Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:12

Wie zal het zeggen? Ik heb wel heel wat gedaan om haar darmwerking en rode bloedbeeld weer op peil te krijgen. En het is moeilijk te zeggen wat ze gaat doen op de lange afstanden. Kijken of ze dat vol kan houden. Maar ben hier al wel blij mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:19

Als het plezier weer terug is is dat het belangrijkste :)

Hier gaat het juist heel slecht :(
Wordt bijna dagelijks slechter en zie het somber in. Wacht nog steeds op lab testen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:50

O bah! Is er niks gevonden nog? :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:57

Nog niet nee :n

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:07

Vreselijk! Laarakker al geprobeerd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:09

Nee, ik woon in Zwitserland.
Maar ik ben ook niet zo fan van Laarakker eerlijk gezegd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:12

He balen, sterkte, niks is poedersuiker dan onzekerheid....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:10

Hij komt vast niet naar zwitserland, nee. Ik ben wel fan. Hij heeft al 2 x mijn paard van de spuit gered, toen de DA's het niet meer wisten. Maar ik heb hem ook niet heilig verklaard, hoor.

Ik hoop echt voor je dat er duidelijkheid komt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:18

@sizzle: he bah, ik duim voor jullie.
@mindful: herkenbaar. Lichaamstaal is waar ik met Walter ook enorm alert op moet zijn. Mijn lichaamstaal is namelijk nogal druk, daarmee kan ik hem echt over de zeik helpen als ik niet oplet. Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met wat ik bij jouw paard lees. Het grappige is dat als je hier door bent, je waarschijnlijk me je energie je paard op momenten ook kunt uitdagen. Maar ik lees bij jou ook wat ik zelf al langer denk, dat veel mensen nog onvoldoende aandacht besteden aan de lichaamstaal van de mens.
@fabster: wat goed dat ze zo is opgeknapt!

Hier ook een mega overwinning. Zondag een ontspannen buitenrit gemaakt met Walter alleen. Dat is me echt nog nooit gelukt op die manier, nu lekker doorgaan en wie weet wordt hij toch nog het buitenrijpaard wat ik eigenlijk altijd al wilde :D
Samen met andere paarden had hij geen probleem, maar alleen dus wel. Spanning opbouwen en gevaarlijke situaties soms (extrovert he, die doet dan maffe dingen). Mijn lesgeefster heeft een paar keer met me meegefietst bij wijze van les en afgelopen weken heeft ook de buurvrouw een paar keer meegefietst. Maar zondag dus helemaal alleen! Super trots op mijn paard!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:38

Goed zeg, wendy!

Ik heb vanmorgen ook weer een buitenrit gemaakt. Die wa niet echt ontspannen. In het kader van de snelle verveling nu steeds nieuwe routes. Die zijn natuurlijk spannend. Tel daar de enorme energie en het extraverte karakter bij op en we belandden in de greppel.... :roll: >;) {:)-:(

Gelukkig zijn het nog allemaal stapritjes. Maar een stel miniponies en een stapel banden waren toch echt aanleiding voor zware paniek. Altijd leuk langs de weg en dan ook nog 2 honden mee. :=

Maar goed, we houden vol! Over een maand of 2 gaat het vast weer beter. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:51

Fabster schreef:
Ik hoop echt voor je dat er duidelijkheid komt.

Uitslag is binnen en mijn vermoeden is bevestigd: PSSM

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:32

Wat is dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:36

Een glycogeen opslag probleem in de spieren. In feite een insuline ondergevoeligheid waardoor ze een soort van chronisch spierbevangen is.
Zit in de 5 panel test voor quarters maar soms komt het ook bij andere rassen voor.
Prognose is zeer slecht.
Vermoedelijk binnenkort dus weer 1 LBE paard minder in dit topic -O-

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:42

Sizzle schreef:
Een glycogeen opslag probleem in de spieren. In feite een insuline ondergevoeligheid waardoor ze een soort van chronisch spierbevangen is.
Zit in de 5 panel test voor quarters maar soms komt het ook bij andere rassen voor.
Prognose is zeer slecht.
Vermoedelijk binnenkort dus weer 1 LBE paard minder in dit topic -O-

Ai sizzle toch, weet ni goed wat te zeggen...zo erg ;(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:44

Ach nee! Daar kunnen ze niks aan doen?
Wat vreselijk!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:33

Allemachtig.... Ook hier geen woorden.... Sterkte! :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:09

Fabster schreef:
Ach nee! Daar kunnen ze niks aan doen?
Wat vreselijk!

