De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:49

geinspireerd door Arabesk:

mijn werkplek en een impressie van een werkdag van mij......
ter verduidelijking: de ouderen op de foto's zijn collega's de jongeren de leerlingen

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:21

WOW! Wat een net bureau!!

Voor wie een volledige ontleding van een hoef wil zien is de video van KC Lapierre wel interessant. Hij sloopt voor het oog van de camera een hoef uit elkaar. Laagje voor laagje en hij legt heel goed uit wat alles is en hoe het in mekaar zit. Aanrader!

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:31

Je ziet toch wel na het snijwerk dat de zool rijkelijk dik is, hoezo dunne zool.

Mac: Please een link

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:34

smurf schreef:
geinspireerd door Arabesk:

mijn werkplek en een impressie van een werkdag van mij......
ter verduidelijking: de ouderen op de foto's zijn collega's de jongeren de leerlingen

Leuke fotoserie. Vooral laatste foto, achter de pc 1 hand ondersteunt het hoofd .

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:35

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:56

Mac schreef:
http://www.equinepodiatry.net
De video staat er niet los op. Zal wel 1 in een serie zijn. Ik heb de hele serie (gecopieerd )

Dank Mac, mijn toestemming heb je

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:01

Citaat:
WOW! Wat een net bureau!!

dat was toen ik net binnenkwam vanmorgen, de bureaus moeten 's middags leeg zijn als we weggaan.....

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 21:18

Nou ik zal maar geen foto maken van mijn buro want dat is net een slagveld. Ons hele kantoor is trouwens een gezellig rommehok. Daarbij zit ik dan ook nog eens op een bal tot grote hilariteit van de luchtmobiele brigade waar we tegenwoordig zitten. Nou nou cultuurshock hoor: er zit iemand op een bal.

Wat is er trouwens met de hoefsmeden aan de hand?? Het ene na het ander topic over vernagelen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:05

Jovarna schreef:
Is het niet zo dat die dubbele zool, die dus "overbodig" zou zijn, makkelijk met de hoevenkrabber of zijkant van het mes weg te snijden zou moeten zijn? Of is dat niet altijd een criterium?

nee, zo simpel is het niet. als je een echte dikke steunsellaag over de zool hebt liggen dan kom je soms met geen mes erdoorheen. het ongeschoolde oog ziet dan nog geeneens dat het een dubbele zool is.

en steunsels zijn een voortzetting van de hoefwand en net zo hard als deze. daar kun je niets vanaf krassen. hier een voorbeeld uit de oude doos:

Afbeelding

en na het krassen met de hoevenkrabber

Afbeelding

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:11

Bandida schreef:
Mac schreef:
Je baseert de lengte van de hoefwand nl. op de zool en als deze niet overeenkomt met de werkelijkheid heb je dus kans dat je de voet uit balans brengt door de "verkeerde" zool aan te houden.

Dat is een van de punten die ik wat vreemd vind aan het NB. Ik volg zelf de aanhechting tussen de hoefwand en de witte lijn.

da's heel mooi, als die er is. en wat doe je in het andere geval??

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:13

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 02:24

Citaat:
da's heel mooi, als die er is. en wat doe je in het andere geval??

Als die aanhechting er niet is? Om te beginnen mijn smid bellen. Ik begin niet zelf aan hoeven die niet min of meer in orde zijn..
Mooie foto's trouwens.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:05

tja, en ik laat er niemand anders meer aan prutsen, aangezien Pete niet even over kan komen uit Amerika....

bedankt voor het compliment.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:31

jackie schreef:
tja, en ik laat er niemand anders meer aan prutsen, aangezien Pete niet even over kan komen uit Amerika....

Ja zeg, kunnen we dat niet regelen? Dat hij hier een lezing/cursus komt geven en dan jouw en mijn paardjes even komt bekijken. Hm. Zou ik wel wat vinden. Pete rules.

