Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dank jullie wel!
Ik ben het juist fijn gaan vinden dat Harvey zo open en gevoelig is, niks is geheim! Ik zou hem zelf niet als binnenvetter bestempelen eigenlijk, want ik kan aan alles zien en horen wat er in zijn koppie omgaat en dat zou een buitenstaander ook kunnen (als ze geen oogkleppen op hebben dan). Maar een quarter horse zou nog wel passen bij me denk ik. Of een Clydesdale/Shire, maar die vind ik gewoon erg mooi en lijken redelijk nuchter. Tinkers, fjorden, e.d. vind ik te lomp en eigenwijs, daar zou ik erg gefrustreerd van raken.
Ik zou dolgraag actief buitenrijden, het liefst endurance! Doe mij maar draf en galop, wind door de haren, natuur ontdekken. Halverwege een graaspauze en weer door. Daarnaast zou ik graag de basis in de bak goed willen hebben maar dan wel in de western richting. Dat is neck reining geloof ik? Harvey vind een sprong ook erg leuk dus als ik hem daar blij mee maak wil ik dat ook wel doen! Ikzelf houd daar eigenlijk niet van, maar ik houd er wel van om m'n paard blij te maken
De eerste winter had hij nog een vacht van niks, maar ook van oktober t/m maart een deken op. Het tweede jaar werd dat al minder lang een denken en een iets beter vachtje en dit jaar was helemaal leuk.
tot de eerste hoefzweer, die chronisch werd.
Maar dat ook weer met z'n voer te maken hebben wat ik rond dezelfde tijd veranderd heb.
Ik ga eens lekker hierop broeden en geen gehaaste dingen doen. Dat doe ik namelijk vaak wel maar later blijkt het wederom verkeerd te zijn. Alhoewel m'n handen jeuken. Dat is 1 van de dingen die Harvey mij geleerd heeft. Hij heeft mij zo ontzettend veel geleerd, voornamelijk over mijzelf. Ik heb inderdaad het paard gevonden wat IK nodig had. En of hij geschikt is voor wat ik wil (lange afstand ritten) is inderdaad nog maar de vraag. Alles in mijn leven is door hem veranderd. Dankzij hem heb ik nu een studie en straks een baan! Dankzij hem ben ik veel relaxter geworden. Een betere, geduldigere mama ook. Ik ben gezonder geworden van het vele buiten zijn. Meer mindfull en minder materialistisch. Veel meer sympatie voor dieren gekregen, en wat mensen er allemaal wel niet mee doen, waardoor ik nu ook vegan ben. En ga maar door!

hopelijk is hij snel van de pijn af en kunnen jullie samen weer genieten! 

onlangs heb ik ook een onafhankelijke voedingsdeskundige Harvey onder de loep laten nemen, na al die jaren dacht ik dat ik kwa voeding in de goede richting zat maar ik blijf altijd twijfelen en daar wilde ik graag vanaf. Gelukkig was ik idd goed bezig, ze raadde alleen aan om extra magnesium bij te voeren en biotine te proberen. Wat ik al voerde was gehakseld / gedroogd kruidengras, kopje gemalen lijnzaad, lepel zeezout en een supplement genaamd Daily Essentials (deze bevat geen suikers, soya, stro, en andere vulmiddelen). Daarboven op nu dus magnesium en biotine als extra boost voor zijn hoefwand kwaliteit.
Ik zit eraan te denken om een nieuwe hoefsmid erbij te halen, een jongere man die 7 jaar geleerd heeft (5 jaar is basis hoefsmederij in engeland, 2 jaar extra voor farriery science). Hij is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, opties en alternatieven en misschien heeft hij wel interesse om een experiment met Harvey te doen. Ik zou wel iets van flexibele plakschoenen willen proberen bijvoorbeeld. Mijn physio geeft toch aan dat het ongemak in zijn hoeven in het verleden wel voor het eea aan ‘problemen’ in zijn lijf heeft gezorgd, voornamelijk in de schouderpartij. Maargoed, we zijn er mee bezig 
To be continued!

Maartje1990 schreef:Ik zag dit topic weer omhoog komen, had al heel lang niet meegelezen. Mag ik vragen wat de reden is dat je een hoefsmid laat komen terwijl je zelf opgeleid bent tot hoefbekapper?
Ik ben niet anti ijzer voor tijdelijk, ze kunnen best een goed hulpmiddel zijn.

Wispeltuur schreef:Wat leuk om weer wat van jou en Harvey te horen. Ik vond het toen der tijd zo jammer dat je stopte met posten in het topic.
Fijn om te horen dat jullie eindelijk een fijn plekje en een goede draai gevonden hebben. Op naar vele veilige kilometers buiten!

