Monty Roberts video Dually Halter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaristo

Re: Monty Roberts video Dually Halter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:17

Maar het is geen trekken en terugjagen. Het is vooral veel gebruik maken van je schouders. Ik heb het halster altijd om en ik heb er nog nooit aangetrokken hoor. Ik gebruik een lange lijn en loop gewoon zo de trailer in zonder mijn paard aan te kijken, hij loopt nu echt super achter me aan. Dan zie ik ook mensen op stal met een kort lijntje en een gewoon halster. En dan wil het paard niet laden, hup trekken aan dat hoofd. Wat gebeurt er? Het paard komt omhoog. Het paard is dan volgens een rot beest. Er komen extra lange lijnen bij om achter zijn kont langs te doen, een zweep en zo nog maar eens proberen. Wat is er nou zielig? Het dually halster of een gevecht met een gewoon halster?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:23

nou.. op dát filmpje zie ik meneer roberts toch écht een paar keer trekken én terugjagen hoor! Maar ík heb in ieder geval nog niet gezegt dat je een 'gevecht' moet aan gaan met een gewoon halster evenmin het gebruik van zwepen en extra lange lijnen etc. Maar ik denk dat er andere én betere methodes zijn om je paard fatsoendelijk de trailer op te laten lopen zónder getrek en zónder zwepen Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:05

Volgens mij is dat 'getrek en terugjagen' de methode van 'het paard geen rust gunnen buiten de trailer zodat hij doorheeft dat de trailer goed is omdat hij daar wel met rust wordt gelaten'.

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:12

Ik geloof ook dat het te maken heeft met druk accepteren. Het paard moet eerst druk kunnen accepteren voor je het vast zet in de trailer. Maar dit ligt ook aan het probleem van het paard. Om mijn paard de trailer op te krijgen hebben we wat grondwerk gedaan. Maar daar werd dus niet aan zijn hoofd getrokken en weer weggejaagd. Het is heel belangrijk om je paard te 'lezen'. Elk dier heeft toch zijn eigen angst of tegenzin om in die trailer te gaan. Het is volgens mij de kunst om het probleem te vinden en hier op in te gaan.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:39

ieder zijn eigen mening;)
mijn mening is dat ik het een geweldig halster vind.. anderen vinden een gewoon halster fijner, of een touwhalster..
is toch okee???;)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:48

Ik ben absoluut geen fan van MR en AvdT. Ik weet niet of iemand bekend is hier met Conrad van Pruijssen. Ik vind zijn werk geweldig en dat wat ik ontzettend goed vindt aan zijn manier van werken is dat hij blijft aanpassen. MR zie ik steeds met dezelfde story voorbij komen evenals dezelfde methodes en blablabla. Iedereen maakt fouten, de kunst is juist om daarvan te leren en zichzelf aan te passen.

Wat zag ik trouwens nog laatst?! Een paard die bij het Nederlandse MRcentra is geweest en 4 maanden moest bekomen om weer gewòòn paard te zijn. Mens, wat heb je dan met dat paard gedaan als die 4 maanden nodig heeft om weer normaal paard te worden?!

Laat maar... ik wil het zeker niet weten.

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:53

Nou als er iemand open staat voor andere ideeën of meningen dan is Annemarie het wel. Ik vind dat je pas kunt oordelen als je het zelf hebt gezien. Zo kan ik ook zeggen dat ik al 4 jaar gedonder met mijn paard had en dat ik dankzij annemarie eindelijk echt goed met mijn paard overweg kan. Jaguar is zo lief geworden en heeft zichtbaar plezier in alles gekregen. Dat was nooit gelukt zonder Annemarie. Prima dat jij iets anders goed vindt, maar waarom moet dit altijd in het nadeel van een ander.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:54

ja, ben ik het mee eens, altijd wordt er gelijk met verwijten gegooid.. dat vind ik een nadeel aan de paardensport.. hoe hard ook gezegt..
Dat is dan ook wel het enige hoor:)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:01

