Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:40

katiavl schreef:
Zo zijn er vaak dingen op bokt: Bv in sommige haw topics waar bitloos fotos worden geplaatst, het paard valt super hard uit elkaar, maar mensen zien bitloos en maken de associatie naar iets goed. En dan krijg een topic hoe fantastisch het is dat ze bitloos rijden, maar geen commentaar over het uiteen valen en slechte houding van het paard

Grappig dat hier verder helemaal niet op gereageerd wordt want dit is zo waar en dit valt mij ook enorm op.
Er wordt enorm opgeheven over bitloos rijden alsof het ontzettend knap en spectaculair is maar tot nu toe nog weinig topics gezien waar het paard niet uit elkaar liep en op de voorhand liep te sloffen.

Er is niets knaps aan bitloos rijden. Zoals RK al aangaf, als je een goede rijopleiding hebt gehad dan kun je je paard op je zit sturen en dus ook bitloos rijden.

Het is ook niets nieuws. Heb het al eerder verteld: In de jaren 70 gingen wij regelmatig het bos in zonder bit en dan ook nog met paarden waarvan de meesten nu de bibbers zouden krijgen.
Alleen vond iedereen dat toen vrij normaal en werd er geen ophef over gemaakt en het werd zeker niet gezien als een nieuwe stroming.

Mijn paarden hadden ook nooit dekens om en liepen zoveel mogelijk buiten. Niets bijzonders want 's winters waren er toen in onze regio niet veel wedstrijden dus ook geen noodzaak om te scheren.

Voorijzers heb ik alleen een tijdje bij mijn 1e paard gehad omdat het anders toch wel lastig werd die springconcoursen op (vooral nat Haha!) gras.

Het enige wat ik steeds meer begin te denken is dat je mensen hebt die bijna van nature paarden aanvoelen en daardoor geen naam als natural nodig hebben en mensen die daar heel erg hun best voor moeten doen en daar soms extreem in doorschieten.
Alleen al het feit dat andere mensen "overtuigd moeten worden" geeft al aan dat de persoon zelf erg onzeker is over zijn zogenaamde natural zijn.
Blijkbaar geeft een naam zoals natural en een sekte een veilig gevoel.

Arme paarden die als eenheidsworst gezien en behandeld worden. Elk paard is een individu en zou ook zo behandeld moeten worden.
Dat betekend ook openstaan voor het feit dat er paarden zijn die liever niet dag en nacht buiten staan en paarden die het net wel even beter doen op ijzers.

Er zijn hier mensen die openstaan voor alles omdat ze beseffen dat een paard een individu is en ik zie mensen die enorme oogkleppen hebben gekregen en nergens meer voor openstaan en helaas noemt een deel daarvan zich natural.
Als je dat ontwikkeling wilt noemen, ga je gang. Knipoog

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:42

Pensionnetje, dan moet je verhuizen naar de outback in Australië!
Als je zelf niet kunt bedenken dat die mogelijkheid in Nederland er niet volledig is, dan kun je het je paard alleen maar zo goed mogelijk naar de zin maken door m zo natuurlijk mogelijk te houden!
Mits je daar de mogelijkheden toe hebt en die kun je creeëren door die verandering op te zoeken en waar te maken met resect voor je paard!
Maar dat is maar net wanneer jij besluit om dat te doen!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:43

amen!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:43

Mmmm Pensionnetje geloof niet dat mijn paarden het daar allemaal mee eens zijn, mijn oude merrie overleeft het echt niet als zij in de winter niet lekker droog op stal kan staan, zelf een weiland met loopstal is niet voldoende meer voor haar.
Een andere fokmerrie heb ik echt depri zien worden toen ik haar een plezier dacht te doen en haar ook lekker 24/7 op het land neer te zetten.

Mijn oude ruin staat heerlijk in de 24/7 kudde overdag maar in de nacht staat hij in zijn container met een verharde uitloop zodat hij rustig zijn hoeveelheid eten op kan eten en hem krijg ik dus met geen mogelijkheid meer naar buiten toe in de avond. De stal uit gaat al heel moeilijk en als ik niet oplet staat hij er binnen 2 sec weer in.
Door het hek om lekker bij de rest te lopen wil hij echt niet, ja in de vroege morgen als het weer een beetje goed is wel maar anders blijft hij liever binnen staan.

Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we naast een gewone stal met weide en paddocks ook nog eens een 3.6 ha hebben met loopstal en 2 containerboxen en dit verdeelt over 2 lokaties.
Bij de loopstal wordt nu een stal gebouw van 10 bij 20 en zullen een gedeelte van de paarden ook op stal komen te staan maar voor de gene die gewoon lekker buiten kunnen blijven blijft de loopstal bestaan.

Als wij deze mogelijkheden niet hadden en ik afhankelijk was van pensionstalling had ik al lang geen paarden mee.

Daarnaast heb ik mijn paarden allemaal met een doel en zal ik voor mijn eigen gemak dingen veranderen buiten het natuurlijke om omdat ik hier baat bij heb maar daarnaast probeer ik altijd het paard zijn te respecteren.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:46

Miska schreef:
ThisIsMe schreef:
Je kan wel overal leuk de amateurpsycholoog uit gaan hangen, maar je hebt met deze opmerking nog steeds de pretentie dat anderen het schijnbaar niet vanuit het oogpunt van het paard bekijken. Hoe bepaal jij dat elk paard bitloos, ijzerloos, boomloos en dekenloos door het leven wil? Als je het dan zo vanuit het oogpunt van het paard bekijkt moet je er al helemaal niet op gaan zitten, er is niets zo tegennatuurlijk dan op een prooidier gaan zitten, als dit in de natuur gebeurt is het namelijk 99 van de 100 keer einde verhaal voor het paard als dat gebeurt, want dan wordt ie gewoon opgevreten door een poema of zo.
Hoe je het ook wendt of keert, natural of niet, onze hobby, paardrijden, is zo onnatuurlijk als maar zijn kan, je kan alleen maar proberen om het welzijn van je dier zo goed mogelijk in het oog te houden, HOE dat mensen dat doen moeten ze zelf weten. En dat schijnt nu iedere keer weer ellenlange discussie te geven die niks opleveren, mensen kunnen elkaar schijnbaar niet in hun waarde laten en vinden het nodig om anderen er van te overtuigen dat HUN manier de beste is.

Geef je het weer een waarde-oordeel over het dikgedrukte stuk van mij!
Ze gaan het ook bekijken vanuit het oogpunt van het paard, maar op een zo natuurlijk mogelijke manier.
Als je niet begrijpend wilt lezen, omdat je je persoonlijk voelt aangevallen door iets wat ik schrijf en daar weer een punt van moet maken, kun je blijven discussieëren totdat je een ons weegt.
Dat is op alle slakken zout leggen en als ik een psyhcologische analyse van jouw schrijven zou willen maken, kan ik ook zeker nog een paar punten aansnijden om de discussie gaande te houden, maar daar zie ik het nut niet van in, want ik voel mij niet persoonlijk aangevallen met wat je zegt.
Dat ik reageer is omdat je mijn woorden uit zijn verband trekt en niet tussen de regels door kunt lezen wat er nu werkelijk bedoeld wordt.
Het gaat er niet om of het beter is, het gaat erom dat er wat anders geprobeerd wordt om te ervaren of het ook daadwerkelijk verschil maakt!

nee hoor, ik voel me absoluut niet persoonlijk aangevallen, ten eerste niet omdat ik het beste met mijn paard voor heb al doe ik het anders dan jij, ten tweede niet omdat het me werkelijk mijn reet zal roesten wat jij vindt. Ik geef alleen maar aan dat jouw posts behoorlijk belerend overkomen, wat jij in jouw laatste regel zet is hetzelfde als wat ik in mijn laatste regel zet, iedereen moet het doen op de manier die hem/haar goeddunkt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:46

_rosita_ schreef:
Weet wat ik nou zo jammer vind....
Dat het topic best aardig liep, maar nu de laatste 2 pagina's mensen weer heel hard gaan gillen dat ze niet bekeerd willen worden, maar ondertussen wel weer duidelijk maken hoe 'slecht' naturals zijn en hoe zielig de paarden zijn die 24-7 buiten staan en hoe verschrikkelijk zij zich aangevallen worden.
Moet het nou voor de zoveelste keer die kant op gaan?
Jammer hoor, dat blijkbaar die bekeringsdrang van beide kanten er zo vreselijk inzit!

