Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:50

Je ziet aan deze discussie alweer wat het sterkste punt is van pn: het blijft elke keer weer discussies veroorzaken. Het laat mensen elke keer weer nadenken over het waarom. Huilen van het lachen

Eerlijk gezegd was ik destijds blij met de site. Het heeft voor mij een behoorlijk aantal vragen beantwoord over het hoe en waarom. Ik had bijvoorbeeld altijd wel het gevoel dat ijzers in veel gevallen onzin waren, maar veel mensen roepen toch dat het moet. Tsja, dan ben je, in een omgeving waar weinig andere alternatieven zichtbaar zijn, toch snel geneigd om het dan maar te doen. Want iedereen doet dat immers zo.

Ik ben heel blij voor de stof tot nadenken die ze me gegeven hebben. Ook al sta ik niet overal achter.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:57

Iemand die veel op de weg rijdt, omdat de bermen slecht zijn of weinig aanwezig zijn, heeft toch ijzers nodig.

Je moet eens zien als je redelijk veel buiten rijdt en je hebt geen ijzers er blijft niet veel meer over.

ik vind ijzers nou niet echt slecht voor een paard

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:58

Wendy schreef:
Je ziet aan deze discussie alweer wat het sterkste punt is van pn: het blijft elke keer weer discussies veroorzaken. Het laat mensen elke keer weer nadenken over het waarom. Huilen van het lachen

Het is niet zozeer PN alswel de fanatieke volgelingen die de discussie veroorzaken. Zolang mensen blind volgen wat ergens staat of gezegd wordt, krijg je rare discussies. Het maakt niet zoveel uit of dat nu PN-volgelingen zijn, Islam-volgelingen, of Klu-klux-clan-volgelingen; volgelingen hebben de onhebbelijke gewoonte niet verder na te denken.
Wendy schreef:
Eerlijk gezegd was ik destijds blij met de site. Het heeft voor mij een behoorlijk aantal vragen beantwoord over het hoe en waarom. Ik had bijvoorbeeld altijd wel het gevoel dat ijzers in veel gevallen onzin waren, maar veel mensen roepen toch dat het moet. Tsja, dan ben je, in een omgeving waar weinig andere alternatieven zichtbaar zijn, toch snel geneigd om het dan maar te doen. Want iedereen doet dat immers zo.

Ik ben heel blij voor de stof tot nadenken die ze me gegeven hebben. Ook al sta ik niet overal achter.

Zolang je zelf blijft nadenken en niet blind op jouw paard projecteerd wat anderen met hun paard doen, is het een hele zinvolle site. het gedrag van 5 individuen is niet representatief voor 400.000 individuen, maar kan wel degelijk stof tot nadenken bieden. En DAT was nu precies de bedoeling. Dat de volgelingen daar iets anders van maken, tja............
Laatst bijgewerkt door ikke op 21-03-08 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:02

tita schreef:
Iemand die veel op de weg rijdt, omdat de bermen slecht zijn of weinig aanwezig zijn, heeft toch ijzers nodig.

Je moet eens zien als je redelijk veel buiten rijdt en je hebt geen ijzers er blijft niet veel meer over.

Definieer "veel", voordat je de tegenstanders over je heen krijgt.
Mijn paarden doen het uitstekend op de weg en zonder ijzers. Twee keer per week 20min, hooguit. Sommigen vinden dat veel. Ik ken mensen die zeker vier keer per week minstens een uur, meestal twee tot drie uur, over de harde weg rijden, tja, daar liggen ijzers onder de ponys.
Ik ken paarden die vinden het stoer, dat klik-klok op de harde weg. Die zie je opleven, zodra er ijzers onder zitten. Je weet wel, individuen..........

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:06

Ik rij momenteel 4x in de week buiten en veel op het harde er is hier geen berm of bos.

Daarbij heeft mijn pony verbening van het hoefbeen, zonder ijzers loopt ie absoluut toppie
De kliniek gaf me toedertijd advies om maar 6 maanden speciaal beslag te gebruiken want het was in licht mate en eigenlijk kon ie daar niet onregelmatig op lopen.
Maar pwoon veranderde zo erg, dat ik hem op speciaal beslag heb gelaten.

Toen ik pwoon kocht, zat er een brief bij voor ijzers van de vorige eigenaren (hij heeft 10 eigenaren gehad voordat ie bij mij kwam en dit briefje kwam van de 3e eigenaar)
Hij schraapt zoveel met zijn hoeven, dat ie ze helemaal kapot schraapte...dus in mijn geval ik kan niet zonder ijzers

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:42

laurahi schreef:
Voor paarden is het beter buiten te staan zonder deken maar alleen met schuilstal als mensen zich er nou niet zo mee bemoeide, maar als je ze scheert en een deken op doet kunnen ze moeilijk weerstand opbouwen.