Ik blijf me verbazen over dat overgroeide stuk op die voet, jackie. Precies die hoek "dichtgemaakt" en het ziet er nog glimmend gezond uit. Maar het hoort er niet ...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 11:35

Dan mag hij ook naar Doorn komen!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:18

http://www.hoefsmederijspiering.nl/

kwam ik tegen toen ik daglichtlampen aan het googlen was , last van winterdepressie maar dat even terzijde

de foto's die er op staan van correct beslagen hoeven Ik kan ze niet doorlinken, maar mijn hemel. Veel te hoge hielen en ik zie ook veel samengeknepen hielen.. arggghhhh

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:23

die is wel heel erg ja..... leuk dat ie die lampjes erbij doet

ach Ara bij mij op stal kan je ook griezelen hoor, kijk gewoon naar beneden als er een willekeurig paard op ijzers langs komt lopen en je ziet ongeveer hetzelfde......

De boer had vanmorgen vroeg de paarden maar buiten gedaan, maar hij gaat ze nu binnenhalen, alleen Morrie blijft buiten.

Die heeft het aardig bekeken, hij staat tot z´n knieèn ion de bagger, maar verder wel droog: achter een boom en een camper, die andere watjes willen geen natte voeten en staan op de plaat, vol in de plensregen.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:42

Arabesk schreef:
http://www.hoefsmederijspiering.nl/

kwam ik tegen toen ik daglichtlampen aan het googlen was , last van winterdepressie maar dat even terzijde

de foto's die er op staan van correct beslagen hoeven Ik kan ze niet doorlinken, maar mijn hemel. Veel te hoge hielen en ik zie ook veel samengeknepen hielen.. arggghhhh

Magnifiek vak, hoefsmid zijn. Voor elk paard, voor elke voet, voor iedere stand, voor iedere afwijking, voor elk euvel en voor iedere wens van de mens is er wel een ijzertje aan te passen. En smeden maar...!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:25

Mac schreef:
Ja zeg, kunnen we dat niet regelen? Dat hij hier een lezing/cursus komt geven en dan jouw en mijn paardjes even komt bekijken. Hm. Zou ik wel wat vinden. Pete rules.

Ik blijf me verbazen over dat overgroeide stuk op die voet, jackie. Precies die hoek "dichtgemaakt" en het ziet er nog glimmend gezond uit. Maar het hoort er niet ...

dat zou helemaal geweldig zijn. de knollen transporteer ik dan wel in de trailer naar lokatie. als er genoeg interessenten zijn doet hij het vast wel.
hij zei toch zelf nog als je genoeg mensen bij elkaar krijgt dan kun je iedereen die je wilt over laten komen. ben alleen zelf niet zo'n organisatietalent ....

over het stukje steunsel:
je ziet een bruinige plek. dat is het restant van een hoefzweer (een van de zoveel van vorig jaar). vervolgens is het steunsel "achter mijn rug om" en terwijl ik elke dag naar die poot keek stiekum over de zool gekropen.
Wout had het ook niet door en mij viel het pas door het krassen op. toen heb ik het mes gepakt en zag het er zo uit

Afbeelding

hier nog zo'n sneaky geval:
achterhoef van Briolette uit de oude doos
Afbeelding

vervolg ervan
Afbeelding

inmiddels is het rotzweer eindelijk uitgegroeid en ik snij fanatiek de steunsels weg. Briolette heeft van dit zweer overigens nooit duidelijk kreupel gelopen. ben zelfs naar de kliniek geweest voor een peesscan omdat ze kreupel liep op de buigproef (weet je gelijk wat dat zegt)

en waaran heb ik dat te danken: de Nederlandse Gediplomeerde Hoefsmeden die eraan hebben gezeten voordat ik het zelf in handen heb genomen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 00:12

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:32

zo hebben wij een os op hoef-sandalen als ie in de zomer voor de wagen loopt.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:45

De hoefwand zou vlgs eerdere berichtgeving een lange periode (langer dan de tijd dat de hoefwand geheel vernieuwd is) nodig hebben voor alle flares uitgegroeid zijn, zou dit ook niet opgaan voor de zool, omdat een paard nou eenmaal niet altijd onder dezelfde omstandigheden gehouden/gebruikt wordt. Zo heb ik tegen dat Oop buiten de weideperiode op stal staat, ze heeft geen 24 u. beweging meer en wordt daarbij korter bereden, maar voor elk paard geldt dat de weersomstandigheden anders zijn en daarmee de vochthuishouding van de hoefwand en zool. M.a.w. kan er wel een constante hoefkwaliteit bestaan? (En dat op de zaterdagavond )

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 00:48

Eh, vrijdag....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:48

Ieks verhip . Lekker nog een dagje weekend

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 00:54

opala schreef: