Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:29

kim_1990 schreef:
daarbij komt dat ik gezegt heb dat als parelli op deze manier moet dan hoef ik nooit geen parelli..

Het hele topic bulkt van de filmpjes over wat je met Parelli kunt bereiken, en die kijkt niemand door. Ik stel voor dat je dit alsnog even gaat doen. Heb je een wat completer beeld. Dat geldt overigens niet alleen voor jou maar iedereen die op grond van alleen dit filmpje denkt een mening te moeten vormen over Parelli. Misschien stel je je mening bij. Misschien niet. Ga er niet wakker van liggen.

Voor de rest trek ik me terug uit dit topic. Alles is gezegd, we vervallen in herhalingen. En ook ik mis inmiddels het geduld om op pagina 40 mensen te woord te staan die de moeite niet nemen om bij te lezen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:29

[***] schreef:
@ Gini : voel je dat niet omdat je daar zo op gefocust bent? Omdat naar jouw idee het paard gewoon slecht behandeld wordt? Als je éénmaal zo'n idee heb is het heel moeilijk omdat van je af te zetten en niet gekleurd naar een filmpje te kijken natuurlijk ;)

(kan het reageren blijkbaar toch niet laten :') )

Onmogelijk! Ik heb de discussie ook al proberen links te laten liggen, maar dat lukt niet. Om de een of andere reden vind ik het veel te interessant.

Bwa, gefocust, ik weet niet. Ik ben niet de penny die alles sielugh vind. Er is zelfs een moment (zal even de seconde opzoeken) dat het paard idd voorwaarts walst en dat de man in mijn ogen wel goed en in voldoende mate reageert en het paard reageert daar ook op. Je ziet dus al in die eerste minuut dat dit paard WEL kan reageren op kleine signalen. Het is pas als er constant zeer grote signalen gegeven worden dat het paard op alles focust buiten de persoon aan de andere kant van de lijn. Vandaar mijn eerste gedachte: paard sluit zich af van de persoon juist door het "geweld". Ik probeer echt zo ongekleurd mogelijk te kijken, maar ook ik ben een mens uiteraard. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:30

Sabine, maar waarom zo 'grof'? Mijn paard kent ook genoeg oefeningen, maar af en toe is ze er ook met haar hoofd niet bij, raar joh, heb zelf ook af en toe geen zin om wat uit te voeren.
Vind haar net wat te lang door gaan, maar goed, ben geen deskundige :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:32

[***] schreef:
Ik vind dit trouwens altijd een heel interessant filmpje .. Hoeveel mensen zien dit aankomen?
http://www.youtube.com/watch?v=LkgYwe1fRLY
Het meisje gelukkig wel, en daarom stapt ze niet op. En DAAR draait Parelli om, weten wat je wanneer kan doen met een paard en wat wanneer beter niet, en daar dan naartoe werken dat het in de toekomst wel kan. Rustig, stapje voor stapje, maar als het misloopt heb je wel de mogelijkheid om goed in te grijpen zodat je voorkomt dat het paard een gevaar voor zichzelf, jou & de omgeving wordt.

_/-\o_

Kijk! Ohh wat een braaf paard... in het begin :')
zo bedriegelijk is een momentopname!

Wat een supergoed voorbeeld van je Sabine +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:34

Gini schreef:
[***] schreef:
Ik vind dit trouwens altijd een heel interessant filmpje .. Hoeveel mensen zien dit aankomen?
Het meisje gelukkig wel, en daarom stapt ze niet op. En DAAR draait Parelli om, weten wat je wanneer kan doen met een paard en wat wanneer beter niet, en daar dan naartoe werken dat het in de toekomst wel kan. Rustig, stapje voor stapje, maar als het misloopt heb je wel de mogelijkheid om goed in te grijpen zodat je voorkomt dat het paard een gevaar voor zichzelf, jou & de omgeving wordt.

