Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:53

Het paard van de stalgenoot vermijdt de hele stal als hij buiten is Haha! Hij komt er pas weer aan als ik mijn pony weer op stal heb gezet Clown
(Die overigens altijd naast de stal staat als hij is uitgespeeld, dus dat is ideaal).

Ik ben erg blij met met stalliefhebbend paard, want dat heb je wel nodig met al die natuurmonumenten regels Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben niet bang voor inslag, want mijn weide staat heel dicht bij huizen met bliksemafleiders Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:10

Lusitana schreef:
Vraagje tussendoor, hoe bang zijn jullie in Nederland om een weidepaard te verliezen aan bliksem inslag? Dit moet toch wel met enige regelmaat voorkomen in polderlandschap met name...

Ben ik nog effe (ondertussen opruimend in huis); ik ben zeker bang voor blikseminslag. Al hoewel er genoeg bomen/struiken zijn waar mijn paard staat (en veel water ook). Het is vorige zomer toevallig bij een kennisje van me gebeurd, met haar Fjord, die hier hemelsbreed niet zo ver weg staat. Drama, echt zo triest Verdrietig . Maar het komt hier verder weinig voor, hoor, maar ik woon ook niet in de polder (maar dat biedt natuurlijk geen garantie tegen blikseminslag).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:11

Lusitana schreef:
pmarena schreef:
In een gezonde situatie heeft een paard binnen niks te zoeken.
Is er geen enkele reden om een paard in een stal op te sluiten voor een deel van de dag.

De paarden die er voor kiezen zijn dus in een ongezonde situatie? Wat dacht je van er voor te kiezen omdat ze zich daarin eenvoudig veiliger voelen, weten dat er eten bij de hand is en ze dat dus niet hoeven te zoeken, dus gewoon weg comfort zoeken? Mag dat niet? Móet een paard maar spartaans gehouden worden?

Als ze zich veiliger voelen op stal , voelen ze zich onveilig buiten : geen goede situatie buiten dus.
Als er binnen wel eten beschikbaar is en buiten niet : geen goede situatie buiten.

Dus je geeft alleen maar bevestigende voorbeelden voor het punt dat je naar beneden wilt halen Knipoog
Dat is nu precies wat ik bedoel : als je de situatie op de wei goed voor elkaar hebt , is er geen enkele reden voor een paard om liever in een hokje opgesloten te worden.

ELK paard kan het prima naar de zin hebben in een situatie waarin het de vrijheid heeft om zelf te kiezen.
Maar dan moet het wel een eerlijke keuze zijn.

Dus geen slecht georganiseerde saaie klöte-wei met verknipte valse paarden erin , maar ook geen opsluiting op stal.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:39

pmarena schreef:
Als ze zich veiliger voelen op stal , voelen ze zich onveilig buiten : geen goede situatie buiten dus.
Als er binnen wel eten beschikbaar is en buiten niet : geen goede situatie buiten

Wat een onzin!

Als ik liever thuis ben ipv op m'n werk, wil dat nog niet zeggen dat ik het op m'n werk niet naar m'n zin heb. Als ik liever ga uiteten, naar de mac of een luxe restaurant , dan betekend dat nog niet dat er thuis niks (lekkers) te eten is..... tis soms lekkerder bij een ander Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:44

Maar Superwoman, ik denk dat paarden wel wat puurder zijn in hun opvattingen, hoor. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:09

Nadya schreef:
Maar Superwoman, ik denk dat paarden wel wat puurder zijn in hun opvattingen, hoor. Knipoog

Nee, mijn paarden zijn zeer verschillend en hebben echt verschillende wensen, maar krijgen hier echt dezelfde verzorging (natuurlijk pas ik die zoveel mogelijk aan, aan hun duidelijk verschillende voorkeuren!)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:13

superwoman schreef:
Nee, mijn paarden zijn zeer verschillend en hebben echt verschillende wensen, maar krijgen hier echt dezelfde verzorging (natuurlijk pas ik die zoveel mogelijk aan, aan hun duidelijk verschillende voorkeuren!)

Maar dat ze verschillende wensen hebben, betekent toch niet dat ze niet puur reageren?
Even daargelaten of ze nou wel of niet op stal willen staan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:14

Hoe bedoel je met: puurder in hun opvattingen? Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:16

De situatie die superwoman schetst vond ik wat te menselijk gedacht. Paarden denken veel puurder, gaan in op het moment zelf. Dat bedoelde ik met 'puurder'.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:18

Nadya schreef:
superwoman schreef:

Maar dat ze verschillende wensen hebben, betekent toch niet dat ze niet puur reageren?
Even daargelaten of ze nou wel of niet op stal willen staan?

