[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:35

mijn paard is volstrekt rightbraind met iemand op z'n rug, ik ben zelf ook bang, dus niet emotioneel fit, dus rijd ik helemaal niet meer buiten, ik stap al een half jaar alleen maar in de polder als ik zeker weet dat alle trekkers weg zijn en het zou beter zijn als ik dat ook niet zou doen.

Zolang Morrie zo rightbraind is met iemand op z'n rug rijd ik niet, ik vind dat niet veilig. dat een bit schijveiligheid biedt, heb ik helaas al te vaak mee moeten maken, al hang ik er een rol prikkeldraad in, als ie gaat, dan gaat ie......

Tijd voor level 2 AM: gaat helemaal van A tot Z over het psychologisch aspect, 8 dvd's lang en een dik boek over angst geschreven door de psychologe Stephanie Burns

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:39

Ik geloof ook erg in het psychologische. Als ik rechts denk gaat ze rechts, als ik links denk gaat ze links. Daarom gaat rijden zonder zadel met halstertje ook zo goed. Het probleem van mijn paard is alleen dat als ze wil galopperen, ze door wil galopperen. Het kost echt overtuigingskracht om haar te laten stoppen. En dan heb ik het niet over fysieke kracht want ze is veel sterker dan ik natuurlijk.
Het ligt ook aan het soort paard denk ik. Wat ik eigenlijk wil zeggen, ik heb nu al zoveel boeken doorgelezen en lessen gevolgd. En toch kan ik niet bij dat ene stukje als je begrijpt wat ik bedoel. De rem..in volmaakte harmonie...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:40

Tsja, sommige paarden kun je omtrekken, maar dat gaat ook niet als ze echt weg gaan. Dan houd je er inderdaad niks aan, helaas ook ervaring mee.

Juist omdat ik zeker van mezelf ben als ik op een paard zit, werkt dat ook in mijn voordeel denk ik. Aan de hand blijft lastiger voor me, maar ik werk er heel hard aan en zie het resultaat in walter. Dat motiveert enorm

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:53

Is dat echt zo Smurf, dat je het alleen denkt?
Dat geloof ik dus niet. Ik geloof dat je lijf al zoveel subtiele signalen geeft dat je paard (als die daar gevoelig voor is (gemaakt) dat wel oppikt. Bijvoorbeeld als ik maar iets de cirkel inkijk, verandert mijn lichaamshouding ook. Subtiel misschien, maar mijn gewicht verplaatst zich iets naar de buitenkant (buitenbil druk net een fractie meer). Een paard is er een meester in om dat op te pikken.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:56

evitatinkle schreef:
Het probleem van mijn paard is alleen dat als ze wil galopperen, ze door wil galopperen. Het kost echt overtuigingskracht om haar te laten stoppen. En dan heb ik het niet over fysieke kracht want ze is veel sterker dan ik natuurlijk.

Je paard moet wel van jou leren en weten dat stoppen ook stoppen is, dat is de basis, er even van uitgaande dat het geen op hol-situatie betreft.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:02

Evitatinkle: wat erg helpt is steeds opnieuw vragen te stoppen. Ik weet niet wat je precies doet, maar vaak zie je toch combinaties van knieën aanklemmen en aan één of beide teugels (met of zonder bit) gaan hangen. Zo ontspannen mogelijk zitten, voor je gevoel steeds een overgang naar stap of halthouden rijden, steeds opnieuw en opnieuw wil erg goed helpen. Als de dat blijft doen en je paard komt terug dan zou ik onmiddellijk belonen en uitstappen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:02

Anya schreef:
Dat geloof ik dus niet. Ik geloof dat je lijf al zoveel subtiele signalen geeft dat je paard (als die daar gevoelig voor is (gemaakt) dat wel oppikt. Bijvoorbeeld als ik maar iets de cirkel inkijk, verandert mijn lichaamshouding ook. Subtiel misschien, maar mijn gewicht verplaatst zich iets naar de buitenkant (buitenbil druk net een fractie meer). Een paard is er een meester in om dat op te pikken.

Wij ook hoor, maar meestal zijn we het ons niet bewust

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:03

Ja dat is zo Anya. Denken en subtiele lichaamsverplaatsingen gaan nauw samen. Toch heb ik dat een aantal keer uitgeprobeert. Ik wilde de grens weten tussen denken en voor je gevoel daadwerkelijk je lichaam aansturen. Voornamelijk op de grond en een paar keer zonder optomingen erop. Mijn lichaam 'stuurt' naar rechts terwijl ik naar links 'denk'.
Geeft grappige situaties. Toen merkte ik hoe snel mijn paard reageerde. Ik dacht links terwijl ik voor mijn gevoel niets deed; we gingen links. Ik dacht links terwijl ik voor mijn gevoel mijn gewicht iets naar rechts verplaatste. Paard ging twee stappen naar rechts toen naar links. Waarschijnlijk omdat ik toen onbewust dacht; onee, je moet naar links.
Ik weet het niet want ik heb die lichaamsbewegingen niet bewust gedaan. Maar het paard zou het beslist op kunnen hebben gemerkt!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:04

Misschien is centered riding dan wat voor jou?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:06

even voor de duidelijkheid; mijn paard weet donders goed dat stoppen bij mij stoppen betekend. Daarom vecht ze er ook zo tegen.
Ze stopt wel, maar alleen als ik het bitje in hebt. En eigenlijk zou ik daar wel vanaf willen..ik heb alleen de juiste manier nog niet gevonden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:09

wendytjeG schreef:
Misschien is centered riding dan wat voor jou?

dat wilde ik net opschrijven. Daarmee wordt je je bewust wat je allemaal beweegt terwijl je op je paard zit. Ook als je niets doet.