Het scheren en deken opdoen is niet zozeer het probleem voor die weerstand, het is de rest van het management dat de problemen oplevert. Een paard dat weinig buitenkomt zal een slechtere weerstand hebben, een paard waarbij niet wordt nagedacht over hoe je moet trainen met warming up en cooling down kan een slechtere weerstand hebben, een paard dat te weinig beweegt (inclusief degenen die een hele dag stil staan in een paddock) kan een slechtere weerstand hebben.
Daarnaast zijn paarden individuen met hun eigen voorkeuren en hun eigen sterke en zwakke kanten. Het is aan de eigenaar om die te zien en er naar te handelen.

laurahi schreef:
En mijn pony is 39 geworden zonder ooit een deken hebben opgehad. De laatste jaren hebben we een schuilstal gemaakt maar daar ging ze alleen in staan als het echt heeeel hard regenen. Zo zie je maar dat paarden zo dicht mogelijk bij de natuur houden beter is.

Voor jouw pony was dat kennelijk goed (mits ze tenminste tevreden en gezond was), maar dat betekent niet dat dat voor ieder paard of iedere pony zo geldt.

laurahi schreef:
En over die kwestie van teveel wintervacht, paarden weten echt wel hoeveel wintervacht ze moeten aanmaken. Alleen als mensen met ze gaan rijden en ze helemaal uitgeput in de wei neerzetten.........Dat is geen natuur.....

Er zijn paarden die een wintervacht aanmaken alsof ze op Noordpoolexpeditie moeten gaan. In de milde winters hier is dat dus echt een groot probleem. Als je paard nog geen 100 meter kan draven, omdat het de warmte niet kwijt kan, dan kun je het niet meer gooien op eigenaren die teveel van hun paard willen. Dit is een extreem voorbeeld, maar ze zijn er echt.
Daarnaast heb je paarden die een wintervacht aanmaken die uitstekend is als ze helemaal niets hoeven te doen, maar als ze maar een beetje aan het werk gaan (en er zijn heel veel paarden die dat graag doen) ook met warmteproblemen komen te staan. In zulke gevallen vind ik het paardvriendelijker om die wintervacht wat te temperen, ofwel door een stukje te scheren, ofwel door op tijd met een deken te beginnen, ofwel een combi van beide. Maar ja, dan moet je zelf nadenken en niet blind een site volgen......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:43

vanitymay schreef:
ik vind het altijd grappig om te lezen dat volgens veel mensen van de natuurlijke kant een stal niet nodig is. ik heb zelf het geluk om open stallen te hebben, oftwel wel gewone boxen maar daar die staan altijd open en ze kunnen zelf beslissen of ze binnen of buiten staan. mijn paarden (fjord, minipaardje en een jaarling) staan elke avond vrijwillig binnen met zijn drieen. als ik savonds ff check hoe ze erbij staan, liggen er altijd twee van de drie lekker in het vlas in plaats van dat ze uit zichzelf buiten in de modder blijven. dit is puur vrije keuze, hun hooi dat ze 24 uur pd hebben ligt buiten dus ze komen ook niet alleen maar om te eten. zomers staan ze nog veel meer binnen omdat ze dan dus last van de vliegen hebben. vaak staan ze dan rustig op het gras totdat ze weer aangevallen worden dan stormen ze met zijn allen naar binnen. ik heb beslist geen luxe paardjes dus daar kan het niet aan liggen, ze vinden het gewoon fijner in de stal met regen wind hitte en vliegen. ook al hebben ze in de wei zelf ook genoeg schaduw en beschutting van bomen ed. een ieder die mij dus verteld dat ze een stal niet nodig hebben en dat het fijner is voor de dieren om altijd buiten te staan lach ik altijd een beetje toe. ik zie namelijk zelf welke keuzes mijn paarden maken...

