De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:22

de bak is weer mooi glad gesleept door Morrie: het kan gaan vriezen!

Er waren 2 kids op stal: 1 op de sleep en 1 bij het hoofd van Morrie, dat vindt ie supergezellig en dan steeds wisselen....

Tot mijn (onze) stomme verbazxing kwam de zaterdag weggestuurde dame haar bijrijdpaard rijden, alsof er niets gebeurd was, roepend: mij krijgt ie niet weg, ik blijf.... en dat watje van een boer zag haar en reed hard weg met de trekker...... m'n bek viel open en m'n klompen braken spontaan...... begint de ellende van voren af aan...... kan ik weer achter de schuur gaan parellien

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:41

Ok, net terug van stal, nu het hele verhaal.

Toen ik bij stal was zonet kwam ik de stalhouder tegen en die heeft een gedeelte van het verhaal uit de doeken gedaan.

Het paardje van stalgenoot 1 was al verkouden, dat wist ik ook. Mijn paard staat nu altijd met haar paard op een klein weitje, die spelen de hele dag
Zondagmorgen ben ik met Walter wezen wandelen, de stalhouder is met zijn fries aan het werk geweest, daarna hebben we samen de paarden buiten gezet.
Ik heb mijn spullen klaar gezet (voer en hooi) en ben naar huis gegaan, hij ook.

's middags zijn stalgenoten 1 en 2 nog geweest. Stalgenoot 2 had haar merrie van bijna 2 nu eens zonder deken buiten gezet vanwege het mooie weer. Ook zij hebben spullen klaar gezet en zijn naar huis gegaan.

Niemand is daarna nog bij de stal geweest, de paarden hebben de nacht van zondag op maandag buiten gestaan. Paard van stalgenoot 2 dus zonder deken. Het paard van stalgenoot 1 voelde zich duidelijk niet lekker en had ook verhoging. De stalhouder heeft dat paard dus binnen laten staan verder op maandag. De anderen heeft hij na het voeren weer naar buiten gezet.
Stalgenoot 1 kwam maandagmiddag en is met haar zieke paard gaan rijden, die werd dus nog zieker.
Toen ik gisterenavond kwam stond alleen walter nog vrolijk buiten, wat dat betreft wordt er op het moment wel aan mijn afspraak gehouden

Vanmorgen waren stalgenoot 1 en 2 samen op stal, die hebben zich zorgen gemaakt om hun eigen paarden en raakten in paniek toen ze walter zagen liggen en hebben mij gebeld. Nou ja, liever een keer te veel gebeld dan een keer te weinig toch?

Vanmiddag ben ik wezen kijken en stal uitmesten en met walter was alles prima! De stalhouder kwam ook, en vertelde me dus hoe het een en ander in elkaar stak.
Hij vertelde ook dat walter regelmatig gewoon lekker ligt te maffen in de stal als hij komt, 's morgens. Ikzelf heb dat ook regelmatig gezien

Leuk, een stal met toezicht waar iemand bij woont! Dat zegt dus weer helemaal niks haha
Nou ja, Walter is een bikkel, die kan dus rustig een nacht buiten staan, maar de rest heeft dus van hun paarden mietjes gemaakt met de poedertjes, kruiden en dekens...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:07

Jovarna schreef:
Marco Krul
Strasser hoefverzorger
www.strassertrim.nl
marcokrul@planet.nl
06-53333906

Kijk eens aan!

Wendy , wat doen we? Ik heb altijd die lijst met tel nummers enzo bijgehouden. Als jij hem anders wilt , prima, maar dan draag ik bij deze het stokje aan jou over

Fernand zijn juiste site met er nog even bij en de Paardenwerkplaats moet kennelijk veranderd worden? Is dat te verifieren? of gokken we nu maar wat?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:10

Arabesk schreef:
Heeft iemand hier weleens een osteopaat laten komen voor zijn paard? Wat doet zo iemand precies eigenlijk?

Ja, ik .

Eind vorig jaar voor Andor.
Ze doet de "zachte technieken ,ze manipuleert. Ze veroorzaakt trillingen.

Erik Laarakker heeft Andor meerdere malen bewerkt met de hamer, dat ging bijzonder ruw en zijn benen werden uot de kom gerukt.

Ik kan je Martine Burgers van harte aanbevelen. Waarom zoek je iemand eigenlijk?
http://www.osteopathiepaard.nl/

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:02

@Ara: www.icreo.com

Stefan Alen heeft mijn paarden weleens behandeld, tot volle tevredenheid. mij overigens ook, want hij is ook humaanosteopat. daverend success.

zo te zien heeft Martine haar opleiding bei Stefan Alen en zijn collega gedaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:55

Antheman schreef:
Fernand zijn juiste site met er nog even bij en de Paardenwerkplaats moet kennelijk veranderd worden? Is dat te verifieren? of gokken we nu maar wat?

