[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:43

Kinke is een merrie. Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:46

hi hi zeg altijd automatisch hem Bloos Bloos sorry

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:49

dekoezegtboe schreef:
even een andere vraag... toen jullie opzoek waren naar een paard en je kwam bij jullie huidige paardje... hoe wist je dat dit HET paard voor jou was??

Ehm effe denken, Ponto verzorgde ik 3 maanden voor iemand die ging verhuizen. Ze had geen haast om Ponto te verhuizen, dus toen heb ik gezegt dat als ze hem kwijt wilde, dat ik dan wel "iemand" wist Haha!

Met Veseo had ik niet zo veel keus. Er kwam 1 veulen uit Kylia en daar moest ik het mee doen. Gelukkig is het een ongelofelijke lieverd, maar ja dat zegt iedereen van zijn "eigen" kind. Cool

Rexje hebben we wel uitgezocht, uit een groepje Haflingers. Daar hadden we niet echt zo iets van: die is het. Haflingerveulens zijn allemaal leuk. Maar ja die van ons is nu natuurlijk het allerleukste. Lovers

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:58

@kinke: ik hoop dat jullie snel achter de oorzaak van alle ellende komen! En voel je niet schuldig, jij doet ongeveer alles in je macht om te zorgen dat Kinke zich goed voelt. Ik denk niet dat er mensen zijn die de perfecte omstandigheden kunnen bieden als je niet weet wat die omstandigheden nu eigenlijk zijn!

Zo, ik ga de paarden eens opzoeken Lachen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:40

Lenneke_ schreef:

Anouar kan dat ook. Iemand zei me een keer dat dat zwijnepas ofzo is. Sommige gangenpaarden doen dat ook, mensen die gangenpaarden rijden zijn daar niet blij mee.

Anouar heeft wel aanleg voor tölt, hij kan het leren, maar niet van mij

Tinkerloos schreef:
Femke doet soms de jog.
(weet niet of ik dat goed schrijf)
Is heeeel langzaam draven.
Zit als een stoeltje.
Ik heb vandaag foto's van Jinty gemaakt:
viewtopic.php?f=53&t=612311&hilit=

Het is zeker geen Jog al noem ik het voor het gemak wel zo (dan weet ze wat ik bedoel Ja ).
Het is echt een gang tussen de stap en de draf het lijkt idd meer op een zwijnepas want de ijslander van mijn oude stalgenoot deed het in het begin ook wat later een mooie tölt is geworden.
Ik hoop dat het ooit nog eens een tölt wordt Knipoog maar dat zal wel niet. Het zit wel erg lekker Haha!

Ik was op zoek naar een koedbloed bv een fjord of tinker Ja
Dat had ik tegen de staleigenaar van de handelsstal waar ik 9 jaar heb gewerkt gezegt.
Dus op een maandag ochtend werd ik om 8 uur gebeld dat om 11 uur mijn pony op stal zou staan.

Ik naar stal en zoeken waar nou die leuke fjord ofzo zou staan, niets
Dus toen naar de laatste stal en daar stond in de kleinste stand een kleine bruine pony.
Ze zat vol met klitten en onder de modder en stond achterin haar stand te trillen.
Ik heb toen gezegt dat het niet echt was wat ik zocht maar dat ik het aan zou kijken.
1 Week de tijd kreeg ik om eroverna te denken, ondertussen zou ze beleerd worden door een stagaire.
Na een week gekeken te hebben kon ik het nietmeer aan zien hoe ze behandeld werd en hoe dat meisje vloog
Ik heb haar toen maar gekocht Bloos

Dus ik zocht een koedbloed liefst een ruin van ongeveer 145-150 en kreeg een welsh-k merrie van 135 Haha!
Nu 3 jaar later zou ik haar nietmeer kwijt willen en is ze toch geworden wat ik wou Ja
Ze is trouwens nu 140 en een stuk liever Haha!

Had mijn oude staleigenaar toch gelijk, hij zei dat dit de pony voor mij was Ja en dat is ze ook Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:17

Vanmorgen een rit van zo'n 30 km gemaakt, heerlijk. Zaterdag weer wedstrijd, wij zijn er klaar voor

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:47

Ik heb weer een leuke foto gemaakt van mijn paardje...
Afbeelding

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:23

Vandaag 5 uur paardgereden, heel veel gekletst, dus erg hard gingen we niet Lachen
Gelukkig hebben we het nog aardig droog gehouden!

Kinke: Proberen om haar op een kale wei te houden, ook als ze niet meer bevangen is is het enigste dat je kan doen helaas.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:50

Of een graaskorf

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:53

Ja een graaskorf zou ook een mogelijkheid zijn. Daar wennen ze snel genoeg aan.

