Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:41

zie je het al voor je een 4 span door de marraton sturen aan een touwtje,of een jong groen paard in het parcours,en al die hengsten dan die doe je dan ook gewoon bij elkaar 24/7 op de wei,of ga je als je 25 hengsten hebt staan,25 verschillende stukjes land maken,en hoe dan in de zomer als je paard word lek gestoken door dazen,als ik buitenrij in het parcours en je hebt motregen nou dan word het echt glad,en bij paarden die brokkelhoeven hebben dan?of die veel voor een wagentje op straat lopen,je hebt 3 schimmels en moet om 8 uur 100 km verder op zijn voor concours,nou dan mag je om 4 uur in de nacht al wel beginnen met wassen als ie zonder deken buiten loopt
voor een hobby ruiter die gewoon een beetje door het bos toert en af en toe een wedstrijdje mee pakt snap ik best dat ze zich bezig houden met naturel dingen,
alleen is het voor de de meeste moeilijk te begrijpen dat sommige mensen hun paard voor de sport hebben of dat sommige mensen hun brood verdienen aan paarden en dan is dat gewoon niet te doen,en dat is voor een aantal naturals heel moeilijk te begrijpen,en dan word ik er dus heel simpel van om telkens weer aan te moeten horen dat ik alles verkeert doe bit is mishandeling een deken en ijzers ook en bla bla bla,je word gewoon niet in je waarde gelaten,ik doe wat ik doe jij doet wat jij doet basta

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:43

Citaat:
voor een hobby ruiter die gewoon een beetje door het bos toert en af en toe een wedstrijdje mee pakt snap ik best dat ze zich bezig houden met naturel dingen,

en zo'n opmerking dus ook. Hier zou ik me als natural aan storen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-03-08 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:45

@knoopje: het kan aan mij liggen, maar ik snap geen bal van je verhaal.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:53

hobby ruiter is gewoon een ander woord voor recreatie ruiter, zo raar is dat toch niet? wil niet zeggen dat iedere natural zo is toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:54

ik vind een opmerking als "die wedstrijdruiters met hun sportpaardje" ook niet leuk, en dan gaat het met name om de context.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:55

LCharlotte schreef:
Nu krijg je een discussie over duscussies terwijl je niet van discussies houdt Clown

Geweldige opmerking zeg! xD

Ach weetje iedereen doet gewoon wat hij/zij het beste ligt.. Dus laat lekker Tong uitsteken

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:58

ja oke dat zou kunnen... maarja...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:09

Lielle schreef:
Citaat:

en zo'n opmerking dus ook. Hier zou ik me als natural aan storen.

waarom dan je rijd toch voor je hobby!!!
ben je daarom minder als een ander of zo

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:10

Wendy schreef:

wat snap je niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:12

Lielle schreef:
MysticTinker schreef:
Iemand die zijn paard goed onder controle heeft zou zelfs met een touwhalster een parcourtje kunnen springen, zelfs helemaal zonder hoofdstel als je daar op traint. Daar is natuurlijk niet élk paard geschikt voor, maar de meeste kunnen het wel geleerd krijgen Ja
Als je zoveel kracht nodig hebt om je paard bij je te kunnen houden dan zou ik daar persoonlijk eerst op trainen voordat ik aan wedstrijden zou gaan meedoen.

Heb je daar ervaring mee? Ik denk dat ik best wat rond spring op een halster maar als ik een M cross in ga met een technische combinatie op drie kleine galopsprongen, gevolgd door een haakse bocht naar een dikke haag, verwacht ik (oke, dat is een aanname, maar wel gebaseerd op praktijkervaring) dat de controle daar onvoldoende fijn voor is. Ik rijd mijn paard trouwens op twee pinken door de cross, dus daar gaat het niet om. En even uit mijn hoofd ken ik geen enkele eventingruiter die bitloos start, ook niet op hackamore trouwens.

