HIT-actief stallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HIT-actief stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:34

..maar die mensen krijg je nooit om
Niet met een schitterende weide, niet met hitactief.

Er is ook ruimte zat...helaas bemerk ik ook dat veel land gewoon van mensen is die daar hun inkomen of voer voor het vee vandaan moeten halen.
Die zitten niet te wachten op paarden die alles om ploegen in de winter Lachen

En verder mag je zoals anya zegt er ook geen schuilstal oid opzetten.

Maar bij een (gestopte) boer op de hoek maak je nog wel kans Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:43

ik zit daar ook niet op te wachten Tong uitsteken
Niet elke grondsoort is er geschikt voor... Vandaar dat ik in de winter paddocks en buitenbakken prima alternatieven vind voor paarden om uitloop te hebben, als er dan in de droge perioden in elk geval maar genoeg land is om lekker op te grazen...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:29

runningkawa schreef:
juist... en hit actief heeft te weinig ruimte...
Ken zo wat paarden die je daar niet in moet zetten...

Dat denk ik ook wel. Mijn koudbloed haflinger zou daar prima kunnen staan, maar als je een beetje een druk paard heb gaat het al niet goed volgens mij.

Ik woon in de randstad en hier is het heel normaal dat een paard swinters dag en nacht op stal staat. Zo'n hitactief stal is dan dus wel degelijk een hele verbetering.

xxdammiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:42

Ik vind al dat gedoe over die hit-stallen en de paarden op een zo natuurlijke wijze te houden zo'n onzin. Bij ons komen de wedstrijden paarden nooit in de wei, en als ze geluk hebben een uurtje de dag na concour. En ze weten niet beter! Ze staan er op en top op.. schone stallen 3 x per dag hooi en smorgens en savonds krachtvoer. Als je paarden voor de sport hebt staan kun je niet verlangen dat ze zoveel mogelijk buiten staan, open stallen enz. ze moeten namelijk presteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:44

..mmm..vreemd...ik heb sportpaarden gereden die altijd buiten stonden, dagelijks, de hele dag.
Paarden van ook flink wat centjes.
En ze presteerde heel goed Ja

Dus dat staat los van elkaar...of eigenlijk niet, denk dat een paard dat paard mag zijn tussen het rijden door zelfs beter presteerd Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:53

xxdammiexx schreef:
Ik vind al dat gedoe over die hit-stallen en de paarden op een zo natuurlijke wijze te houden zo'n onzin. Bij ons komen de wedstrijden paarden nooit in de wei, en als ze geluk hebben een uurtje de dag na concour. En ze weten niet beter! Ze staan er op en top op.. schone stallen 3 x per dag hooi en smorgens en savonds krachtvoer. Als je paarden voor de sport hebt staan kun je niet verlangen dat ze zoveel mogelijk buiten staan, open stallen enz. ze moeten namelijk presteren

Wat RK ook zegt.

Dat kan évengoed!

Anders moet je me even uitleggen waarom dat niet zou kunnen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:40

Goh ik heb nooit gemerkt dat ik beter presteerde wanneer mijn huis schoon is Haha! Misschien toch een tip die men een bondscoach van een sport moet meegeven. Om te presteren moet de hotelkamer schoon zijn. Spieren los door heen en weer lopen is niet belangrijk.
Laatst bij een training op een olympisch centrum moest mijn paard op stal staan. Echt dat was zo goed voor hem. Een mooie schone stal en lekker niet hoeven te lopen voor zijn eten. Ik heb nog nooit zulke mooie dikke stalbenen gezien bij me paard Clown

Juist paarden die moeten presteren worden zodanig gevoerd. Laatst is er een paard gestorven omdat ie gedwongen werd voor de wedstrijd op stal te staan. Gevoerd en getraint om prestatie te leveren en opgesloten om te verzuren in de spieren.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:47

Blue_Dreamer schreef:
RedPassion schreef:
Ik zal wel weer hopeloos achterlopen, maar wat zijn HIT-actief stallen?

