De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:09

smurf schreef:
suc6 met je project Wendy, klinkt als een hoop werk, maar ik ben erg onhandig en haat klussen....

Even iets anders, zijn de RIJKSerkende hoefsmeden op bijscholing geweest of heeft er een artikel in hun vakblad gestaan? Ik lees op Bokt en hoor op stal steeds hetzelfde:
het paard heeft ineens te dunne zolen gekregen en moet op speciaal beslag met zooltjes en siliconen ...... kijk maar eens op Medisch hier op Bokt, het regent te dunne zolen ineens...

Dat kan toch niet, een paard kan toch niet ineens dunne zolen krijgen?

waarschijnlijk tot nu toe niet opgevallen? ze kappen toch steeds een stukje zool bij de toon weg. da gaat op den duur niet goed, natuurlijk. hoppa,zolen en siliconen. als het even kan nog wiggen ook.

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:13

Te dikke of te dunne zolen. Te dik daar kan ik mij wel wat bij voorstellen, maar hoe kunnen wij van buitenaf zien dat een zool te dun is.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:14

volgens de smid die bij ons op stal komt, komt het doordat die pony (die nu kreupel staat) overdag in de modder staat.... dat slaat kant noch wal, want betreffende pony is de baas van de groep en staat niet in de modder: hij stat de hele dag bij het hek, gaat met schone droge voetjes weer naar binnen 's avonds......

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:15

Jackie: Hoe was het in Duitsland

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:17

Ik kreeg het ook te horen bij Lee, nota bene van Laarakker. Gevolgd door: "dat komt vaak voor bij dit ras"
Als het hoefbeen is gekanteld (hoefbevangen/semi-hoefbevangen whatever) wordt de zool die onder druk staat vanzelf dunner, ja ...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:18

Ellemieke is juist voorstander van dikke zolen, zelfs wanneer dit een dubbele zool is (en dan niet door overgroeid steunsel). Ze zegt dat het allemaal bescherming is, en je het dus met rust moet laten.

Wat is hierover jullie mening?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:21

opala schreef:
Jackie: Hoe was het in Duitsland

dank je, afgepeigerd. het toppunt was een paard van een jaar of twintig met een gebit alsof er een granaat in ontploft was. de ijzers van vorig jaar februari zaten nog onder zijn 20 cm lange kromme hoeven. eigenaar informeerde of hij hem na de behandeling toch zeker niet meer bij hoefde te voeren met hooipellets. ze gebruikten daar hooi als stalstrooisel (boven de oliebol), daar hadden ze genoeg van. stro was er niet.

knarsetandend ging ik aan het werk en lo and behold, paard ging erna hooi staan eten wat hij zeker al een tijd niet meer heeft gedaan.

Citaat:
Te dikke of te dunne zolen. Te dik daar kan ik mij wel wat bij voorstellen, maar hoe kunnen wij van buitenaf zien dat een zool te dun is.

aan de diepte van de straalgroeven. les maar op Pete Ramey zijn site.

ga nu naar mijn paarden die ik een week niet gezien heb...

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:23

angela88 schreef:
Ellemieke is juist voorstander van dikke zolen, zelfs wanneer dit een dubbele zool is (en dan niet door overgroeid steunsel). Ze zegt dat het allemaal bescherming is, en je het dus met rust moet laten.

sjeezus, wie is er nou geen voorstander van dikke zolen. wat voor een dubbele zool bedoeld Ellemieke dan?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:30

smurf schreef:
Even iets anders, zijn de RIJKSerkende hoefsmeden op bijscholing geweest of heeft er een artikel in hun vakblad gestaan? Ik lees op Bokt en hoor op stal steeds hetzelfde:
het paard heeft ineens te dunne zolen gekregen en moet op speciaal beslag met zooltjes en siliconen ...... kijk maar eens op Medisch hier op Bokt, het regent te dunne zolen ineens...

Dat kan toch niet, een paard kan toch niet ineens dunne zolen krijgen?

ik denk dat ze allemaal aandelen hebben in zooltjes

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:31

Arabesk schreef:
ik denk dat ze allemaal aandelen hebben in zooltjes

Dat zou je wel gaan denken ja.
Ik vind ijzers al een ramp, maar mijn ervaring met zooltjes is helemaal om te .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:04

Ik kom hier maar weer 'es buurten.