Ze reageren harstikke puur en daarom vind ik de post van pmarena totaal niet kloppen.
Als er 4 paarden hetzelfde land etc krijgen en daarvan wil er 1 of 2 graag weer naar binnen en de anderen niet, dan heeft dat niks met de siuatie van de wei te maken.

Paarden hebben individueel ook een voorkeur en dáár moet je je op richten!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:20

Bij de paarden bij ons zie ik dat de gewoonte altijd de kop op steekt. De paarden die 's avonds naar binnen gaan, weten gewoon dat ze eten krijgen. Alleen al om die reden staan ze bij het hek, niet omdat ze verder graag op stal willen. Daar ken ik ze goed genoeg voor en ze doen het ook bij bloedmooi weer in de winter. In de zomer staan ze niet bij het hek. Lachen

Jouw paarden ken ik verder niet, superwoman. Jij kent ze, ik niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:26

idd en ik kan je verzekeren dat het geen gewoonte is, omdat ze verschillend reageren.Dat is het mooie van meerdere paarden.... de duidelijke verschillen. Je aan elk paard moeten/kunnen aanpassen ipv dat het paard zich aan de ruiter moet aanpassen. Daar leer je zó veel van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:29

Daar leer je zeker veel van, dat geloof ik graag, hoor. Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:34

Sinds mijn paard in een kudde staat in een loopstal met paddock en overdag in de wei heeft hij geen last meer gehad van zijn darmen. Toen hij nog 'stalpaard' was, waarbij hij wel overdag buiten kwam, was hij chronisch aan de diarree, het water liep hem zo uit de kont. Hij kreeg 's morgens en 's avonds echt wel genoeg hooi en stro. Het de hele dag kunnen bewegen en eten doet dus zeler wel wat voor een paard zijn gezondheid.

Als de paarden grazen dan lopen ze de hele dag door, ook als de wei vol staat met gras en de noodzaak van lopen van graspol naar graspol niet aanwezig is.

Je wil de paarden niet de kost geven die bij ons op stal staan waarvan de eigenaren ernstige twijfels hadden of het wel wat was voor hun paard. Of het paard wel geschikt was voor het kuddeleven, ze waren tenslotte dat niet gewend. Nou, en of ze het naar het zin hebben in de kudde!

Paarden zijn eigelijk maar domme dieren, ze schikken zich (imo te) makkelijk in hun lot, maar ik zie duidelijk verschil in tevredenheid bij paarden die op verschillende manieren worden gehouden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:38

Ja, Esther, zo heb ik dat ook ervaren, hoor. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:59

Esther schreef:
Paarden zijn eigelijk maar domme dieren, ze schikken zich (imo te) makkelijk in hun lot, maar ik zie duidelijk verschil in tevredenheid bij paarden die op verschillende manieren worden gehouden!

Dat zie ik ook. Ja
Ik zie dus wel dat niet alle paarden tevreden zijn met dezelfde manier, mocht dat nog niet duidelijk zijn Clown

Dom vind ik ze niet, wel te lief. Echter geeft vechten meestal ook niet het gewenste resultaat, want de mens geeft zichzelf (bijna) nooit de schuld. Zelfs vele overduidelijke signalen die het paard geeft, worden niet eens begrepen. (natuurlijk zal ik ze zelf ook nooit allemaal zien, mar doe m'n best Ach gut )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:40

Paarden zijn imo idd te lief Ja
Toch geven ze de signalen wel, en het is aan de mens om die te lezen en er wat mee te doen Lachen

@ Nadya: Ik denk niet dat ieder paard gelukkig is met 24/7 buiten. Dat Sam dat is, is heel fijn, dan moet je het vooral zo houden, lijkt me Lachen

Maar niet ieder paard is er gelukkig mee.
Ik denk dat je per paard daar een goede mix mee moet maken, die werkt voor dát paard. Je maakt tenslotte ook individuele voerschema's voor paarden Lachen

Da's ook per paard verschillend.
Ik denk idd dat je je als ruiter/paardeneigenaar moet aanpassen aan het paard ipv andersom. Mensen moeten echt eens leren vanuit het paard te denken Ja
Daar past geen tunnelvisie bij... geen "natural" visie, en geen traditionele visie. Gewoon kijken naar je paard Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 00:08

Yamcha, ik zeg het hele topic al dat je naar het individuele paard moet kijken. Maar ik ken persoonlijk geen paard wat het gelukkigst is met het grootste gedeelte van de dag op stal staan, hoor. Knipoog
En dan heb ik het over dagen met prachtig weer. Kijk, bij heftige weersomstandigheden kan het weer een heel ander verhaal zijn, natuurlijk. En ik heb toch heel wat paarden in de loop der jaren meegemaakt. Lachen

Maar wil wel even benadrukken dat er idd ook paarden zijn die niet malen om een schoon stalletje of heftig weer.
En ik lees hier op bokt vaak andere verhalen van mensen die daar niet van overtuigd zijn. Nou, meet my Sam. Tong uitsteken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:42

Veel mensen DENKEN ook dat ze vanuit het paard denken , maar kijken dan niet op een eerlijke manier naar het dier.

