Maar geen nep verzonnen verklaring omdat de ruiter niet kan rijden en de DA het niet kan ballen en zijn handtekening wel zet
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

runningkawa schreef:Dat is dus wat ik wel zeg als men zegt dat het oneerlijk is dat je op wedstrijden met bit moet rijden.
Ik geef daar dus altijd als antwoord dat je daar moet kunnen tonen dat je ook met een bit om kunt gaan. Net als dat vanaf de M sporen verplicht zijn, dat is ook om te laten zien dat je je benen stil kunt houden en je paard niet onnodig prikt.
Visconti schreef:Wat ik eigenlijk wel opvallend vind aan bit/bitloos discussies is dat er altijd gezegd wordt dat bit rijders ook bitloos moeten kunnen rijden maar nooit andersom, als bitloos ruiter wordt er nooit verwacht dat je ook met een bit zou om kunnen gaan terwijl het eigenlijk een hele mooi test is om de controleren of een rustige hand hebt. Uiteindelijk is een hoofdstel toch een communicatie middel, en of er nou een bit of geen aanzit moet niet uitmaken omdat als de communicatie goed is het middel waarmee er gecommuniceerd wordt van ondergeschikt belang is. (mits je paard natuurlijk gewoon gezond heeft en geen bepaalde beperkingen heeft)

RedPassion schreef:runningkawa schreef:Dat is dus wat ik wel zeg als men zegt dat het oneerlijk is dat je op wedstrijden met bit moet rijden.
Ik geef daar dus altijd als antwoord dat je daar moet kunnen tonen dat je ook met een bit om kunt gaan. Net als dat vanaf de M sporen verplicht zijn, dat is ook om te laten zien dat je je benen stil kunt houden en je paard niet onnodig prikt.
Als dat echt zo is vind ik dat wel heel erg krom.... Zijn die jury's dan zo onkundig dat ze alleen kunnen zien of iemand benen en handen stilhoudt als er sporen aanzitten en een bit inhangt? Stille en vriendelijke benen/handen herken je toch zo, dat moet een jury helemaal kunnen.
Maar het zou toch te bizar voor woorden zijn als dat de reden is om met sporen en bit te rijden?!
Het enige wat ik probeer te zeggen is dat als je niet met bit kunt rijden je wel kritisch naar jezelf moet blijven kijken net zoals ruiters die met bit rijden dat ook moeten doen als ze niet zonder bit kunnen rijden.

Ik ben namelijk vóór bitloos starten

)
Vandaag zat ik nog vol trots op mijn paardje omdat ze het appuyeren inmiddels best aardig doet
Ik kan prima met bit rijden (heb ik ook 18 jaar gedaan), ik wil het alleen niet meer als het niet nodig is. En zo zijn er waarschijnlijk wel meer met mij.
) Daan_Ordeal schreef:I.m.o. hoeft de jury bitloze combinaties absoluut niet anders te beoordelen.
russel schreef:Het is toch al moeilijk om met je simpele paard in de B goed te scoren tegen die prachtige bewegingsmonsters die net wat meer gekost hebben. Hun verzameling zal al veel meer zijn.
, maar ze scoren wel... 
illousion schreef:tuurlijk bitloos komt wel beter over voor het paard, maar ik heb een pony en daar voel je in je hand echt aan wat hij gaat doen en als je daar bitloos zou rijden denk ik dat het een stuklastiger te voelen is.