De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:01

dekoezegtboe schreef:
mijn bekapper is gister geweest en ik zat op zijn lippen hij liet ook alles zien over hoe en wat hij deed... maar ik wil toch eerst iets meer weten voordat ik zelf ga vijlen ofzo... anders zou ik het ook niet durven!

ach zeker aan het bijhoud werk kan je niet veel verknallen hoor. Mensen denken er vaak veel te moeilijk over. Tien keer liever een zelfbekapte hoef en misschien wel niet helemaal perfect, dan een beslagen hoef door een vakman!!!!

Je kan er echt waar niks aan verprutsen, zeker als je alleen vijlt niet.

Ik heb bij PN een cursus gedaan, daarnaast literatuurstudie gemaakt o.a. de boeken van Strasser.

Vergeet niet dat je er met NB alleen niet bent, met name de levensomstandigheden moet je aanpassen!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:05

Ik heb ook weer even een vraag
Het gaat super met Anouar z'n hoeven alleen blijven z'n voorhoeven zo smal. Voor heeft hij op ijzers gestaan, achter niet. De achterhoeven zijn mooi breed en hebben een mooie dikke straal zonder groef in het midden. Maar voor blijven het van die smalle samengeknepen hoeven met een ielig straaltje met een grote geul in het midden.
Waar heeft dit nou vooral mee te maken? Veel te ver doorgegroeide steunsel of te lange hielen? Of iets anders?
En hoe krijg je de hoeven weer het beste mooi breed en open?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:22

met heel veel tijd en heel veel geduld... ik denk dat dat proces jaren in beslag gaat nemen. Heb je foto's toevallig?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:25

Nee, ik had wel foto's maar die zijn kwijt geraakt sinds we een nieuwe computer hebben. Heb nu helemaal geen foto's meer, echt jammer want op de foto's die ik had was heel mooi het verschil te zien tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen.

Ik ga vanmiddag wel even foto's maken van de hoeven.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:26

Anouar15 schreef:
Ik heb ook weer even een vraag
Het gaat super met Anouar z'n hoeven alleen blijven z'n voorhoeven zo smal. Voor heeft hij op ijzers gestaan, achter niet. De achterhoeven zijn mooi breed en hebben een mooie dikke straal zonder groef in het midden. Maar voor blijven het van die smalle samengeknepen hoeven met een ielig straaltje met een grote geul in het midden.
Waar heeft dit nou vooral mee te maken? Veel te ver doorgegroeide steunsel of te lange hielen? Of iets anders?
En hoe krijg je de hoeven weer het beste mooi breed en open?

Wat je opnoemt, dus ... de steunsels consequent bijhouden. Bij mijn paard precies hetzelfde, voor wil nog niet naar beneden. Ik hoop wanneer ze over 2 maanden op het land staat, dat er dan meer schot in komt. Wanneer de zool het niet toelaat, doe ik niks aan verlagen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:19

dames wie heeft hier zijn paard dna geregistreerd?
Kost het veel meer dan chippen? En ben je bij elke controle die ze doen verplicht om de analyse kosten te betalen???

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:47

Mijn paard heeft een chip.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:53

Arabesk schreef:
mijn ruige arabische ijslander

Afbeelding

Paardje straalt nou niet bepaald levenslust uit

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:58

Mijn paarden zijn ook gechipt.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:17

dekoezegtboe schreef:
om weer op hoeven terug te komen ik heb een vraagje
Mijn haf wordt sinds oktober natuurlijk bekapt en ik ben echt super te vrede ze doet het echt goed er op! het enige nadeel is hoeveel ik ook op de weg wandel haar hoeven slijten bijna niet... dus als Simon (bekapper) komt moet er gelijk een heel stuk af waardoor ze weer moeilijk gaat lopen. nu wil ik het ook zelf wel gaan bijhouden... maar hebben jullie daar een cursus voor gedaan en waar hebben jullie die gedaan??

als de hoeven van je paard bijna niet slijten ongeacht hoeveel je met haar op de verharde weg loopt is dat een reden tot blijdschap en een teken dat de hoeven snel groeien en van goede kwaliteit zijn

als ze na de bekapbeurt moeilijk gaat lopen heeft de bekapper het niet goed gedaan. dan is er teveel en/of op de verkeerde plekken wat eraf gehaald.

