De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 01:03

jackie schreef:
dat zou helemaal geweldig zijn. de knollen transporteer ik dan wel in de trailer naar lokatie. als er genoeg interessenten zijn doet hij het vast wel.
hij zei toch zelf nog als je genoeg mensen bij elkaar krijgt dan kun je iedereen die je wilt over laten komen. ben alleen zelf niet zo'n organisatietalent ....

Ik vind het ontzettend jammer dat er niemand in NL is die in de leer is geweest bij hem en de kennis (basis en verdieping/updates) ook in NL kan overdragen. Door de taalbarrière zou ik de bij- en vooral hoofdzaken niet kunnen volgen .

Trust AM en de rest.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:58

Citaat:
Ik vind het ontzettend jammer dat er niemand in NL is die in de leer is geweest bij hem en de kennis (basis en verdieping/updates) ook in NL kan overdragen

die zijn er wel: Mensen die aangesloten zijn bij de AANHCP, Wout Overbeeke, die geeft ook cursussen en Annette heeft dezelfde opleidng gedaan (toch Mac?? Jackie???)

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:21

smurf schreef:
Citaat:
Ik vind het ontzettend jammer dat er niemand in NL is die in de leer is geweest bij hem en de kennis (basis en verdieping/updates) ook in NL kan overdragen

die zijn er wel: Mensen die aangesloten zijn bij de AANHCP, Wout Overbeeke, die geeft ook cursussen en Annette heeft dezelfde opleidng gedaan (toch Mac?? Jackie???)

de AANHCP heeft vele mentors waaronder Pete er een van is. iedereen die de opleiding van deze club doet volgt mentorship strings, wat betekend dat hij/zij met hoof care practitioners die bij de club aangesloten zijn mee op pad gaat. iedere mentor heeft weer zo'n beetje zijn eigen stijl (natuurlijk op basis van Jaime Jackson's ideen en bevindingen). je neemt dus van iedereen wat mee en ontwikkeld op het laatst nog je eigen ideen erbij.

het kan dus zijn dat bijvoorbeeld Annette het net even weer een beetje anders doet dan bijvoorbeeld Wout.

de clinic van Pete, waar ik met Mac en Annette geweest ben telt bijvoorbeeld ook mee voor de opleiding.

de werkwijze van Pete verschilt inzover met die van Jaime (hoe ik die uit het boek ken) dat hij flares veel radikaler verwijderd en de mustang roll vaak tot aan de rand van de zool maakt.

@Opala: wat de kwaliteit van de hoeven betreft, die kan natuurlijk door weersomstandigheden beinvloed worden.

als het uitgroeien van flares langer duurt als de uitgroeiperiode van de hele hoefwand dan is er iets anders aan de hand (uitgaande van correct bekappen in de tussentijd). dat probleem heb ik bijvoorbeeld met Briolette die hoogstwaarschijnlijk insulineresistent is en waar inmiddels de witte lijn weer een zooitje is terwijl het vorige herfst juist erg goed eruit zag.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:26

Citaat:
de werkwijze van Pete verschilt inzover met die van Jaime (hoe ik die uit het boek ken) dat hij flares veel radikaler verwijderd en de mustang roll vaak tot aan de rand van de zool maakt.

dan heeft Wout niet veel bij Pete gestudeerd, want hij doet niets met de flares en maakt al helemaal geen mustangroll (tenzij ik er specifiek om vraag)

Citaat:
dat probleem heb ik bijvoorbeeld met Briolette die hoogstwaarschijnlijk insulineresistent is en waar inmiddels de witte lijn weer een zooitje is terwijl het vorige herfst juist erg goed eruit zag.

hé intersesting, Morrie wordt er door Steffi van verdacht insulineresistent te zijn , ook zijn witte lijn is dramatisch bij de voorhoeven, achter weten we het niet omdat er een hele dikke dubbele zool zit.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:35

daar kan Steffi weleens gelijk hebben. bij Briolette dacht ik eerst dat ze Cushing had. ben inmiddels zelf tot de conclusie gekomen dat ze insulineresistent is. de twee dingen gaan overigens ook nog weleens samen.

insulineresistentie en Cushing veroorzaken vaak hoefbevangenheid en Pete zegt dus "you can't trim your way out of founder". wat wil zeggen dat je kunt bekappen tot je een ons weegt als je niks aan de voersituatie en het onderliggende probleem doet. en dat valt niet altijd mee.

maar we gaan vrolijk verder. Briolette liep na de clinic en het trailerincident erg rot. inmiddels gaat het weer en stap ik therapeutisch op de weg (ernaast natuurlijk, want ik mag er voorlopig nog niet op). daar loopt ze redelijk tot goed als ze geen steentjes tegen komt. op zachte ondergrond heeft ze nergens last van.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:41

Lastig is dat ze nog niet van die goed tests hebben om dat goed vast te kunnen stellen. Die dex-test voor cushing is ook maar in 70% van de gevallen juist. Mocht Brio toch Cushing hebben dan kan ik je Pergolide van harte aanbevelen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:01

ik krijg van de week de gewone DA om te enten, zal eens vragen hoe die erover denkt, of zal die nog nooit van insulineresistentie gehoord hebben???

