Ailill schreef:xSlvna schreef:Verder, kunnen we ons niet volwassen gedragen? Ben volgensmij de jongste hier maar qua reacties lijkt het daar niet op.
Ze begint toch zelf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fransje23 schreef:[***] schreef:En tja, paarden die zich gaan afsluiten zullen in het "parelliwereld" vast voorkomen, dankzij mensen die het niet begrepen hebben, maar komen net zo hard voor in de 'gewone wereld' ..
Komt ook veel voor bij manegepaarden maar ik ben zo ook tegen gekomen op een springstal.
Gini schreef:Denk je dat? Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan. Denk je dat de omgang met mijn paard, mijn visie beïnvloedt op andere paarden. Dat ik paarden sneller (onterecht) hulp zie roepen?
Ik weet wel dat mijn paard zich echt afsluit voor een situatie die met "geweld" te maken heeft. Ze kruipt echt helemaal in zichzelf, een overgave als het ware. "Doe maar wat je wilt, ik kan me toch niet verzetten, ik wacht wel tot het gedaan is." Vreselijk om zien, dat wel, een paard dat helemaal niet meer "terugvecht". Zij gaat ook nooit weg, een ander zou haar niet (willen) begrijpen.
NeverGiveUp schreef:Gini schreef:Denk je dat? Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan. Denk je dat de omgang met mijn paard, mijn visie beïnvloedt op andere paarden. Dat ik paarden sneller (onterecht) hulp zie roepen?
Ik weet wel dat mijn paard zich echt afsluit voor een situatie die met "geweld" te maken heeft. Ze kruipt echt helemaal in zichzelf, een overgave als het ware. "Doe maar wat je wilt, ik kan me toch niet verzetten, ik wacht wel tot het gedaan is." Vreselijk om zien, dat wel, een paard dat helemaal niet meer "terugvecht". Zij gaat ook nooit weg, een ander zou haar niet (willen) begrijpen.
Dat ken ik, vooral met zijn singelnijd, maar ook met trailerladen enz.
Waarom zou ik me uitten, er wordt toch niet geluisterd. Eerste de beste protest is EH!!
Dan krijg je dat introverte, strakke mond, open ogen.
Dat heb ik gelukkig geleerd in de eigen paard periode (mede dankzij mijn grondwerk parelli achtige instructeur D: )
Zeg maar wat je vind, schop maar als je pijn hebt, stap maar weg, loop maar van me weg als het werk niet leuk is, enzovoort.
Dan weet ik het, en dan luister ik ernaar
xSlvna schreef:winia4ever schreef:tjonge jonge, wat een raar filmpje..Heb totaal geen verstand van parelli.
Afstand vragen van je paard kan wel iets anders..Ik zie het nut van zo'n afstand trouwens niet in.
Gewoon netjes meelopen en stoppen als jij stopt vind ik meer als zat.
Het paard is volgens mij blind aan 1 oog, en krijg elke keer een raar touw over zn neus, hoe krijg je paard kopschuw? vervolgens krijg hij ook nog een paar klappen?..Sorry maar ik zie hier totaal geen vriendelijkheid.
Laat ik het (als leek op gebied van Parelli) uitleggen.
Paard let telkens niet op (wat gevaarlijk kan zijn voor zowel mens als paard), waarvoor Linda hem allert maakt 'Hey hier sta ik, niet daar achter maar hier'. Paard concentreerd zich na 1 keer niet, na 2 keer niet, na 3/4/5/6 keer nog steeds niet.
Zie je hoe hij telkens naar wat nieuw kijkt?
Paard is echt niet kopschuw en ontspant op het laatst goed, zie daar, Linda's doel bereikt, paard ontspannen, let alleen op haar.
Klappen is om hem 'wakker' te maken, wat vaak nodig is bij zulke paarden.
winia4ever schreef:xSlvna schreef:Laat ik het (als leek op gebied van Parelli) uitleggen.
Paard let telkens niet op (wat gevaarlijk kan zijn voor zowel mens als paard), waarvoor Linda hem allert maakt 'Hey hier sta ik, niet daar achter maar hier'. Paard concentreerd zich na 1 keer niet, na 2 keer niet, na 3/4/5/6 keer nog steeds niet.
Zie je hoe hij telkens naar wat nieuw kijkt?
Paard is echt niet kopschuw en ontspant op het laatst goed, zie daar, Linda's doel bereikt, paard ontspannen, let alleen op haar.
Klappen is om hem 'wakker' te maken, wat vaak nodig is bij zulke paarden.
Waarom zou het paard niet links en rechts mogen kijken? Het paard is een vlucht dier, en met 1 oog snap ik best dat je de boel in de gaten wilt houden.
Vind de manier een beetje grof over komen..
Gini schreef:Maar is het dan niet beter om de oorzaak van het focussen na te gaan, dan proberen het paard op jou te laten focussen. Je krijgt misschien wel even aandacht van het paard als je zo rukt, maar is dat positieve aandacht?
xSlvna schreef:Maar eer je die oorzaak hebt gevonden, zou je hem al 10 keer kunnen oplossen. In de tijd van het onderzoeken zou je al 10 keer naar het ziekenhuis ingetrapt kunnen worden. Het is gewoon te gevaarlijk om het paard eerst te laten doen wat die doet omdat je niet weet waar het vandaan komt.
Het enige wat Linda konstant doet, 'Hier ben ik' 'Hier brand de lamp' 'Opletten' 'Wakker worden', dat het hevig moet is logisch als die in zijn eigen wereldje zit.