Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:16

xSlvna schreef:
Sabine, maar waarom zo 'grof'? Mijn paard kent ook genoeg oefeningen, maar af en toe is ze er ook met haar hoofd niet bij, raar joh, heb zelf ook af en toe geen zin om wat uit te voeren.
Vind haar net wat te lang door gaan, maar goed, ben geen deskundige :)

Daar houdt zij ook wel rekening mee hoor. Ze kan paarden op een hele leuke manier motiveren en ze heeft echt eindeloos veel geduld en variatie. Dit vond zij nodig bij dit paard, dat wil echt niet zeggen dat ze dat bij elk paard op elk moment zo aanpakt. (zij = Linda ;))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 22:18

Anoniem schreef:
[***] schreef:
Ik vind dit trouwens altijd een heel interessant filmpje .. Hoeveel mensen zien dit aankomen?
http://www.youtube.com/watch?v=LkgYwe1fRLY
Het meisje gelukkig wel, en daarom stapt ze niet op. En DAAR draait Parelli om, weten wat je wanneer kan doen met een paard en wat wanneer beter niet, en daar dan naartoe werken dat het in de toekomst wel kan. Rustig, stapje voor stapje, maar als het misloopt heb je wel de mogelijkheid om goed in te grijpen zodat je voorkomt dat het paard een gevaar voor zichzelf, jou & de omgeving wordt.

_/-\o_

Kijk! Ohh wat een braaf paard... in het begin :')
zo bedriegelijk is een momentopname!

Wat een supergoed voorbeeld van je Sabine +:)+

Je ziet bij dat filmpje toch ook dat het paard eigenlijk niet op haar let, gras en de omgeving is belangrijker. Een explosie als deze had ik inderdaad uit deze beelden niet zien aankomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:19

corrina1994 schreef:
Ben ook geen Parelli expert maar heb een maand les gehad in Frankrijk, en dit klopt niet met wat ik daar geleerd heb, ik mis de onmiddelijke beloning in het begin: 1 pas naar achteren is ontspanning. En wat ik ook geleerd heb is dat je na een pas naar achteren ook een pas naar voren moet vragen omdat een paard het toch (mentaal) moeilijk vind om naar achteren te gaan ofzo.
Ook heb ik geleerd dat er een soort ritme moet zijn in de achter elkaar volgende oefeningen en afwisseling, zodat je de interresse van het paard houdt.
Maar ik snap ook dat dit paard inderdaad niet op let en dat dat gevaarlijk is, toch heb ik het filmpje niet af gekeken want ik vond het naar.
Ook heb ik in Frankrijk NOOIT een paard hoeven slaan, en ze waren daar ook niet de makkelijkste.
Ik denk dat als er in het begin meer rust en duidelijkheid was geweest dat het paard misschien wel was gaan opletten... Maar dat weet je natuurlijk niet.

Jij gaat er van uit dat het paard hier iets aangeleerd wordt, ik ga er van uit dat het paard het geleerde niet doet. Dan wordt het ineens een heel ander filmpje. Niet alleen doet het paard het gevraagde niet, het gaat ook nog eens tegen de hulpen (lees: DRUK) in en heeft daarbij geen enkel respect voor de mens en zijn ruimte.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:20

Jessix schreef:
xSlvna schreef:
Sabine, maar waarom zo 'grof'? Mijn paard kent ook genoeg oefeningen, maar af en toe is ze er ook met haar hoofd niet bij, raar joh, heb zelf ook af en toe geen zin om wat uit te voeren.
Vind haar net wat te lang door gaan, maar goed, ben geen deskundige :)

Daar houdt zij ook wel rekening mee hoor. Ze kan paarden op een hele leuke manier motiveren en ze heeft echt eindeloos veel geduld en variatie. Dit vond zij nodig bij dit paard, dat wil echt niet zeggen dat ze dat bij elk paard op elk moment zo aanpakt. (zij = Linda ;))

Heb later nog anders gereageerd :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 22:20

Ariebren schreef:
Ben ik blij dat mijn en pension paarden al die Parelli methodes niet nodig hebben.

Gewoon met het paard omgaan zoals je zelf behandelt wil worden.

Mensen met paarden of paarden mensen ??