De eerste keer dat ik daarachter kwam was toen ik op de zeer goed getrainde quarterhorse van (nu) mijn vriendin mocht zitten. Ik dacht dat ik nog wel een beetje rijden kon. Niet dus. Dit paard was volledig op de zit gereden en ik kon geen rechte lijn meer rijden. Ik zwabberde door de bak. Zat teveel en zat in een slidingstop, helde iets teveel op één bil en zat in een spin waar ik niet meer uitkon en toen ik eenmaal doorhad hoe ik dat paard moest laten stoppen met spinnen gaf ik alweer een ongemerkte hulp en draaide 180 graden om in galop weer verder te gaan (roll back heette dat, kwam ik later achter).

uiteindelijk is de eigenaresse achter mij op het paard gaan zitten om je te laten voelen wat ik allemaal veel te veel deed.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:10

ja dat vind ik super interessant, centered riding. Heb een boek gelezen van Sally Swift geloof ik. Als er toch iemand in de buurt van Friesland dit soort lessen zou geven...
Ik heb een jaar een instructrice gehad die op een bepaalde manier ook met centered riding bezig was. Heb ik wel van geleerd maar op de een of andere manier kon zij het niet zo goed op je over brengen.
Ik heb iemand nodig die zegt; voel je dit, dit is goed..

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:13

de manier van stoppen die Anya beschrijft, steeds weer (schijn) overgangen rijden gebruik ik nog steeds. was het enige wat een beetje hielp, in de bak gaat dit prima. Buiten is nog een ander verhaal maar ik voer het zeker door!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:14

Ik ben laatst bij iemand geweest die op dat moment een centered riding les had, heel mooi en goed om te zien.
Hier op bokt heet degene die les had linnie815, misschien heeft zij meer info

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:19

Je kunt met een paar mensen tegelijk (betaalbaar vanaf iets van 6 personen) ook iemand krijgen bij je pensionstal. Die geeft dan een hele dag clinic in twee delen. Iedereen krijgt apart aandacht binnen die clinic. Aanrader!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:20

beetje jammer dat ik sinds een drie weken niet meer op een pension stal sta...en die mensen hadden dat ook niet gewild..

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 08:46

Citaat:

dat was ik niet hoor, ik kan rechts denken wat ik wil, maar als er links een pol gras staat, gaan we echt naar links.......eten is nummer 1 bij Morrie

mijn enige doel is om ooit wer op een savvy manier een buitenritje te kunnen maken, rijlessen zijn niet aan mij besteed, ik heb geen bak waar je in kunt rijden en ik ben uitgereden eigenlijk. Ik heb 37 jaar op zeer onverantwoorden en onveilige wijze buiten gereden en ik zou het nog graag een paar keer op een andere manier doen.

Ze hadden het er van de week op die Parelli avond nog over dat het zo wonderlijk is dat zoveel mensen weer veilig thuis komen met hun paard........

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:05

Centered Riding is heel leuk!
Ik heb idd zo´n clinic van een hele dag met Vanda Oosterhuis mogen meemaken em mijn huidige lesgever gebruikt het ook in haar lessen.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:43

smurf schreef:
Ik heb 37 jaar op zeer onverantwoorden en onveilige wijze buiten gereden

Je bent er toch nog en voor zo ver ik weet zit je niet in een rolstoel . Paardrijden houdt gewoonweg risico in, wat voor mak paard je ook hebt. En vaak loopt het gelukkig goed af, wanneer er wel eens wat voorvalt.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:02

niet in een rolstoel nee, maar ik heb wel een aantal zeer onprettige situaties meegemaakt en een aantal nare ongelukken gehad waar ik nog dagelijks hinder van ondervind.

Ik vind voor mijzelf met de inzichten die ik nu heb, dat ik al die jaren erg onverantwoord bezig ben geweest en toch nog mazzel heb gehad.

Wat een ander vindt en doet, moet hij/zij zelf weten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:04

Ach, ik denk dat iedereen weleens onverantwoorde dingen heeft uitgehaald.
Als ik nu kijk naar mijn 14-jarige stalgenote die zonder angst alles maar doet, herken ik ook wel een hoop van mezelf destijds, en ben ik stiekum soms ook wel een beetje jaloers. Geen angst is zoveel makkelijker, ook al ben ik er nu aardig overheen hoor.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:18

Dat is mijn motto "met schade en schande word men wijzer", is het nu met d of dt

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:23

men loopt dus dt

GeneralFlynn

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:25

*subtiel schopje..*

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:01

zo gaaf, ze zijn een zandweg aan het aanleggen bij ons in het land. Kilometers lang zandplezier!

Ik heb me toch een dapper paardje!