@Anouar: smalle hoeven/stralen breder krijgen is niet altijd makkelijk. laat de hielen eerder te lang als te kort. de smalle stralen zijn een teken van een niet goed ontwikkeld straalkussen eronder. als je de hielen dan te laag maakt wil het paard niet hiellanden omdat het pijnlijk/gevoelig is. omdat hij dan op de toon land word de straal niet gestimuleerd en blijft smal. veel beweging op verschillende ondergronden en hielen niet te kort maken.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:35

Welk zadel is dat, Ara?

Anouar: en veel beweging op de juiste ondergrond is ook belangrijk. Mijn paarden staan in de winter in een hele zachte paddock en ik merk dat dat de straalontwikkeling niet echt ten goede komt. Nou ja, altijd beter dan in de blub, zoals voorheen. Ook funest voor de stralen.

Ik heb trouwens een cursus gedaan bij Paard Natuurlijk bij Horses Go Natural en bij Pete Ramey (vh AANHCP). Verder heb ik zo'n beetje alles gelezen wat los en vast zit op het I-net en in boeken en allerlei video's en DVD's bekeken. Ik vind nu dat ik er eindelijk zicht op begin te krijgen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:43

Arabesk schreef:
Kost het veel meer dan chippen? En ben je bij elke controle die ze doen verplicht om de analyse kosten te betalen???

Heb ik een jaar geleden laten doen en ik weet niet meer wat het kostte. Rond de 40 euro ofzo, maar pin me d'r niet op vast . Ik heb me daar niet zo mee bezig gehouden, omdat ik de ontheffing van de chipverplichting belangrijker vond dan de kosten van DNA bepaling.

Wat de kosten van controle betreft: ik heb geen idee. Ik vervoer Jovarna nooit en doe niet mee aan wedstrijden. Volgend jaar wil ik haar wel 'es gaan vervoeren, omdat ik lekker met d'r op pad wil, maar hoe dat dan zit met controles..?, ik zie wel.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:47

Morrie is dna geregistreerd en tevens Fjord geworden, het enige stamboek wat hem wilde registreren, Norikers wilden niet meewerken: paard is gebrand, z;n levensnummer staat in z'n hals en dat is meer dan genoeg vinden zij.

Ik was meer kwijt want meneer van Bon is 2 x geweest, 1 x haren trekken en 1 keer checken of alles wel goed was gegaan en dan nog de sticker in het boekje plakken en een handtekening zetten, dat kostte ook allemaal geld....

de boer was Morrie "vergeten" buiten te zetten vanmorgen, morgenochtend dus maar weer checken.......

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:25

Rena was al gechipt toen ik haar kocht , zat ook een (niet-kloppend...) paspoort bij , dus ik hoef me daar niet druk over te maken verder , kan er nu toch niks meer aan veranderen

Jackie heeft vrijdag Rena haar tanden en hoeven gedaan , en ze loopt eigenlijk wel heel lekker !

Ik had gedacht dat er wel het 1 en ander van de hielen afmoest omdat haar stralen zo diep liggen de laatste tijd.

Paar maanden geleden is ze voor het laatst bekapt door Hans Arendse en toe lagen ze veel dichter bij de grond.

Heb de laatste tijd heel weinig gedaan en blijkbaar heeft dat icm de modderige wei ervoor gezorgd dat de stralen zich teruggetrokken hebben.

Ben blij dat jackie ernaar heeft gekeken , was wel verassend dus dat er zo weinig aan gedaan hoefde te worden.

Ben er wel weer even op gewezen dat ik best wat dichter naar de witte lijn toe mag vijlen.

Rena loopt nu minder gevoelig met draven op de harde weg.