Wie zegt dat mensen die Parelli doen niet zelf op die manier behandeld willen worden? :)

Parelli oefeningen kunnen ook gewoon erg leuk doen

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:22

[***] schreef:
Ik vond en vind het inderdaad geen leuk filmpje.
Denk niet dat er iemand hier is die zegt "ey, wat een leuk filmpje om te zien".

Het is geen leuk filmpje, dat vind niemand denk ik. Maar wel leerzaam en om die reden waardevol. Ik sluit me aan bij Sanne dat we hier te maken hebben met een paard wat RB is, zoals we dat nu binnen Parelli zouden benoemen. Ten tijde van het filmpje nog niet en werden paarden meer als "eenheidsworst" behandeld. Het is een paard in paniek, puur in instinct en zeker niet bezig met mensen maar slechts met omgeving en overleven. Wat je ziet is allemaal niet aardig en zacht, maar toch zit er veel rust in als het paard start met rust, hoofd laag, ontspannen.

In het pakket waar dit filmpje toe hoorde, ging het vooral om veiligheid voor de mens. Dit paard is het toonbeeld van onveilig. Eigenlijk gaat het erover dat alles geoorloofd is, mits passend bij het gedrag van het paard en zonder het als mens persoonlijk te nemen van het paard. Hij schrikt niet om je te plagen, om je kwaad te maken ofzo. Hij doet dit om te overleven, omdat vluchten z'n strategie is. Aan de mens om voldoende leider te zijn zodat het paard niet meer op de omgeving hoeft te letten.

Toen ik dit stukje voor het eerst bekeek vond ik het paard best meevallen qua gedrag. Mijn eigen was vele malen erger, die stond echt op m'n hielen. Ik was blij dat ik Parelli vond :D

Aan Cassidy _/-\o_ . 40 pagina's is een hoop voor een niet-Parellier

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:22

Gini schreef:
[***] schreef:
Ik vind dit trouwens altijd een heel interessant filmpje .. Hoeveel mensen zien dit aankomen?
http://www.youtube.com/watch?v=LkgYwe1fRLY
Het meisje gelukkig wel, en daarom stapt ze niet op. En DAAR draait Parelli om, weten wat je wanneer kan doen met een paard en wat wanneer beter niet, en daar dan naartoe werken dat het in de toekomst wel kan. Rustig, stapje voor stapje, maar als het misloopt heb je wel de mogelijkheid om goed in te grijpen zodat je voorkomt dat het paard een gevaar voor zichzelf, jou & de omgeving wordt.

Ik ga niet op mijn borst slaan en zeggen dat ik de reactie van het paard wel voorspeld had, want dat klopt niet. Ik zag wel al dat het paard gespannen was en dat er iets borrelde en ik was op dat moment idd ook niet opgestapt, alleen had ik dan waarschijnlijk verwacht dat wegstappen en rust, juist ontspanning zou opleveren, want in dit geval dus niet is. :D Dat is ook een kwestie van je eigen paard kennen. Mijn eigen paard kan ik lezen als een boek, daar kan ik ook aan zien wanneer ze een uitspatting gaat krijgen, welke reactie ik kan verwachten enz.

En via Parelli kan je leren alle paarden zo te 'lezen'. Dat leert je waar je op moet letten, zodat je 'weet' welke reactie je kan verwachten. Elk paard heeft een eigen karakter, maar dan nog leren ze je om te gaan met het paard wat je op dat moment tegenover je hebt. Elk paard kan namelijk wel eens heel anders reageren in een andere situatie.

Leuk dat de discussie je toch aantrekt en je weer meeleest en schrijft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:23

fransje23 schreef:
Je ziet bij dat filmpje toch ook dat het paard eigenlijk niet op haar let, gras en de omgeving is belangrijker. Een explosie als deze had ik inderdaad uit deze beelden niet zien aankomen.

Mooi :) Klopt volledig :j En daarom is het juist zo handig dat je paard WEL op je let alvorens je andere dingen wilt gaan doen.
Beeld dit paard eens in als je er voor staat, en je wil hem op zo'n moment achterwaarts zetten, je legt je hand op zijn borst (want zo doen veel mensen het en vinden dit ook altijd de manier) en dan ....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:24

Ariebren schreef:
Ben ik blij dat mijn en pension paarden al die Parelli methodes niet nodig hebben.