Dat zijn nu net die mensen die zeggen : kijk m'n paard wil graag naar binnen , als het dier bij het hek staat te draaien omdat er geen schuilmogelijkheid , comfortabel plekje of eten in de wei aanwezig is.

Die mensen zeggen ook : mijn paard heeft andere behoeften , ik ZIE het aan dat dier , die wil niet 24-7 op de wei staan , hij laat dat duidelijk zien.

Maar dat is stierenpoep , het enige dat dat dier laat zien is dat hij op DIE wei geen 24-7 wil staan.

Zet je hem op een wei met veilige schuilstal , buiten ook altijd gras of hooi en water en comfortabele plekjes en genoeg ruimte beschikbaar , in een fijne kudde , dan staat dat dier echt niet meer bij het hek te draaien om naar stal te gaan hoor.

Een paard dat liever in een hokje opgesloten staat dan in de wei , heeft gewoon geen goed georganiseerde wei. Daar blijf ik bij.

Voor een steppedier , loopdier , kussedier , prooidier , als een paard is jezelf op laten sluiten zeer tegennatuurlijk. Dat doe je alleen als die opsluiting je belangrijke voordelen biedt die je in de wei niet hebt. Ofwel : de wei deugt dan niet.

Vervelende kudde , te weinig ruimte , geen schuilmogelijkheid , geen droog of schaduwplekje , geen eten , geen fijn ligplekje , vriendjes staan op stal / geen gezelschap , bedreigingen in de omgeving....noem het maar op. Maar IETS deugt er niet aan je wei als een paard zich liever op stal op laat sluiten.

Kun je vervelend vinden klinken , maar zo werkt het wel.

Als je ziet dat je paard liever op stal opgesloten staat , zou je jezelf af moeten vragen : wat heeft de stal te bieden dat de wei niet heeft ?

Voeg je dat vervolgens toe aan de wei , dan zal een paard er echt niet meer voor kiezen om opgesloten te worden hoor.

Ofwel : de wei miste iets.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 28-03-08 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:47

Kawa en Zanda hebben het eertse jaar hier in de stal gestaan die in de wei staat.
Met andere woorden met de deur open.
En waar gingen ze slapen?
Juist ja, Zanda in de stal en omdat Kawa die daar niet bij paste ging recht voor de deur in het zand liggen Haha!

De winter daarop waren de binnenstallen klaar en stonden ze in de nacht op stal.
Kwamen altijd goed naar binnen.

In het voorjaar is Zanda met een kudde de wei op gegaan.
En ook hij bleef in de schuilstal slapen.
En als ik Kawa en Narcos binnen haalde stond hij ook bij het hek, hij wilde wel naar binnen en de dag erop wel weer met zijn maatjes naar buiten. Maar dat mocht hij niet van mij Duivel

Nu is het nog zo...met goed weer komen ze tegen dat het donker is naar voren.
Maar met regen weer na een paar uur al...maar ook dan hebben ze nog ff pech Duivel

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:47

ik vind het ook allemaal beetje irritant worden ,, bitloos dit en dat en wat nog meer,
post je iets op bokt met een bit of wat dan ook of peesbeschemers GELIJK dit en datjes, waarom niet zonder bit of wat dan ook,

en mijn verzorgpaardje staat rond de klok van 5 altijd te trappelen en te hinniken om weer lekker op stal te mogen,
en neej dan krijgt ze geen hoop eten, altijd maar beetje kuilvoer die ze buiten ook tot haar beschikking krijgt,

brok etc zit er niet in voor haar,, dan is het net een kanon,
maar vind het natural gedoe allemaal beetje uit de hand lopen erg genoeg, en is het allemaal wel zo diervriendelijk,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:42

