Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom bitloos 'moeilijker' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:56

Ja, dat vind ik zeker wel oke Ja
Maar geen nep verzonnen verklaring omdat de ruiter niet kan rijden en de DA het niet kan ballen en zijn handtekening wel zet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:50

runningkawa schreef:
Dat is dus wat ik wel zeg als men zegt dat het oneerlijk is dat je op wedstrijden met bit moet rijden.
Ik geef daar dus altijd als antwoord dat je daar moet kunnen tonen dat je ook met een bit om kunt gaan. Net als dat vanaf de M sporen verplicht zijn, dat is ook om te laten zien dat je je benen stil kunt houden en je paard niet onnodig prikt.

Als dat echt zo is vind ik dat wel heel erg krom.... Zijn die jury's dan zo onkundig dat ze alleen kunnen zien of iemand benen en handen stilhoudt als er sporen aanzitten en een bit inhangt? Stille en vriendelijke benen/handen herken je toch zo, dat moet een jury helemaal kunnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:50

Visconti schreef:
Wat ik eigenlijk wel opvallend vind aan bit/bitloos discussies is dat er altijd gezegd wordt dat bit rijders ook bitloos moeten kunnen rijden maar nooit andersom, als bitloos ruiter wordt er nooit verwacht dat je ook met een bit zou om kunnen gaan terwijl het eigenlijk een hele mooi test is om de controleren of een rustige hand hebt. Uiteindelijk is een hoofdstel toch een communicatie middel, en of er nou een bit of geen aanzit moet niet uitmaken omdat als de communicatie goed is het middel waarmee er gecommuniceerd wordt van ondergeschikt belang is. (mits je paard natuurlijk gewoon gezond heeft en geen bepaalde beperkingen heeft)

Visco toch!!! Zomaar met bit gaan rijden. Haha!

Ik heb jarenlang voornamelijk met bit gereden en ik maak me niet zo'n zorgen over mijn handen, hoor. Knipoog
Nu met mijn eigen jonge paard (die ook nog een wolfskiesje heeft zitten, die er op 5-jarige leeftijd uitgaat) wil ik gewoon graag gaan voor bitloos. Aangezien dat nog steeds prima gaat, zie ik geen reden alsnog voor een bit te gaan. Ik moet zeggen dat het ook erg afhangt van je optoming en ik heb nu een hele fijne gevonden, waar ik aardig wat vertrouwen in heb (ook dressuurmatig). We zullen zien wat de toekomst gaat brengen natuurlijk, maar na eh.... zo'n 30 jaar met bit, wil ik het liefst alleen bitloos met mijn eigen paardje. Lachen
Dus waarom een test, als ik toch allang weet hoe ik mijn handen gebruik?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:51

RedPassion schreef:
runningkawa schreef:
Dat is dus wat ik wel zeg als men zegt dat het oneerlijk is dat je op wedstrijden met bit moet rijden.
Ik geef daar dus altijd als antwoord dat je daar moet kunnen tonen dat je ook met een bit om kunt gaan. Net als dat vanaf de M sporen verplicht zijn, dat is ook om te laten zien dat je je benen stil kunt houden en je paard niet onnodig prikt.

Als dat echt zo is vind ik dat wel heel erg krom.... Zijn die jury's dan zo onkundig dat ze alleen kunnen zien of iemand benen en handen stilhoudt als er sporen aanzitten en een bit inhangt? Stille en vriendelijke benen/handen herken je toch zo, dat moet een jury helemaal kunnen.

Nou, over sommige juryleden heb ik zo mijn twijfels....... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:53

Ja ik ook wel Nadya Knipoog Maar het zou toch te bizar voor woorden zijn als dat de reden is om met sporen en bit te rijden?!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:59

@Nadya: Ik doel meer op bepaalde mensen die niet met bit kunnen rijden omdat hun paard protesteerd, jij bent iemand die er bewust voor gekozen heeft bitloos te gaan rijden zonder daarbij eerst een bit uit te proberen uit bepaalde overtuigingen. Dat is een heel ander verhaal, gewoon lekker bitloos blijven rijden Haha! Het enige wat ik probeer te zeggen is dat als je niet met bit kunt rijden je wel kritisch naar jezelf moet blijven kijken net zoals ruiters die met bit rijden dat ook moeten doen als ze niet zonder bit kunnen rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:02

RedPassion; hoe dan ook, ik rij zonder al dat gedoe en we zullen zien hoe het gaat over een tijdje. Ben benieuwd, maar de reglementen van het KNHS zullen mij verder een zorg zijn. Knipoog
Ik vind het wonderbaarlijk wat je je paard allemaal kunt leren zonder teveel tierelantijntjes. Lachen
En daar hou ik me tegenwoordig liever aan vast. Ja

Visconti; ah, ok, nu snap ik je wat beter en ik blijf ook lekker bitloos rijden, hoor. Gelukkig heb ik weinig te maken gehad met protesterende paarden vanwege mijn rijstijl en dat hoop ik zo te houden. Knipoog
En ik ben ook geen wereldtalent, hoor, verre van..... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:22

over sommige heb ik ook mijn twijfels

Ze zullen het vast zien of iemand het kan, met of zonder bit hoor.
maar dat is gewoon een stukje uit het de dresuursport, laten zien dat je een eenheid bent met de uitrusting die daarvoor staat...bit dus.

