[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 07:12

tjonge wat een meuk zeg TL waar heb je dat nou weer vandaan Cool

Citaat:
Het meeste wist ik al of had ik ergens gelezen of gezien

*wauw* pony je bent een natuurtalent, als je het in een boek had gezet en op een dvd was je schathemeltje rijk geweest, want voor dombo's zoals ik was het ALLEMAAL nieuw.......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 07:14

jipppieeeee...de stalhoudster en ik hebben gisteravond een paddock gemaakt Haha!
't viel niet mee, de grond is hartstikke droog en dan valt het zelfs met een grondboor niet mee om gaten te maken en daarna met een houtslag die palen erin te rammen Duivel Maar goed...als we op de boer hadden gewacht was ie er nooit gekomen haha.
Nu moeten de andere paarden er nog flink in grasmaaien maar het begin is er. Ikke is blij Bloos
Mooie dressuurfoto's Evita, mooi paardje is Arabel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 07:43

Vally4ever schreef:
Haai allemaal
Ik ga een bitloos hoofdstel bestellen en nu ben ik blij Pling
Zo t is maar dat je het weet

Wat goed OK dan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 07:46

Ik heb ook nog een berg spullen.
Maar ik hou nooit zo van dingen weg doen. Altijd als ik iets weg gedaan heb krijg ik de volgende dag een briljant idee om het te recyclen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 07:53

Spullen die je echt niet meer wil kom ik gratis bij je ophalen hoor... Cool

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:00

Wat fijn kinke!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:14

@kinke: super dat de paddock er is! Bij ons is de grond ook al zo hard haha Haha!

@shyla: dat gevoel had ik ook, mwah, niks nieuws... maar dat is toch anders als je er echt mee aan de slag gaat, voor mijn gevoel.

Goedemorgen!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:18

Wat goed Kinke!!
Laat die peerden het maar ff kaal vreten,dan kan jij er mooi in.
Zal wel zweten zijn geweest,in die hitte..

Vally4ever ,ben benieuwd hoe het je gaat bevallen! Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:24

zie je wel, julliehebben een gen dat ik niet heb....

voor mij was Parelli een openbaringm, alles was compleet nieuw, als ik dit alles 38 jaar geleden geweten had, was mijn lijf nog een stuk heler geweest nu: had ik veel blessures kunnen besparen en ik had veel paarden een hoop leed kunnen besparen..... ik heb ook gereden met sporen, vreselijke bitten, slofteugels, Thiedemans, kijk maar wat TL allemaal te koop heeft.....

Maar goed, ik heb nu al van 3 mensen (en niet zomaar mensen, maar mensen met verstand van zaken) gehoord dat ik beter nooit meer iets met paarden (en honden)kan doen omdat ik er totaal ongeschikt voor ben.

Had het er gisteren met de boer over, ik zou ze alleen moeten verzorgen enkietelen en verder niets... ben dan ook jaren en jaren groom geweest, en dat ging redelijk goed.....

ik ben geen parden- en honden mens maar een mens met een paard en honden heb ik gehad,maar neem ik dus ook niet meer

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:27

Tsja, ik zeg toch niet dat ik het allemaal al kan? Als dat zo was, was ik niet aan parelli begonnen maar had ik mijn eigen programma wel bedacht Knipoog
Ik ben juist heel blij dat ik hiermee in aanraking ben gekomen, het geeft me de juiste handvaten en dan nog maak ik er af en toe een soepzooitje van!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:10

Fijn Kinke dat je de stalhoudster mee geholpen heeft. Kan je paard toch lekker buiten bivakkeren zonder dat je je zorgen hoeft te maken. Laat ze nu maar snel het gras kortwieken.

Morrie: het zal toch wel meevallen dat je niet het paarden-gen hebt? Jij hebt in principe je string toch gehaald????
Ik ben vrij lomp met paarden. Doe soms stomme dingen. Ging gister mijn paard uit het land halen en had dus bijna een trap te pakken van een andere merrie die de mijne probeerde te raken. Uit reflex slingerde ik met mijn halstertouw van mij af. Lekker dom want het zou zo maar kunnen zijn dat die merrrie nog een keer uit haalde. Bleef gewoon staan terwijl ik met mijn paard in een hoek stond Gestoord
Meen het allemaal wel goed met de paarden. Probeer het beste voor ze te doen en ze zo goed mogelijk te houden en verzorgen. Soms wil het allemaal niet zo als ik het wil maar toch vind ik dat ik een paardenmens ben ook al mis ik de handigheid in het omgaan met die dieren. Mijn paard gaat voor mij en dat vind ik dat jij dat ook zeker hebt!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:13