Bedoel je Fernand van Geene?
Dit is 'm:
http://www.holistic-horse.nl/

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:52

Jovarna schreef:
Antheman schreef:

Bedoel je Fernand van Geene?
Dit is 'm:
http://www.holistic-horse.nl/

Dank je, ik kon hem nergens meer vinden!

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:03

Na mijn heerlijke bosrit in de regen, heb ik Merrit nog even "snel" bekapt.Dat was mijn plan tenminste. Ik dacht even de wand mooi af te ronden.

De straal vond ik vrij rommelig.
Ik heb aan de zijkant er wat van afgehaald.
En toen zag ik dat de straal helemaal platgedrukt was! En hij stak al een paar mm boven de wand uit. Ik had de wand nog niet eens ingekort.

Bij nadere inspectie is Merrit dus zijn stralen aan het vernieuwen!
Ik schrok er eerst behoorlijk van.
Toen ik de vijl op de straal legde, stak de straal echt wel 4 mm uit denk ik. Ik heb toch maar voorzichtig er wat vanaf gehaald. Niet alleen de zijkanten ,maar ook de driehoek zelf.

Eerst maar kijken hoe hij erop loopt....
Kan ik er het weekeinde altijd nog meer af halen.

Hebben jullie dat ook weleens gezien? Dat de straal zich vernieuwd?
Ik was blij dat ik er onlangs over gelezen had,anders had ik me behoorlijk druk gemaakt. En ik ben al zo´n stresser

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:28

Een tijdje geleden kwam het geloof ik op Hoefnatuurlijk ter sprake en toen herkende ik het ook bij Jovarna's achterhoeven. Dus op zich een goed teken dat die stralen zich aan 't vernieuwen zijn.
Tot nu toe heb ik nog niks van de stralen af gehaald, omdat ze er prima op loopt.

Vraagje. Je zegt "Bij nadere inspectie is Merrit dus zijn stralen aan het vernieuwen!"; wat ontdekte je bij die nadere inspectie nog meer?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:39

Ik ontdekte niet meer hoor Jovarna.

Ik schrok eerst, het was zo´n zooitje daar beneden.Dacht dat er echt iemand moest komen.
En toen zag ik wat er aan de hand was.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:26

Bij Rena zijn haar stralen meestal rommelig , ik heb er weinig kaas van gegeten waardoor dat komt.

Voorheen liet ik de "smid" altijd komen om te bekappen , als de straal te rommelig werd. Ik hou niet van al die vellen en holtes , heb liever een overzichtelijk mooi recht en scherp driehoekje.

Onder al die fladders zie ik in gedachten al allerlei meuk zitten

Dit is nu eigenlijk nog steeds zo , straal ziet er weer netjes uit nadat ze bekapt is , maar gaandweg wordt het geheel velleriger en grilliger. Ik vind het eng om eraan te gaan snijden , maar als het me teveel tegen gaat staan dan snij ik er wel eens een loshangende flubber vanaf.

Als de staat van de traal me te erg gaat kriebelen dan is het prof-tijd , en dan mag er ondertussen ook weer een randje van de teen af , dat komt eigenlijk altijd goed uit straal en teen. Zal ook best wel een gelijk opgaand proces zijn

Morgen komt er een osteopaat voor Rena. Nico Speksnijder.
Kreeg zijn naam via Vera van Banjer. Heeft ook iets met Icreo dacht ik. Ik hoop dat hij eindelijk eens wat kan vinden bij Rena wat die stijfheid , gevoeligheid in onderbuik / hoeven soms gewrichten en spanning verklaart....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:11

Antheman schreef:

Niet gezien, heb ook nog nooit wat van straal afgehaald.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 09:16

De stralen zijn echt aan het vernieuwen. Je ziet heel duidelijk dat er een 2e laag opzit. Is echt heel anders dan allerlei losse flapjes enzo.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:35

Antheman schreef:
Waarom zoek je iemand eigenlijk?
http://www.osteopathiepaard.nl/

ik zoek niemand, maar volgende week komt er een osteopaat op stal voor Ginger, die witte pony weet je nog. Ze heeft al tijden last van haar rug.

