dat ik mijn stekkie moest verlaten maar het moest voor kay. Ze is frisser nu, verhaart eindelijk en goed ook, eet goed, glimt meer en heeft er weer zin in. Ze heeft nu rust (longeer en wandel alleen) al vanaf 16 feb. tot dat er meer spek op haar rug komt en dan pas gaat het zadel er weer op. Voelde al niet goed om op een mager paard te gaan zitten en de nieuwe stalhouder bevestigde mijn gevoel hij vind het ook beter te wachten. Dus voortaan mijn eigen gevoel volgen met alles schijnt toch goed te helpen. Met haar hoeven gaat het goed ze zijn nog steeds hard en slijten niet meer scheef af nu ze recht loopt. Ze zijn wel pas na ruim 3 maanden weer bekapt omdat ze zo mager was en lusteloos ging alle energie/voeding naar haar lijf ipv naar de hoeven. Nu hoop ik dat ze weer wat beter gaan groeien. Mijn konijn is zondag verhuist hier vlakbij en aan de overkant staan wat pony's met een inloopstal erbij. Hoop de eigenaar eens te ontmoeten wie weet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:59

Het heeft ook weinig zin om anderen te willen overtuigen wanneer ze het zelf nog niet zo voelen. Want het is volgens mij ook een kwestie van gevoel. Iets 'voelt' wel of niet goed, en op basis daarvan ga je andere mogelijkheden zoeken en onderzoeken.
Als je geen gevoel hebt bij het ijzerverhaal, "het is gewoon zo, ze zitten en horen eronder en zo slecht is dat helemaal niet, vaak is het zelfs gòed" ( ), dan houdt het gewoon op.

Toen ik Jovarna kocht, vond ik het meteen al heel vreeemd dat ze ijzers onder had. Vrijwel alle pensionpaarden daar hadden ijzers onder. Ik vroeg mezelf af waarom in godsnaam?! Voor mij voelde het meteen al niet goed. Toen de hoefsmid (en meerdere met hem) zei dat Jovarna absoluut niet zonder ijzers kon, ben ik op zoek gegaan. Het leek mij heel raar allemaal, die zogenaamde noodzaak....

En de noodzaak bleek er dus ook helemaal niet te zijn. Ik kreeg alleen maar bevestigingen dat ijzers slecht zijn en ben enorm in mijn gevoel gesterkt de afgelopen jaren. En niemand brengt mij daar weer van af, zo simpel is het wel.

Dat ijzers met kalkoenen eronder nodig zijn bij wedstrijden op het gras, wil ik best geloven. Maar dan nòg blijf ik anti-ijzer, en begrijp ik niet dat mensen die wedstrijden belangrijker vinden dan het welzijn van hun paard. Bovendien heeft het paard in dat geval vaak niet alleen te kampen met ijzers, maar ook met dekens, kilo's brokken, stalarrest, vaak veel te weinig ruwvoer, dagelijkse trainingen, bitten, longeren, sporen etc etc etc.
Het is een wereldje waar ik niets mee heb, en waarbij ik me afvraag hoe het toch kan dat die mensen dit soort aspecten niet "voelen".

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:24

De hoeven en de leefomstandigheden van Oop zijn bepaald geen toonbeeld voor het NB. Mijn grootste drijfveer is toch wel dat ik zie en voel hoe zij op de benen staat. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg, dat ik hiervoor erop zat te wachten dat beide achterhoeven elkaar zouden strijken, zo veel speling zat er in haar achterbenen. Sindsdien is dit aanzienlijk verbeterd.

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:47

Hè, hè, ik heb eindelijk een mailtje naar Ellemieke Fransen gestuurd , ik hoop dat ze nog tijd heeft voor mijn paardje.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:31

Ben ik weer met een vraag
Anouar heeft van die samengeknepen voorhoeven (heb ik hier al eerder verteld)
Nu zat ik foto's te kijken van Anouar van vroeger. En op de foto's van waar hij jaarling is hebben de voorhoeven precies dezelfde vorm als dat ze nu hebben, dus ook zo smal (de achterkant is smaller dan de voorkant)
Zouden dit dan ooit nog mooie brede hoeven kunnen worden?

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:40

Anouar15 schreef:
Ben ik weer met een vraag
Anouar heeft van die samengeknepen voorhoeven (heb ik hier al eerder verteld)
Nu zat ik foto's te kijken van Anouar van vroeger. En op de foto's van waar hij jaarling is hebben de voorhoeven precies dezelfde vorm als dat ze nu hebben, dus ook zo smal (de achterkant is smaller dan de voorkant)
Zouden dit dan ooit nog mooie brede hoeven kunnen worden?

Leg nu eens 2 foto's naast elkaar dat je zelf bent gaan bekappen op een verschillend tijdstip, zie de verschillen . Elke gunstige verandering is er 1, gun het allemaal tijd.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:53

Feestje! Ik heb iemand gevonden met wie ik de wei ga delen!
Het hele wei met schuilstal plan gaat dus door!

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:19

Wendy schreef:
Feestje! Ik heb iemand gevonden met wie ik de wei ga delen!
Het hele wei met schuilstal plan gaat dus door!

Gefeliciteerd , die vrouw met die 2 paardjes??

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:21

Ja, die was helemaal enthousiast en vanavond belde ze dat het doorgaat

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:27

Fantastisch

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:34

Vind ik wel... het is gewoon echt een mooi plekje, zo'n kans krijg ik waarschijnlijk nooit weer!
Ik ben er al aardig aan het opruimen geweest, ga binnenkort weleens foto's maken!

Deze foto's heb ik een tijdje geleden gemaakt. Helaas heeft de vorige huurder nogal wat afgebroken, maar hier krijg je toch een aardige indruk. Het heeft potentie!

Afbeelding

De stal:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:43

Idd een buitenkansje. Ziet er zo al goed uit hoor. En lekker vooruitzicht dat het straks voorjaar wordt, dus kun je nog allerlei dingen naar de zin maken.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 22:45

Fijn Wendy!!!! Rust in je kop nu.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:46

Antheman schreef:
Rust in je kop nu.

Dan ken je me heel slecht... rust in de kop heb ik zelden...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 22:49

Wendy schreef:
Antheman schreef:
Rust in je kop nu.

Dan ken je me heel slecht... rust in de kop heb ik zelden...

In ieder geval 1 zorg minder

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:50

Antheman schreef:

In ieder geval 1 zorg minder

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:59

Arabesk schreef:
opala schreef:
En ..... het paard van Ara kan het ook nog in de bol krijgen. Een altijd rustig paard bestaat niet

ja vorige zomer ben ik er nog een keer keihard afgeflikkerd

maar toen bleek de boer hem elke dag een halve emmer race muesli te hebben gevoerd en dat wist ik niet...

dat lag niet aan de halve emmer race müsli maar aan de training van je paard.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:03

Arabesk schreef:
hoe zit t met verharen van jullie paarden?

arabje begint al een beetje maar nog niet overtuigend. en hij heeft een paar kale plekken

ligt het misschien aan het voer? de mijne zijn al sinds januari aan het verharen. en mijn arabier van 21 is ermee begonnen.