De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:17

Ik ben wel echt weer de SSP van het stel! Clown
Bruut krijgt een 1/2 kilo subli ponybrok (geen idee wat daar precies in zit...) bergen voordroog....en verder incidenteel een appeltje....(wortels koop ik trouw, maar vergeet ik vervolgens, dus liggen thuis weg te rotten Bloos ) ...oh ja...en elke dag een handje kruidenmix-musli (eiwit arm en natuurlijk zonder haver...)... Hij loopt elke dag een paar uur buiten...maar dat is dus niet per definitie in de zon *kijkt naar buiten naar de grijze lucht*...
Zit verder geen enkel diepgravend idee of beleid achter...brok is me aangeraden door mijn lesgeefmens (hij kreeg van de staluit pavo-sportbrok... Bloos ) Halve kilo is, omdat ie er niet te dun en niet te dik van wordt zo...(op het oog dus...), kruidenmix gooi ik in zijn bakje als ik em buiten zet, zodat ie wat leuks heeft 'om voor thuis te komen' ... en hooi(voordroog) wordt twee keer daags standaard in grote berg gevoerd (en hij krijgt een plukkie mee de bak in als ik em buiten zet!)...
T is wat...
K zal vanavond toch maar eens het etiket van de Subli gaan uitspellen!
Laatst bijgewerkt door nienke07 op 29-03-05 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:19

Ik merkte dat Nescio na een stevige springles (vooral toen ik net begonnen was met hem) de volgende dag toch wel behoorlijk wat spierpijn had, ondanks goede warming-up/cooling down, veel vrije beweging en goed en veel ruwvoer. Een schepje vit. E + Seleen (=anti-oxidanten) helpt 'm bij het herstel van die verzuring en het is overduidelijk dat hij daar baat bij heeft, moet ik 'm dan plagen met spierpijn door 'm dat "overbodige" schepje niet te geven?
Kijk, als hij van een beetje rechtuit door het bos kachelen de volgende dag z'n hok al niet uit kan komen van de spierpijn, dan is er natuurlijk meer aan de hand, dat klopt niet. Maar tegen zo 1 a 2 keer per week een schepje van dat spul als "hulp" bij bovengemiddelde inspanning zie ik het bezwaar niet.
Feit is dat hij op het moment super in z'n bespiering zit/komt en ook heel los door z'n lijf beweegt en glad en glanzend in het haar zit en dat zeg niet alleen ik, maar ook "buitenstaanders", een kerngezond paard dus!
Ik heb nog wel ergens foto's van hoe hij was toen hij net van z'n vorige stal kwam en hoe hij er nu uit ziet, dat is echt shocking!

Uiteindelijk moet je nog altijd voeren met je ogen en je gevoel, niet uitsluitend met een boekje in de hand.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:27

[/quote]
Citaat:
Uiteindelijk moet je nog altijd voeren met je ogen en je gevoel, niet uitsluitend met een boekje in de hand.

Ben ik het gedeeltelijk met je eens!!

Van granenmix voeren is het bekend dat je voedingsstoffen tekort komt en je dus op een of andere manier moet aanvullen!

En wat dacht je van de Haf bij mij op stal? Merrie brok erin, want ze is een merrie, mag vervolgens geen hooi, want daar zitten teveel eiwitten in. Voert na lang aandringen van mij toch een beetje hooi, een handje waar een konijn voldoende aan heeft.

Gaat de wei op en krijgt vervolgens zandkoliek.

Toch maar boekje lezen om te weten dat ruwvoer het basisvoer is van ieder paard??

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:30

Om goed op gevoel te kunnen voeren is bepaalde basiskennis wel onontbeerlijk Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:30

Morrie krijgt 's morgens en 's avonds voordroog, 's morgens op de plaat in badkuipen, dan krijgt ie niet veel, aangezien hij niet zo hoog in rang staat, 's avonds in z'n box, te weinig. dus ik voer droog hooi bij dat ik bij koop bij de boer.

Verder krijgt ie een handje Pavo Stimix (eiwit arme müsli zonder haver) met biotine plus en nog een vaag poedertje voor hoeven dat gewoon op moet en 1 Pavo Aura koek daarbij een half bruin boord (wordt door de plaatstelijke bakker in grote hoeveelheden aangevoerd bij ons)

Hij krijgt geen biks, omdat ie daar te heftig van wordt.

Als extra krijgt ie wortels, 20 kilo per week

en een appel, banaan en peer voor de kunstjes en voor het lekker

Vanaf 1 mei krijgt ie alleen nog brood en daardoorheen de poedertjes en alleen als ie gelopen heeft müsli, dat zal niet zo vaak meer zijn denk ik

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:36

Antheman schreef:
Eet smakelijk dan!