De oorzaak van dunne zolen? Volgens mij o.a. jarenlang op ijzers lopen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:21

Jovarna schreef:
De oorzaak van dunne zolen? Volgens mij o.a. jarenlang op ijzers lopen?

Of jarenlang een smid/bekapper bijgehad die in de zool snijdt ... en genetische aanleg zal ongetwijfeld ook zijn invloed hebben.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:24

angela88 schreef:

Morrie heeft achter dubbele zolen, daar doet mijn bekapper niets aan, de dubbele zolen voor zijn er vorig jaar maart met al die sneeuw in gedeeltes uitgevallen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:26

Zal het artikel van Ramey weer eens proberen door te werken, valt niet mee . Wellicht laat dat het licht bij mij schijnen.

Wat ik wel al opgevangen heb, dat dikke zolen ontstaan doordat er te weinig contact gemaakt wordt met de bodem, dus in geval van ijzers zou je dan denken aan te dikke zolen .

(Oop staat nu lang op stal en wordt minder bereden dan 's zomers. De hol getrokken zool van afgelopen zomer, is nu zo plat als een dubbeltje en heeft hele ondiepe straalgroeves.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:44

opala schreef:
Wat ik wel al opgevangen heb, dat dikke zolen ontstaan doordat er te weinig contact gemaakt wordt met de bodem, dus in geval van ijzers zou je dan denken aan te dikke zolen .

Waar heb je dit opgevangen? Uit het artikel van Ramey?
Lijkt mij raar hoor. Toen Jovarna van de ijzers kwam, had ze hele dunnen zolen. Die beginnen nu heel langzaam steeds wat dikker en steviger te worden. Dit terwijl de zolen juist continue contact maken met de bodem.
Mmm, interessant!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:48

Citaat:
dus in geval van ijzers zou je dan denken aan te dikke zolen .

ware het niet dat ik de reguliere smeden altijd behoorlijk zie snijden in zolen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:54

Toen ellemieke bij mij was, liet ze de dubbele zolen van Walter ook met rust... keihard en volgens haar kon het zijn dat hij die aangemaakt had omdat hij de bescherming nodig zou kunnen hebben. zijn eigen hoefschoentjes

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:09

Ja, dat is 1 theorie. Een echte dubbele zool verwijderen kan dus ook hele tere delen blootleggen, waardoor het paard gevoelig gaat lopen.

Maar als je te veel "dode" zool laat zitten (en dat is soms heel moeilijk te zien, vind ik) loop je het risico dat je de zool verkeerd inschat bij het vijlen. Je baseert de lengte van de hoefwand nl. op de zool en als deze niet overeenkomt met de werkelijkheid heb je dus kans dat je de voet uit balans brengt door de "verkeerde" zool aan te houden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:12

Walter loopt op zich goed, over alle ondergronden.
Misschien is dat ook een reden geweest om het te laten zitten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:31

Is het niet zo dat die dubbele zool, die dus "overbodig" zou zijn, makkelijk met de hoevenkrabber of zijkant van het mes weg te snijden zou moeten zijn? Of is dat niet altijd een criterium?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:41

Hoe het ook is, ik heb nooit en te nimmer iets aan de zool gedaan. Ramey schrijft ook zoiets beter te veel laten staan, dan te veel afgehaald. Daarentegen zijn er weer berichten uit andere hoek dat te veel zool het hoefmechanisme ernstig verstoord. Moeilijk, moeilijk.

Dat korrelige zoolmateriaal wat je wegschraapt bij de kadaverhoef, ben ik bij Oop iig nooit tegengekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:49

Ik wel bij Jovarna, bij de achterhoeven, rondom de straalpunt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 13:02

Jovarna schreef:
Is het niet zo dat die dubbele zool, die dus "overbodig" zou zijn, makkelijk met de hoevenkrabber of zijkant van het mes weg te snijden zou moeten zijn? Of is dat niet altijd een criterium?

Juist niet!

Het korrelige is oud hoorn.

Steunsel materiaal is keihard. Dubbel zool is overgroeid steunsel ,dus keihard.

Of voor zachte hoeven paarden: harder dan de zool

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:26

ik ben toch blij dat ik me daar verder niet in hoef te verdiepen: ik laat de hoeven doen door iemand die verondersteld wordt er alles vanaf te weten..... ik werk alleen rafeltjes bij