Ik ben mijn paard nu zo'n 3 jaar aan het trainen op zo weinig mogelijk hulpen. Ik kan je vertellen, dat is niet makkelijk, maar het is absoluut mogelijk Ja Ik ben nu zo ver dat ik helemaal zonder hoofdstel kan rijden, met kleine figuren zoals een kleine volte, en tempowisselingen, ook van bv een rustige naar snelle draf, en van stap naar galop. Maar we zijn er nog lang niet.
Ik heb wel een prachtig filmpje van een paard zonder hoofdstel, en dat is echt ongelofelijk wat die allemaal kan Haha!
http://www.youtube.com/watch?v=tD3YnfA-zwY

Met een bitloos hoofdstel kun je nog meer hulpen geven, dus zou je, na wat training, best een parcour van 80 cm kunnen springen bv. Hoger zou volgens mij ook mogelijk moeten zijn, maarja dan ben je wel lang aan t trainen, en het zal ook heel erg aan het paard liggen.

Lielle schreef:
Citaat:
Helaas zijn de meeste mensen die hoog in de sport meedoen bang dat hun dure sportpaardje zich verstuikt, of verkouden wordt, of wondjes oploopt, en dus zetten ze hun paarden op stal, want dat is veiliger Slapen

dit soort denigrerende opmerkingen is dus wat er bij mij verkeerd schiet. Als ik een opmerking zou plaatsen als:
"Helaas zijn de meeste recreatieruiters bang dat hun tinkertje's manen afbreken" wordt er ook over me heengevallen en terecht. Zo'n toon is nou precies wat de discussie op scherp zet.

Sja, het klinkt misschien hard, maar zo is het wel als je om je heen kijkt. Ik kom het hier overal tegen. De paarden van kennissen van ons veel waard, is ooit 70.000 euro op geboden, hebben hoog in de springsport gelopen, en sindsdien mogen ze niet meer de wei op met de kudde, omdat ze bang zijn dat er iets mee gebeurd. Nog een voorbeeld; de paarden van Anky, die mogen aan de hand wat grazen, maar komen nóóit los, omdat ze bang zijn dat ze iets verstuiken..
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het slecht is voor paarden als ze eens op stal moeten, maar wél als ze 23 uur per dag op stal staan. En als je geen mogelijkheid hebt om je paard overdag buiten te zetten, oke, dan zou ik persoonlijk verhuizen, maar soms is dat niet mogelijk.. Maar als je wel die mogelijkheid hebt, maar je laat je paard binnen staan omdat hij ziek wordt.. dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig, een paard is geen auto.. het is een levend wezen dat vriendjes en beweging nodig heeft en een wei met gras, ruimte om te rennen, spelen en grazen..

Van mij mag je trouwens best zeggen dat recreatieruiters bang zijn dat de manen van hun tinker afbreken Ja Waarom niet, dat is toch zo? Lange manen, daar ben ik trots op, en als andere paarden eraan knagen dan spuit ik er anti-bijt op Ja Daar ondervindt hij zelf geen last van. Ik zou hem nooit op stal houden daarvoor, of een halsdeken er omheen.
En ik hoor ook wel eens dat hij te dik is.. nou dan ben ik niet direct beledigd Vork Nee, dan leg ik uit dat hij insulineresistent is, sinds kort speciaal voer krijgt, en dat we eraan werken..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:35

idd parcour van 80 cm zou idd wel lukken, maar op wedstrijden gaat dit een beetje moeilijk dan Knipoog. Zelf zie ik echter weinig voordelen van het rijden zonder bit....

en idd paarden van anky komen niet veel buiten, dit besef je soms niet totdat je misschien zelf je brood moet verdienen met paarden. Als je dan, zoals oa anky, zo'n waardevol paard op stal hebt ben je idd doodsbang dat het paard wat overkomt, want als dat gebeurd sommigen geen brood op de plank. Ik wil mijn paard ook het liefst overdag zoveel mogelijk buiten, maar ik begrijp mensen die hun brood ermee moeten verdienen dat ze hun paarden niet veel los in de wei hebben...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:36

tsja dan kom je uit op 'de ethiek van de wedstrijdsport' maar da's weer een hele andere discussie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:41

knooopje schreef:
Wendy schreef:

wat snap je niet

Het totaal ontbreken van punten aan het eind van de zinnen maakt je tekst niet echt goed leesbaar zeg maar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:43

knooopje schreef:
waarom dan je rijd toch voor je hobby!!!
ben je daarom minder als een ander of zo