En verder sluit ik me helemaal aan bij de post van Visconti
Als je niet met bit kunt rijden is er echt wat loos (op medische reden na dan)
Maar als je zonder niet kunt rijden is er ook wat loos Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:27

Oh oh toch niet weer de discusie over het wel of niet bitloos mogen starten Nagelbijten / Gniffelen Ik ben namelijk vóór bitloos starten Haha!

Ik ben ook niet door medische of rijtechnische redenen op bitloos overgegaan. Ik rij alleen maar bitloos omdat ik het een véél prettiger idee vind dat mijn paard geen bit meer in haar mond heeft. Dan vind ik het jammer dat je door de KNHS beperkt wordt door niet mee te mogen rijden met wedstrijden. Een jury kan nu toch ook aan mij zien of ik met een zachte hand rij? Aan een bitlooshoofdstel kan je ook trekken hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:30

tja...en daar zul jij je dan bij neer moeten gaan leggen en een andere wedstrijd discipline moeten zoeken. Haha!

Ik hoop echt dat ze de regel nooit veranderen...puur om wat Visconti ook al zegt...je hoort gewoon met te kunnen rijden. Heeft een paard geen last van als je dat normaal doet. Ben wel voorstander van om de jury's daarin aan te sporen daar extra op te letten Ja
Ben je principeel tegen, dat mag, maar dan gewoon wat anders gaan doen Lachen
Maar qua rijden is er als je normaal rijd zo weinig verschil, dat het allemaal moet kunnen en in de dressuur hoort dan eenbit. Net als het apepakje en een engels zadel.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:37

Ik weet bijna wel zeker dat je binnen een paar jaar bitloos mag starten, en terecht vind ik dus (maar dat wist je al Knipoog )

Andere dicipline zoeken doe ik zeker niet want dressuur is helemaal mijn ding Haha! Vandaag zat ik nog vol trots op mijn paardje omdat ze het appuyeren inmiddels best aardig doet Lachen Ik kan prima met bit rijden (heb ik ook 18 jaar gedaan), ik wil het alleen niet meer als het niet nodig is. En zo zijn er waarschijnlijk wel meer met mij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:40

Je mag bij western in de beginnersklassen of op een paard jonger dan 6 bitloos starten. Dat wil zeggen op een bosal.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:40

Ik vraag me soms af of je dat wel moet willen als bitloze ruiter? De dressuursport heeft regelementen opgesteld gebasseerd op het gebruik van een bit. Als ze bv morgen bitloos zouden toestaan zul je je als bitloosruiters moeten aanpassen aan voorwaarden die voor bitruiters opgesteld zijn. Neem nou bijvoorbeeld aanleuning, aanleuning wil prima met bit, maar bitloos gaat het vaak een stuk minder. Wil niet zeggen dat het niet kan maar lang niet alle optomingen zijn er geschikt voor en persoonlijk vind ik het beter als een paard zonder aanleuning bitloos wordt gereden ivm release etc. Maar moet je dan wel met aanleuning gaan rijden omdat de jury dat graag ziet terwijl je weet dat het eigenlijk beter is zonder aanleuning te rijden? Of moet de jury een uitzondering maken voor mensen die bitloos rijden? Maar dan krijg je weer snel dat als iemand met een bit de aanleuning niet voor mekaar heeft en geen punten krijg dat ze met een wijzend vingertje gaan zeggen "maar hunnie kregen ook de punten zonder aanleuningen".

Ik zou het super mooi vinden als het werd toegestaan maar ik kan goed begrijpen waarom het KNHS de boot afhoudt, ik zelf zou er ook echt niet aan moeten denken om bitloos de ring in te gaan (met bit ook niet trouwens Tong uitsteken )

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:41

Ik heb leren rijden op een haf die bitloos gereden werd
Was niet anders gewend toen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:48

Ik kan ook wel begrijpen dat de KNHS de boot (vooralsnog) afhoudt. Misschien dat het een optie zou zijn verschillende bitloze optomingen onder de loep te nemen en te kijken wat geschikt is voor dressuur want dat verschilt inderdaad wel.

Wat de aanleuning betreft, mijn paard loopt prima nageeflijk en ik probeer ook steeds meer naar die verzameling te werken. Bovendien moet dat voor de dressuursport ook wel, net als verzameling als je op wat hoger niveau komt. I.m.o. hoeft de jury bitloze combinaties absoluut niet anders te beoordelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:52

Daan_Ordeal schreef:
I.m.o. hoeft de jury bitloze combinaties absoluut niet anders te beoordelen.

Ik denk eerlijk gezegd dat een relatief grote groep bitloze ruiters dan behoorlijk op de koffie komt. Het is echt een verschil of je redelijk kunt sturen en overgangen rijden of dat je precies op de letters verzameld door een proef moet rijden.