Ik ga niet op mijn borst slaan en zeggen dat ik de reactie van het paard wel voorspeld had, want dat klopt niet. Ik zag wel al dat het paard gespannen was en dat er iets borrelde en ik was op dat moment idd ook niet opgestapt, alleen had ik dan waarschijnlijk verwacht dat wegstappen en rust, juist ontspanning zou opleveren, want in dit geval dus niet is. :D Dat is ook een kwestie van je eigen paard kennen. Mijn eigen paard kan ik lezen als een boek, daar kan ik ook aan zien wanneer ze een uitspatting gaat krijgen, welke reactie ik kan verwachten enz.

Daar is Parelli voor, mensen die (nog) niet weten hoe ze een paard moeten lezen dat aan te leren. De 7 games zijn oefeningen om te kijken hoe het paard op bepaalde dingen reageert, en dat kan je dan weer gebruiken in verdere stappen. En tegelijk zijn ze een stukje veiligheid, want het is wel zo handig als het paard wijkt op (een suggestie van) druk ipv daar tegenin te gaan etc.

Hoeveel mensen zouden wel opgestapt zijn? Hoeveel mensen zien niet eens dat dit paard gespannen is? Paard kauwt en likt ook, en lijkt met momenten gewoon op zijn gemak .. En verder zie je dus dat elke actie die je doet (gevaarlijke) gevolgen kan hebben. Hier wordt simpel weggestapt, en dat is de druppel voor het paard .. Bij een ander paard, op een ander moment, kan dat een hand op de borst zijn (om hem achteruit te zetten), of een stemverheffing of iets wat in de omgeving gebeurd. In alle gevallen heb ik liever wat afstand, want anders ben je zo plat natuurlijk.. En dan zet ik liever het paard op zo'n moment terug op de plaats (als in: uit mijn buurt en proberen naar rust toe te werken) door de leadrope, dan door er zelf tegen te gaan duwen of "terug" te zeggen ofzo .. Maar dat ben ik ;)

@ xSlvna : in dit filmpje wordt er zo grof gedaan omdat het paard op dat moment totaal niet meer open staat voor enige vorm van communicatie. Welke reden maakt voor mij op dat moment niet uit, of hij nu bang is, of iets anders interessanter vindt, of er gewoon geen zin meer in heeft .. In alle gevallen is het gevaarlijk als je je paard maar laat lopen waar hij wil, dus dat probeert Linda te voorkomen, zij probeert de aandacht terug te krijgen zodat er verder gewerkt kan worden (na een rustperiode overigens, maar dat zie je op het einde van het filmpje al, paard krijgt op het juiste moment echt wel rust ;) ). Omdat het paard zeg maar in die zone zit van niet open te staan voor communicatie heeft het geen zin om met fase 1 te beginnen. Kan je wel, maar je weet op voorhand al dat die niet doorkomt en je toch bij fase 4 uitkomt. En dan is het beter, sneller, handiger om gewoon ineens een "slap in the face" te geven (in dit geval letterlijk) zodat het paard weer terug op aarde komt en je weer kan communiceren. Want het kan zomaar zijn als je rustig door je fases heen gaat dat je bij fase 2 al plat bent ;) Het duurt bij dit paard lang, heel lang, voordat die echt weer gaat openstaan voor de mens .. Waarom? Weet niemand denk ik .. Maar het tekent het filmpje wel natuurlijk.

Die 'slap in the face' is trouwens hetzelfde als wanneer iemand bv. een ongeval ziet gebeuren ofzo en helemaal in paniek niet meer weet hoe te functioneren eens een mep in het gezicht geven (soms letterlijk) om hem terug op aarde te brengen .. Als je die vergelijking begrijpt ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:41

Nogmaals het filmpje gekeken, ditmaal na het lezen van meerdere posts, en dit keer gelet op wat het paard deed, niet op wat Linda deed, vind het eigenlijk nu toch wel begrijpelijk wat Linda doet.