Als ik een paard zou zijn en zou mogen kiezen dan was ik een Parelli paard en het liefst één die daar is geboren en nooit meer weg gaat! :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:25

[***] schreef:
fransje23 schreef:

Mooi :) Klopt volledig :j En daarom is het juist zo handig dat je paard WEL op je let alvorens je andere dingen wilt gaan doen.
Beeld dit paard eens in als je er voor staat, en je wil hem op zo'n moment achterwaarts zetten, je legt je hand op zijn borst (want zo doen veel mensen het en vinden dit ook altijd de manier) en dan ....

En dan ben je plat als een dubbeltje :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:31

Ariebren schreef:

Nodig heeft het paard helemaal niets. Die is ook blij gewoon in de wei.

Als je je zelf echt wilt ontwikkelen en wat wilt leren, dan kan parelli je daar eventueel mee helpen.

Ik vind het leuk om te zien dat de parelli's tegenwoordig veel samenwerken met andere (door mij) zeer gewaardeerde (klassieke) paardentrainers. Ik vind het inspirerend om te zien dat mensen van dat niveau toch open staan voor nieuwe dingen leren en samenwerking :j

http://www.dressagesummit.com/the-presenters/

Ze geven op equitana ook een demo samen met Christoph Hess en Uta Graf.
Misschien even leuk voor mensen die niet verder kijken na dit filmpje :)
Ik vind Uta Graf zelf toch wel het toonbeeld van lichtheid en harmonie binnen de wedstrijdsport.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:31

Ga nooit recht voor een paard staan.

Dat is een aanvals houding. :7

Naast het paard gaan staan en zorgen dat zijn hoofd achter je zit.

Dat is paarden gedrag.

In dit filmpje zie je de situatie waar de ene hengst de andere hengst aanvalt voor het leiderschap over de kudde.

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:37

@ sanne83 : tegenwoordig wordt het inderdaad enkel alleen maar leuker :j Gewone disciplines die zich ermee mengen, bekende namen die het ontdekken etc.

Toevallig was 1 van de eerste filmpjes die ik zag op Parelli Connect een filmpje van Pat & Linda samen met de 'O Connors (Olympische ruiters). Stonden 2 hindernissen in de piste op een lijntje, en toen gingen ze een wedstrijdje houden wie de meeste galopsprongen tussen de hindernissen kon maken. En daarna gingen ze over barrels springen, waarbij ze eindigden met 1 rechtopstaande barrel, zonder hoofdstel .. Echt een superleuk filmpje, zo veel plezier, zoveel paardengevoel .. echt prachtig. Heb het nog niet op youtube gevonden, is ergens wel spijtig, zo'n filmpjes zouden ze wereldwijd moeten verspreiden.. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:38

Dat is het lastige met paarden die dat soort gedrag hebben ( RBI noem Parelli dat waarbij hij niet vindt dat paarden in 1 hokje passen maar wel dat een paar intro of extravert is ... Net als bij mensen ...)
Ik heber ook zo een. En mensen maar denkenmdat ze zooooo braaf en rustig is... Klopt.. Meestal.. Tot ze e echt bang is, na de freeze is er een ontploffing die je alleen voelt aankomen.

Ik vond dit ook een naar filmpje, en aangezien het ze al tien jaar achtervolgt is dit ook wel het vervelendste filmpje wat er rondzwerft ( er is er nog een, recente) .
Maar als dit zo'n ontploffingsdier is, snap ik dat ze alles doet om hem bij de les te houden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:47

fransje23 schreef:
Ariebren schreef:

Wie zegt dat mensen die Parelli doen niet zelf op die manier behandeld willen worden? :)

Ariebren wat een stomme opmerking.

Ga je nou de hele methode afkraken om dit filmpje? Hoe kort door de bocht kan je zijn.

Heel veel mensen en nog veel meer paarden hebben baat bij bepaalde methodes en richtlijnen.
Als je niet ziet hoe fijn sommige paarden zijn, vraag ik me af bij welke categorie jij hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:52

Zo makkelijk om al die goeie resultaten met paarden en al die mensen die een ontzettend goeie band met hun paard hebben te vergeten en een methode af te kraken naar aanleiding van 1 filmpje zonder je verder in iets te verdiepen.
Hoeveek voorbeelden zouden er wel niet gegeven kunnen worden van niet nh'ers die nog veel ergere dingen met hun paarden doen... Moet je dan ook niet alle tradtionele vormen vn met paarden omgaan afschrijven?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:53

fransje23 schreef:
Ariebren schreef:

Ariebren wat een stomme opmerking.