De DA zal waarschijnlijk adviseren om hem maar flink aan de longe te laten rennen, bij voorkeur bijgezet...

Morrie moet ook SouthBeach: biefstukken ipv gras...... denk dat ie dat niet leuk gaat vinden, zoveel mogelijk gras eten is het hoogste doel in zijn leven

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 12:19

Wat vervelend Jackie dat Brio zo lobt te tobben!

Ik wist niet dat je niet kon rijden op haar?

Sterkte hoor.

Ik heb zojuist 11 uur gelsapen ,zal het wel nodig hebben gehad.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:44

Ik heb Morrie maar es opgezadeld voor een rondje polder, de bak is onbegaanbaar en het was mooi weer..... wel raar hoor na zoveel tijd er weer op zitten....

Kom ik terug is er een schreeuwende ruzie aan de gang tussen boer Klaas en een ontevreden stalgenote...... tjonge zeg, moet Klaas kan je beter geen ruzie krijgen, helemaal niet als hij net een greep in z'n handen heeft.....

Ik heb het record afzadelen en paard op de plaat zetten (wel met en appeltje als beloning) in de auto springen en wegracen verbeterd..... ga tegen 5 uur wel ff terug om de plaat uit te mesten en te horen wat de schade van de ruzie is......

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:10

*update* belt net iemand op die zegt dat ik maar beter een nieuwe ballenwipper kan gaan kopen als ik morgen wil uitmesten , de mijne schijnt in de strijd overleden te zijn...... maar ff naar de Welkoop rijden dus......

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:13

Zo, ik heb een mooie nieuwe HAFdekje gekocht voor onder mijn nieuwe freeform zadel

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:42

Antheman schreef:
Wat vervelend Jackie dat Brio zo lobt te tobben!

Ik wist niet dat je niet kon rijden op haar?

Sterkte hoor.

Ik heb zojuist 11 uur gelsapen ,zal het wel nodig hebben gehad.

bedankt (iedereen) voor het medeleven. ik kan haar voorlopig een paar weken niet rijden vanwege haar rug. en als dat beter is kruip ik er wel weer op. in de bak (zacht) heeft ze geen problemen en buiten krijgt ze hoefschoenen aan (met inlegzolen ). komt wel weer goed voordat ze een jongetje is.

gelukkig verkeer ik in de luxe situatie nog twee hinnikende viervoeters in mijn bezit te hebben waar ik nog op kan. en Moon is er ook nog om bij te schaven. ben nog niet helemaal te voet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:45

Citaat:
ik krijg van de week de gewone DA om te enten, zal eens vragen hoe die erover denkt, of zal die nog nooit van insulineresistentie gehoord hebben???

vragen kost niks.

bij mij zijn ze gisteren ook voor de jaarlijkse enting geweest. zucht, de DA's van de ambulante kliniek paard worden ook steeds jonger, helaas. ik mis Stolk........

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:50

Cookies schreef:
Lastig is dat ze nog niet van die goed tests hebben om dat goed vast te kunnen stellen. Die dex-test voor cushing is ook maar in 70% van de gevallen juist. Mocht Brio toch Cushing hebben dan kan ik je Pergolide van harte aanbevelen

ja en volgens mij kan die test ook nog eens hoefbevangenheid veroorzaken. precies waar je op zit te wachten natuurlijk.

ben niet van plan om een test te laten doen, dus, en ik hou het voorlopig maar op insulineresistentie.