Paard is na één tel gelijk gefoccusd op was anders (boom, mens, grasspriet, zonnestraal... alles is opeens 'nieuw'), zou me persoonlijk mateloos irriteren aan dat dier, vooral als die na bijna 6 minuten nóg door blijft gaan, welliswaar na een langere tijd rust, maar toch weer wat vinden om heen te kijken. 'Denk, denk, OEH WAT IS DAT?'
Vind dat Linda nog rustig blijft op sommige momenten, zou denk ik zelf al hebben gezegt 'Bekijk het je met dat dier'.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:42

[***] schreef:
Daar is Parelli voor, mensen die (nog) niet weten hoe ze een paard moeten lezen dat aan te leren. De 7 games zijn oefeningen om te kijken hoe het paard op bepaalde dingen reageert, en dat kan je dan weer gebruiken in verdere stappen. En tegelijk zijn ze een stukje veiligheid, want het is wel zo handig als het paard wijkt op (een suggestie van) druk ipv daar tegenin te gaan etc.

Dat ben ik helemaal met je eens en daarom ben ik ook absoluut niet anti-Parelli. Als Parelli mensen helpt bij het lezen van hun paard, dan is dat alleen maar goed.

Maar dit filmpje vind ik niet leuk. Ik zie een paard dat het niet snapt. Het snapt niet wat er van hem gevraagd wordt. Alleen is dat paard idd niet op zijn mondje gevallen en reageert het niet zoals wij denken/willen dat een onbegrepen paard reageert.
Als ik het kort samenvat zien jullie
Onopgevoed paard dat geen respect heeft voor persoon en die gewoon op zij wil beuken --> mag niet, is gevaarlijk --> opvoeden door harder te zijn.

Terwijl ik zie
Paard wordt dingen gevraagd/bevolen die het niet snapt --> paard is echter geen doetje --> reageert door "aan te vallen"/opzij te willen beuken, zich tegen de persoon te keren, niets te doen.

xSlvna

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:45

Gini, kijk het filmpje nog eens en zie hoe vaak het paard afgeleid is. Het niet snappen is prima, maar constant afgeleid, als Linda hem een tik geeft is die even 'bij' maar gelijk weer afgeleid.

Of zie ik het nu weer verkeerd...? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:47

Fijn xSlvna, zoals je het nu typt is het inderdaad zoals ik het ook zie :j

@ Gini : het filmpje vind ik ook niet leuk hoor, ik zie het ook allemaal liever niet gebeuren, maar soms kom je in een situatie en dan moet je wel (of niet, maar met alle gevolgen van dien).

En als je het zo ziet zoals jij het zegt is dat moeilijk om te buigen natuurlijk, ik zie (of weet misschien doordat ik het level heb) dat het paard het wel begrijpt, paard kent de yoyo-game (en durft zelfs zeggen alle games) en weet dat er bij gewiebel achteruit gegaan hoort te worden. Paard doet dit niet, om welke reden dan ook, en gaat dan vanalles doen wat niet de bedoeling is en ook gevaarlijk is, en daar moet dan op gereageerd worden. Dus het stukje dat het paard zo reageert omdat die het niet begrijpt zie ik niet, en dat maakt het moeilijk natuurlijk .. Zoveel mensen, zoveel visies ;) Echter blijft dit maar een stukje uit een geheel ..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:50

Ook zie ik (volgensmij) dat het paard vanaf 6:40 even een minuutje de aandacht bij Linda vestigd door de oefeningen etc, maar erna begint die weer, concentratie weg, overal behalve bij Linda...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:53

Heb het even opgezocht maar dat klopt inderdaad :j
Paard heeft op dat moment rust, Linda staat rustig, de leadrope ligt op de grond (het duurt dus geen 10 minuten voor het paard rust heeft). Daarna wil Linda weer opnieuw beginnen met de oefening (zie je dat vingertje? Is fase 1, dus daar wordt wel gewoon rustig gevraagd) maar vind het paard andere dingen weer interessanter, zo heel ineens, en krijgt daarop weer een snok (*bam, meteen fase 4, opletten jij, hier is het te doen*).