Ik denk dat er zeker paarden zijn, die graag de beschutting willen hebben. Dat verschilt per individueel paard, vaak ook door de manier waarop ze gehouden zijn., maar kan ook gewoon aan het dier zelf liggen. Zelf heb ik een paard die dus niet zoveel geeft om een schuilstal. Hij gaat er namelijk niet in staan bij regen of andersoortig slecht weer. Knipoog
Bij hitte gaat hij ook niet in de struiken of onder de bomen staan, nee, hij gaat zelfs midden op het land staan grazen. Haha!
En hij ligt niet op het droge zand, nee, die van mij, ligt altijd in de modder, als het even kan. Clown

Dus jij mag best lachen, hoor, maar jij doet nu eigenlijk een beetje hetzelfde als wat andere mensen doen, die het nut van een stal niet inzien. Niet elk paard is zoals jouw paarden. Knipoog

Overigens zou ik voor mijn eigen gemoedsrust heel graag een schuilstal willen. Maar helaas mag dat niet in het natuurgebied waar mijn paard nu al bijna 2 jaar in loopt. Gelukkig zijn er wel bomen en struiken. En ik heb een regendeken voor bij extreem weer. Oh oh, en dat voor een natural. Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:24

tita schreef:

Ik rij veel over de weg,ik draaf en galopeer ook op het asfalt.
De smid komt eens per 6 maanden om de boel wat bij te schaven.
Ze heeft super hoeven,die gezond zijn,en mooi.
De smid is een traditionele smid,hij bekapt ook traditioneel.
(met wat kleine aanwijzingen van mij)
Het is echt een fabeltje dat paarden die veel op het harde rijden meteen ijzers onder moeten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:30

Ik heb ook altijd begrepen dat de hoef zich aanpast aan het gebruik, dat je het ook op kunt bouwen. Ik heb overigens zelf toch jarenlang heel veel op de weg e.d. gereden op paarden die geen ijzers hadden en heb nooit problemen gehad. Maar goed, misschien is de ene hoef de andere niet of ligt het er ook aan hoe het paard zijn voeten gebruikt of neerzet. Of misschien helpt het zelfs mee als het paard al veel buiten rondloopt ofzo......

Mijn Sam heeft sterke voetjes, maar ALS ze te snel zouden afslijten, dan zou ik kunststof ijzers nemen. Gelukkig is dit hele dilemma niet aan de orde en doet hij het prima op harde ondergrond. Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:04

In het begin vond ik het een hele leuke site - nieuw, onderzoekend, veel op persoonlijke ervaring gebaseerd en nog niet "dit is de enige en werkelijke waarheid". Dat laatste is nu helaas wel het geval, en dat maakt dat ik de site eigenlijk nooit meer bekijk. De stukken zijn mij te ongenuanceerd, en toen er zelfs aperte waarheden op kwamen kon ik de site niet meer serieus nemen als informatiebron. Jammer, want de intenties zijn/waren goed.

Het ergst vind ik het forum, veel gehakketak van mensen die eigenlijk hetzelfde willen, maar vinden dat ze het zelf veel beter doen dan de anderen. Gooi er nog een stuk strijd tussen Nederland en België bij, en het wordt helemaal onleesbaar. Gemoderate wordt er niet tot nauwelijks.

Voor mij schiet de site dus zijn doel voorbij, ik laat hem tegenwoordig links liggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:43

Nadya schreef:
Ik heb ook altijd begrepen dat de hoef zich aanpast aan het gebruik, dat je het ook op kunt bouwen. Ik heb overigens zelf toch jarenlang heel veel op de weg e.d. gereden op paarden die geen ijzers hadden en heb nooit problemen gehad. Maar goed, misschien is de ene hoef de andere niet of ligt het er ook aan hoe het paard zijn voeten gebruikt of neerzet. Of misschien helpt het zelfs mee als het paard al veel buiten rondloopt ofzo......

het klopt dat voeten zich aanpassen. Echter, aan dat aanpassingsvermogen zitten grenzen. DAAR gaan de meesten de mist in. Heel veel mensen blijven ruim binnen de grenzen van de aanpassingsvermogen, maar soms gebeurt dat niet en dan? Dan zul je of je gebruikswensen moeten aanpassen, of hoefbescherming moeten gebruiken.
Nadya schreef:
Mijn Sam heeft sterke voetjes, maar ALS ze te snel zouden afslijten, dan zou ik kunststof ijzers nemen. Gelukkig is dit hele dilemma niet aan de orde en doet hij het prima op harde ondergrond. Lachen

Op de man af: wat zou je dan doen als je tijdelijk meer gaat rijden, bijvoorbeeld een trektocht of een weekend intensief rijden? Weet jij de grenzen van Sam?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:55

ikke schreef:
Nadya schreef:

het klopt dat voeten zich aanpassen. Echter, aan dat aanpassingsvermogen zitten grenzen. DAAR gaan de meesten de mist in. Heel veel mensen blijven ruim binnen de grenzen van de aanpassingsvermogen, maar soms gebeurt dat niet en dan? Dan zul je of je gebruikswensen moeten aanpassen, of hoefbescherming moeten gebruiken.
Nadya schreef:

Op de man af: wat zou je dan doen als je tijdelijk meer gaat rijden, bijvoorbeeld een trektocht of een weekend intensief rijden? Weet jij de grenzen van Sam?