Oh die snoepies van gister stonden nog op het tafeltje Bloos . Wat slecht he van me.... en de taart moet ook nog op, oh wat erg nou Vork

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:37

Oop krijgt Pavo-vital met daarbij een half of heel handje muesli-/granenmix, anders moet ze het niet, naast kuil/hooi/gras/groentenafval. Karig, maar ze blijft eindelijk binnen de proporties.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:38

Margreet schreef:
Om goed op gevoel te kunnen voeren is bepaalde basiskennis wel onontbeerlijk Knipoog

Precies!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:40

Ik zie inene allemaal nieuwe avators!

Ik ga het ook eens proberen, een nieuwe te maken.
En anders Martijn achter zijn broek aan te zitten Haha! ongeemancipeerd he

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:42

Antheman schreef:
En wat dacht je van de Haf bij mij op stal? Merrie brok erin, want ze is een merrie, mag vervolgens geen hooi, want daar zitten teveel eiwitten in. Voert na lang aandringen van mij toch een beetje hooi, een handje waar een konijn voldoende aan heeft.

Argh!!! Merriebrok is toch voor drachtige merries ofzo? Geen hooi???? Frusty Net als die buurman van Morrie die minder hooi moest krijgen omdat ie te dik werd toch? Rare gedachtengang.

Heel veel mensen denken ook dat ze teveel hooi voeren als het paard het niet in één keer opeet. Hooi kunnen ze zoveel eten als ze willen toch? Verward

Op paardnatuurlijk vond ik nog een aardig stukje over voeding, zo denk ik er ook ongeveer over

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.htm

hehehe vooral van dat knoflook. Ik heb een keer in een discussie met een meisje over knoflook VERSE knoflook voor haar paard zijn neus gehouden. Nou dát hoefde hij niet. Ze mengen altijd van die gedroogde troep door het biks heen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:47

knoflook voer ik niet, ik word zelf misselijk van de stank, stalgenoten van mij voeren eht wel, de stal lijkt dan wel een shoarmatent *yuk* vooral nu ik weer goed kan ruiken, valt het me driedubbel op....

Een collega van me wass helemaal enthousiast voer een nieuw paard dat ze afgelopen weekend zouden gaan kopen, helaas is ie weer afgekeurd, ze kiest altijd de verkeerde uit. Er mankeerde iets aan de benen zodat het alleen een recreatiepaard zou worden en haar kids willen wedstrijden rijden........

Ze heeft er gewoon geen kijk op Het ene drama na het andere met paarden al jarenlang........ ze is nu al zo ver dat ze het pard tenmisnte laat keuren en niet op haar inuïtie meer af gaat....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:50

Ara, zo denk ik er ook over.

MAAR: bij frans en Ilona lopen ze op de wei.
Zoveel weidegang in de WINTER hebben jij en ik niet.

Dus ik vind het nodig om iet s bij te voeren en liefst zonder rommel erin en ik wil ook graag zien wat ik voer, maar ik vind granen te eenzijdig en te ingewikkeld om dan te bedenken hoe ik dit tekort, of de scheve CA/F kan oplossen, dus ik voer een musli.

Merrit krijgt een halve aurakoek en 1/3 schep muesli en
Andor krijgt een halve schep muesli.

Dit bouw ik alweer af, omdat ze weer een klein beetje weidegang hebben.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:52

Je zou voor de gein eens een keer bij mij op stal moeten komen kijken wat er allemaal op de stallen geschreven staat, dan schrik je je helemaal rot Haha!
Minder hooi, weinig hooi, 1/2 hooi etc. etc. en dan wel 4 kilo of nog meer brok (in totaal hoor, niet in 1x). Toch is er zelden of nooit een paard met koliek.

Bij Nescio staat er "Veel hooi!" op z'n deur Haha! (En "Geen kuil!" want daarvan wordt hij dus wel echt baggervet...)
Er wordt 2x per dag ruwvoer (keuze uit hooi, nat hooi of kuilgras) gevoerd bij ons, 's ochtends en om 5 uur en 3x per dag brok (ook nog om 22 uur).
Ik vind zelf de tijd tussen de ruwvoergiften met de nacht ertussen veel te lang, ik wil niet dat hij de nacht in gaat met alleen brok in z'n mik dus ik geef zelf om 22 uur ook nog hooi aan m'n eigen beest. (En ik mag dat want ik voer ook de brokken 's avonds Haha! )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:53

Sinds 2 jaar voer ik ook geen VERSE knoflook meer.

Ik deed dat voor de doorbloeding en vliegenverjagen. Hielp geen barst en ik leerde idd dat het KAN leiden tot bloedarmoede omdat knoflook niet door elk paard goed afgevoerd kan worden.

Dat voer ik niet meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:54

Antheman schreef:

Dus ik vind het nodig om iet s bij te voeren en liefst zonder rommel erin en ik wil ook graag zien wat ik voer, maar ik vind granen te eenzijdig en te ingewikkeld om dan te bedenken hoe ik dit tekort, of de scheve CA/F kan oplossen, dus ik voer een musli

Daar heb je gelijk in

Of gewoon geen granen meer voeren hahahaha, Kees vindt het allemaal al zo raar. Hij voert die shetlander ook gewoon biks, terwijl wij al 100x hebben gezegd dat juist voor stinklanders biks heeeel slecht is. Dat ding werkt niet en eet alleen maar Vork hij heeft nu het model van een bijzettafeltje.