Eros is inmiddels 20 en die voer ik bijvoorbeeld al anderhalf jaar Hormonise. sindsdien is hij de eerste die begint met verharen (terwijl hij altijd de laatste was die door zijn vacht heen was) en is zijn toplijn weer wat meer bespierd. hij reageert er kennelijk op. ik heb het een tijdje bij Briolette geprobeert en haar humeur werd er beter op. voor de rest merk ik niks.

de pergolide hou ik wel in mijn achterhoofd.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:55

Citaat:
dan heeft Wout niet veel bij Pete gestudeerd, want hij doet niets met de flares en maakt al helemaal geen mustangroll (tenzij ik er specifiek om vraag)

en als hij een mustang roll maakt dan alleen tot aan de ongepigmenteerde hoefwand.

bij Briolette deed hij dat ook altijd. toen ik Pete's boek had gelezen ging ik zelf aan het werk. sindsdien groeien de flares tenminste eruit.

verder heb ik geconstateerd dat sindsdat ik ook de flares in de kwartieren bij de achterhoeven fanatiek wegvijl, de rode plekken op de hoeven verdwijnen.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:02

jackie schreef:
als het uitgroeien van flares langer duurt als de uitgroeiperiode van de hele hoefwand dan is er iets anders aan de hand (uitgaande van correct bekappen in de tussentijd). dat probleem heb ik bijvoorbeeld met Briolette die hoogstwaarschijnlijk insulineresistent is en waar inmiddels de witte lijn weer een zooitje is terwijl het vorige herfst juist erg goed eruit zag.

Kennelijk vindt je dus niet alleen wisselende weersinvloeden, veranderd rijgebruik/weidegang, maar ook inwendige processen terug in het totaalbeeld van de hoef .

Allemaal voor het goede doel, maar het wordt er allemaal wel gecompliceerder door.

Insulinerestitentie klinkt niet als iets wat even over gaat, hopelijk sla ik de plank mis en is het goed te behandelen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:06

Citaat:
verder heb ik geconstateerd dat sindsdat ik ook de flares in de kwartieren bij de achterhoeven fanatiek wegvijl, de rode plekken op de hoeven verdwijnen.

hé die heeft Morrie ook zo erg, zal het es doorgeven van de week aan mener de bekapper.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 00:06

Cookies schreef:
Zo, ik heb een mooie nieuwe HAFdekje gekocht voor onder mijn nieuwe freeform zadel

Toe maar ! En een HAF dek!!!
en een Freeform!

Wat doe je met je BF?
En waarom de Freeform?

Wij verwachten heel erg snel een foto!

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:09

smurf schreef:
[ie zijn er wel: Mensen die aangesloten zijn bij de AANHCP, Wout Overbeeke, die geeft ook cursussen en Annette heeft dezelfde opleidng gedaan (toch Mac?? Jackie???)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 00:10

Cookies schreef:
Zo, ik heb een mooie nieuwe HAFdekje gekocht voor onder mijn nieuwe
freeform zadel

Gefeliciteerd

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 01:24

opala schreef:

Insulinerestitentie klinkt niet als iets wat even over gaat, hopelijk sla ik de plank mis en is het goed te behandelen.

nee, daar zit je de rest van je leven mee opgescheept. de voeding moet verandert worden (suikers eruit).

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:56

smurf schreef:
die zijn er wel: Mensen die aangesloten zijn bij de AANHCP, Wout Overbeeke, die geeft ook
cursussen
en Annette heeft dezelfde opleidng gedaan (toch Mac?? Jackie???)

Om deze vraag effe snel te beantwoorden (moet zo weg): ja, Annette heeft idd dezelfde opleiding gedaan! Alleen is zij nog geen field instructor en Wout wel.

Wout is meer van de Jaime en Annette is oa bij Todd en Pete in de leer geweest. Die hebben nét weer een iets andere inslag en iedereen ontwikkelt na verloop van tijd natuurlijk ook zijn/haar eigen stijl. Maar de achterliggende gedachtes en onderzoek veranderen uiteraard niet!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:12

De freeform is voor Bob. Ik heb dit zadel gekocht omdat het wat dikker is zodat het voor een beginner beter is om mee te rijden. Ik vind de BF eigenlijk niet geschikt voor een beginner. Bob heeft ook liever een zadel waar hij wat meer steun aan heeft. En ik vond hem vreselijk mooi.
De BF blijft want ik heb nu 3 paarden, en 2 zadels(BF en Freeform). De freeform komt volgende week dus foto's moeten nog even wachten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:17

De freeform is ook mooi, vanaf de foto's dan

Ik heb vanmorgen voor het eerst weer eens wat aan Walter's hoeven gevijld zonder teveel stress van zijn kant. Hij vindt het maar niks, dat vijlen.
Kwestie van opbouwen volgens mij.
Zijn hoeven zien er nog wel goed uit, ik loop ook ongeveer elke dag met hem over het asfalt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:27

Van dichtbij is de Freeform ook mooi, hij is alleen niet zo flexibel als de BF. Hij zit ook lekker.

Goed dat het met Walter wat beter gaat met vijlen. Veseo en Rex hadden er ook een hekel aan toen ze zo jong waren. Nu geef ik ze wat hooi dan staan ze braaf stil en ben ik zo klaar.