Als je verder kijkt zie je dat ze daarna weer even rust geeft, opnieuw fase 1 vraagt waarop het paard weer ergens anders naartoe kijkt dus weer fase 4 en daarna besluit het paard naar voren te stappen dus komt er meteen opnieuw een fase 4, want naar voren stappen wordt niet getolereerd (want dan wordt het gevaarlijk). Dus het lijkt alsof het allemaal maar snokken achter elkaar is, maar eigenlijk zijn dit gewoon aparte stukjes met aparte reacties daarop die snel achter elkaar gebeuren..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:54

xSlvna schreef:
Gini, kijk het filmpje nog eens en zie hoe vaak het paard afgeleid is. Het niet snappen is prima, maar constant afgeleid, als Linda hem een tik geeft is die even 'bij' maar gelijk weer afgeleid.

Nee, dat zie ik ook wel, dus daar heb je gelijk in. Maar ik vind het idd moeilijk te verklaren waarom het paard dit doet. Als jullie zeggen dat dat is omdat het een dominant paard is dat schijt heeft aan de mens wil ik dat eigenlijk wel geloven. Maar ik zie het zo niet terug in zijn gedrag. Hij is afgeleid..ja maar...goh, ik weet ook niet zo goed hoe ik dit onder woorden moet krijgen...maar dat is ook alles wat die doet. Dus ik weet niet of dit paard echt zo kwaadwillend is. Ik denk dat dit gewoon een nieuwe omgeving voor hem is (kijk maar naar de stresskakjes) en dan met 1 oog en vele andere paarden om hem heen, is het toch normaal dat die niet constant gefocust is. Dit moet natuurlijk opgelost worden, maar niet op deze manier. Al begin ik wonder bij wonder jullie visie meer en meer te begrijpen, dus je ziet dat deze discussie toch ergens toe leidt. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:57

Anoniem schreef:
[***] schreef:

_/-\o_

Kijk! Ohh wat een braaf paard... in het begin :')
zo bedriegelijk is een momentopname!

Wat een supergoed voorbeeld van je Sabine +:)+

Super voorbeeld!

Typisch rb in,
ik zag het gebeuren ook. Hij was kalm, toen hij niet oplette vroeg ze iets anders van hem (Je zag hem verstijven)
en Bam, ontploffing :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:57

Gini, jij hebt toch een paard dat op jonge leeftijd mishandeld is, of heb ik dat mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:58

Kan alleen maar zeggen dat ik dat fijn vind Gini :)
Waarom het paard zo reageert is een open vraag denk ik .. ik denk niet dat iemand met zekerheid kan zeggen of het paard al dan niet bang is, of er gewoon schijt aan heeft, of al dan niet afgeleid door de nieuwe omgeving of niet. Daarom dat ik ook zeg dat het voor mij niet uitmaakt waarom een paard zo'n gedrag gaat vertonen, als het éénmaal gebeurd dan los ik dat bij alle soorten paarden op dezelfde manier op. Ze moeten uit mijn buurt blijven, dat is stap 1, en dan kijken we rustig verder wat het probleem is en hoe we dat kunnen oplossen. Maar zolang het paard zijn aandacht niet op mij heeft en door alles en iedereen afgeleid is waardoor ik (theoretisch) in gevaar ben zal ik dat eerst voorkomen, en daarna kijken we verder en proberen we de volgende keer te zorgen dat we niet in die situatie terechtkomen ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:03

Ik zie in geen enkel geval een paard (in het "Parelli" gerelateerde filmpje) die door iemand heen wil lopen of van plan is iemand "opzij te beuken".

Dit probeert de vrouw ook te voorkomen neem ik aan met die touwzwaaierij?