Leo schreef:Onwijs leuk om weer een update te lezen!
Je eigen plekje is zo gaaf! En zo goed dat Harvey sindsdien geen DA meer heeft hoeven zien!
Nu hopen dat het Trekker zadel voldoende zekerheid geeft met rijden zodat jullie daar ook verder in kunnen gaan met vertrouwen opbouwen
die schouder spier/bobbel zit in de weg bij de kniewrong zeg maar en de singelstoten komen niet lekker uit daardoor. Ik dacht nog met een speciaal soort singel het op te lossen maar ik wil ook niet teveel knutselen. Plus, Harvey kijkt iedere keer best kwaad als ik 'm opzadel met dat zadel 

MissWeenie schreef:Jaaaa wat leuk dat je weer post, jouw zoektocht met Harvey en hoe je erin staat doet me zo aan de mijne denken, dus las altijd graag mee! Wat is nu de reden van de magnesium die je geeft? Tegen stijfheid of voor Harvey z’n rust? Of een combinatie misschien?
Cera_D schreef:Wat een fijne update zeg! Ik ben zo blij voor jullie dat jullie eindelijk een beetje de goede kant op gaan.
Gaat het ook al beter met de spanning die Harvey opbouwde?
En ik ook 
We zijn afgelopen maanden vaak op de weg wezen wandelen waar je 60 km/h mag (zonder fietspad of berm ernaast!), en dan is het maar hopen dat iedereen afremt
Gelukkig doen de meesten dat, maar zo hebben we dus ook prikkels haha. We zitten ook op het land van een schapenboer en regelmatig stiert er een quad de heuvel op, soms met een roedel border collies erachter aan, en dan komt er later ineens een kudde schapen naar beneden gerend. Ze knippen ook staarten van schapen direct naast de wei. Dus ach, ik heb mezelf nu tegengesproken. Hij mist geen extra prikkels hoor
Maartje1990 schreef:Oh over dat eigen plekje had ik helemaal heen gelezen wat super fijn! Kan je dochter tenminste met je paard lopem
Hadden we niet mogen doen op de vorige stal! En de shetlander die we nu hebben, die in de ogen van de vorige stal dus een betere optie zou zijn voor haar... Dus niet! Wat een oliebol
In het begin, als we ze samen naar de wei brachten liep ik met de shet, en mijn dochter met Harvey
Hij steigerde wel eens tegenop de rug van mijn dochter of rende gewoon tegen dr aan, als zij hem ergens heen leidde, en dan werd ze er bang van. Dus ik liep vaak met hem. Het gaat inmiddels beter, ze groeit en wordt zelfverzekerder en durft nu strenger te zijn tegen de shet en is er minder bang van. En hij is zich ook beter gaan gedragen door het bij ons zijn inmiddels. Hij was opgevoed op schoot bij de boer, dus is zich niet heel bewust van persoonlijke ruimte van mensen e.d. Hij is nu net 4 jaar, dus hij heeft nog wel het eea te leren hoor, maar het gaat al beter

Manadeluca schreef:O wat fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat, ook zijn jullie enorm gegroeid naar elkaar. Super.

maylotje schreef:Bontje er in een optie? Zit vaak steviger en als ie wat ruim is de zit ook net krapper daarmee. Verder denk ik dat blauw/turquase(Hoe schrijf he dat eigenlijk?) harvey wel heel leuk zal staan! Maar dan moet je wel van wat fellere kleuren houden.
Edit word ik nu gek. Of had je nu net een post staan waarin je over je zadel praat?
Sorry! woepsie90 schreef:maylotje schreef:Bontje er in een optie? Zit vaak steviger en als ie wat ruim is de zit ook net krapper daarmee. Verder denk ik dat blauw/turquase(Hoe schrijf he dat eigenlijk?) harvey wel heel leuk zal staan! Maar dan moet je wel van wat fellere kleuren houden.
Edit word ik nu gek. Of had je nu net een post staan waarin je over je zadel praat?
Och, ik had gehoopt net op tijd te zijn, ik verwijderde het idd vrijwel direct weer haha. Ik dacht na het plaatsen gewoon ineens dat ik ook niet moet overdrijven over m'n zadel gebeuren en gewoon lekker wat moet uitzoeken en proberenSorry!
Maar hij deed het super. We hebben ook galop geprobeerd maar aanspringen is nog lastig, hij gaat eerst heel hard en het is redelijk glad stuk ook (veel gras). Dus heb stukken met hem meegelopen om de cirkel meer te openen en rechte lijnen te krijgen, en dat hielp. 
We hebben dit keer ook erg lang gedraafd voor ons doen! Mijn balans is alleen echt nergens te bekennen, en de zijne zo goed en als kwaad ook niet. Schaam me rot! Ik heb begin van het jaar regelmatig les gehad op een EV x Fries kruising en dat ging hartstikke goed qua mijn rijkunsten zeg maar
Maar Harvey gooit echt enorm hoog op en neerkomen op m’n Freemax is niet super zacht
Mn beugels had ik halverwege al wat korter gedaan maar m’n voeten gingen nog steeds met de tenen naar beneden, alsof ik ze probeerde aan te houden of naar voren viel oid... ik heb toevallig al beugeldraaiers besteld, wie weet helpt dat. Ik voelde me ook heel neerwaarts voorwaarts dus misschien even een extra inlage doen aan de voorkant van m’n pad (en aan mijn zit werken natuurlijk!). Baal soms wel dat we geen echte bak hebben met goeie vlakke grond. Deze grond is gewoon stuk gelopen grasweitje met de nodige hobbels en bobbels, dat helpt ook niet als je soepel probeert te draven natuurlijk.