De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:21

@ Bandida: Fijn dat je zo'n smit hebt gevonden! Die zijn er niet veel, wees er zuinig op!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:23

Goedemorgen trouwens! Ik ga vandaag naar een clinic over myler-bitten (in Arnhem) ik ben erg benieuwd... En vanavond ga ik met mijn moeder naar de musical Annie! Wordt een drukke maar leuke dag dus!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 12:38

Antheman schreef:
angela88 schreef:
Super!!!

Klinkt als een behoorlijke trektocht!!!! hoeveel km is dat, en in hoeveel dagen ga je dat doen???

8 dagen. Kilometers? Veel Ik weet het niet.......

En? op blote voeten? of met schoenen?

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:10

angela88 schreef:
@ Bandida: Fijn dat je zo'n smit hebt gevonden! Die zijn er niet veel, wees er zuinig op!

Puur toeval..
Maar ik moet eerlijk zeggen dag ik ook met vorige smeden nog nooit discussies heb gehad vanwege een paard van de ijzers halen. Dat is (hier? B) helemaal niet zo'n punt. Voor een recreatiepaard met gezonde voeten toch niet.
In de sport (dat is bijna alleen jumping hier) lopen wel alle paarden beslagen rond. De meeste ruiters willen ook kalkoenen als er buiten gesprongen wordt.
Heeft iemand hier dat eigenlijk al eens ijzerloos geprobeerd? Ik spring zelf wel eens een paar hindernissen (zonder beslag dus, en zonder problemen) maar een parcours van 1.50 op een grasmat is toch nog wat anders.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:18

Tja, bij zo'n parcour moet je keuzes maken. Als de mat de nat/glad is, kun je niet starten... daar moet je wel tegen kunnen... Ijzers dienen de mens, niet het paard.....

Zelf laat ik mijn paard alleen losspringen in de bak (ik ben niet zo'n springer). Dus geen ervaring op een grasmat.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:24

bij het woord SMID heb ik altijd associaties met ijzer (ijzer -> smeden) en iemand die ook nog ijzers onder paarden timmert, is in mijn ogen géén NB-er.

Ik ben daar erg principieel in, ik weiger zelfs dingen te doen met paarden en pony's die op ijzers lopen. Daar zoeken ze maar een ander voor. Men wil (en mag van mij) ook niets met Morrie doen omdat het een Parelli-paard is.

Als je je principes trouw blijft, spring je gewoon die dat soort dingen niet met je paard. Wat niet kan zonder ijzers met of zonder kalkoenen doe je dan gewoonweg niet.

op een bekapcursus die ik vorig jaar deed (nee, niet bij PN) vroeg iemand hoe dat nu moest met slidings maken, dat schijnt niet te kunnen zonder ijzers, de nb-er die de cursus gaf, was daar ook heel duidelijk in: als het niet kan zonder ijzers, dan doe je het gewoon niet........

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:28

Hmm, ja waarschijnlijk stelt wedstijdspringen eisen die ijzerloos niet haalbaar zijn.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:32

en dan gaat het hier bij ons weer een stapje verder:
je doet geen wedstrijden met dieren, je offert geen dier op om je eigen ego te strelen.....

Maar ja, ik ga daar wel erg ver in hoor....

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:34

smurf schreef:
iemand die ook nog ijzers onder paarden timmert, is in mijn ogen géén NB-er.

Mijn smid is dat inderdaad niet. En ik ook niet, al zou ik mijn paard nooit laten beslaan. Het feit dat mijn smid (die eigenlijk alleen maar eens een blik richting hoeven van mijn paard werpt tegenwoordig) wel paarden beslaat staat voor mij geen goeie dialoog in de weg. En ik twijfel ook niet aan zijn kunnen of zijn ervaring.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:36

@smurf: ik ben ook een tegenstander van wedstrijdsport met dieren. Toch als het om meer (geld dus) draait dan om een vriendschappelijk wedstrijdje. Dat laatste is in mijn ogen best haalbaar op een paardvriendelijke manier.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:38

ik heb dit weekend weer genoeg smid-en-ijzer-ellende gezien op stal....

van de week hebben een gewone smid en een gewone DA toevallig even naar Morries hoeven gekeken, de DA barstte bijna in tranen uit en wilde direct een verwijzing naar Utrecht geven, in de hoop dat ze er nog iets van konden maken, maar de smid vond dat ie nette voeten had....

Ze mochten alleen kijken en niet aankomen hadden nies beters te doen, degene voor wie ze kwamen, was er nog niet

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:41

smurf schreef:
de DA barstte bijna in tranen uit en wilde direct een verwijzing naar Utrecht geven, in de hoop dat ze er nog iets van konden maken, maar de smid vond dat ie nette voeten had....

Haha, dan is alvast één van de twee grondig fout. Hebben ze het samen over gehad? Dat is vast leerrijk voor beiden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:46

ja ze hebben het erover gehad en waren het erover eens dat NB niets is...... de smid vindt dat Morrie op corrigerend beslag moet vanwege z'n toontredendheid....en de DA ... tja.....

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 14:01

angela88 schreef:
Super!!!

Klinkt als een behoorlijke trektocht!!!! hoeveel km is dat, en in hoeveel dagen ga je dat doen???

Citaat:
8 dagen. Kilometers? Veel Ik weet het niet.......

