Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:02

Ailill schreef:
xSlvna schreef:
Verder, kunnen we ons niet volwassen gedragen? Ben volgensmij de jongste hier maar qua reacties lijkt het daar niet op. :roll:

Ze begint toch zelf :)

_O-

xSlvna

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:03

Ik ga slapen, lees morgen jullie kindergesprek wel na, misschien moet ik ook even lachen, wie weet.

Sabine, gelukkig wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:03

ow god....
nou heeft Ailill de kava kava stammetjes van KFH en ariebren gejat :roll:
*\%/*

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:04

Zullen we ons in de zandbak zetten jongens?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:05

Gini, zou je de dvd helemaal willen zien? Niet om je te overtuigen hoor, maar wellicht is het interessant. Ikzelf kijk graag van alles, al is het maar om te weten dat ik het zelf nooit zo zou doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 00:11

[***] schreef:
En tja, paarden die zich gaan afsluiten zullen in het "parelliwereld" vast voorkomen, dankzij mensen die het niet begrepen hebben, maar komen net zo hard voor in de 'gewone wereld' ..

Komt ook veel voor bij manegepaarden maar ik ben zo ook tegen gekomen op een springstal.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:11

I get you ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:17

fransje23 schreef:
[***] schreef:
En tja, paarden die zich gaan afsluiten zullen in het "parelliwereld" vast voorkomen, dankzij mensen die het niet begrepen hebben, maar komen net zo hard voor in de 'gewone wereld' ..

Komt ook veel voor bij manegepaarden maar ik ben zo ook tegen gekomen op een springstal.

uh ;( , als ik nog terug denk aan de manege waar ik vroeger reed, daar stonden ze al apatisch op stal voor ze überhaupt waren begonnen. Echt sneu!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:21

Nou zeg.. zal ik even een touw aan zijn hoofd vastknopen en dit doen, wat een idioot zeg. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:23

Dat is het gevaar ja, dat mensen denken dat het zo hoort en dit eventjes zelf ook eens gaan proberen.
En voor de rest zou ik zeggen: 44 pagina's aan informatie .. hou je zeker niet in ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 00:26

Anoniem schreef:
uh ;( , als ik nog terug denk aan de manege waar ik vroeger reed, daar stonden ze al apatisch op stal voor ze überhaupt waren begonnen. Echt sneu!

Als kind viel het mij niet echt op... Nu zie ik het wel en ik krijg op sommige stallen echt een naar gevoel.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 01:52

Ailill schreef:
Volgens mij is dit nog altijd DE oplossing voor alle problemen:

[ Video ]

Whahaha die vind ik echt heul leuk _O-

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 01:57

Gini schreef:
Denk je dat? Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan. Denk je dat de omgang met mijn paard, mijn visie beïnvloedt op andere paarden. Dat ik paarden sneller (onterecht) hulp zie roepen?
Ik weet wel dat mijn paard zich echt afsluit voor een situatie die met "geweld" te maken heeft. Ze kruipt echt helemaal in zichzelf, een overgave als het ware. "Doe maar wat je wilt, ik kan me toch niet verzetten, ik wacht wel tot het gedaan is." Vreselijk om zien, dat wel, een paard dat helemaal niet meer "terugvecht". Zij gaat ook nooit weg, een ander zou haar niet (willen) begrijpen.

Dat ken ik, vooral met zijn singelnijd, maar ook met trailerladen enz.

Waarom zou ik me uitten, er wordt toch niet geluisterd. Eerste de beste protest is EH!!
Dan krijg je dat introverte, strakke mond, open ogen.

Dat heb ik gelukkig geleerd in de eigen paard periode (mede dankzij mijn grondwerk parelli achtige instructeur D: )
Zeg maar wat je vind, schop maar als je pijn hebt, stap maar weg, loop maar van me weg als het werk niet leuk is, enzovoort.
Dan weet ik het, en dan luister ik ernaar :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:42

NeverGiveUp schreef:
Gini schreef:
Denk je dat? Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan. Denk je dat de omgang met mijn paard, mijn visie beïnvloedt op andere paarden. Dat ik paarden sneller (onterecht) hulp zie roepen?
Ik weet wel dat mijn paard zich echt afsluit voor een situatie die met "geweld" te maken heeft. Ze kruipt echt helemaal in zichzelf, een overgave als het ware. "Doe maar wat je wilt, ik kan me toch niet verzetten, ik wacht wel tot het gedaan is." Vreselijk om zien, dat wel, een paard dat helemaal niet meer "terugvecht". Zij gaat ook nooit weg, een ander zou haar niet (willen) begrijpen.

Dat ken ik, vooral met zijn singelnijd, maar ook met trailerladen enz.