Citaat:
Jij hebt in principe je string toch gehaald

nee dus.....en met Morrie ga ik hem nooit halen ook, gaat niet lukken met rijden en aangezien ik niet meer op een ander paard stap, zal ik die string nooit halen

Ik ga zo boodschappen doen, haal wel een rode string bij de Zeeman...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:24

Iedereen die handelt van uit de natuur van het paard vind ik goed bezig. De een heeft nu eenmaal meer talent dan de ander, maar dat maakt toch niet uit. Zolang je je paard maar geen pijn doet (zowel geestelijk als lichamelijk)

Met mij en Anouar gaat het misschien goed, bij een ander paard heb ik niks te vertellen. Maar wat maakt dat uit

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:25

Ik ga zo maar eens alle spullen klaar leggen voor morgen en 30 flessen water vullen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:39

Het is heel raar maar ik ben toch al wel op de Parelli manier bezig geweest vanaf best jong.
Als ik een jonge pony ging beleren begon ik ook altijd met Friendly Ja
Ik had zo iets van als ik die pony niet overal kan aanraken zonder bang te zijn wordt het niets Ik gebruikte altijd de longeerzweep om over de huid te krabbelen en het touwtje om ze te laten zien dat het niet eng is.
Dus ook naast de pony op de grond slaan en om zijn benen en over zijn lichaam laten glijden.

Dan ging ik ze laten wijken voor druk. Dit vondt ik belangrijk voor mijn eigen veiligheid bv in het spuithok. Of bij wat grotere paarden dat ik het hoofd omlaag kon doen om het halster om te krijgen enz (ik ben niet zo lang).

Dan gingen we verder met het intoduceren van vreemde dingen bv het bit het zadel enz. Ik nam daar de tijd voor en liet ze altijd zien en aanraken wat ik gebruikte ook borstels Ja
Het zadel hing ik meestal over de staldeur zodat ze er rustig aan konden wennen.

Dan kwam het longeren, dus wegsturen en terugkomen een soort yo-yo in combi met circling.
Als hij liep dan liep die dus dan ging ik niet extra hulpen geven gewoon als je het gevoel had dat hij ergens anders aan dacht bv stilstaan dan kon je dat zien aan zijn lichaam en moest je dat voor zijn en "drijven" met de zweep. Het was echt een gevoel wat je moet hebben anders was je te laat en had je een probleem.

Dan het erop gaan. Eerst tig keek aan het zadel sjorren en dan hangen. Nu het hangen ging je zitten en steeg een paar keer op en af tot de pony rustig was. Pas dan ging je een stapje doen. enz enz.

Zo heb ik het altijd zelf gedaan. De stalhouder waar ik vaak hielp deed het anders, hij is dan ook echt een handelaar.
Gek genoeg ben ik veel dingen bij mijn eigen pony vergeten misschien omdat ik te graag wou en me afsloot voor haar signalen.
Stom stom want nu komt het overal weer in terug.
Sinds een tijdje ben ik me gaan verdiepen in de verschillende methodes en heb ik wat dingen uitgeprobeerd.
Ik heb bv een boek van Monty Roberts gehad en gelezen (deels ingescand en toen retour gedaan) ook heb ik veel stukken van internet geplukt en afgekeken van andere mensen.

Ik wil dus niet zeggen dat ik alles al weet en geen fouten meer maak maar wel dat ik heel veel dingen herken in mijn manier van omgaan met paarden en de Parelli manier.
Zo herkende ik bv de string wat bij mij een halstertouw was en de body blocks als de handsignalen die ik bv gaf bij het longeren.
Als ik bv Shy longeer dan loopt ze vaak los (op stal in de bak) en dan drijf ik met het halstertouw door die rond te draaien in een denkbeeldige lijn achter haar kont. Wil ik dat ze langzamer gaat of stilstaat dan hef ik mijn hand op die dan in een lijn voor haar neus zou uitkomen. Lukt dit niet dan draai ik mijn lichaam zo dat denkbeeldig voor haar ga staan.

Het klink dus misschien raar maar in de bijna 20 jaar dat ik met paarden omga heb ik al veel dingen gedaan die op de Parelli manier lijken Haha!
En het werkt dus idd niet bij elk paard ik heb toevallig een pony die erg meewerkend is Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:51

Bij mij schort het er in de uitvoering dus ook weleens aan.

Maar ik zit nu te denken aan clickeren als aanvulling om Walter te motiveren voor het werk. Dat is wat voor mij in ieder geval in het begin heel erg bij parelli ontbreekt, een motivator voor het paard.
Ik wil duidelijk maken aan Walter dat ik de baas ben, maar ik wil het tegelijkertijd ook leuk voor hem maken om met mij samen bezig te zijn.
Verder wil ik hem vanaf de grond wat meer gymnasticeren en sterk maken voordat ik er op ga. Dat element ontbreekt dus ook heel erg bij parelli, maar dat hoop ik dan weer ergens anders vandaan te halen.