@Jaristo, mooi en fijn voor jou dat je nu beter overweg kan met je paard. Maar ik vraag mij echt af wat je in godsnaam met een paard doet als die 4 maanden moet bijkomen. En tja wat die openheid betreft, Conrad hebben ze ook van het matje afgeduwd omdat die andere gedachtes had. Tuurlijk, ze zijn zo open als wat daarom is het ook nodig om iemand met andere ideeen eruit te trappen.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:03

*zucht*..
dus jij zegt dat MR en AvdT ''leugenaars'' of ''slechte'' mensen zijn?? Daar komt het eigenlijk op neer..
Iedereen heeft zijn eigen mening natuurlijk, maar laat mensen wel in hun waarde.. (vind ik)

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:12

Maar hoe weet jij zo zeker dat het waar is van die 4 maanden? Was je er bij? Heb je het gezien? Ik ben vaak genoeg bij Annemarie geweest en ik heb absoluut geen rare dingen gezien, de paarden mogten willen dat ze allemaal zo behandeld zouden worden. Maargoed hier kun je een eindeloze discussie van maken, ik vind dat iedereen elkaar moet respecteren als de omgang met de paarden zonder geweld is.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:15

ja.. maar dat is het probleem bij hun.. Frusty
zij vinden dat het een vorm van geweld is..
en inderdaad het blijft een eindeloze discussie.. maar ik ga er niet eens meer naar kijken.. dit is de laatste keer dat ik reageer, want het boeit ze toch niet wat we zeggen..
Dus ik ga er niet meer op reageren..
Ben blij dat je er ook zo over denkt Jaristo!!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:17

bk_lover schreef:
*zucht*..
dus jij zegt dat MR en AvdT ''leugenaars'' of ''slechte'' mensen zijn?? Daar komt het eigenlijk op neer..
Iedereen heeft zijn eigen mening natuurlijk, maar laat mensen wel in hun waarde.. (vind ik)

Waar zie je mij dat zeggen?
Ik zeg dat de methode van hun mij niet aanstaat. Een paard dat 4 maanden moet bijkomen? Dan zijn de shows altijd zo vreselijk opgesteld, er ís prestatiedruk en dat met een ´probleempaard´. Mijn compliment aan Balingehof die voor hun demo een rustig paard meenamen en níet een ´probleempaard´. Het opsluiten in een round pen en dan zeggen dat het paard vrijwillig de keus heeft om naar je toe te komen nadat je hem steeds in de rondte hebt gejaagd. Shows geven met een Tennessee Walker die zulke afschuwelijke hoefbezwaarders aan heeft (mijn god dat was vreselijk!!) En mensen die bij MR geleerd hebben en dingen willen aan passen, tja dan moeten ze het maar zelf uitzoeken nietwaar?

Ik heb nergens gezegd dat het ´slechte´ mensen zijn of zelfs ´leugenaars´. Ik vertel gewoon de waarheid gebaseerd op de dingen die ik ervaren en gezien heb, that´s it.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:19

maar.. wie zegt dat je de waarheid vertelt?? of dat werkelijk zo is als hoe je het zegt??
Dát weet niemand, ik niet, jij niet..
Dus ik hou er nu echt mee op.. Want vind het een beetje iri worden om elke keer hetzelfde te moeten zeggen..

IEDEREEN HEEFT ZIJN EIGEN MENING.. jij ook;)
is toch okee?
MAAR LAAT MENSEN IN HUN WAARDE!! is toch niet zo moeilijk??
Okee;)

Doei

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:21

Maar hoezo moest dat paard 4 maanden bijkomen? Wat was zijn probleem voor hij er heen ging? En daarna? Misschien lag het probleem wel bij de eigenaar. Want ook ik deed dingen fout, het gaat pas beter als je dat inziet en er iets aan doet.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:23

ja.. Afgod mee eens..
voor sommige mensen is het confronterend om dat onder ogen te zien.. bij jou gelukkig niet Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:23

Jaristo schreef:
Maar hoe weet jij zo zeker dat het waar is van die 4 maanden? Was je er bij? Heb je het gezien? Ik ben vaak genoeg bij Annemarie geweest en ik heb absoluut geen rare dingen gezien, de paarden mogten willen dat ze allemaal zo behandeld zouden worden. Maargoed hier kun je een eindeloze discussie van maken, ik vind dat iedereen elkaar moet respecteren als de omgang met de paarden zonder geweld is.