Waarom zou ik me uitten, er wordt toch niet geluisterd. Eerste de beste protest is EH!!
Dan krijg je dat introverte, strakke mond, open ogen.

Dat heb ik gelukkig geleerd in de eigen paard periode (mede dankzij mijn grondwerk parelli achtige instructeur D: )
Zeg maar wat je vind, schop maar als je pijn hebt, stap maar weg, loop maar van me weg als het werk niet leuk is, enzovoort.
Dan weet ik het, en dan luister ik ernaar :)

Wat betekend EH? :o?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:51

Waarschuwingsgeluidje?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:53

Ik bedoel het afkappen van iets duidelijk maken. HEE!
Dan? :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:50

Hahaha, ik dacht weer aan een ingewikkelde afkorting van iets :D

Mijn paard is erg goed in dingen duidelijk maken :j In de loop van de jaren ook steeds opener geworden in dat soort dingen ook naar andere mensen. Kunst blijft natuurlijk het correct lezen en interpreteren van de dingen. Ik doe mijn best maar maak ook weleens een verkeerde inschatting.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:00

xSlvna schreef:
winia4ever schreef:
tjonge jonge, wat een raar filmpje..Heb totaal geen verstand van parelli.

Afstand vragen van je paard kan wel iets anders..Ik zie het nut van zo'n afstand trouwens niet in.

Gewoon netjes meelopen en stoppen als jij stopt vind ik meer als zat.

Het paard is volgens mij blind aan 1 oog, en krijg elke keer een raar touw over zn neus, hoe krijg je paard kopschuw? vervolgens krijg hij ook nog een paar klappen?..Sorry maar ik zie hier totaal geen vriendelijkheid.

Laat ik het (als leek op gebied van Parelli) uitleggen.

Paard let telkens niet op (wat gevaarlijk kan zijn voor zowel mens als paard), waarvoor Linda hem allert maakt 'Hey hier sta ik, niet daar achter maar hier'. Paard concentreerd zich na 1 keer niet, na 2 keer niet, na 3/4/5/6 keer nog steeds niet.
Zie je hoe hij telkens naar wat nieuw kijkt?
Paard is echt niet kopschuw en ontspant op het laatst goed, zie daar, Linda's doel bereikt, paard ontspannen, let alleen op haar.
Klappen is om hem 'wakker' te maken, wat vaak nodig is bij zulke paarden.

Waarom zou het paard niet links en rechts mogen kijken? Het paard is een vlucht dier, en met 1 oog snap ik best dat je de boel in de gaten wilt houden.

Vind de manier een beetje grof over komen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:33

winia4ever schreef:
xSlvna schreef:
Laat ik het (als leek op gebied van Parelli) uitleggen.

Paard let telkens niet op (wat gevaarlijk kan zijn voor zowel mens als paard), waarvoor Linda hem allert maakt 'Hey hier sta ik, niet daar achter maar hier'. Paard concentreerd zich na 1 keer niet, na 2 keer niet, na 3/4/5/6 keer nog steeds niet.
Zie je hoe hij telkens naar wat nieuw kijkt?
Paard is echt niet kopschuw en ontspant op het laatst goed, zie daar, Linda's doel bereikt, paard ontspannen, let alleen op haar.
Klappen is om hem 'wakker' te maken, wat vaak nodig is bij zulke paarden.

Waarom zou het paard niet links en rechts mogen kijken? Het paard is een vlucht dier, en met 1 oog snap ik best dat je de boel in de gaten wilt houden.

Vind de manier een beetje grof over komen..

Je ziet het weer verkeerd. Kijk het filmpje nog eens en zie wat het paard doet, hij kijkt niet gewoon om zich heen (zoals mijne vaak doet, gewoon eens rond kijken) maar het paard focusd zich op een punt.
Linda vraagt iets, paard kijkt gelijk naar een boom, stuk land, paard, mens. Ik krijg het zelf onder het rijden geleerd als 'zachte ogen', ik mag wel om me heen kijken maar me niet focussen op iets, als ik iets mis wat om me heen gebeurd en het paard mist dit niet heb ik een probleem.
MAAR als ik nu zorg, dat mijn paard om MIJ geconcentreerd is, is er geen mogelijkheid dat hij zich verschrikt voor niks zoals gefocuste (hoop dat ik het goed tiep) paarden genoeg doen.
Een aantal pagina's terug zie je het perfecte voorbeeld, paard focusd op iets omdat die even niks hoeft te doen, explodeert erna. Stel de ruiter stond er voor of zat erop, dan had die zich een week of 4 in het ziekenhuis kunnen amuseren omdat ze een aantal botbreuken zou hebben, zeker weten.