Ikke, waarom vraag je me dat? Als je mijn post verder doorlas, zou je zien dat ik open zou staan voor kunststof ijzertjes Knipoog . Of ik zou hoefschoenen aanschaffen. Of ik zou mijn paard misschien minder belasten met op het harde te lopen. Ik denk eigenlijk dat ik liever nog voor het laatste zou kiezen. Maar goed, het is gelukkig niet aan de orde, maar er zijn meer opties dan traditionele ijzers.

Ik hou Sam's hoeven zeer goed in de gaten en ze worden elke 5 weken netjes bijgevijld. Daarbij is mijn Sam nog erg jong, dus van intensief rijden is nu nog even geen sprake.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:42

Nadya schreef:
Ikke, waarom vraag je me dat? Als je mijn post verder doorlas, zou je zien dat ik open zou staan voor kunststof ijzertjes Knipoog . Of ik zou hoefschoenen aanschaffen. Of ik zou mijn paard misschien minder belasten met op het harde te lopen. Ik denk eigenlijk dat ik liever nog voor het laatste zou kiezen. Maar goed, het is gelukkig niet aan de orde, maar er zijn meer opties dan traditionele ijzers.

Ik hou Sam's hoeven zeer goed in de gaten en ze worden elke 5 weken netjes bijgevijld. Daarbij is mijn Sam nog erg jong, dus van intensief rijden is nu nog even geen sprake.

Ik was niet zozeer benieuwd naar je keuzes van hoefbescherming maar vooral naar je kennis van de grenzen van Sam.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:01

Waar wil je nou heen, ikke?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 23:04

Ik geloof dat Ikke jou niet aardig vind Nadya. Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:29

Nadya schreef:
Waar wil je nou heen, ikke?

Nou gewoon; weet jij hoe lang en hoe hard je kunt rijden met Sam zonder dat z'n pootjes problemen krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:33

ikke schreef:
Nou gewoon; weet jij hoe lang en hoe hard je kunt rijden met Sam zonder dat z'n pootjes problemen krijgen.

Ik ben nog nooit tegen Sam's grenzen aangelopen of over zijn grenzen gegaan. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:41

Ik ga weer ff terug on-topic, zo'n fraaie discussie kon ik niet links laten liggen Haha!

PN: in de eerste instantie een nuttige site. Toch heb ik er gemengde gevoelens bij.
Ik vind het heel goed dat er gezegd wordt dat een paard niet vermenselijkt moet worden, dat gebeurt imo veel te veel en te vaak.
Maar: ik geloof niet dat een dek opleggen slecht is voor een paard. Zéker niet als je sport met je paard en ook in de winter moet trainen, dan kan scheren en een dek opleggen echt heel nuttig zijn.
Maar in het geval wat RK aangaf met Zanda, ben je van plan je paard in de winter de wei op te gooien en er niet mee aan het werk te gaan, is het natuurlijk grote onzin om een deken op te leggen. Scheren is dan ook niet nodig, het paard wordt niet overmatig warm door hard te werken...
Dat geldt voor veel dingen.

Ik vind het te kort door de bocht om, wat op PN gebeurt, alle paarden en situaties over 1 kam te scheren. Paarden zijn onderling verschillend (uiteraard hebben ze wel allemaal gewoon hun basisinstincten, die zijn niet veranderd), en daarom kan de manier van houden voor het ene paard anders zijn dan voor het andere. En dat is imo helemaal niet erg.

Voorbeeldje: paarden moeten altijd buiten. Maar er zijn paarden die dat niet fijn vinden om altijd buiten te zijn. Moet je die dan ook buiten zetten?
Ja, voor een paar uurtjes is dat prima, maar als ze het niet leuk meer vinden... om mij mogen ze naar binnen.
Op de stal waar ik werkte, hadden we een aantal IJslanders en Shetten, en de gewone warmbloeden. De IJslanders en Shetten waren vrijwel altijd buiten, en als de DA kwam, kwam die naar de paarden toe, in plaats van dat we de paarden binnen haalden... ik weet zeker dat de IJsco's binnen niet gelukkig zouden zijn. Echte, prachtige natuurpaardjes.

De warmbloeden was een heel ander verhaal, die hadden geen hekel aan binnen zijn. Die gingen wel dagelijks zo'n 6-8 uur naar buiten, maar wilden altijd graag weer binnen... terwijl ze ook buiten hooi en brok kregen. En dan waren er ook nog een hoop individuele verschillen. Mijn punt: wat voor het ene paard perfect is, kan voor het andere grenzen aan kwelling... kijk naar het PAARD, je moet niet vast willen zitten in principes.

