De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:17

in een bak of op de menplaat van de rijvereniging kan ik niet aan de kletter met Morrie, ik heb daar 3 jaar geleden les gehad, dan blijft hij gewoon net zolang bokken tot je eraf gaat, zelfs lesgeefmens ging eraf, iedere keer weer.

Maar buiten op een lang pad, dat helaas ergens eindigt en overgaat in een drukke weg is het een ander verhal. In Brabant was dat ook nog niet eens zo'n probleem: kilometers lange zandbanen, maar hier in het Gooi KAN het gewoon niet gebeuren.

Oplossing: ik ga de openbare weg niet meer op, met uitzondering van de polder, de boeren die daar land hebben, ken ik allemaal, en zij kennen Morrie. Bovendien loopt ieder pad dood in die polder.

Maar de wijde wereld is verleden tijd voor ons, voor altijd.....

opala

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:32

Op het NHship-forum is toch verontrustend nieuws dat met de Strasser-methode je ongezonde dingen in de hoef blootlegt, waar je nu van denkt (met de PN-methode) dat er niets aan mankeert, omdat het gewoon niet zichtbaar gemaakt wordt. Het is iemand die de PN-methode toepaste.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:41

angela88 schreef:
... een paard dat in de galop ook maar doorstuitert. Daar galoppeer ik dus niet mee.... paard wordt veel te heet van een galop, er zijn daar echt maar een paar (en niet eens een handje vol) ruiters die fantsoenlijk met dat paard kunnen galopperen. De meeste die met haar rijden mogen het niet eens....ik mag wel, maar ik durf niet....

ik durf niet eens te galopperen op mijn eigen arabje...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:57

Ik vindt de galop echt heerlijk, maar alleen als het te controleren is. Is dat niet het geval, dan galoppeer ik niet. Met Orlanda kan ik zelfs een heerlijke rengalop doen (als mevrouw daar zin in heeft). Ze is echt ten alle tijde bestuurbaar en controleerbaar. (op 1 uitzondering na, maar dat was toen ik haar nog geen maand had, en ik ging knijpen met mijn benen toen ze schrok, ondertussen kan ik haar ook tijdens een schrikactie goed onder controle houden).

Met Wit buiten gallopperen gaat ook heerlijk, maar ik neem hem alleen mee naar buiten als mijn vriend met Orlanda mee gaat. En dan moet Orlanda ook maar zin in een galopje hebben....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:01

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:09

opala schreef:
Op het NHship-forum is toch verontrustend nieuws dat met de Strasser-methode je ongezonde dingen in de hoef blootlegt, waar je nu van denkt (met de PN-methode) dat er niets aan mankeert, omdat het gewoon niet zichtbaar gemaakt wordt. Het is iemand die de PN-methode toepaste.

Heb je een link?
Maar is het per definitie goed dat een probleem letterlijk bloot wordt gelegd? Is het dan niet beter om bv roentgenfoto's te nemen of MRI's of warmtescans? Dat is wat Ramey toentertijd als aanbeveling gaf om zeker te weten wat er met zo'n hoef aan de hand is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:18

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:18

Ik vind het idee van problemen in een hoef bloot leggen maar niks.... ik houdt het liever bij röntgen en warmtescans e.d. Als dan blijkt dat er iets blootgelegd moet worden, kan dat altijd nog...

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:25

angela88 schreef:
Ik vind het idee van problemen in een hoef bloot leggen maar niks.... ik houdt het liever bij röntgen en warmtescans e.d. Als dan blijkt dat er iets blootgelegd moet worden, kan dat altijd nog...