Het liefst zou ik dan gewoon een potje hebben met alleen calcium. Geen andere flauwekul erbij. Kan natuurlijk gewoon calciumcarbonaat geven. (=krijt zeg maar)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:56

Margreet schreef:
Je zou voor de gein eens een keer bij mij op stal moeten komen kijken wat er allemaal op de stallen geschreven staat, dan schrik je je helemaal rot Haha!
Minder hooi, weinig hooi, 1/2 hooi etc. etc. en dan wel 4 kilo of nog meer brok (in totaal hoor, niet in 1x). Toch is er zelden of nooit een paard met koliek.

Ziek
Mijn hemel. Zitten er kribbebijters bij??

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:59

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:01

Citaat:
Zitten er kribbebijters bij??

hoezo, Morrie is (was) kribbebijter, zet hem 1 x 24 uur binnen en zijn hele box is opgevreten... hij trekt zelfs weidepalen uit de grond om op te vreten Cool

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:01

Arabesk schreef:
Antheman schreef:

Dus ik vind het nodig om iet s bij te voeren en liefst zonder rommel erin en ik wil ook graag zien wat ik voer, maar ik vind granen te eenzijdig en te ingewikkeld om dan te bedenken hoe ik dit tekort, of de scheve CA/F kan oplossen, dus ik voer een musli

Daar heb je gelijk in

Of gewoon geen granen meer voeren hahahaha, Kees vindt het allemaal al zo raar. Hij voert die shetlander ook gewoon biks, terwijl wij al 100x hebben gezegd dat juist voor stinklanders biks heeeel slecht is. Dat ding werkt niet en eet alleen maar Vork hij heeft nu het model van een bijzettafeltje.

Het liefst zou ik dan gewoon een potje hebben met alleen calcium. Geen andere flauwekul erbij. Kan natuurlijk gewoon calciumcarbonaat geven. (=krijt zeg maar)

Nee hoor, ik denk dat er niks mis is met granen!!
Lijkt me prima voer, maar niet alles wordt evengoed verteerd en je moet op je fosfor calcium letten.

En nogmaals, ik heb de kennis niet om dat uit te zoeken. Ook geen zin in. jij bent chemicus, dat vinnik anders.

Misschien voer ik volgend jaar ook wel wat anders hoor, ook granen, ik heb tenslotte de hele zomer nog om me daar ion te verdiepen.
Zomers krijgen ze alleen gras.

Maar op trektocht wel weer wat extraas, daar voerde ik de Aurakoeken voor. Die mag Andor dus nmiet meer hebbenm dan maar muesli in BH zakjes meenemen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:02

Oh ja..Oop...goed die foto! Weet ik tenminste waar ik naar uit moet kijken als ik in jou woonplaats rondloop (wat nogal vaak voor komt...zaterdag nog een broek gekocht bij Innercity, alle mannen hebben ondergoed van de Zeeman en gorilla is grootverbruiker bij Dirk Heijne!! Haha! )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:05

Citaat:
Het liefst zou ik dan gewoon een potje hebben met alleen calcium.

dat is er wel hoor, dat voert Wanda aan haar puppies, ik zal eens vragen waar ze dat haalt (Teurlings in Tilburg geloof ik) het is peperduur, dat weet ik wel en zit in grote potten.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:06

nienke07 schreef:
Oh ja..Oop...goed die foto! Weet ik tenminste waar ik naar uit moet kijken als ik in jou woonplaats rondloop (wat nogal vaak voor komt...zaterdag nog een broek gekocht bij Innercity, alle mannen hebben ondergoed van de Zeeman en
gorilla
is grootverbruiker bij Dirk Heijne!! Haha! )

De plastic pappa?? Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:06

Arabesk schreef:
Ziek
Mijn hemel. Zitten er kribbebijters bij??

2 stuks en die deden het allebei al op hun vorige stal en er staan ong. 60 paarden. De meeste paarden staan wel gewoon op stro, dat scheelt. Al staan er ook een aantal op mot of vlas.

Stalhouder is overigens absoluut niet karig met ruwvoer hoor, een halve portie is nog steeds behoorlijk wat.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:14

Dirk Heijne hoe kan het ook anders, daar zit muziek in Knipoog .

En bij Zeeman koop ik mijn panty's, geen cent te veel geef ik er aan uit Bloos
Laatst bijgewerkt door opala op 29-03-05 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:15

Antheman schreef:
nienke07 schreef:
Oh ja..Oop...goed die foto! Weet ik tenminste waar ik naar uit moet kijken als ik in jou woonplaats rondloop (wat nogal vaak voor komt...zaterdag nog een broek gekocht bij Innercity, alle mannen hebben ondergoed van de Zeeman en
gorilla
is grootverbruiker bij Dirk Heijne!! Haha! )

De plastic pappa?? Haha!

De EXTRA-vader Haha!