Een wedstrijdruiter rijdt ook voor zijn hobby... dus wat is jouw punt? Als je het niet denigrerend bedoelt?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:50

ze bedoelt met hobby ruiter recreatie ruiter, zo verkeerd bedoelde ze het geloof ik nou ook weer niet....

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:03

[
Wendy schreef:

wat snap je niet[/quote]
Het totaal ontbreken van punten aan het eind van de zinnen maakt je tekst niet echt goed leesbaar zeg maar.[/quote]

maar volgens mij gaat het hier niet om de ... of de ,,,
je moet gewoon wat te zeuren hebben......

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:05

Roos_s schreef:
ze bedoelt met hobby ruiter recreatie ruiter, zo verkeerd bedoelde ze het geloof ik nou ook weer niet....

inderdaad dank je wel.
jammer dat ze het punt waar het om gaat missen Slapen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:07

knooopje schreef:
maar volgens mij gaat het hier niet om de ... of de ,,,
je moet gewoon wat te zeuren hebben......

Nee hoor, maar als ik reageer dan wil ik graag precies weten wat er staat.
Maar omdat het je blijkbaar teveel moeite is om een fatsoenlijk verhaal te schrijven, ga ik ook verder niet reageren.
En dat ik het punt mis, heeft toch echt met het feit te maken dat jij ook helemaal geen zin hebt om een begrijpelijke tekst te schrijven.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:15

Nee hoor, maar als ik reageer dan wil ik graag precies weten wat er staat.
Maar omdat het je blijkbaar teveel moeite is om een fatsoenlijk verhaal te schrijven, ga ik ook verder niet reageren.
En dat ik het punt mis, heeft toch echt met het feit te maken dat jij ook helemaal geen zin hebt om een begrijpelijke tekst te schrijven.[/quote]

als je niet kunt lezen wat er staat waarom reageer je dan in de eerste plaats.
ben blij dat je verstandig bent geworden en niet meer te reageeren,want waardevolle info voeg je niet toe tot betrekking van dit topic

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:19

Weet je wat het ook is met deze discussies?
(Die hier ook weer geverd worden terwijl dit topic ergens anders voor is)

Voor mijn gevoel staan er 2 (of meer) partijen recht tegenover elkaar, terwijl, waarom?

Het enige dat telt is toch dat we met zijn allen, en vooral ook hier op bokt, zo'n mooi medium om te DELEN, gewoon allemaal die liefde voor dat paard delen, als dier.

En of je er nou op, achter of onder zit, maakt dan niet uit.

Het is het eenheidsgevoel dat ik op bokt steeds minder voel in de topics die over paarden gaan.

Als er een keer een discussie loopt, rustig, komt er met regelmaat iemand van de "tegenpartij" binnen, om zijn duit in het zakje te doen.
Maar wel op zo'n manier dat ik het idee krijg dat het gaat om het winnen van een discussie of het gelijk hebben, ipv het gezellig praten of discussieren over paarden enz.

En dàt vind ik zo jammer!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:23

Gewoon bij onderbouwingen van meningen blijven zodat we er allemaal wat aan hebben.

Ik kwam iets tegen over gerommel met een zadel en vervolgend alles okee met boomloos. Dat kan. maar dat wil natuurlijk iet zgegend at alle zadel met boom slecht zijn, alleen dat die pony/dat paard nou net wel baat heeft bij boomloos.
Overigens is mijn enige ervaring met zo'n ding een zeer slechte, omdat ze gewoon mijn heupen te ver uit elkaar dwingen en dat is voor mij persoonlijk zeer pijnlijk. Ik moet een zadel met een zeer smalle zitting dat dus vrij hoog op de paardenrug ligt zodat mijn benen niet zo wijd worden gedwongen. De ruiter heeft ook nog recht op comfort!