Ik heb niet gezegd dat het zielig is voor de paarden die 24/7 buiten staan. Ik probeerde met mijn verhaal duidelijk te maken dat hoe natural of normal je ook bent, je altijd moet kijken naar wat het paard WIL.
Mijn paarden willen niet 24/7 buiten staan
Ze zijn dol op aandacht en heel blij als de een een exceemdeken op krijgt, en de ander een regendekentje al voor de winter. Hij krijgt namelijk rugverkrampingen als het regent en waait.
En zo zullen er ook paarden zijn die je geen plezier doet met een deken, en ook niet met een stal. Het is gewoon per paard verschillend. Het paard moet zich niet aanpassen aan onze behoeften maar wij aan hun behoeften!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:47

Dat is het nl ook. Ik zie vaak paarden die wellicht juist makkelijk bitloos te rijden zijn. Vaak recreatiepaarden die weinig "bloed" hebben, weinig karakter, wellicht wel koppig, maar niet die die gaan rennen en steeds harder en harder en gewoon flink aan de haal gaan. Een tinker bv zal best wel eens aan de ren gaan, maar die zal een bloedkikker niet kunnen inhalen, die zal vrij snel ook weer rustig worden.

Bitloos vind ik prachtig, de ultieme rijvaardigheid. Een paard dat lekker over de rug loopt, volledig op de zit gereden wordt. Dát is wel mijn streven en over een paar maanden heb ik de tijd om dat veel te gaan oefenen. Maar er zijn er zat die gewoon plomp op het paard zitten en wat rond rennen. De meeste paarden zijn vrij zwaar van zichzelf, voelen het wellicht allemaal niet zo en een uurtje plezier samen is gewoon leuk. Maar om dit met alle paarden te vergelijken is appels met peren vergelijken. Helaas. Mijn paard heeft eerst een hele consequente training nodig en zal met gehoorzame dagen zo gereden kunnen worden.
Bitloos is niet voor iedereen en voor elk paard geschikt, maar is wel geschikt te maken, als je weet wat je doet. Ik bv rij altijd in een groot natuurgebied, hem bitloos daar te rijden is ultieme gehoorzaamheid en vaardigheid van mij en paard samen, nog een hele lange lang weg, helaas, want zou het zooo graag doen, maar verongelukken zal het antwoord zijn.

Heb het onderzoek gelezen over bitloos en idd ik sta helemaal achter bitloos. Misschien zouden ze daar op maneges mee kunnen beginnen? Het eerste paardencontact bitloos laten zijn, dan leer je meteen op je zit rijden, daar begint het mee en als paarden nooit anders weten, dan kan je er ook mee door gaan.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:50

De meeste 'naturals' hebben niet zo'n grote prestatie-drang dan de 'normals'.
Daar begint het verschil al namelijk hoe paarden gehouden (kunnen) worden.
Dus kijk je naar het paard en probeer je aan die eisen te voldoen!
Maar het boeit mij verder niet, hoe iedereen omgaat met zijn paard dat moet ieder voor zich lekker zelf weten!
Als je maar aan de basis-behoeften voldoet!
En die zijn wetenschappelijk onderzocht en dat kun je negeren of niet, dat is aan jezelf!
Uiteraard is elk paard verschillend en zal zeker anders reageren, maar dat is toch ook logisch?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:50

Zahlina schreef:
Mmmm Pensionnetje geloof niet dat mijn paarden het daar allemaal mee eens zijn, mijn oude merrie overleeft het echt niet als zij in de winter niet lekker droog op stal kan staan, zelf een weiland met loopstal is niet voldoende meer voor haar.
Een andere fokmerrie heb ik echt depri zien worden toen ik haar een plezier dacht te doen en haar ook lekker 24/7 op het land neer te zetten.

Mijn oude ruin staat heerlijk in de 24/7 kudde overdag maar in de nacht staat hij in zijn container met een verharde uitloop zodat hij rustig zijn hoeveelheid eten op kan eten en hem krijg ik dus met geen mogelijkheid meer naar buiten toe in de avond. De stal uit gaat al heel moeilijk en als ik niet oplet staat hij er binnen 2 sec weer in.
Door het hek om lekker bij de rest te lopen wil hij echt niet, ja in de vroege morgen als het weer een beetje goed is wel maar anders blijft hij liever binnen staan.

Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we naast een gewone stal met weide en paddocks ook nog eens een 3.6 ha hebben met loopstal en 2 containerboxen en dit verdeelt over 2 lokaties.
Bij de loopstal wordt nu een stal gebouw van 10 bij 20 en zullen een gedeelte van de paarden ook op stal komen te staan maar voor de gene die gewoon lekker buiten kunnen blijven blijft de loopstal bestaan.

Als wij deze mogelijkheden niet hadden en ik afhankelijk was van pensionstalling had ik al lang geen paarden mee.

Daarnaast heb ik mijn paarden allemaal met een doel en zal ik voor mijn eigen gemak dingen veranderen buiten het natuurlijke om omdat ik hier baat bij heb maar daarnaast probeer ik altijd het paard zijn te respecteren.

Zahlina, ff goed lezen Knipoog Er staat bij: ALTIJD GOED WEER! Heb zelf zo'n bibberkont die een hekel aan nattigheid heeft Haha!

Het gaat eigenlijk slechts over de knulligheid van sommige inzichten, wat het paard wil is gewoon niet haalbaar. Die willen het beste van beide, van de natuur én de mens! Wij kunnen slechts trachten naar eer en geweten het ideaal te benaderen.

Paarden zijn niet dom en weten drommels goed dat het soms verstandig is relaties aan te gaan met andere : "diersoorten" zoals bijv vogels of mensen. De vogels zitten op hun rug en pikken losse haren en/of teken weg. Dat vogel gehup en gepik op zijn rug is irritant maar zij accepteren dit omdat het hen voordeel oplevert. Zo ook bij de mens, deze geeft hem eten, verzorging en hopelijk ook veiligheid, daarom accepteren zij dat uurtje rijden. De paarden die geen voordeel in de mens zien omdat niet goed door hen worden behandeld nemen hun eigen maatregelen. Zij worden lastig, onhandelbaar en eindigen helaas vaak bij de slager. Niet het paard was lastig, maar de eigenaar was slecht in onderhandelen. Vaak weegt dan de beloning niet op tegen de gevraagde inspanning of het paard werd niet begrepen.

Ieder paard is happy te krijgen, goed motiveerd en een super vriend, echter dan dient de eigenaar wel de juiste omstandigheden te creeren. Het is echt niet zo moeilijk, natural of normal iedereen kan een paard een waardig en happy bestaan geven zonder te verzuipen in allerlei vreemde opvattingen.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 10-03-08 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:54

Miska schreef:
griebels schreef:
ik ben het ook een beetje beu om telkens bekeerd te moeten worden...
Ik heb mijn paarden de hele dag buiten staan, zolang het licht is. Maar ze willen maar wat graag naar binnen aan het einde van de dag. En nee dat is geen gewenning want beide zijn gewent om 24/7 buiten te staan.
Ik doe ze er geen plezier mee

Ik vraag me ook af hoe een 'natural' een paard met zomerexceem zou houden?

Ik ben zéér natural ingesteld en heb een paard met zomereczeem, dat gewoon dag en nacht buiten loopt ook in de zomer.
Ik behandel haar, prop dr onder een deken zover dat mogelijk is en doe er alles aan om het zo aangenaam mogelijk te maken, mijn paard vindt het namelijk buiten leuker tussen al dr vriendjes in de kudde dan alleen op stal te moeten staan!
Dieren die het fijn vinden om binnen te staan, zijn er aan gewend geraakt.
Zo moest mijn Arabje ook erg wennen aan zijn 1e winter dag en nacht buiten, en stond ook te schreeuwen dat die naar binnen wilde.
Nu is het compleet andersom, dus het is maar net waar je je paard aan laat wennen, maar gezien het feit een paard een bewegingsdier is, is het altijd nog beter om je paard vrij te laten lopen en zoveel mogelijk.
Het heeft niets met bekeren te maken, maar met logisch nadenken!

Mijn arabje met zomerexceem staat ook gewoon tijdens daglicht buiten met een deken op. Dus niet meteen denken dat ik als 'normal' mijn paarden om wat voor reden dan binnen laat staan...

Wat ik dan niet snap is dat een 'natural' (ik heb deze benamingen niet gekozen he Knipoog ) geen deken op wil omdat een paard in het wild dat ook niet nodig heeft. Maar een paard met zomerexceem in het wild heeft het ook niet. Dus waarom kies je in dit geval dan wel voor een deken? En in welk geval kies je daar nog meer voor?