Citaat:
En? op blote voeten? of met schoenen?

blootvoets

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:40

oja, kei goed joh!!! bekap je je paard voor de trektocht, of laat je een klein beetje extra hoefwand staan??

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:06

Nou ik heb gisteren even met Ponto gereden in de bak. Met de halsring. Dat was geen succes. Meneer was prima wendbaar hoor, maar dan wel alles in de hoogste versnelling. Hij bokte zelfs een keer tijdens de galop. Het moet niet veel gekker worden.

Met Veseo heb ik wat aan de lijn gespeeld.

Nou ga ik naar stal om m'n stalgenoot te helpen die een paard heeft met een hoefzweer. Het arme beest liep stokkreupel. Gisteren eerst een gedeelte van de overgroeide steunsels en dubbele zool verwijderd. En ja hoor een klein gaatje. Het schijnt dat het vandaag al een stuk beter gaat.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:57

Altijd fijn om een stalgenoot te kunnen helpen!

Jammer dat het met Ponto met halsring niet helemaal volgens de planning liep...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:41

Ach, stiekum kan ik er wel om lachen hoor. Maar het is weer even wennen dat alles weer in de hoogste versnelling gaat. Hij stapt hard, hij draaft hard, hij galoppeerd hard. Het is net of we 5 jaar terug zijn in de tijd.

Het paard van de stalgenoot gaat volgende week naar Eric Laarakkers. Niet voor de hoefzweer maar voor de kreupelheid achter (is al 6 jaar kreupel) Ik hoop maar dat hij het kan vinden, het is zo'n vreselijk lief paard.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:54

6 Jaar kreupel, tja dan wordt het wel eens tijd om actie te ondernemen

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:10

angela88 schreef:
oja, kei goed joh!!! bekap je je paard voor de trektocht, of laat je een klein beetje extra hoefwand staan??

Dat hangt er vanaf. Voor de tocht begint trainen we best veel, zeker ook over het harde, anders redden ze het niet.

Er zal weinig gevijld worden denk ik.

Maar mocht er nog hoefwand afmoeten , dan laat ik idd een randje staan.

In principe gewoon alles heel goed afronden en rechter maken.
Bij Merrit vijl ik de flares er meestal nog uit. Maar zijn hoeven zijn ondertussen zó verbetert, dat ik aan de flares nauwelijks iets hoef te doen.

Tijdens de tocht neem ik ook altijd een doormidden geslepen vijl mee, om toch wat kleine corectietjes te kunnen doen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:32

smurf schreef:
en dan gaat het hier bij ons weer een stapje verder:
je doet geen wedstrijden met dieren, je offert geen dier op om je eigen ego te strelen.....

Maar ja, ik ga daar wel erg ver in hoor....

volkomen mee eens

wedstrijden prima, maar niet ten koste van... dus als er ijzers onder MOETEN *laat maar* dan maar geen wedstrijden. Liever een gezond paard.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:44

Over wedstrijden: Erg fout als je het doet om je eigen echo te stelen. Wel goed als je het doet voor je eigen plezier, en je paard het ook leuk vindt. Hogerop komen moet niet het doel zijn, al kan het wel gebeuren. Als je 10 jaar in de B rijd, omdat je gewoon geen winstpunten haalt, maar wel lol hebt, super! Ik wil wel graag wedstrijden gaan rijden, lijkt me leuk om te doen. Mocht Wit het niet leuk vinden, fijn, dan doen we het toch niet?

Ik weet dat ie lol heeft in de oefeningen als wijken, schoudervoor, enz. Daarom probeer ik dat ook met hem te doen. Zelf vind ik dat ik de oefeningen niet goed genoeg met hem rijdt, en vraag dan ook steeds aanwijzingen van mijn instructrice. Ik ga het liefst gewoon rechtdoor, maar ja, mijn paard denkt daar anders over....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:51

Citaat:
Erg fout als je het doet om je eigen echo te stelen.

*wahaha* *kruipt weer onder het bureau vandaan, geweldige blooper....* *wrijft tranen uit ogen*

Persoonlijk ben ik nogal een stresser als het op presteren aankomt en dat zal ik ook wel aan een paard doorgeven, dus wedstrijden zijn bij voorbaat al niet leuk voor mij.....

Het enige waar ik aan meedoe is de boerendag, dan ga ik boomslepen met Morrie (bitloos) maar dat is heel relaxed, de paarden staan gewoon los hooi te vreten de hele dag en doen af en toe even iets, allemaal boerenwerk zoals ze het 100 jaar geleden deden. Geen stress, niets om het presteren...... gewoon om het meedoen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:01

Ik stresste ook altijd veel te veel voor wedstrijden, op een gegeven moment was het echt niet leuk meer. Ik ben nogal veeleisend voor mezelf en heb faalangst. Geen goede combinatie voor wedstrijden, dus ik ben er mee gestopt.
Ik vind dressuur wel heel leuk om te doen, maar sinds een tijdje heb ik me ook op western gestort, geen idee nog hoe ik verder ga.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:18

Voor mij geldt hetzelfde. Ik ben zo zenuwachtig dat alles, maar dan ook alles, mis gaat wat er maar mis kan gaan . Daarom vond ik het ook altijd vervelend wanneer ze je pushten om vooral aan wedstrijdjes/proefjes mee te doen bij de maneges.