Mijn idee!! Als je weet wat er van binnen gaande is, kun je daar je bekapbeleid op afstemmen en evt. medicijnen geven als dat echt nodig is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:33

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:43

ik moet zeggen dat ik de steunsels bij arabesk ook dieper uitsnij dan PN voorschrijft. Ik snij de straal altijd 'vrij' rondom

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:45

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:47

Gebeurt iedereen weleens

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:58

Wel eens

Maar wanneer ik dan weer die berichten over gevoelige Strasser-paarden lees, dan word ik daar ook weer niet vrolijk van, zucht.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:19

waarom Oop? omdat iedereen daar meteen de conclusie aan verbindt dat het dan DUS wel slecht zal zijn?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:24

Waarom zou dat niet slecht zijn?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:35

nou ik kan me voorstellen dat als je een paard van de ijzers haalt en strassert hij gevoelig gaat lopen. Ik zeg niet dat gevoelig lopen een goed teken is, als een gezond onbeslagen paard na strasseren gevoelig gaat lopen ... heb ik ook zo mijn twijfels.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:46

Arabesk schreef:
waarom Oop? omdat iedereen daar meteen de conclusie aan verbindt dat het dan DUS wel slecht zal zijn?

Je wilt niet dat je paard gevoelig loopt, want dat is een teken dat het niet helemaal lekker zit. Een gezonde hoef is pijnvrij op elke soort bodem, denk ik. Je wilt ook niet dat je paard lekker loopt, maar intussen in het inwendige van de hoef het helemaal niet lekker in elkaar steekt. Ben ik nog te volgen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:53

Strasser is voor mij ook echt alleen medisch. Hoe vaak gaan mensen wel zonder pijn het ziekenhuis in, en komen met pijn het ziekenhuis uit? Soms is het gewoon nodig. Er is dan natuurlijk wel een probleem verholpen, maar dat probleem gaf geen pijn, de behandeling en revalidatie erna wel... (ik denk aan mijn eigen gebroken vinger, krom had ik geen pijn, maar het moest wel veranderd worden om het normaal te kunnen gebruiken, ik kwam met pijn, maar met een rechte vinger het ziekenhuis uit)
Maar bij een gezonde hoef, lijkt het mij niet nodig dat een paard pijn heeft door een bekapping. (ik ga echt mezelf ook niet laten opereren als ik niks mankeer)

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:55

sommige mensen wel, o.a. onnodige cosmetische ingrepen dit even terzijde...

Voor de trektoch liefhebbers.. www.bever.nl de bever heeft uitverkoop

ik wil dit tentje gaan kopen:

Afbeelding

125 E

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 13:24

Heb ik ook die tent!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:09

ah hoe bevalt ie??
Is ie een beetje warm?

In dat ruzietopic over NH maakte iemand net een briljante opmerking

astridXlaura schreef:
wat is eigelijk NH..??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:22

Dat vat het hele topic nl samen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:47

hihi..

Mooie tent hoor!

Ik ga ook beginnen met Parelli..... Ik heb de DVD's tweedehands kunnen kopen, en heb de eerste 2 dvd's nu bekeken. Het spreekt me erg aan moet ik zeggen! Het is minder vriendelijk dan ik dacht (ik dacht: is alleen ohhh, lief paard!!) en vooral heel duidelijk (zowel de DVD, als de omgang naar het paard toe) precies wat ik zocht eigenlijk. Alles lief en aardig, maar als je niet doe wat ik je vraag, vraag ik het je wel iets duidelijker.

Friendly game deed ik al met Wit. Zo heb ik hem aan de zweep laten wennen (was ie mega angstig voor bij zijn kont, dit is ie niet meer (wel zo fijn als er in het bos een tak tegen zijn kont komt).

The Porcupine Game: gaat ook goed, wijken voor druk kent ie al lang. Ik gebruik het ook in de stal, als ik aan het uitmesten ben, en meneer staat erin te kijken...een volledig rondje gaat nog niet, wel een aantal passen. naar achteren gaat ook goed.

The Driving Game: Ik heb net het naar achteren lopen geprobeert, deed ie, na 1 keer fase 4, erg goed!

Aan de rest ben ik nog niet toegekomen, maar dat gaat er een dezer dagen wel van komen. Hij pikt het echt heel snel op... ik dacht bijna dat zijn vorige eigenaresse ook zoiets met hem gedaan heeft... maar daar heeft ze het nooit over gehad.. ze was zover ik weet alleen dressuurmatig met hem bezig..

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:00

parelli kan ook best hard zijn hoor. Na drie fasen is het echt *klets*