Ander vraagje: hoe oud waren jullie paarden toen ze ingereden werden? Dus voor het eerst iemand erop? Op welke leeftijd ook daadwerkelijk doorgereden?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:55

Ik heb Shy als 4 jarige zadelmak gemaakt en ze heeft daarna 3 maanden in het land gestaan.
Toen ben ik in de winter weer verder gegaan met alleen voorwaarts rijden, vooral buiten ivm rechtrichten.
Ik ben haar pas echt gaan doorrijden ongeveer 1,5 jaar (ze was toen 5,5 en nu dus 7) geleden toen ik hier in Rotterdam op een dressuurstal kwam te staan.
We zijn nu weer ff wat relaxter aan het rijden maar ook Shy zal binnenkort weer de bak in moeten om wat dressuur oefeningen te doen voor haar rug. (op aanraden van de osteopaat)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:57

Van Kay weet ik het jammergenoeg niet. Ik heb haar pas met 12 gekocht.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:30

Bedankt voor de leuke reacties!

Arabel was 3,5 toen ze werd ingereden door een jongen. Maar dit klikte niet. Ik heb het overgenomen en op 6 jarige leeftijd pas echt begonnen met rijden.

Ik deed vroeger al heel veel freestyle. Maar dat kwam omdat ik niet veel in contact kwam met paardenmensen. Zo moest ik alles zelf uitvinden bij mn shetties en mn fjord. Ik had ook altijd best een band met ze omdat we zoveel freubelden Knipoog

Met Arabel had ik gelijk een klik, zij ook met mij alleen die echte vertrouwensband is er sinds een jaar eigenlijk. Terwijl ik dr al 8 jaar ken Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:49

Van Wit en Orlanda weet ik het ook niet...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:52

Morrie is met 1 jaar betuigd, omdat hijmet anderhalf zijn trekproevenmoest doen (een zwaar gewciht in de vorm van een aantal gebundelde bomen wegtrekken) op de hengstenkeruing, dat gebeurt dus bij alle Norikers.
Ik denk dat er met een jaar of 2 eens iemand op is gaan zitten, beleerd en doorgereden is ie nooit, rijtechnisch kan ie niets, hij kent de in NL gebruikelijke hulpen voor galop ook niet b.v.

Gaat ie ook niet leren, want rijtechnisch gezien is ie nu met de VUT

In Oostenrijk vinden ze het heel raar dat we hier pas op 3 jarige leeftijd beginnen met beleren, dat moet je veel eerder doen, vinden ze daar...... 's lands wijs, 's lands eer.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:54

Goh, geen idee dat het er in Oostenrijk zo aan toe ging zeg!

Ik weet dat het in de westernwereld veel gebeurt, en vind het beleid voor hengstenkeuringen van het KWPN ook een schande wat dat betreft.

Maar ik vind het moeilijk... wanneer Walter inrijden?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:57

niet alleen in Oostenrijk hoor...... ik wsit alleen van Ijslanders dat ze eingelijk altijd te jong zijn om ingereden te worden, onze overburen wachten tot ze een jaar of 10 zijn voor ze er een keer op gaan zitten

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:59

Het ligt helemaal aan je paard, als hij er geestelijk en fysiek aan toe is. Met grondwerk ernaar toe werken tot zijn 4e jaar, en dan erop gaan zitten. Met zware oefeningen ed zou ik wachten tot 5,6 jaar en hem in de tussentijd een lange zomer op de wei zetten.

Zo zou ik het doen bij eventuele paarden die ik zou moeten inrijden en van mijn tijd op de trainingsstal in Z afrika heb ik dit ook geleerd. Maar nogmaals, het ligt aan je paard.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:04

@kinke, wat heerlijk dat je je paddock krijgt. Ja het zal niet meevallen om die harde droge grond te bewerken met een palenboor. Vreselijk. ( de hoeven zijn trouwens net zo hard en droog) Cool

Veseo en Rex zijn nu 4 en we zijn nu voorzichtig bezig met inrijden. Veseo is wat vlugger van begrip en vind het allemaal geweldig. Rex vindt het allemaal nog een beetje eng en raar, dus daar doen we wat rustiger aan mee.
In de westernsport, is het heel gebruikelijk dat een paard tussen de 2 en 3 jaar ingereden word. Vreselijk vind ik dat. Ze zien er al heel vroeg volwassen uit. Boos!