Dat ligt heel erg aan het type paard en het type spier die ze hebben.
Koudbloeden kunnen er redelijk makkelijk oud mee worden en sommige paarden kun je enorm verbeteren met vetrijk en/of suikervrij voer. Maar aangezien ik dit paard nooit krachtvoer gegeven heb is er niet veel te veranderen. Ondanks dat ze nu al weken geen gras meer krijgt wordt ze toch slechter en dat is een heel slecht teken.
Ik heb net pech dat ik er 1 heb waar het klinisch extreem sterk tot uiting komt.
Van de week viel ze zelfs bijna om met hoeven uitkrabben.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:53

Vreselijk! Heel veel sterkte!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:01

...ik breek de stilte...effe een up datje van ons...ik was nog steeds op zoek naar de reden van zijn bijtgedrag en ben er stilaan van overtuigd aan't raken dat het niet alleen een erg mouthy paard is dat erg speels is.
Er is meer aan de hand, heb een nieuwe lesgeefster gevonden die een manier van werken heeft waar ik me heel erg goed bij voel. Het klikte meteen tussen ons drieën :)

Ik neem het woord dominantie niet graag meer in de mond en probeer eerder zijn defensief gedrag te verklaren. Meer en meer wordt duidelijk dat hij bij bepaalde handelingen (van de mens) zich verdedigend gaat opstellen, hij gaat je dus benaderen als je zijn hoofd en midden halsstreek wil aanraken.
Voornamelijk met het halster, zijn gedrag is al zo erg ingecalculeerd dat het een automatisme geworden is.
Er moet dus in het verleden wat gebeurd zijn, wat het is zullen we nooit weten. Fysisch is hij in orde dus moeten we op de psyché verder bouwen. Wat een puzzel, ik ben wel opgelucht dat ik een andere kijk heb en op een andere vriendelijke wijze zijn gedrag hopelijk kan verminderen of zelfs laten verdwijnen??? (dit zijn nog veel ?ns momenteel)

Wendy is nu 3 x geweest en ik zie wel verandering, straks ga ik een dagboek bijhouden. Dez e tip heb ik van Hippologic op bokt. Soms heb je van die dagen dat je denkt van:' ik ben geen stap verder geraakt' ook al is dat zeker niet het geval. Met een dagboek kan je gaan terug kijken ;)

Om 10 uur komt ze weer, straks laat ik jullie weer weten hoe het geweest is :Y)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:26

Er 'klinkt' wel meer rust in je schrijven Mindful. Hoop dat je die negatieve cirkel bij hem kunnen doorbreken en er een positieve overheen kunnen plakken.

Dagboek bijhouden is echt fijn. Heb er zelf eentje van Tych (onderschrift) Die is niet per dag, maar zeg maar per maand. Maar helpt me wel te beseffen waar we vandaan komen etc.

Zet m op ej!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:29

Ja hé Daan, ik ben ook rustiger geworden. Ik werk zonder emoties, bekijk het minder persoonlijk. Is een verademing en dat geef je automatisch door.
Nu besef ik dat ik te fel reageerde op zijn reacties. Ik dacht dat ik duidelijker moest zijn maar ik gaf daardoor enorm veel druk en dat deed de adrenaline stijgen natuurlijk.

Isdat bij jullie LBE'rs ook zo dat ze zo sensibel zijn voor druk?

Het regende erg deze ochtend, ideaal om op stal te oefenen, hij haalde niet meer uit als ik zijn stal voorbij liep, het halster aandoen gaat nog gepaard met bijtgedrag naar het halster toe, soms naar mij maar minder extreem. Zijn bewegingen zijn 'zachter'. Oefenen oefenen oefenen :P

Hij likt en geeuwt heel vaak, het is mentaal enorm zwaar voor hem.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:11

Wat goed dat je een ingang hebt gevonden! Ik ben heel blij voor je. Misschien is dat ook iets voor mijn RBE-er. Ik volg jouw avonturen op de voet.

Mijn LBE-ers zijn inderdaad ook gevoelig voor druk. Cajra kan heel beledigd zijn als ze het gevoel heeft onrechtvaardig behandeld te worden. Of meer gekwetst, misschien. Maar een fjord zet soms ook haar kracht in, dus ik red het niet altijd met subtiele hulpen....

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:14

Ik dacht vroeger altijd dat Tych daar niet gevoelig voor was, maar heb onderhand geleerd dat dat echt wel zo is. Nu pikt hij enorm veel van mij, want als ik verschrikkelijk in m'n vel zit en ontplof om eigenlijk weinig, dan wordt ie niet boos. Als t n mens zou Ijn zou hij eerder verdrietig zijn ofzo denk ik.
Af en toe kan hij wel enorm lomp zijn en als híj z'n dag niet heeft laat ie dat ook in alles merken. Dan moet ik wel eens op m'n strepen staan.
Gelukkig heeft hij niet door dat ie 900kg weegt. Hij heeft z'n kracht nog nooit 'in de strijd' gegooid :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:21

Hier is blaize ook heel gevoelig niet alleen voor druk maar ook voor mijn gesteldheid. Druk druk druk werkt niet echt knopje om en dan met haar aan de slag hierdoor moet ik bewust afschakelen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:31

Ook herkenbaar idd, al pikt Tycho ook daarin veel van me. Vroeger minder, misschien heeft hij ook door hoe het bij mij werkt? Geen idee...
Als ik druk ben, gewoon vrolijk-druk, dan stuitert ie vaak lekker mee :)) Ben ik stress-druk, dan is ie vaak wat afstandelijk ofzo. Al is dat ook niet het goede woord. Weet het niet te omschrijven, maar hij geeft het duidelijk aan aan me als er iets met mij is. Dan zie ik hem en zijn reactie en denk ik "Owjee, het is echt zo erg....". Ik knap 9 van de 10 keer echt op als ik wat met hem ga doen, vooral als we samen naar strand gaan. Daarna dan ook altijd een andere Tych ;)