montie roberts of parelli?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat vind jij beter, montie roberts of parelli? en waarom

monty roberts
54 (32%)
pat parelli
112 (67%)

Totaal aantal stemmen: 166

willeke_x

Re: montie roberts of parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:22

GeaRiemis schreef:
Beide zijn inspirerend. Maar hetgene ik aan Parelli heel goed vind is klare en duidelijke taal. Super veel bruikbaar materiaal beschikbaar. (Alleen mijn arme bankrekening Tong uitsteken )

hahahaha ja idd! Dat probleem ken ik ook, alhoewel, als je uitrekent hoeveel je per jaar kwijt bent aan lesuren bij een instructeur als je wekelijks les zou nemen denk 'k dat je toch op veel meer uitkomt jaarlijks dan wat de pakketten kosten...

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:23

[
Citaat:
hahahaha ja idd! Dat probleem ken ik ook, alhoewel, als je uitrekent hoeveel je per jaar kwijt bent aan lesuren bij een instructeur als je wekelijks les zou nemen denk 'k dat je toch op veel meer uitkomt jaarlijks dan wat de pakketten kosten...
[/quote]

Zeker weten. Heb de Patterns gekocht na een cursus gevolgd te hebben en ga me zeker nog de succes series aanschaffen. Ben ook onmiddellijk maar lid geworden van de Savvy club. Is echt de moeite. Je krijgt 8 DVD's jaarlijks en nog eens 4 magazines + als superveel korting op al hun producten. Om bij ins thuis de stapel aan paardenboekskes nog wat te vergroten Haha! . T'is een verslaving aan het worden Bloos

Ik ben eigenlijk heel toevallig bij Parelli terecht gekomen. Vond het altijd wat te Amerikaans, te commercieel. Maar ben al een tijdje zoekende in de hele NH wereld en heb heel veel verschillende methodes bestudeerd en vergeleken en voor mij was dit echt wel een openbaring. Nu er zijn nog heel wat andere mensen die prachtig werken met hun paarden, maar Parelli heeft het gewoon heel toegankelijk gemaakt.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:21

inderdaad zo sta ik er ook tegenover. Ben sinds vorige maand savvyclub lid, en vind het echt zo ongelooflijk goed... Je kan veel sneller vooruit gaan met al die extra informatie.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:36

@ GeaRiemis, wat een verschrikkelijk mooi onderschrift heb je.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:47

@scoxxx,dank je.

Wijze woorden van meneer Ray Hunt en o zo waar! Worden we nog dagelijks mee geconfronteerd. Haha!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:53

Wat precies is er grof aan Monty Roberts zijn methode?
Ik heb wat boeken over hem gelezen en filmpjes bekeken maar ik zag toch niet echt iets grofs..
Maar ik heb me er ook nog niet echt heel erg in verdiept. Dus wie wil mij wat wijzer maken?

p.s. ik kom er net achter dat pat parreli een man is ROFL
Altijd gedacht dat het een vrouw was Koe

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:03

Dat zat ik me nu ook net af te vragen wat er grof is aan Monty Roberts. ik heb hem al verschillende keren aan het werk gezien, en als er juist één heel paardvriendelijk te werk gaat dan is het Monty wel. Juist door zijn verleden" hoe zijn vader met paarden omging enzo" is hij er geen voorstander van om grof met je paard om te gaan.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 06:59

Monty Roberts zeker weten Ja
Vind zijn methode erg fijn werken. Ik ben er sinds kort mee begonnen en hem me er in verdiept. Ik ben nu bezig met het dually halster, werkt erg fijn en is naar mijn idee hèlemaal niet grof Parelli is niet zo mijn ding, doe mij Ome Monty maar Haha!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:05

Je moet parelli en monty roberts maar eens vergelijken... Ik vond monty vroeger ook paardvriendelijk... Maar ik was toen de traditionele methode gewend... Nu ik parelli student ben zie ik gewoon hoe je met nog meer verfijnde communicatie nog beter met je paard kan omgaan en in vergelijking daarmee komt monty roberts voor mij bruut en grof over...
En nee, ik zeg dat niet om parelli te promoten en roberts zwart te maken... Ieder zijn keuze natuurlijk, het is gewoon mijn persoonlijke mening en gevoel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:32

Ik heb met beide heren niet echt wat. Ze hebben hun goede en minder goede punten, maar het is geen van beiden mijn "ding".

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:10

willeke_nijs schreef:
Je moet parelli en monty roberts maar eens vergelijken... Ik vond monty vroeger ook paardvriendelijk... Maar ik was toen de traditionele methode gewend... Nu ik parelli student ben zie ik gewoon hoe je met nog meer verfijnde communicatie nog beter met je paard kan omgaan en in vergelijking daarmee komt monty roberts voor mij bruut en grof over...
En nee, ik zeg dat niet om parelli te promoten en roberts zwart te maken... Ieder zijn keuze natuurlijk, het is gewoon mijn persoonlijke mening en gevoel.