In HIT-actief stallen kunnen paarden zelf bepalen wanneer ze hun eten opeten. ze lopen dag en nacht in de wei, en gedragen zich ook veel meer als een kudde. De paarden die hoog in de rangorde staan, eten als eerste. Ze hebben een plaats om te schuilen, maar geen echte stal.

Kan iemand het beter uitleggen? (A)

nou dan heb ik een halve-HIT-actief stal Clown ze kunnen naar buiten en binnen waneer ze dat willen en lopen dag en nach op de wei met kort gras (in de zomer) en idd mijn haf lief staat het hoogst in de rangorde en eet eerst en jat ook nog het eten van mijn welsh waardoor die te kort komt.. en te weinig eten krijgt... maar gelukkig sta ik het aller aller hoogste in de rangorde en als ik dr dan bij sta jat hij t eten van de welsh a niet Lachen
Nu gaan we een stuk aan de stal aanbouwen zodat de welsh a binnen kan en ieder zijn eigen stal heeft. dit doen we door het stuk wat aangebouwd word de ingang kleiner te maken en een meter voor de ingang een stroomdraad te plaatsen waar de welsh a wel onderdoor kan maar de haflinger niet. we zorgen er wel voor dat de pony's elkaar kunnen zien door een gaaswand tussen de 2 inloop stallen te maken.
De welsh a staat nu voordurend in de regen enz.. omdat mijn haflinger de baas is.. en als ik er niet bij sta jat hij ook nog eens al t eten van de welsh a..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:49

H.I.T. actief is voornamelijk het concept dat paarden gedwongen worden te bewegen.(actief).
en dat ze over de dag verdeelt kleine hoeveelheden voer krijgen wat het best voor hun stofwisseling is. En daarnaast natuurlijk sociale kontakten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:55

Dinopino schreef:
Goh ik heb nooit gemerkt dat ik beter presteerde wanneer mijn huis schoon is Haha! Misschien toch een tip die men een bondscoach van een sport moet meegeven. Om te presteren moet de hotelkamer schoon zijn. Spieren los door heen en weer lopen is niet belangrijk.
Laatst bij een training op een olympisch centrum moest mijn paard op stal staan. Echt dat was zo goed voor hem. Een mooie schone stal en lekker niet hoeven te lopen voor zijn eten. Ik heb nog nooit zulke mooie dikke stalbenen gezien bij me paard Clown

Juist paarden die moeten presteren worden zodanig gevoerd. Laatst is er een paard gestorven omdat ie gedwongen werd voor de wedstrijd op stal te staan. Gevoerd en getraint om prestatie te leveren en opgesloten om te verzuren in de spieren.

tenslotte liggen top-atleten ook de hele dag op bed toch?

Zolang het bed maar schoon is en de topatleten eten krijgen is het toch goed? Ze komen twee keer per dag een uurtje van het bed af om te trainen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:05

ja het is een genot om naar die atleten te kijken. Mooie beenwarmertjes om en mooi schoon en in passende setjes gekleed Haha! Glimmend vachtje

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:25

xxdammiexx schreef:

Ik heb twee sportpaarden, die vooral eerst paard zijn. Dus lekker buiten komen, in een groep, goed gezond zijn, zo glimmen dat ik ze voor een wedstrijd alleen hoef te borstelen en prima presteren. Mijn merrie is de enige KWPN-er die reining loopt in Nederland bijvoorbeeld. En dat betekent behoorlijk zware galopstraining. En dat gaat prima. Paarden gelukkig. Ik gelukkig.