Zoals ik ergens veel eerder al schrijf kom ik bitloos prima door de basisproeven, maar als er meer gevraagd wordt (verruimen gangen zonder de verzameling te verliezen, een spin (keertwending) of een galopswissel o.i.d.) dan wordt het zonder bit slordiger. Omdat je net niet die gevoelige ophouding kunt geven, net niet die schouder genoeg bij kunt vragen, dat soort dingen). En er zullen wel mensen zijn die dat bitloos of omtomingsloos kunnen, je ziet altijd dezelfde plaatjes van dezelfde ruiters langskomen, maar dit zal voor de meeste gewone ruiter gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:41

Ja Anya, zo zit het volgens mij ook.

De uitzonderingen van die mensen die er veel voor trainen en ook nog eens een goed paard hebben, goed is een paard met een sterke achterhand en makkelijk zich op het achterbeen laat zetten, waardoor de training ook makkelijker wordt. De meeste paarden moeten sterk gemaakt worden en vallen graag op de voorhand. Zonder extra ophouding zit je er net tussen in en valt hij toch weer uit elkaar. En aan het bit hoef je niet te trekken, maar zeg je wel wat hij moet gaan doen.

Zeker als je een paard hebt wat wat eigenwijs is, zal snel zelf gaan uitmaken hoe ze liever willen lopen en dan wordt het slordig.

Ik vind bitloos nog steeds heel fijn om te zien, maar een paard dat met lichte teugeldruk gereden wordt, heb ik geen probleem mee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:59

Ik heb ook geen problemen met mensen die hun paard op de juiste wijze met bit rijden. Maar als iemand besluit bitloos te rijden, en (als dit mogelijk zou zijn) bitloos te starten dan weet die persoon toch waar hij aan begint. Ik vind het inderdaad wel lastiger zonder bit maar dat weerhoud mij er niet van bitloos te rijden. Als ik dan bitloos zou starten zou ik door een jury beoordeelt willen worden op wat ze zien. Dus hoe die oefeningen uitgevoerd worden ongeacht of het met of zonder bit is. Tja en als het dan minder goed gaat omdat mijn paard geen bit in heeft, dat is dan mijn eigen keuze geweest.

Overigens is voglende week zaterdag een (niet officiele) wedstrijd op mijn vereniging waar ik bitloos ga starten (L1, de hoogste klasse die mogelijk is). Ik ben heel benieuwd hoe de jury reageert Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:08

Ik denk dat er dan veel discussies komen. Het is toch al moeilijk om met je simpele paard in de B goed te scoren tegen die prachtige bewegingsmonsters die net wat meer gekost hebben. Hun verzameling zal al veel meer zijn. Je ziet toch vaak de wat meer recreatietype achtige paarden die bitloos gereden worden, die zullen veelal uit elkaar gevallen gereden worden. Het verschil wordt dan zo groot. Om dan te gaan jureren dat bitloos knapper is, maar minder toont dus hogere punten verdient, zal een slagveld gaan opleveren.

Of de bitlozen zitten altijd bij de laatsten en krijgen lage punten, die zullen er dan mee ophouden.

Dan moeten er veel liefhebbers zijn voor bitloos om speciale discipline te maken. Ook barok heeft nu eigen wedstrijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:13

russel schreef:
Het is toch al moeilijk om met je simpele paard in de B goed te scoren tegen die prachtige bewegingsmonsters die net wat meer gekost hebben. Hun verzameling zal al veel meer zijn.

Was dat maar waar... ze zwieren alleen wat meer met de voorbenen. De verzameling is (helaas) vaak juist ver te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:24

Dat zwieren willen ze graag zien. Een paard met een flak voorbeen gebruik wordt als niets bestempeld. Zie het toch op alle stallen waar ik heb gestaan. Die van mij heeft een flakke gang, ze vinden het allemaal een stomme knol Haha! Haha! Haha!

Die zwiepers zijn vaak ook onrustig, licht onregelmatig omdat ze niet echt gereden worden omdat ze ze niet echt aan kunnen Haha! , maar ze scoren wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:26

helaas scoort dat...maar dat is dan ook wat me erg stoort...dat is geen rijkunst, paard balancerend op 1 voorbeen en wat vooruit zwaaien met de achterhand in tokio...
Maar goed, die ruiters doend at bitloos ook wel Lachen

Overigens verzameling, in de Z wordt dat iets gevraagt, maar ook niet zo enorm veel hoor Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:29

Klopt, maar je wil toch minstens zien dat ze van achteren vertrekken en redelijk over de rug lopen.

illousion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:31

tuurlijk bitloos komt wel beter over voor het paard, maar ik heb een pony en daar voel je in je hand echt aan wat hij gaat doen en als je daar bitloos zou rijden denk ik dat het een stuklastiger te voelen is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:33

illousion schreef:
tuurlijk bitloos komt wel beter over voor het paard, maar ik heb een pony en daar voel je in je hand echt aan wat hij gaat doen en als je daar bitloos zou rijden denk ik dat het een stuklastiger te voelen is.

Daar kan ik me werkelijk niets bij voorstellen Verward
Kan aan mij liggen hoor.
Maar voelen doe je toch niet alleen met je handen?