Ik geloof erg in naar het individuele paard kijken en me laten verrassen. Het ene paard kan nooit in zijn leven ijzers nodig hebben, terwijl voor de ander het geen overbodige luxe is. Ik ben geen fan van ijzers, en ik vind het zinloos om er ijzers onder te slaan als het niet strikt noodzakelijk is.
Ik denk wel dat de natuurlijke slijting bij een goed gevormde hoef de beste is, maar... niet alle paarden hebben zulke goedgevormde hoeven. Het verschilt wederom per paard.

Ik ben ermee opgehouden mezelf natural of normal te noemen, ik heb natural neigingen en daar laat ik het bij. Ik wil datgene doen waar het dier zicht het best bij voelt... en waarvan ik overtuigd ben dat het het beste is.
En dan moet je gewoon heel veel leren, heel veel sites doorspitten, veel boeken lezen (waarvan sommige gewoon saai zijn) en er zelf een beetje de zin en onzin uithalen. Dat kan alleen als je heel kritisch blijft, en je gezonde boerenverstand gebruikt...
Ik ben gewoon een boerin Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:43

Ik vind het een goede site. Heb er veel van geleerd. Altijd op manege's gestaan waar paarden in de winter de hele dag op stal staan. Is hier in de buurt zowat gebruikelijk dus tja. Maar gebruikte niet alle tips voor mijn paard aangezien dit een paard betrof die al wat ouder was en niet aan alles meer kon wennen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:42

laurahi schreef:
Ik vroeg me eens af of jullie weleens op deze site gekeken hebben en of jullie het een interessante site vinden.
Ik vind van wel, bordevol info. echt een goede site.
Hier de link: http://www.paardnatuurlijk.nl

Ik vind het ook een goede site met veel interessante info. Maar aan bepaalde mensen op het forum erger ik me groen en geel!

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:50

leuke site, vindt het alleen moeilijk als ik iets zoek en het dan terug te vinden

lizzymickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:44

Ik vind het ook een goede site maar kan soms ook moeilijk vinden wat ik zoek.

Verder denk dat je paarden inderdaad individueel moet beoordelen. Ik zie dat aan onze eigen paarden. We hebben 2 KWPN merries. 1 van 12 en 1 van bijna 3 jaar.

De oudere merrie is toch wel heel erg gesteld op haar stal, vooral als het slecht weer is komt ze echt aanrennen om naar binnen te gaan. De jongere merrie daarentegen wil veel liever buiten blijven en heeft het in haar stal niet echt naar haar zin. Vandaar dat zij (op deze maand na vanwege het extreem slechte weer en geen beschikking over een schuilstal) gewoon lekker dag en nacht buiten staat.

Wat betreft het hoefbekappen hier heb ik afgelopen zaterdag de cursus gevolgd en dat was voor mij echt een eye opener. Vooral wat betreft hoefproblemen.

Een hele goede duidelijke site waar je veel informatie af kunt halen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:37

Ook ik vind het een erg goede site.
Toen ik mijn paard net had en me in het 'traditionele wereldje' begaf, voelden veel dingen voor mij absoluut niet goed, zoals de isoleercellen, dikke winterdekens, ijzers, kilo's brokken, nauwelijks hooi, de manier van omgaan en rijden met de paarden, etc etc. Ik begon mijn zoektocht en kwam al gauw op PN terecht, en dat voelde als thuiskomen! Ik was niet de enige die het anders wilde voor en met mijn paard.

Het forum kom ik nauwelijks meer, maar als ik er weer eens wat bijlees, zie ik dat ik er ook niets aan mis. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:54

ik weet nog dat ik terugkwam in de paardenwereld en iedereen zag schuiven met dekens. Dat kende ik helemaal niet van 'vroeger'. In discussies bleven mensen zeggen dat hun paard écht niet zonder kon en dat het paard het anders koud zou krijgen.

Toen ging ik googlen op 'paard deken noodzakelijk' en kwam bij de website van PN uit Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:26

Arabesk schreef:
ik weet nog dat ik terugkwam in de paardenwereld en iedereen zag schuiven met dekens. Dat kende ik helemaal niet van 'vroeger'. In discussies bleven mensen zeggen dat hun paard écht niet zonder kon en dat het paard het anders koud zou krijgen.

Grappig, ik ken dekens wel vanuit mijn jeugd Lachen Niet omdat paarden het anders koud zouden hebben maar om te voorkomen dat ze een dikke vacht zouden krijgen.