Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:30

Hahaha Fabster, leuk da je mijn verhaal volgt...ik hou jullie ook in de gaten hoor :j Fijn om te volgen, er zijn ongelooflijk veel gelijkenissen. Het fijne van mijn zoektocht is het gevoel da je hebt op dat moment...een klein beetje met de lotto winnen, of zoiets :D
Zo zie je maar da je makkelijk een stap overslaat zonder te beseffen en dan dingen gaan doen die nog meer stress veroorzaken.
Ik heb hem ooit laten lezen, 1,5 jaar geleden, gewoon op basis van een foto en ik was verbaasd en nu nog meer. Het verhaal klopt gewoon, ik weet niets van zijn voorgeschiedenis en hier thuis vonden ze dat maar 'zever in pakskes' zoals ze dat hier zeggen :+

Zoals jij zegt Jaan, zo is het ook...vroeger geen haar op mijn hoofd die zou geloofd hebben dat mijn paard mijn emoties kan oppikken en anders gaat reageren erop. Dit is het prachtige aan extroverten, zoals bij mensen hé, je weet meteen wie er voor je staat. Heerlijk als je na het samenwerken een lekker ontspannen vriend aan je zijde hebt.
Bij jou ook Sonjim, geweldig toch! Weinig druk en duidelijk zijn zonder je druk te maken :Y)

Ben daarnet een dagboek gaan kopen...wordt vast een bestseller +:)+

Jaan81

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:35

Geen online dagboek (a)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:10

:o? Ksnap hem ni
Jaan81 schreef:
Geen online dagboek (a)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:52

Om te kunnen volgen ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:10

Jaan81 schreef:
Om te kunnen volgen ;)

À ok hahaha, ik volg :=
Een blog-achtig iets?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:23

Sinds 2 maanden sta ik op een nieuwe stal waarbij ik onwijs veel vooruit ga met mijn paard. Een verbetering van de band met haar, omdat ik haar nu elke dag in handen heb en zij veel meer op mij is gericht. Bovendien hebben we een longeerbak en een rijbak waar we veel meer in kunnen oefenen.

Ik hou mij bezig met natural horsemanship en voortvarend op vertrouwen en ontspanning.

Nu wil ik vaststellen wat voor type paard ik heb.

Ze heeft gedrag van een left brain extravert paard denk ik:
- beweegt graag, ook met rijden is ze een actief dier, heeft weinig aansporing nodig
- verbruikt haar energie gemakkelijk, heeft wel veel uithoudingsvermogen
- sociaal paard: kan gemakkelijk bij andere dieren in de paddock/weide maar ze zal niet snel bij een ander paard gaan kroelen of er dichtbij in de buurt gaan staan (mits ze het paard goed vertrouwt), wel vind ze de aanwezigheid van een soort genoot erg prettig.
- niet agressief, wel dominant, ze laat altijd goed merken dat zij ook wat wilt zeggen. Ondertussen heb ik haar goed geleerd dat ik niet tolereer dat ze zomaar in mijn persoonlijke ruimte komt (omver beuken enz. ) nu ze dit weet respecteert ze dat ook.
- ze is een slim paard en heeft snel oefeningen door en voert ze graag uit, wilt graag werken
- heb altijd het idee dat ze haar mening wel laat zien over iets
- het is een 'stoer' paardje, loopt vaak wel voorop in een buitenrit. ze is altijd rustig in de omgang. wel vind ik haar erg gevoelig, als je haar eens een grote mond geeft of haar iets op de huid zit met rijden dan kan ze zich nog wel eens afsluiten van je zo van 'sorry ik bedoelde het niet zo!'

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:56

welkom Gerritt :)
klinkt idd als een lbe, leuk karaktertje ;)
zalig als je de mogelijkheden hebt om binnen te rijden!

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:44

Na 2 weken genoten te hebben van een heerlijk meewerkend paard is meneer weer verandert in een klein draakje. Reden een klein kerststukje in het raam kozijn. Dat is natuurlijk mega eng. Stel je voor dat het je komt opeten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:39

Balen. Toch klinkt dat niet als LBE. Die vinden zoiets toch juist niet eng? Die zijn cool en nieuwsgierig en gaan er juist aan bijten en zo.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:13

Nou, die van mij kan ook om niks wegschieten en is toch duidelijk LBE. LBE zegt niet dat ie nooit schrikt. Blijft wel een paard, natuurlijk.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:02

Bloodymary schreef:
Balen. Toch klinkt dat niet als LBE. Die vinden zoiets toch juist niet eng? Die zijn cool en nieuwsgierig en gaan er juist aan bijten en zo.

