[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:00

Anouar is op cursus geweest hoor Knipoog
Daarvoor is hij er ruim 2 jaar niet in geweest omdat hij panisch werd van alleen al het zien van een trailer. Hij heeft toen z'n buik en benen opengehaald, een stuk uit de trailer geslagen met z'n hoofd (flinke wond en een bult op z'n hoofd)
Ook al probeerde je het met rust en vertrouwen, hij sloot zich volledig af en bleef vechten tot je op gaf (en ik maar 'ho Noot, braaf Noot, rustig maar Noot. Niets hielp) Ik heb hem uiteindelijk zover gekregen dat hij de klep op liep, maar zodra ik hem een stapje verder vroeg raakte hij weer in paniek.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:02

Of je nu praat of niet, zolang je niet slaat, schopt, schreeuwt of allerlei hulpmiddelen gebruikt en je paard uit vrije wil de trailer in laat gaan vind ik alles best

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:04

Goed hoor dat het nu goed gaat! overduidelijk heb je zijn vertrouwen helemaal gewonnen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:05

Ik werd net gebeld door het bejaardehuis, of ik vanmiddag op gesprek wilde komen, ze konden direct een vakantiehulp gebruiken.
Dus daar ga ik vanmiddag maar even heen

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:11

hoi
had ik ook nog een vraag over het trailer laden,
volgende maand moet ik mijn paard naar het nieuwe stekkie brengen met de trailer,
ze is niet trailer mak en is er altijd door de vorige eigenaar met grof geweld ingeslagen,
Hoe kan ik dit het best oplossen, ik kan overigens niet oefenen heb geen trailer tot mijn beschikking,

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:16

angelaxx schreef:
hoi
had ik ook nog een vraag over het trailer laden,
volgende maand moet ik mijn paard naar het nieuwe stekkie brengen met de trailer,
ze is niet trailer mak en is er altijd door de vorige eigenaar met grof geweld ingeslagen,
Hoe kan ik dit het best oplossen, ik kan overigens niet oefenen heb geen trailer tot mijn beschikking,

oefenen is toch de oplossing hoor. Als je dat niet doet, en je paard moet ineens de trailer op omdat je weg gaat..dan gaat het niet goed. Krijg je paard er ook nog eens een nare ervaring erbij van een trailer..

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:22

oh dat word lastig de enige manier is en trailer huren

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:26

misschien ken je iemand van wie je een trailer mag lenen? Het is tenslotte alleen voor het oefenen, je gaat er niet mee rijden.

En als dat niet lukt dat kun je misschien zelf een trailer namaken. In ieder geval over een stuk hout (laadklep oefenen) laten lopen. Met wat materiaal kun je de kleine ruimte van een trailer nabouwen.

Oefen in het grondwerk op het drijven. Dus jij vertelt dat hij ergens in moet lopen, bijvoorbeeld tussen 2 hindernissen door. Dan moet hij stilstaan en laat je hem weer achteruit gaan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:53

Het hoeft idd geen trailer te zijn, wanneer het maar smal en donker is. Je paard moet vertrouwen krijgen dat waar ie je ook volgt, dat er niets aan de hand is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:24

Ga idd oefenen met andere dingen. laat je paard over zijl lopen, dit is al een vreemde ondergrond. Stuur het tussen smalle dingen door.

Misschien kun je een stuk zijl voor een stal leggen, en de stal smaller maken door middel van balken? dan krijg je al een smalle ruimte, en iets "raars" voordat ie erin kan.

Hoe meer vreemde dingen je oefent, hoe beter het laden waarschijnlijk gaat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:29

Het is jammer dat het trailerladen de meeste paarden niet geleerd wordt.
Ze worden erin gekwakt, snel de klep dicht en rijden maar. Gek dat ze vroeg of laat niet meer gaan

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:31

ja, alles om het paard erin te krijgen. Flink geweld word er soms gebruikt...wat kunnen mensen dan wreed zijn he..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:35

@Lenneke je hebt tegen dat stoten ook hoofdkapjes Ja in engeland zie je die dingen veel.

Ik laad Shy ook liever zo dat ze er zelf in loopt. Dus ik ga naast haar schouder staan en wijs met een beweging naar de binnenkant van de trailer.
Dan zeg ik ook vaak ga Haha! en dan loopt ze meestal zo door OK dan!
Als ik er zelf voor ga lopen kan ze toch ook nietmeer zien wat er voor zich bevindt Pling
En wat ook helpt is het toestaan van het hoofd omlaag doen zodat ze dichtbij kunnen kijken Ja Want volgens Monty Roberts kunnen paarden hun ogen niet scherp stellen alleen door de hoek van hun hoofd te veranderen kunnen ze dichtbij of verweg kijken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:38

Had ik het over stoten?