Ik heb ook uit dit filmpje niet direct een beeld gekregen van een "agressief of opdringerig" paard, slechts van een paard dat niet begrijpt wat men nu eenduidig WIL van hem. Naar voor/naar achter, opzij, alles binnen 10 minuten, links, rechts, volgen, dat is gewoon een poging tot machtsvertoon. Moet dat een heel filmpje lang duren? Als een opdringerig paard gewoon terug gaat en voor mijn part links en rechts voor je uit wijkt, is het toch okee? Hou er dan mee op.
En ik heb eerste en eigenhandse ervaring met een (mijn eigen) paard dat zeer welbewust op je af/door je hee wilde stormen (en erger), als ik deze flauwe grappenmakerij daar mee had uitgehaald was ik inderdaad platgewalst. Die had zich kapot geergerd aan zo'n wappertouwtje. Dat-ie dan ook nog steeds tegen zijn smoel aan krijgt gesmeten.
Nu ja, ik ben ook geen Parelli-deskundige, hahaha, dat mag duidelijk zijn.
Ook mag duidelijk zijn, dat ik niets TEGEN Parelli-methodes heb, ieder diens dingetje.
Ik ben alleen tegen de getoonde aanpak op het filmpje.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:04

Logisch ook, zou ik persoonlijk ook doen. Als er écht iets is, bijvoorbeeld een vreemd (en hard) geluid, snap ik best dat het paard afgeleid is waar die niet voor gestrafd hoeft te worden als dit niet te ver gaat, maar hij blijft aan de gang...
Zag het inderdaad, het vingertje, gewoon rustig vragen maar het paard is gelijk weer de voorafgaande 6 minuten vergeten.

Gini, ik snap wat je bedoeld, maar ben met zowel mijn eigen als 'vreemde' paarden op onbekende tereinen geweest, eventjes kijkerig is oke, maar ik kan me niet voorstellen dat Linda het paard niet eerst heeft laten wennen aan de omgeving door rustig te wandelen od.
Paarden wat kijkerig en dus afgeleid zijn kunnen wel snel een probleem worden, al zijn ze het bij het kijken nog niet.
'Werkte' zelf even met grote, hele grote paarden, was zelf maar een 45 kilo die verpletterd zou worden mocht paardlief tegen me aanlopen.
Een keer een kijkerige in handen gehad, exact zoals in het filmpje, bij alles aan het kijken (zowel in eigen omgeving als in vreemde), enige wat hielp was een paar tikken verkopen (zelf nog nooit parelli filmpjes gezien) en aan een kort touw draven laten zoals zij ook een stuk doet.
Telkens wanneer de intensiviteit eraf ging weer tikken, paard allert houden op de juiste dingen, had binnen no time een leuk paard, terwijl het zelfde paard voor die tikken naar links keek (oh wat een mooie boom) en zich hier ook voor verschrok waardoor die bijna letterlijk over mij heen liep. Ook genoeg zien voorkomen bij anderen als ik was 't rijden od, onoplettende paarden en ruiters die er niks aan deden, tot ze op de grond lagen en het paard compleet begaaid werden met de zweep, terwijl het hun schuld was, zij deden er tenslotte niks aan.

Domino effect
Onbekende reden -> afgeleid -> mens verdwijnt -> mogelijkheid tot gevaarlijke situaties.
Haal dat 'afgeleid' weg en je komt niet bij de gevaarlijke situatie.

Toch? :')

Edit: Ik tiep te veel en te langzaam :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:07

Laatste vind ik een mooie samenvatting :j
Je weet trouwens niet altijd waarvan je paard bang is of waardoor die afgeleid is, vaak merk je wel een reden, maar soms kan je alleen maar gokken .. en daar ben ik mee gestopt, want dan pieker je je alleen maar suf en de helft van de tijd weet je toch niet waar het over ging. Het moment aanpakken, paard terug bij je krijgen, paard terug relaxed krijgen en weer verder .. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:09

Vandaar ook onbekende reden, sommige zijn 'gewoon kijkerig', andere nerveus, sommige bang...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:55

Repelsteel, ja dat klopt, jammer genoeg.