Daarbij komt mijn hengst van een fokker/renstal waarbij alles 24/7 buiten stond met een schuilstal. Hij vindt het heerlijk om na een tijd (als het donker is dus) weer lekker op stal te staan. Ik heb het ook geprobeerd om ze (hengst en merrie allebei) op de wei te houden met een schuilstal. Je wilt niet weten hoe vaak en lang ze per dag in de schuilstal stonden.
Mijn merrie kwam uit de opfok (hele jaar door buiten met schuilstal, zelfde verhaal als de hengst) ze stond erg vaak en erg lang in de schuilstal. Dat moet toch ook iets zeggen??
Wij kunnen ze wel 24/7 buiten willen houden, maar wil het paard dat ook?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:57

Jannepauli schreef:
Citaat:
mijn paard voelt zich beter in de stal bij regen en wind

... al eens de staldeur opengezet? Tong uitsteken

Zie mijn vorige bericht Knipoog

Paarden stond met regen in de schuilstal, met wind niet. Met hitte stonden ze ook in de stal en als er veel muggen, horzels of wat dan ook waren stonden ze er ook.

Note: mijn hengst geboren met schuilstal, in de opfok in het wild in oostenrijk gestaan zonder stal, en daarna weer met schuilstal bij fokkers.
Toch gaat hij graag naar binnen na een tijd. WAt niet wil zeggen dat hij de hele dag binnen wil staan want dan wordt hij gek Ja
Zo ook mijn merrie Knipoog

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:00

@ ThisIsMe
Wat jij belerend vind overkomen is jouw interpretatie eruit, je kan het ook zien als informatie waar je inzicht uit kunt halen!
Door op een andere manier te gaan denken, het uitproberen of het daadwerkelijk ook verandering geeft.
Open staan voor de mogelijkheid dat er meer is dan een tunnelvisie en 'naturals' hebben die 'normal' way al bewandeld en zijn tot de conclusie gekomen dat het voor hun niet (meer) werkt en proberen alleen maar te laten inzien dat het anders kan.
Niet om te bewijzen dat het beter is, maar om je andere mogelijkheden te bieden, waar je over na zou kunnen denken als je daar de behoefte aan hebt.
Ook al komt dat over als verbetering, vind ik dat je best in staat kunt zijn om daar tussen de regels door te lezen.
Nu niet meteen er weer op in gaan dat ik nu beweer dat je het nog nooit uitgeprobeerd hebt, want dat zeg ik niet ik bedoel het in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:02

A fijn, weer een topic waarin normale ruiters aangevallen worden omdat ze slecht bezig zijn. Dat soort mensen vergeten nog steeds dat elk paard een individu is, en elk paard een andere achtergrond is. Wat voor plezier doe je er een paard mee om hem helemaal vrij van alles te maken, maar nog wel op zijn rug te bonken? Als je helemaal natural wilt zijn, doe het dan goed, gooi je paard ergens op de heide en kijk er niet meer naar om, DAT is pas natural.

russel schreef:
Bitloos vind ik prachtig, de ultieme rijvaardigheid. Een paard dat lekker over de rug loopt, volledig op de zit gereden wordt. Dát is wel mijn streven en over een paar maanden heb ik de tijd om dat veel te gaan oefenen.

Hoe krijg jij les, MET bit dan? Ik krijg les, waarin ik leer dat alleen maar mijn zit mag gebruiken, de zit is het belangerijkste van het hele paardrijden, daar heb ik geen bit bij nodig. En een ruiter dat goed leert paardrijden heeft het bit ook alleen in het paard zijn mond om aanleuning te krijgen.