Jammere is dat ik niet weet waar dat nu aan ligt.... behandeling van haar schouder / bekken door ostheopaat vorige week , of de jackie-bekapbeurt....ik mocht er pas weer vanaf donderdag voor het eerst opklimmen en heb dus vrijdag na het bekappen voor het eerst een klein rustig rondje gedaan en toen liep ze heel aardig in draf op het harde

Kan dat eigenlijk zo snel , dat inkrimpen van die straal...?

Lijkt in een maandje of 4 gebeurd te zijn bij Rena bij haar voorhoeven

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:38

Bedankt voor jullie antwoorden... ik ben me al aan het orienteren en heb al aardig wat op internet gevonden maar een cursus is nooit weg denk ik!
Siets loopt na het bekappen niet echt slecht maar ik denk dat het beter voor haar is om het gelijdelijker te doen, dus liever iedere week 1 mm dan in een keer een heel stuk

ik heb siets laten registreren dmv DNA
ik was kwijt:
veearts 2x (menem monster + signalement)
kosten dna onderzoek (+/- 90)
kosten paspoort
volgens mij was dit het

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:16

Ara: Bruut is ook fjord! Geen idee meer wat dat kostte... Bij ons kwam een dame van het arabierenstamboek om te schetsen.. mensje was helemaal van de rel... had nog nooit een paard met zoveel vlekken geschetst

Die rooie ziet eruit alsof hij elk moment weg kan spuiten!! Woehaha!

Verder is Annet zaterdag weer bij ons op stal geweest... niet veel foto's gemaakt.. er wordt te hard gewerkt en teveel gekwebbelt
Hoe dan ook... het spul staat weer netjes op de voeten!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:30

@pmarena: ik betwijfel dat het aan mijn bekapbeurt ligt. heb er nauwelijks wat aan hoeven doen. en de hielen van marena kunnen op het ogenblik niet lager. zou je dat toch doen gaat ze alleen maar gevoeliger lopen.

@Ara&Nienke: wegspuiten is idd het woord. hogedrukspuit schiet me dan ineens te binnen.... . Arabesk staat erbij als of hij wil zeggen "schiet mij maar lek....". volgens mij is het beestje zo rustig dat je een bom ernaast af kunt steken

mijn paarden zijn overigens gechipt. nergens last van, net als mijn honden en mijn Maine Coon (oh pardon, die van mijn vechtgenoot natuurlijk)

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:56

@jackie : ja dat begreep ik , van die hielen. Daarom is het ook zo fijn dat je ernaar gekeken hebt , ik had er totaal niet aan gedacht dat die straal diepen was geworden....had het helemaal niet zo bekeken dat dat ook kon

Is het nou normaal dat die straal in een paar maanden tijd zo wegkruipt ?

Voorheen waren ze altijd vergelijkbaar met de achterhoeven.
Ik vond de hoef dan wel eens aardig kort worden en legde dan m'n hoevenkrabber midden over de hoef heen , om te kijken of de straal er niet onderuit kwam. Dat scheelde dan maar niks.... nu ligt hij enorm diep daarmee vergeleken.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:03

Arabesk schreef:

Ik heb ze geDNA't. Kosten Euro 49,25 tegen Euro 40 voor chippen.
En daar komen dan de kosten van de DA-visite, paspoort aanmaken en afstempelen DNA-sticker nog bij. Maar die kosten had je met een chip ook gehad.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:13

SM: Ben ontzettend nieuwsgierig , hoe is het met je paard met ondergeschoven hielen toen, is dat goed gekomen?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:16

arabesk stond te filosoferen over de komende lentezon

het is een western BF.. het oude zadel van callippo

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:19

*haha* lentezon, het sneeuwt en hagelt en onweert hier en alles is weer wit buiten, die knol van jou vergist zich....

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:31

@oop, hij kan ook wel vrolijk kijken hoor

Afbeelding

zo is het net een speelgoedpaardje om te zien

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:35

Bedankt voor jullie tips. Ik ga vanmiddag foto's maken, was gisteren de camera vergeten.
Hij landt wel duidelijk op de hiel, zelfs bij de voorhoeven is dat heel goed te zien als hij loopt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:38

Hij moest zich vast eerst even opwarmen in de zon .