Het springen van een parcours zonder hoofdstel, sorry, dat is alleen aan te leren, heb ik al gezegd, als je een parcours thuis op zal zetten en alleen dat voorspelbare parcours springt.
Ik heb geen enkele moeite met hoofdstelloos een paard rondsturen, maar wel met, in verlichte zit dan ook nog, tempowisselingen in galop met wendingen om een paard goed voor een sprong te krijgen en dat kan voor elke sprong ook nog anders zijn. Een parcours, nogmaals, is niet gewoon dressuur met hindernissen.
Met bitloos hoofdstel is meer mogelijk, maar dan nog kun je in situaties van een parcours gewoon tekort schieten waardoor je neit alleen een grotere kans loopt op fouten en weigeringen, maar gewoonweg een jezelf en paard in gevaar kunt brengen.
Een parcours wordt genoemn met een bepaalde basissnelheid. Je moet vlug reageren, vlug terug kunnen schakelen en vlug kunnen wenden, vaak in combinatie met elkaar op heel kleine ruimtes. Dan moet je echt wel enige controle met de handen over het paardenhoofd en daarmee zijn evenwichtsverdeling hebben. Dat red je niet met gewichtshulpen alleen.

heeft niets met kracht te maken.

En wat die kracht betreft, ik las iets over een neusriem die de druk af moet leiden? Dan heb je het dus wel over een soort druk waarbij een paard dus normaal gesproken de mond zou openen om er van af te komen en het soort druk waarbij ze in een ander topic er een onderzoek bij halen om te zeggen hoe slecht een bit is.

Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat er druk op een bit moet staan? Het hele streven van de rijkunst is een ontspannen kaak, oprichting, licht en verheven.... totaal in strijd met blokkeren, de grond in rijden, wat wel het gevolg van druk moet zijn!
Hoe kan een paard vrij en licht en verheven bewegen als het van voren druk ervaart?
En dat drukvrije kun je zowel met bit als bitloos als hoofdstelloos bereiken, dat maakt verder niet uit, maar let wel, dat gaat dus ook gewoon met bit. Een bit hoeft geen hinderpaal te zijn, dat maakt de ruiter ervan als die het slecht hanteert!!!!

Men moet er van uitgaan dat er nooit zoveel druk is dat een paard de mond zodanig wíl openen dat de neusriem in werking komt! Een neusriem is in rijkunst echt overbodig.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:23

@BarbaLala mooi gezegt en ben het ook helemaal met je eens het is te triest voor woorden.
Zo´n leuk forum met in het diepste van ons hart dezelfde passie waarom nou altijd die eindeloze discussies.
Heel erg jammer inderdaad en onnodig!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:27

Ja toch, ik heb hier altijd met zoveel plezier en gezelligheid gelezen in alle topics, en altijd het gevoel gehad 1 grote bokt-familie te zijn en te hebben!
Maar dat gevoel zakt door zoveel discussies van hetzelfde aliber steeds verder weg.

Niet dat ik tegen discussieren ben, absoluut niet, daar worden mensen (en ook paarden mensen) alleen maar wijzer van juist!

Maar kan het niet op een andere manier?

Mensen hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, verschil mag er zijn, en wat een ander denkt of waar een ander van overtuigd is, hoeft helemaal niet slecht te zijn.

Ook niet na "diverse onderzoeken waaruit blijkt dat.."

Soms is het beter om te denken; "Ala, die heeft een andere mening dan ik, we komen hier niet uit, maar dat hoeft ook niet."

Wederzijds respect, niet eens wederzijds begrip.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:31

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:38

Interresant @Lusitana denk dat het daar ook vaak aan ligt idd Ja .