StalNollie schreef:
ik vind het ook allemaal beetje irritant worden ,, bitloos dit en dat en wat nog meer,
post je iets op bokt met een bit of wat dan ook of peesbeschemers GELIJK dit en datjes, waarom niet zonder bit of wat dan ook,

en mijn verzorgpaardje staat rond de klok van 5 altijd te trappelen en te hinniken om weer lekker op stal te mogen,
en neej dan krijgt ze geen hoop eten, altijd maar beetje kuilvoer die ze buiten ook tot haar beschikking krijgt,

brok etc zit er niet in voor haar,, dan is het net een kanon,
maar vind het natural gedoe allemaal beetje uit de hand lopen erg genoeg, en is het allemaal wel zo diervriendelijk,

Ach, ik kan het ook omdraaien, hoor. Verhaaltjes over hoe zielig paarden zijn die 24/7 buiten staan zonder schuilhut of hoe slecht het is om op een boomloos zadel te zitten of hoe slecht natuurlijk bekappen wel niet is. Clown
Zo is er altijd wat tussen groepen die het allemaal op een andere manier doen, he? Knipoog
En mijn paard staat te trappelen om zijn ziekenhuisstal juist weer uit te mogen. Heb hem vanmorgen heerlijk op het land gezet en hij staat straks echt niet te trappelen om weer op stal te komen, hoor. Zo zie je maar, het ene paard is het andere niet. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:51

Citaat:
Zo zie je maar, het ene paard is het andere niet.

Juist!

Maar waarom wordt dat zo snel uit het oog verloren?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:55

Omdat mensen nou eenmaal zo zijn, denk ik.
En omdat het vaak is 'wat de boer niet kent, vreet 'ie niet'. Dat idee heb ik vaak bij bepaalde mensen op bokt. Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 14:14

pmarena schreef:
Voor een steppedier , loopdier , kussedier , prooidier , als een paard is jezelf op laten sluiten zeer tegennatuurlijk. Dat doe je alleen als die opsluiting je belangrijke voordelen biedt die je in de wei niet hebt. Ofwel : de wei deugt dan niet.

De meeste weides zijn echt in de verste verte niet te vergelijken met natuur. Je hebt het echt over buiten houden en niet natuurlijk houden. Natuurlijk houden gaat op voor dieren in een reservaat waar verder nauwelijks naar omgekeken wordt. Waar vind je in de natuur schuilstallen en het soort gras dat jullie daar hebben, brokjes en hooi en vitamine koeken als bijvoer? Het woord natuurlijk houden is gewoon totaal misleidend. Geen idee waarom het in het leven is geroepen.
Het tegenwoordige paard waar we op rijden is vooral een HUISDIER.
Niemand zegt dat opsluiting goed is! Maar een dagdeel opgesloten staan is niet per definitie slecht. Dat is wat anders. Het is niet goed om er vanuit te gaan dat dit goed is en dat slecht. Er zijn ik weet niet hoeveel variabelen mogelijk.
Mijn ergenis is vooral dat men zich schuilt achter "natuurlijk" maar er is niks natuurlijks aan zodra je gaat ingrijpen op wat voor een manier ook. Voorheen heette het gewoon buiten houden en het heeft altijd bestaan, ik weet niet waarom er nu zo'n zweverig luchtje aan moet.
Weidegang is gezond, en prettig, als er de juiste voorwaarden zijn, dat is altijd al bekend geweest. Maar het is niet altijd mogelijk en dan hoeven de eigenaren van de paarden zich geen complex aan gepraat te worden. Een paard past zich gewoon aan aan de mogelijkheden die er wel zijn. Als er problemen zijn met het houden is dat wel aan het paard te zien en worden er hopelijk wel veranderingen aangbracht, of wordt het dier verkocht.

En er zijn ook paarden doodongelukkig in hun weitje maar die eigenaren kunnen zich dan op de borst timmeren dat ze hun paard natuurlijk houden? Zo is het toch niet? Je kunt toch ook niet zeggen dat buiten houden per definitie prettig is? Dan moeten er toch ook voorwaarden zijn?

We moeten het doen met de voorwaarden die we kunnen scheppen. En er zijn er heel, heel weinig die natuurlijke voorwaarden scheppen. Dan heb je het al overheids instanties die natuurgebieden hebben of groot grond bezitters. Want een paar hectaren weiland met een hek erom is geen natuur, sorry. Net zoals een dierentuin prachtig een steppe na kan bouwen, het is toch niet een echte steppe. Worden dieren in een dierentuin "natuurlijk" gehouden? Is het te vergelijken met in het wild?

Er zijn trouwens ook topdressuur amazones die hun paarden het hele jaar door buiten houden en niet beslaan. Bewijs dat het best te doen is al rijd je wedstrijden. Daar gaat het niet om.