Dat dat niet altijd lukt is een ander verhaal.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:04

@ griebels
Een 'natural' is in mijn ogen niet compleet van terug naar de natuur, maar kan heus wel een beoordeling maken om van beide kanten het beste eruit te halen!
In ieder geval daar ga ik van uit en zo sta ik als 'natural' in het verhaal!
Anders ben je wel erg kortzichtig geboren om zo te denken, want in Nederland kun je de natuur niet nabootsen zoals het van oorsprong was.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:13

Maar ik als 'normal' wil het ook het beste van beide kanten eruit halen Haha!
Dus wat is het verschil dan Verward

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:15

Oh en btw Haha!
Ik zou heel graag bitloos willen rijden, maar helaas is dat met mijn hengst vragen om ongelukken Ja

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:18

griebels schreef:
Oh en btw Haha!
Ik zou heel graag bitloos willen rijden, maar helaas is dat met mijn hengst vragen om ongelukken Ja

Niet met alle hengsten hoor! Heb er een bitloos en een bitmet! Afhankelijk van hun testosteron gehalte Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:22

griebels schreef:
Maar ik als 'normal' wil het ook het beste van beide kanten eruit halen Haha!
Dus wat is het verschil dan Verward

Er is ook geen verschil, want we zijn allemaal 1!
Bitloos rijden is net zo'n kunst als met bit, je denkt misschien dat je je paard daarmee meer onder controle hebt, maar dat is in mijn ogen kolder!
Het zit m in je eigen rij-kunde, meer niet.
Als jij je paard aan het bit plukkend tot stilstand rijdt (even als voorbeeld) dan moet je maar eens goed gaan nadenken hoe kundig je bent!
Hetzelfde geldt voor bitloos natuurlijk!
Goed rijden is een combinatie van allerlei factoren samen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:22

Mijne heeft geen testosteron gehalte Haha!
Maar komt van de renbaan en leeft om te rennen. Ik kan hem niet eens houden met een normaal bit. Je eigen zwaar maken is voor een renpaard een drijvende vorm dus op zit terug nemen is er niet bij...
Het gaat echt niet
Heb het geprobeerd, zonder succes...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:24

Miska, lees mijn vorige bericht...
Je krijgt hem echt niet stil op zit en met een normaal bit zonder er kracht op te zetten. Niet alleen ik maar de meest getalenteerde ruiters stappen liever af Nagelbijten / Gniffelen
Overigens is hij in de bak heel anders en rijd ik daar met een gewoon lekker zacht bitje.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:25

Nou dat valt ook wel reuze mee dacht ik!
Mijne is ook een renner geweest, maar die kan ik ook op pinkjes bitloos de bossen door crossen!
Het is maar net hoe gek je m zelf maakt!
Zelfs met ander paarden erbij!
Dan moet ik de hulpen misschien iets duidelijker doorgeven, maar hij gehoorzaamt wel!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:26

Miska, jij hebt niet mijn exrenner, en ik de jouwe niet. Elk paard is een indivu, en heeft ook een eigen karakter...
Ik heb al meerdere naturals uitgenodigd om het te komen proberen maar er is er nog geen een op komen dagen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:28

En indd ken ik genoeg renners bij wie het wel lukt, meestal zijn dat degene die het rennen niet leuk vonden en ook niet echt presteerde. Maar ik ken ook exrenners bij wie je het niet hoeft te proberen.
Zijn broer bijv. is nog erger dan de mijne Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:32

Mijn ervaring is met het bitloos dat paarden die gemakkelijk met bit te rijden zijn dit ook zonder bit zijn.
Paarden die met het bit moeite hebben, zoals mijn merrie Zahlina zijn bitloos helemaal niet te rijden.
Ze durf door de druk die op de neus komt door bitloos helemaal niet meer te lopen en ze raak praktisch in paniek waardoor ze de raarste capriole gaat uithalen in stilstand.

Mijn hengst vind het super om bitloos het bos in te gaan, hij weet dan namelijk dat als we lekker gras tegenkomen hij daar heerlijk mag grazen, qua stuur maakt het hem helemaal niets uit, hij is super op de zit en been te rijden.

Ik beleer al mijn paarden bitloos en met bit, in eerste instantie gebruik ik alleen het bitloze en zo langzaam maar zeker komt het bit er bij.
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 10-03-08 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:33

@ griebels
Als hij in de bak wel aan de hulpen is en buiten niet waar ligt dat dan aan, denk je?
Mijn paardje vind rennen ook geweldig, maar mag het niet meer vanwege een oude blessure.
Ik geloof dat ik hier met jou al eerder over gesproken heb, maar goed het ene paard is het andere niet.
Ook speelt karakter mee, maar ook opvoeding en repsect voor jou als ruiter zijn ook dingen die om de hoek komen kijken!