Oh zeker wel, vooral al het er eerst niet wat. Die van mij kan de eerste 10x dan ook echt debiel lopen doen, maar als t goed is, is t ook écht goed ~~}>

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:06

Een paard hoeft ook niet altijd LBE te zijn. Wij mensen zijn ook niet altijd zelfverzekerd of onzeker. In sommige situaties laten we ander gedrag zien dan dat we in een "normale" situatie zouden doen. Bij paarden ook zo. Mijn paard wisselt constant tussen alle 4 de horsenalitys (RBE het minst alleen als hij explodeert in RBI).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:23

Sizzle, hoe is het met jouw paard?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:46

Vanmorgen lekker vroeg een kerstrit gemaakt. Lekker rustig, dacht ik nog. Maar er waren blijkbaar meer mensen die dat dachten. Komt er iemand met een paard aan de fiets langs. Cajra echt helemaal in de stress! Alsof er een troep hyena's aan kwam! _O- . Ach ja. Zo maak je nog eens wat mee.... :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:48

Ik ben ook benieuwd, Sizzle. Gaat het een beetje met je paardje?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:48

Wisselend.
Sommige dagen lijken goed andere dagen loopt wijdbeens van ellende.
Ik weet nog niet waar ik verstandig aan doe.

opvangmoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:28

Jaaa heb ook zo'n paard, is volbloed en left brain extrovert maar soms ook eens introvert he, is te zien in welke situati, is wel altijd spannend, en heel veel afwisseling nodig, rent graag, springt en doe zo wat alles met haar, is heel leuk en ze is heel eerlijk!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:59

Hier een blauwe beurse elleboog en een half hoefijzer op m'n been :oo Was z'n wondjes aan het verzorgen en deed m echt pijn, dus voor t eerst in al die jaren dat ik m heb gaf ie me een duw (waardoor ik met m'n elleboog vol tegen de muur knalde) en raakte hij me met z'n achterbeen op m'n dijbeen.
Ben geeneens heel boos geworden, was ook te verbaasd, maar begreep z'n reactie ook wel. Al vond ik m wel wat overdreven. Daarna kon ik gewoon verder korstjes pulken, volgens mij was ie zelf net zo hard geschrokken van z'n reactie := :o

Gister wat nieuws gedaan en voor t eerst ooit met hem een buitenrit gemaakt boomloos én bitloos!
Was nog geen tien minuten onderweg en toen kwam ik al iemand tegen die ik hoorde mompelen teen z'n maat dat ik zo'n groot paard dan toch nooit kon houden :)) Maar heb ook heerlijk galopje gepakt en stukjes gedraafd. Gig super! Paard vond t erg leuke afwisseling geloof ik.

Straks traditiegetrouw Oudejaarsritje maken met m. Even heerlijk naar strand.

Hoe zijn die van jullie met vuurwerk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:15

Veel plezier!

Dat duwen ken ik ook wel :j

Vuurwerk hebben wij weinig last van gelukkig ;)

Ik zal niet meer veel in dit topic te vinden zijn. Paardje leeft niet meer :(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:14

Wat ontzettend balen Sizzle.... Heel veel sterkte!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:58

Oh jemig Sizzle... Heel veel sterkte!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:09

O Sizzle, wat vreselijk! -O- |( Heel veel sterkte. En wie weet vind je toch wel weer je droom LBE-er.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:19

Hier de paarden wel onrustig. Stond net de laatste hoef van mijn Belg te bekappen, toen er flink werd uitgepakt met vuurpijlen of iets anders wat naast knallen ook knettert. Ik heb het afronden van de hoef maar even laten zitten, maar ondanks dat hij zich rot schrok, was hij echt superbraaf.

En Jaan, ik rij (bijna) al mijn paarden boomloos en echt allemaal bitloos. Dat je je paard alleen op een bit kan houden zit tussen de oren van mensen. Mijn Belg was op je pinken te rijden. Hopelijk kan ik er volgend jaar weer op en is dat nog steeds zo.
Gisteren de laatste rit van dit jaar met Cajra gemaakt. Weer sloom (op de heenweg) en bijna niet te doen op de terugweg. Dat slome is dus niet lichamelijk, maar zit bij haar ook tussen de oren. Want alle ongemakken zijn inmiddels aangepakt. Dus daar hebben we nog weer een mooie uitdaging voor het nieuwe jaar; hoe hou je de spirit er in bij je paard.

Ik heb op bokt al opgezocht wat andere mensen deden met 'slome' paarden. Niemand komt verder dan 'consequent aan het been rijden en anders een tik met de zweep'. Nou, actief aan het been is ze wel. Als ik vraag om meer actie, dan doet ze dat. Ook meteen. Alleen niet van harte. Met een zweep wil ik bij haar niet aan de slag. Krijg ik alleen maar ruzie. Ik wil juist dat zij er ook plezier in heeft. En dat krijg je, in mijn ogen dan, niet door een zweep erover te halen.

Dus mocht iemand een tip hebben.... Van harte welkom.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:50

Sterkte sizzle!

Fabster misschien handig om te weten hoe een ritje er normaal uit ziet bij jou. Lbe is vaak wel dat je ze lichamelijk uit moet dagen dat zie ik ook bij die van mij dus dan rij ik over heel veel heuvels enzo en vraag dan ook wat oefeningen als achterwaarts ofzo de heuvel op. Over hoge bpomstammen stappen (ik kies nu voor stap want dan is hij niet geneigd om te springen en is t dus echt benen optillen)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:32

Ik probeer al zoveel mogelijk verschillende routes te nemen. Hier is het nogal plat, maar zag dat motorcrossers een pad tegen het viaduct hadden gemaakt. Dus als het droog is, kan ik dat wel eens proberen. Ik die verder ook oefeningen. Maar get is ook wel endurance-training (ze blijft dus te dik), dus er moet ook welnwst vaart ik komen. Maar ga inderdaad naar meer afleiding op zoek. Tnx