Ik be juist geinteresseerd in WAT precies grof is, zou je dat kunnen uitleggen aan mij?
Want ik zie dat nu niet en wil dat wel kunnen zien Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:21

Willeke Nijs schreef:

Citaat:
Ik vond monty vroeger ook paardvriendelijk... Maar ik was toen de traditionele methode gewend...

Ik ben dan juist benieuwd naar die traditionele methode in vergelijking waarmee Monty paardvriendelijk is.Lachen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:41

sarah_m schreef:
Ik be juist geinteresseerd in WAT precies grof is, zou je dat kunnen uitleggen aan mij?
Want ik zie dat nu niet en wil dat wel kunnen zien Knipoog

Ik vind dat héél erg moeilijk uit te leggen... ik vind dat monty zijn lichaamstaal héél erg grof gebruikt. Hij doet gewoon de verkeerde dingen op het verkeerde moment. Hij maakt zich groot en gaat recht naar het paard toe als het angstig is, je ziet geen approach & retreat... het is allemaal zo roofdierachtig. Hij sluit paarden op door ze een kleine ruimte te geven binnen hekwerk en van daaruit te werken ipv ze juist meer plaats te geven zodat je uit de persoonlijke ruimte van het paard gaat waardoor hij meer op zijn gemak gesteld wordt. Als parelli student leren we om het paard echt te gaan lezen en zijn persoonlijkheid in te schatten, en vandaar uit te werken naar een oplossing. Een paard kan een dominant type zijn, maar daarom niet elk moment dominant zijn. Het dominant type paard kan bijvoorbeeld ook eens angstig zijn en dan moet je anders reageren dan wanneer het paard dominant is... En dat mis ik een beetje bij Monty.

randalinpony schreef:
Willeke Nijs schreef:

Citaat:
Ik vond monty vroeger ook paardvriendelijk... Maar ik was toen de traditionele methode gewend...

Ik ben dan juist benieuwd naar die traditionele methode in vergelijking waarmee Monty paardvriendelijk is.Lachen

Ik heb vroeger leren rijden op een manège. En tjah wat je daar leert is gewoon super traditioneel. Hoe vaak ik wel niet heb gemept met de zweep op de kont van een manègepaard en het dier uit protest een bok gaf en 'k nog eens moest meppen van de instructeur omdat die knol zich maar moest leren gedragen... En hoewel ik diep vanbinnen ook vermoedde dat het anders moest kunnen was ik op die moment daar gewoon nog niet klaar voor om daar meer over te gaan zoeken... Dat is pas later gekomen toen 'k met verzorgpaarden begon, en daarmee mijn wereld ook groter werd... Met dat je op zoek gaat naar een verzorgpaard leer je nieuwe mensen kennen die dan weer andere inzichten hebben en die je graag eens uitnodigen om eens een dvd te komen bekijken of je met plezier een boek uitlenen of aanraden waar ik als ijverige student graag mee aan de slag ging om te kijken of te lezen... en tjah op die manier zoek je dan je weg en je zoekt altijd naar net dat ietsjes meer dat je nog mist....
Als je pas van een manège af komt dan weet je gewoon nog niet beter... je weet gewoon niet dat er meer is dan die traditionele manier en wat wist ik af van paarden? Ik dacht te kunnen rijden en 'k dacht zelfs op jonge paarden te kunnen rijden... hoe naïf was ik, maar ik denk dat een groot deel van de paardenmensen zo begonnen zijn....

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:41

Heeft hier iemand filmpjes van Monty die zo grof zijn dan? Ben ik zeer benieuwd naar Ja

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:31

zoek maar eens naar de filmpjes van horse event... dan weet je wat 'k bedoel... En het is niet alleen die keer da'k het gezien heb, maar nog andere keren ook... Of het nu aan het feit ligt dat dit een clinic was weet 'k niet, maar normaal mag tijdsdruk niet meespelen bij een natural horse man... Als je het paard niet klaar krijgt binnen de tijd van de clinic moet je daar eerlijk voor uitkomen vind ik en niet ongelooflijk veel druk gaan gebruiken en het paard harder gaan aanpakken...

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:08

willeke_nijs; mooi verwoord, ben t helemaal met je eens en herken mezelf erg in jouw verhaal Ja

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:13

ben het helemaal eens met mariel!

BuddysMom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:14

Ik weet dat dit een beetje laat is maar ik wilde hier toch even reageren. Alhoewel ik beiden onzettend goed vind heb ik toch maar voor Montie Roberts gekozen. Alhoewel ik Parelli live heb gezien en versteld stond over hoe hij met de paarden om ging, Roberts haald wilde paarden vanuit de wilderness en ik heb daar toch meer respect voor. Natuurlijk beiden hebben een gifte en het was goed om Parelli in actie te zien!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:09

Monty heeft deze paarden, die uit het wild komen alleen uit pure marketingredenen gekozen. En ik kan je ook een voorbeeld geven van een competitie waar Parelli een wild paard voor zijn neus kreeg en waar hij na drie dagen een trailparcours mee moest afleggen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:19

Inderdaad, ook Pat heeft die wilde mustangs getemd.