Dát is hetgeen wat Linda wilt voorkomen, nogmaals het paard kijkt niet zomaar om zich heen, hij ziet alleen één onderwerp en vergeet de rest om zich heen.

Blind zijn heeft er niet veel mee te maken, maar je ziet ook af en toe dat het paard zich concentreerd op een onderwerp rechts van hem, waar hij wél ziet, en met zijn blinde kant richting linda staat. Stel hij schrikt...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:37

Moderatoropmerking:
Inderdaad graag ontopic blijven!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:40

Maar is het dan niet beter om de oorzaak van het focussen na te gaan, dan proberen het paard op jou te laten focussen. Je krijgt misschien wel even aandacht van het paard als je zo rukt, maar is dat positieve aandacht?
Ik zie nu idd wat je in de twee filmpjes terugziet (ook die met het ontploffende paard). Beide paarden kijken idd niet altijd speels of nieuwsgierig om zich heen, soms is het idd focussen op 1 bepaald punt en precies afsluiten van de rest. Dat is wanneer je het dier ook spanning zit opbouwen. Ik vraag me dan echt af hoe het komt dat die paarden dat doen?

Jessix, ik sluit niets op voorhand uit, maar ik op dit moment heb ik die behoefte niet echt. Ik kijk verschillende filmpjes online, hoor naar wat andere mensen zeggen en daarbij kan ik dan wel een beeld vormen van de stroming/methode.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:41

TurdusMerula schreef:

Werd er dan ergens offtopic gegaan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:49

Gini schreef:
Maar is het dan niet beter om de oorzaak van het focussen na te gaan, dan proberen het paard op jou te laten focussen. Je krijgt misschien wel even aandacht van het paard als je zo rukt, maar is dat positieve aandacht?

Maar eer je die oorzaak hebt gevonden, zou je hem al 10 keer kunnen oplossen. In de tijd van het onderzoeken zou je al 10 keer naar het ziekenhuis ingetrapt kunnen worden. Het is gewoon te gevaarlijk om het paard eerst te laten doen wat die doet omdat je niet weet waar het vandaan komt.
Het enige wat Linda konstant doet, 'Hier ben ik' 'Hier brand de lamp' 'Opletten' 'Wakker worden', dat het hevig moet is logisch als die in zijn eigen wereldje zit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:50

Gini schreef:
TurdusMerula schreef:

Werd er dan ergens offtopic gegaan?

Vorige bladzijde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:03

xSlvna schreef:
Maar eer je die oorzaak hebt gevonden, zou je hem al 10 keer kunnen oplossen. In de tijd van het onderzoeken zou je al 10 keer naar het ziekenhuis ingetrapt kunnen worden. Het is gewoon te gevaarlijk om het paard eerst te laten doen wat die doet omdat je niet weet waar het vandaan komt.
Het enige wat Linda konstant doet, 'Hier ben ik' 'Hier brand de lamp' 'Opletten' 'Wakker worden', dat het hevig moet is logisch als die in zijn eigen wereldje zit.

Ja ja, pas op, ik snap wel wat je bedoelt, maar er blijft gewoon een "maar" in mijn hoofd rondspoken. Ik vind dat je altijd naar de oorzaak van bepaald gedrag moet zoeken. Wie weet wat dit paard heeft meegemaakt? Wie kent altijd 100% de voorgeschiedenis van zijn/haar paard? Wie weet altijd wat een paard denkt?
Hardhandig dingen oplossen, vind ik, mag je alleen doen als je 100% zeker weet wat de oorzaak. Van zodra er ook maar lichte twijfel bestaat over waar bepaald gedrag vandaan komt, heb je de "plicht" om dit na te gaan.
Het meisje uit het tweede filmpje blijft toch rustig? Is natuurlijk een kort filmpje, maar ik zie dat meisje echt niet ineens rukken en plukken aan haar paard. En ik vind dat paard heftiger/gevaarlijker reageren dan het paard waar Linda mee werkt.
Dus kortom, ik snap nu wel wat het probleem is en wat het doel is en waarom dat dat het doel is, maar ik ben het nog altijd niet eens met de hardhandige methode. Daar worden paarden juist meer gesloten van en niet bereidwilliger om te werken. Ik weet niet, het gaat er bij mij niet in dat dit paard nu denkt "ah, dit is wat je van mij verwacht, nu heb ik iets bijgeleerd". Er wordt tien minuten lang zoveel gevraagd aan het paard op zoveel verschillende manieren en het paard antwoordt zoveel terug, dat de juiste reactie van het paard volgens mij eerder berust op toeval dan op adequaat het paard getraind te hebben.