Ik wist niet wat een osteopaat was dus vandaar

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:56

Antheman schreef:
Ik was blij dat ik er onlangs over gelezen had,anders had ik me behoorlijk druk gemaakt. En ik ben al zo´n stresser

Jep! Hiero! Bij Orlanda is de straal echt helemaal vernieuwd. De oude verschrompelde, en er kwam een nieuwe voor terug!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:16

Ik vertelde hier een hele tijd terug dat Anouar een scheur in z'n hoef had. Ik vroeg toen hoelang het zou duren voor het eruit gegroeid was.
De hoef is inmiddels weer een stuk verder gegroeid, en de scheur zit al meer naar beneden, maar ik heb het idee dat hij steeds groter begint te worden.
Als de hoefsmid op stal is vraag ik of hij er even naar kijkt.
Maar weten jullie of dit problemen kan gaan geven en of er waat aan gedaan kan/moet worden?

Zo ziet het er nu uit. De hoef is een beetje vies Maar rechts zit die scheur.
http://img54.imageshack.us/img54/8383/hoef8pd.jpg

Ik heb de hoefwand op de plek ietsje korter gemaakt zodat er minder druk komt op die plek.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:29

Morrie heeft ook zo'n horizontale scheur maar nog veel verder naar boven, hij heeft er al eerder eentje gehad en die is uitgegroeid, duur ongeveer een jaar en pas als ie bijna onderaan is, moet je goed gaan opletten dat het niet afbreekt ofzo. Morrie had in die tijd nog ijzers.
Morgen komt de vakman (hoop ik) een oordeel vellen over de nieuwe scheur...... zal wel weer een kwestie van geduld worden en vooral heel lang vakantie voor morrie, die dat niet erg vindt, volgens mij doet ie het er gewoon om......

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:51

Aan de andere hoef heeft hij ook zo'n scheur, maar dan veel kleiner, nog geen cm breed. Maar wel op precies dezelfde hoogte. Zou het ook kunnen zijn dat dat de grens is vanaf waar de hoefwand sterker is door het natuurlijk bekappen. Ik bekap nu bijna een jaar, dus gezien de plek van die scheur zou dat kunnen.
Of hij heeft hem gewoon gestoten.

Maar hij wordt wel steeds iets goter, daarom vroeg ik me af of het geen kwaad kan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:58

om te voorkomen dat de scheur doorscheurt, belast ik Morrie niet met mijn gewicht voorlopig. Geen probleem in mijn geval, ik doe Parelli en heb nog járen grondwerk te doen......

Ik vermoed dat de scheuren bij Morrie ontstaan door zijn toontredendheid: er komt teveel druk op de buitenkant van de hoef.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:01

Om dat stuk van de hoefwand te ontlasten heb ik de hoefwand net iets korter gemaakt dan de zool

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:03

ik zal goed opletten wat de vakman morgen gaat doen bij Morrie, helaas mag ik geen foto's maken als hij aan het werk is..... en als ie weg is, lukt me dat niet in m'n uppie

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:06

Ik heb Anouar z'n been op mijn bovenbeen gezet (ik zat op m'n hurken) om een foto te maken
Als de hoefsmid op stal is zou ik hem ook wel even vragen wat hij zou doen. Hij is wel traditioneel hoefsmid, maar hij helpt mij ook wel eens met bekappen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:10

een paar weken geleden waren er een trad. hoefsmid en een DA van Gooiland op stal, die stonden op iemand te wachten, ik heb ze laten kijken naar de hoefscheur. De smid zei (kent mij en Morrie) niets aan doen, groeit vanzelf uit, alleen zorgen dat er geen schimmels in gaan woekeren en de DA wilde meteen een verwijsvbrief naar utrecht gaan schrijven voor ijzers met zolen en wiggen om de scheefstand te corrigeren.....
Die 2 gingen leuk in discussie over het corrigeren van 7 jarige paarden met een foute beenstand, was heel interessant....

Ik zal Morries voet maar niet op mijn bovenbeen zetten, dan kan ik meteen door naar GooiMoord voor gips...... niet aan te bevelen bij een zware koudbloed

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:17

angela88 schreef:
Antheman schreef:

Jep! Hiero! Bij Orlanda is de straal echt helemaal vernieuwd. De oude verschrompelde, en er kwam een nieuwe voor terug!

Wat deed jij eraan?
En heb je een foto?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:20

Merrit heeft ook wel last van scheurtjes.

Dat zijn haarscheurtjes die vertikaal lopen.
Zijn hoef flairt helaas nog steeds, dus op de plek waar de wand trekt om naar buiten te gaan staan ,heeft hij scheurtjes.
ALs ik de flares eruit vijl, dan vijl ik dus ook de haarscheurtjes mee. Gisteren zat er echt veel. Dat was voor mij een teken dat ik te weinig heb bijgehouden.

Hij liep gelukkig goed ,op het zachte dan ,ik ben er niet op uit geweest.