Ik kies ook voor Pat Parelli. Ook ik vond Monty vroeger tha bomb, maar toen ik de concepten van Parelli tegenkwam ben ik daar geheel vanaf gestapt.
Waar ik me namelijk mateloos aan irriteer bij Monty is dat hij ontzettend veel druk op de paarden legt, zonder enige release of aanleiding. Een Join-up is voor mij vergelijkbaar met het neerleggen van een paard: je breekt hem. Geeft het paard geen enkele uitweg of mogelijkheid zich te uiten: hoog omheinde roundpens en maar wachten tot het paard zich geeft.

Bij Parelli heeft het paard altijd een uitweg en de mogelijkheid zich te uiten. Natuurlijk start je eerst aan de leadrope (al moet je je paard daarvoor eerst kunnen vangen natuurlijk, en ook daarvoor heeft Parelli een mooie dvd met informatie hoe je een band opbouwd met je paard, zonder hem aan te raken). Maar Parelli gebruikt geen hoog omheinde roundpens meer, maar zorgt voor lage panelen, zodat het paard er makkelijk uit kan springen als je teveel druk legt.

Roberts werkt naar mijn mening meer met onderschikking, Parelli meer met partnership: het paard wil zelf bij je zijn.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:30

Ik ben het daar helemaal mee eens. Ik ben zelf nog maar een paar maanden mij aan het onderdompelen in de hele materie Natural horsemanship. Ik heb me zowel materiaal van roberts als parelli aangeschaft en het verschil is enorm. Bij roberts komt er inderdaad nog veel druk aan te pas. (Zo stond er in het boek iets over een bokstopper (touwtje op het tandvlees en dan over de nek om het bokgedrag af te leren) Misschien trek ik het uit zijn context, maar vind het persoonlijk toch niet zo paardvriendelijk. Het is wel zo dat Monty uit een tijdperk van cowboys komt die hun paarden gewoon braken. Hij is 1 van de pioneers die zich gaan verdiepen is in paardentaal.

Bij Parelli gaat het toch meer om de relatie. Wanneer je tegen een probleem aanloopt, gaat het niet om dat probleem maar waar je in je relatie met je paard aan moet werken. Zoals hij zelf zegt; It's not about the trailer, the log, the ditch, the bit, the saddle, the jump, ... . Hoe langer ik me hier in verdiep, hoe meer ik me bij deze denkwijze kan aansluiten. Het verschil met Roberts is dat deze methode enorm veel discipline van jezelf vraagt. Je komt jezelf tegen en ik ben dan tot het besef gekomen dat ik toch meer druk legde op mijn paarden dan ik zelf besefte.

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:11

Geen van beiden;) ga eens kijken naar nevzorov of hempfling. Ik vind dat zij veel beter omgaan met hun paarden. Monty en Parelli zoeken naar mijn idee iets teveel aandacht. Het is goed hoor, dat ze het willen verspreiden. Maar ze moeten het niet op deze manier doen...
Ik heb nu een aantal keren gezien hoe monty een clinic gaf. hoe hij een paard in 3 dagen zadelmak wil maken voor een groot publiek of een wild paard mak wil maken in 3 daagen voor een groot publiek, en dit dan 1 tot 2 uurtjes per dag. Hij doet de training opzich goed, maar hoe hij met het paard omgaat vind ik verder niet oke. Parrelli vind ik eigenlijk een beetje een na aper van hempfling. Hij doet ook goede dingen, daar niet van, maar ook hij is zo ontzettend op zoek naar aandacht.
Bij monty moet je eens kijken naar de dvd die bij zijn speciale lijk halster zit. Het is werkelijkwaar lachwekkend. Hij legt uit dat deze fijn is voor wilde paarden, die niet makkelijk te lijden zijn aan het halster. Het paard dat hij heeft is zo mak als een lam en ondertussen hij aan het uitleggen is heeft hij in 5 min toch al zeker 20 keer een korte ruk aan het hoofd van het paard gegeven om niks. Dat paard staat erbij en snapt er niks van,
Zij zijn op de goede weg, en al veel en veel beter dan ge gemiddelde ruiter van tegenwoordig, maar ik zou meer gaan zoeken naar mensen die iets minder bekend zijn;)

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:51

En wat raden jullie dan aan als lektuur of DVD van de diverse kenners ?

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:42

Chikiboy schreef:
En wat raden jullie dan aan als lektuur of DVD van de diverse kenners ?

hempfling heeft een aantal goede dvd's gemaakt, ik weet de namen zo niet uit mijn hoofd, maar ze zijn zeker de moeite waard!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:51

Parelli in lectuur en dvd's, ik vind hem een echte paardenman.
KFH ook, maar die is een beetje lastig te volgen voor mij.
Met MR heb ik helemaal niks.