Maar ik ben bang dat jij hoort tot die toch behoorlijk grote groep mensen waarvoor de nota paardenwelzijn is geschreven. Die mensen die het beste voor hebben met hun paarad en vaak niet beter weten omdat 'iedereen het zo doet'. Paardenwelzijn strekt zich uit tot beweging (omdat de maag die beweging nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen verteren) en sociaal gedrag in een kudde. En precies dat is wat 'sportruiters met jouw opvattingen' hun paard ontnemen. Want in een kudde kunnen ze stuk gaan. Het trieste is dat je op jouw manier de buitenkant wellicht heel houdt, maar de rest niet.. Geeft niet.. haal je gewoon een nieuwe als het niet meer wil.

En ja ik gebruik bewust een dergelijke zin. Omdat ik wel het idee heb dat dat mis is in de paardenhouderij. Of het nu een manege is, waar de paarden niet buiten komen en ze niet uit hun kleine stalletje komen, of een dressuurstal waar de paarden ook niet buitenkomen, maar ze het allerbeste voer krijgen, de allerbeste supplementen, de allerbeste hoefsmid en gepoetst worden met de allerduurste borstels om daarna een hele mooie deken op te krijgen. En dat geldt ook voor die andere tak van sport; waar sommige westernruiters die niet beter weten op hun tweejarige quarter gaan zitten en met 2,5 jaar de futurity rijden. Ja dan rij je ze inderdaad ook stuk. Geeft niet. Stuk is gewoon een nieuwe. En die vormen van paardenhouderij mogen van mij verboden worden Ja

Dan nog liever een Hit Activ stal.. hoewel ik dat ook een vorm van armoe vind bij gebrek aan voldoende grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:29

Waarom kan een paard niet presteren als hij buiten loopt/is?? Verward Het zijn toch dieren?? Ze wonen toch niet in holen of ergens in de grond zoals mollen???

Het zijn van nature grazers en het zenuwstelsel heeft prikkels nodig. Ik denk dat de wedstrijdruiter die denkt dat een paard lekker op een schone stal hoort omdat ze dan niet kunnen presteren, maar eens een boekje moet gaan kopen en wat moet gaan lezen. Zo een kul heb ik nog nooit gelezen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:33

ZOu ik met de mijne nooit doen, hij is zo onderdanig dat hij dan nooit aan eten toe komt... nee met 6 paarden in de wei en s'avonds naar binnen prima maar de hele dag in een groep waar hij zich alleen maar moet gaan verdedigen , NEE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:18

Anya: goed verwoord! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:21

Idd, héél goed verwoord en ik ben het echt helemaal met je eens Ja

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:23

Amen Afgod
Helemaal met Anya eens Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:25

waar blijft xxdammiexx?

Ik wil graag haar argumenten horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:30

Arabesk schreef:
waar blijft xxdammiexx?

Ik wil graag haar argumenten horen.

Ik eigenlijk ook wel, als slaan tussen de oren voor haar geoorloofd is, wil ik deze nieuwe bokker best wel beter leren kennen.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:31

Ja dat zat ik ook net terug te lezen Scheve mond

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:31

russel schreef:
Ik eigenlijk ook wel, als slaan tussen de oren voor haar geoorloofd is...

Bloos!

Citaat:
wil ik deze nieuwe bokker best wel beter leren kennen.....

ik niet, laat maar lekker wegblijven uit dit onderdeel van bokt Stoom uit je oren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:33

russel schreef:
Ik eigenlijk ook wel, als slaan tussen de oren voor haar geoorloofd is, wil ik deze nieuwe bokker best wel beter leren kennen.....

En wanneer een paard z'n tong over het bit doet, gewoon het sperriempje strakker aantrekken of een tonglepelbit in doen. Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:34

Misschien kan ze nog van van Ons leren, vandaar...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:34

Maar laten we ons nu niet richten op één persoon die het toevallig opschrijft. Ik ken legio mensen die er geen been in zien hun paard op zo'n stal te zetten zonder enige weidegang. Sterker nog, ik heb het zelf gedaan toen ik niet beter wist. Een korte periode, maar toch.. Het is niet altijd onwil Het is soms ook gewoon niet weten hoe paarden in elkaar zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:35

En daar hebben we bokt voor Knipoog ...