Ja, ik heb dat paard met mij eigen ogen gezien. Ik had vroeger andere gedachtes over MR, maar naarmate van want ik overal hoor en te zien krijg Ik denk zeker wel dat er een aantal paarden zijn die baat hebben bij zijn methodes, ik heb zelf ook eens een spontane join up gedaan met een paard, maar dat was in een immens grote wei waar zelfs nog een groepje andere paarden in stonden. Hier had het paard echt de keuze, met mij communcieren of ervandoor gaan, hij koos voor het eerste. Na twee, drie rondjes was het ook al klaar. Geen uitgeput paard, geen uitpgeput mens we konden zo samen van het erf af. En dat is een gevoel dat je niemand meer weg neemt Lachen

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:25

is toch goed;) ik denk dat MR of AvdT dat ook zou lukken..Knipoog maar 't gaat idd eenmaal wat sneller zo..

Sorry.. zou niet meer reageren:P

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:26

bk_lover schreef:
maar.. wie zegt dat je de waarheid vertelt?? of dat werkelijk zo is als hoe je het zegt??
Dát weet niemand, ik niet, jij niet..
Dus ik hou er nu echt mee op.. Want vind het een beetje iri worden om elke keer hetzelfde te moeten zeggen..

IEDEREEN HEEFT ZIJN EIGEN MENING.. jij ook;)
is toch okee?
MAAR LAAT MENSEN IN HUN WAARDE!! is toch niet zo moeilijk??
Okee;)

Doei

Tjee, jij begrijpt me niet helemaal...

Maar ach see for yourself

http://www.youtube.com/watch?v=vEJT9vwqwvY

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:31

Ik ben benieuwd wat het probleem van het paard was

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:32

o ik begrijp je wel hoor Gaaaap
Maar.. waarom doet hij ze om?? heeft HIJ ze wel omgedaan? Hij jaagt het paard niet hard op, gewoon rustig.. is het voor zijn EIGEN veiligheid.. Mij kan je niet wijsmaken dat hij dat ZOMAAR zonder reden doet.. Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:34

Jaristo schreef:
Ik ben benieuwd wat het probleem van het paard was

Een jong paard dat moest ingereden worden. Nooit problemen met dat paard gehad, de eigenaren wouden hem alleen laten inrijden. Niks mis mee zou je denken, krijgt men een paard dat zo uitgeput is en bang voor andere paarden is, er nauwelijks mee contact maakt? Hoe, wat, waarom? Wat is er mis gegaan?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:35

kan toch ook zijn dat een ander paard hem/haar getrapt heeft?? Kunnen hun toch niks aan doen Koe en daarom zo bang is..?? of in de trailer iets gebeurd.. you never know..

Jaristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:43

Dat past absoluut niet bij het beeld dat ik er van heb. Ik heb echt alleen goede dingen gezien, maargoed. Voor ieder zn eigen ding toch. Zolang de paarden maar goed in hun vel zitten.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:44

bk_lover schreef:
o ik begrijp je wel hoor Gaaaap
Maar.. waarom doet hij ze om?? heeft HIJ ze wel omgedaan? Hij jaagt het paard niet hard op, gewoon rustig.. is het voor zijn EIGEN veiligheid.. Mij kan je niet wijsmaken dat hij dat ZOMAAR zonder reden doet.. Knipoog

Nee, gelukkig heeft MR ze niet zelf omgedaan (dat zou dan de druppel zijn). Het is een normale TWH http://www.youtube.com/watch?v=wuqN9n4RF4Y

Hij jaagt hem rustig op, maar het feit dat hij dit met een paard doet dat waarschijnlijk met iedere stap met pijn te kampen heeft vindt ik absoluut niet correct. Deze speciale schoenen veroorzaken zoveel schade en dan wil je nog niet eens weten wat er achter de schermen gebeurt van zulke TWH shows http://www.youtube.com/watch?v=t3UeGJT_WOg

Ik mag alleen maar hopen dat MR zulke paarden voortaan afwijst, en als dan haal er aub eerst die verschrikkelijke schoenen er vanaf. Je kunt toch zo een paard niet laten lopen.