Met de laatste paar berichten ben ik het helemaal eens. De manier om tot dat einddoel te geraken zou bij mij anders zijn. En ik zou kleinere stappen nemen.
Maar [***], jij vond dit filmpje ook niet leuk he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:59

Ik vond en vind het inderdaad geen leuk filmpje.
Denk niet dat er iemand hier is die zegt "ey, wat een leuk filmpje om te zien".

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:00

Gini schreef:
Nee, dat zie ik ook wel, dus daar heb je gelijk in. Maar ik vind het idd moeilijk te verklaren waarom het paard dit doet. Als jullie zeggen dat dat is omdat het een dominant paard is dat schijt heeft aan de mens wil ik dat eigenlijk wel geloven. Maar ik zie het zo niet terug in zijn gedrag. Hij is afgeleid..ja maar...goh, ik weet ook niet zo goed hoe ik dit onder woorden moet krijgen...maar dat is ook alles wat die doet. Dus ik weet niet of dit paard echt zo kwaadwillend is. Ik denk dat dit gewoon een nieuwe omgeving voor hem is (kijk maar naar de stresskakjes) en dan met 1 oog en vele andere paarden om hem heen, is het toch normaal dat die niet constant gefocust is. Dit moet natuurlijk opgelost worden, maar niet op deze manier. Al begin ik wonder bij wonder jullie visie meer en meer te begrijpen, dus je ziet dat deze discussie toch ergens toe leidt. :)

Ik denk zelf (en dat denkt Linda ook, want dat wordt erbij verteld in het pakket) helemaal geen dominant paard te zien. Een dominant paard (als in: zelfverzekerd, kalm) wordt helemaal niet zo aangepakt bij parelli. Een RB paard (angstig, afgeleid) wel (en dan heb ik het niet over de intensiteit waarmee het op dit filmpje gebeurt)
Het paard zit in een stresssituatie en reageert dus niet meer op de normale druk waar het normaal wel op reageert (net als een paard die op hol gaat, opeens niet meer op de (bekende) teugeldruk reageert.
In zo'n situatie moet je zorgen dat het paard kalmeert en weer gaat reageren en dat kan je doen door hem bewegingen te laten maken die ervoor zorgen dat de gespannenheid vermindert (zonder te vluchten); zijwaarts & achterwaarts. Dat je dan meer druk moet gebruiken dan normaal is logisch, maar deze intensiteit vind ik niet acceptabel.

Het gezwiep is naar mijn idee even heel extreem de energie die het paard geeft matchen om te zorgen dat hij niet gaat vluchten en wegrent. Dit gaat veel te ver en had onderbroken moeten worden. Precies wat Gini ook aangeeft, als het niet werkt, dan wordt het paard murw, dan moet je echt iets anders proberen. Of inderdaad kleinere stappen nemen of een andere beweging proberen die wel effect heeft (zoals hier voorhand & achterhand draaien)

Hetgeen daarna gebeurt is naar mijn idee precies wat er eerder ook al had moeten gebeuren. Het paard gewoon gecontroleerd bewegen, alle kanten op behalve voorwaarts en met zo'n snelheid (en dat is inderdaad snel bij zo'n paard!) dat het paard geen tijd heeft om om zich heen te kijken. Wachten tot het paard in die beweging de rust vind en graag zelf ontspannen wil stilstaan. Op dat moment kan je zelf ook gaan stilstaan en relaxen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:05

Gini schreef:
[naam], ja dat klopt, jammer genoeg.

Dan kan ik me heel goed voorstellen dat jij met andere ogen naar zo'n filmpje kijkt en er meer moeite mee hebt als iemand die zoiets niet heeft meegemaakt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:08

Ben ik blij dat mijn en pension paarden al die Parelli methodes niet nodig hebben.

Gewoon met het paard omgaan zoals je zelf behandelt wil worden.

Mensen met paarden of paarden mensen ??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:13

Shadow0 schreef:
Cassidy schreef:
Niet de bedoeling dat niet ingewijdden dit te zien krijgen

Toch klinkt het zo een beetje als een sekte.

Het is ook een sekte en we willen jou bekeren!!! :Y)