Hoe zou Morrie het gehad hebben?? Zou ze geslaagd zijn, of hoe heet dat? Ze heeft in ieder geval mazzel met het weer want het begint nu pas te onweren hier.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:54

Ja wat een weer hier nu he Cookies!

Graaskorf is ook een goed idee, 1 vd paarden bij ons loopt daar ook mee, die is ook snel hoefbevangen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:56

Hier nog geen onweer.
Gelukkig maar, ik ben als de dood voor onweer.

Ik vind die graaskorven echt een uitkomst, zo kunnen hoefbevangen of dikke paarden lekker bij de rest blijven ipv alleen in een kaal stukje of op stal

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:57

Ja, net viel het beeld van de tv weg. Ze begonnen hier al te hyperventileren, want Nederland moet straks voetballen. Gelukkig duurt beelduitval altijd maar een paar minuten en dan is alles weer goed.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:59

Ik vind onweer prachtig. Mag er graag naar kijken, ik hoop dat het straks als het donker is nog een beetje onweert, die strepen zijn altijd zo mooi.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:00

Ook nog eens de eerste keer dat Anouar in met onweer buiten blijft. Ik hou m'n hart vast.
Normaal ga ik boven op de overloop een boek lezen ofzo (ook midden in de nacht), daar hoor en zie je het onweer niet. Maar nu moet ik voetbal kijken.
Ik ben dan misschien wel een aansteller, maar ik vind het gewoon doodeng

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:03

Nee hoor ik vind dat helemaal niet aanstellen. Iedereen heeft zo zijn eigen angsten. Helemaal niet erg. De enige keer dat ik bang was met de onweer was toen het insloeg in de schrikdraad en ik de vuurbal voorbij zag vliegen. Mijn man stond in de wei uit te mesten, en stond doodleuk te wijzen: hier sloeg ie in. Ik gilde tegen hem: kom onmiddelijk die wei uit. Ik denk dat ze me 3 blokken verderop ook nog gehoord hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:14

Gelukkig staat er bij Anouar geen stroom op het draad

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:18

Een paar jaar geleden was de bliksem in de televisietoren ingeslagen. Dat ga me toch een knal

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:20

Bij Walter staat er wel stroom op de draad en dat blijft zo. Het risico van uitbrekende paarden is mij veel te groot.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:22

Anouar is als de dood voor dat draad, ook als er geen stroom op staat.
Bovendien zit om elk land een sloot en als ze dan nog kunnen onstnappen lopen ze alleen maar door een paar weilanden. Ze moeten het wel heel bont maken willen ze op de weg komen, dat is eigelijk onmogelijk

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:23

Cookies schreef:
He kinke, wat erg voor je en voor je paard. Hoe oud is Kinke eigenlijk?? Heeft ie nog meer "problemen" naast hoefbevangenheid? BV: veel overgewicht, of juist mager, vachtproblemen, is ie gebeten door een teek?

Kinke is 11 jaar. Ze heeft zomereczeem, wel iets spekkig maar niet moddervet. Mager zal ze volgens mij nooit worden.
Heb nog even naar al die Cushing punten gekeken en ik denk niet dat ze dat heeft. Toen ze 2 jaar geleden hoefbevangen werd zei dokter Van Muiswinkel ook iets over Cushing. Ik was een beetje verbaasd omdat ik altijd dacht dat Cushing alleen bij oudere paarden voor komt maar dat schijnt niet zo te zijn volgens hem.
Gebeten door een teek??? Niet dat ik weet. Hoezo?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:24

gouda schreef:
hi hi zeg altijd automatisch hem Bloos Bloos sorry

geeft niks, ze heeft het toch niet gehoord Haha! Knipoog
Kinke is een echte fryske naam he? Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:28

marina schreef:
Kinke: Proberen om haar op een kale wei te houden, ook als ze niet meer bevangen is is het enigste dat je kan doen helaas.

Da's dus de pest...die wei was kaal...en het ging nu bijna 2 jaar goed, dus ik was ervan overtuigd dat dit de juiste manier was.
Als het fructaanverhaal klopt dan is de wei juist te kaal, en daar kan ik ook niks aan doen aangezien ik een pensionklant ben en niet ga over het weidebeheer Boos!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:50

Ziekte van Lyme kan ook hoefbevangenheid geven. Cushing komt inderdaad voornamelijk bij oudere paarden voor. Rond de 20 jaar. Het aantal paarden met cushing schijnt veel hoger te liggen dan we nu weten/denken. Veel klachten lijken gewoon op ouderdomskwaaltjes. Het paard kan de ziekte al jaren hebben. Ponto heeft het al minstens 6 jaar. Nu beginnen alle dingetjes op hun plek te vallen.
Het jongste geval van cushing was 9 jaar oud.

Equine metabolic syndrom kan ook hoefbevangenheid veroorzaken. Kijk maar eens op dat Duitse forum, daar staat overal een sticky bij met de sympthomen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:55