Anouar heeft nu trouwens een gat in z'n hoef, waar eerst de bult zat. Ik probeer het maar een beetje te camoufleren met modder voor zaterdag. Hij heeft er geen last van, maar je weet nooit wat de veterinairen gaan denken als ze een gat in een kroonrand zien

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:46

Na jaren geklooi met het laden van mijn paard gaat het nu ineens wel goed. Dat komt puur door het vertrouwen wat ze heeft gekregen in ons door gronwerk ed.

Nu ze er zo inloopt gaan we veel vaker en prettiger weg, echt ideaal. 2 paarden binnen 5 minuten geladen zonder stress..had ik me nooit voor kunnen stellen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:53

Lenneke_ schreef:
Had ik het over stoten?

Anouar heeft nu trouwens een gat in z'n hoef, waar eerst de bult zat. Ik probeer het maar een beetje te camoufleren met modder voor zaterdag. Hij heeft er geen last van, maar je weet nooit wat de veterinairen gaan denken als ze een gat in een kroonrand zien

Daar zou toch niet al te nonchalant mee omgaan. Een gat betekent een verbinding naar het inwendige, dus is het zaak het zo schoon mogelijk te houden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:30

Orlanda staat altijd al te dringen om de trailer op te mogen. Vindt ze reuze gezellig. Ik laad de paarden altijd een uur voordat ik weg moet, zodat ik het altijd in alle rust kan doen. Oke, ze staan een uurtje langer op de trailer, maar dat vinden ze niet erg. Ze staan lekker rustig te kroelen en hooi te eten.

Als alleen Wit meemoet, dan haal ik Orlanda vlak voor vertrek van de trailer en breng haar naar de loopstal. Ze loopt dan altijd rustig mee, ook witte blijft rustig, dus dat gaat helemaal goed!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:45

gisteren wilden ze een stroomdraadje tegen Morries kont zetten om hem de trailer in de krijgen, over mijn lijk dus....

Bij Morrie is het een respect probleem, om dathij weet hoe sterk hij is, zal hij nooit genoeg respect voor de mens krijgen om zomaar te doen wat je van hem vraagt, vaak wel hoor, maar vaak ook niet en dat maakt hem levensgevaarlijk buiten een omheining, want als hij vindt dat ie maar moet vertrekken, zal niets hem tegenhouden.

Ik hoor net van mijn collega dat ik zomaar zonder opgaaf van reden vretrokken ben bij mijn stalling, ik was "ineens" weg.... boer snapt er niets van, jammer dat de dames er niet intrapten..... en jammer dat ik zeker 10 getuigen heb dat het anders is gegaan

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:03

En het gekonkel gaat maar door...
Ik zou er gek van worden..
Maar laat ze toch allemaal lekker links liggen joh..ze zijn het allemaal niet waard...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:09

Morrie schreef:
Ik hoor net van mijn collega dat ik zomaar zonder opgaaf van reden vretrokken ben bij mijn stalling, ik was "ineens" weg.... boer snapt er niets van, jammer dat de dames er niet intrapten..... en jammer dat ik zeker 10 getuigen heb dat het anders is gegaan

Eigenlijk ben ik heel nieuwsgierig naar het verhaal, misschien kan er een film van gemaakt worden Knipoog .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:11

Ik kan dinsdag beginnen in het bejaardehuis.
Ik werk daar dan een maandje en verdien dan ongeveer 500 euro. Toch lekker

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:11

helaas word ik er voortdurend mee geconfronteerd, via sms, telefoon, mail en gewoon op kantoor aan mijn bureau... zal nog wel een poosje doorgaan. Ben bijna in staat om een andere telefoon te nemen, maar ja, dan blijf ik aan de gang natuurlijk

Zelfs een collega van Techniek die weer familie is van.... enz. kwam vragen wat er in vredesnaam precies was gebeurd gisteren, het is ongeloveloos zo goed als de tamtam werkt

Net vroeg iemand: hoe laat is die-en-die terug, iemand anders antwoord: om 2 uur, degene die het vroeg zei tegen weer iemand anders: hij is over 2 uur terug, zo ongeveer gaat dit ook...... iedereen heeft de melk horen klotsen maar niemand weet waar het uier hangt

Opala het zou een diep trieste film worden en het zou weer mensen op ideeën kunnen brengen.....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:15

Waar bemoeien mensen zich toch altijd mee.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:16

Oke,voor wie er nog een origineel onderschrift zoek,Morrie heeft er weer een uitgevonden hoor!!:

Iedereen heeft de melk horen klotsen maar niemand weet waar het uier hangt..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:17

in Kortenhoef kunnen ze er ook wat van hoor, daar heb ik m'n halve leven gewoond, het staat al in de Wie,Wat Waar (alleen de naam al) vóór je het gedaan hebt..... Clown