Je snapt mij niet.

Ik heb geleerd om met paarden om te gaan.

En daar heb ik al die goeroes niet voor nodig gehad.

Ga je nou de hele methode afkraken om dit filmpje? Hoe kort door de bocht kan je zijn.

Heel veel mensen en nog veel meer paarden hebben baat bij bepaalde methodes en richtlijnen.
Als je niet ziet hoe fijn sommige paarden zijn, vraag ik me af bij welke categorie jij hoort.[/quote]

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:56

Leuk dat jij dat niet nodig hebt,
maar het kan toch ontzettend fijn en leuk zijn voor andere mensen?

Een hulp middel? En manier om meer te leren, om paarden beter te begrijpen, en nog veel meer redenen? Variatie?

Dat jij het niet doet, hoef je het toch niet voor iedereen zijn neus de grond in te boren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:58

Het probleem ligt niet bij het paard.

Het probleem ligt bij de paarden eigenaar.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:00

Ariebren schreef:
Ga nooit recht voor een paard staan.

Dat is een aanvals houding. :7

Naast het paard gaan staan en zorgen dat zijn hoofd achter je zit.

Dat is paarden gedrag.

In dit filmpje zie je de situatie waar de ene hengst de andere hengst aanvalt voor het leiderschap over de kudde.

Dus jij gaat serieus nooit tegenover je paard staan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:00

Ariebren schreef:

Wat is dit voor loze kreet in het donker?

Ben je het toch nog deels eens met parelli ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 23:02

Ik weet zeker dat je ook zonder Parelli een goede band met je paard kunt hebben. Wat je nodig heb ik gevoel en metname oog voor het paard.
Dat laatste moeten veel mensen ontwikkelen, een enkeling heeft het van nature. Parelli kan misschien wel helpen het gevoel te krijgen en het paard te zien en te lezen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:02

Voest, Parelli, NH, klassiek, modern, academisch... Als je maar samen leert en plezier hebt. Als het een leidraad kan zijn is het goed toch?

Genoeg mensen die op hun jan boerenfluitjes zonder methode hun weg banen, ook super! Maar in ELKE methode gaat het wel eens een keer fout. Ook op zn jan boerenfluitjes zul je er altijd een aantal tussen hebben zitten die niet paardvriendelijk is.

Zie het maar iets als 'religie' dat doen mensen ook voor zichzelf, omdat ze dat fijn vinden, en je hebt hele aardige christen, moslims, boeddisten en noem maar op. En de extremisten verpesten het dan gelijk voor de hele religie. Iets met, over 1 kam scheren. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:04

Fellor schreef:
Ariebren schreef:

Wat is dit voor loze kreet in het donker?

Ben je het toch nog deels eens met parelli ;)

Ja, Parelli en de meeste andere methodes, als ik even snel bedenk hempfling, voest, etc.

Het gaat om het paard.
En hoe jij daar het best mee om gaat maak je zelf uit, of je één methode pakt, 3 tegelijk of helemaal niks.
Waarom zou je daarover oordelen Ariebren? Het gaat er toch om dat je samen leert?

Sommige hebben ook alleen maar richtlijnen van methodes en doen de rest ook met hun 'boeren verstand'
Je hoeft dus ook niet gelijk een extremist te zijn :')
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 21-01-13 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:07

VisibreTeam schreef:
Voest, Parelli, NH, klassiek, modern, academisch... Als je maar samen leert en plezier hebt. Als het een leidraad kan zijn is het goed toch?

Genoeg mensen die op hun jan boerenfluitjes zonder methode hun weg banen, ook super! Maar in ELKE methode gaat het wel eens een keer fout. Ook op zn jan boerenfluitjes zul je er altijd een aantal tussen hebben zitten die niet paardvriendelijk is.

Zie het maar iets als 'religie' dat doen mensen ook voor zichzelf, omdat ze dat fijn vinden, en je hebt hele aardige christen, moslims, boeddisten en noem maar op. En de extremisten verpesten het dan gelijk voor de hele religie. Iets met, over 1 kam scheren. :)

Amen dan maar? :)