NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:16

Kijk eens even naar het filmpje in mijn onderschrift. Zie jij een gebroken paard?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:21

Heb net het filmpje bekeken en de topic gelezen. Persoonlijk vind ik het fimpje met Vonck er prettiger uitzien. Ben niet weg van clintons filmpje.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:03

Ik ben meer een voorstander van de samenwerking tussen mens en paard,dan dat een paard wat iets doet wat hij eigenlijk niet wil,maar bang is voor de gevolgen als ie het niet doet.
Dus ik ga voor samenwerking,en niet voor dwang of uberdominantie.

Alles wat de persoon op de filmpjes voor elkaar wil krijgen zal ook gaan op een respectvolle manier,zonder schoppen,bange paarden,gebroken zielen enz.
Je paard zal misschien wel doen wat jij wil na zo'n sessie,maar ik heb liever een paard wat met mij meedenkt,en samen met mij bereikt wat ik graag van hem wil,dan een gebroken volgzaam (uit angst) paard.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:46

Cassidy schreef:
Hoe eerlijk is het om een voor de rest gezond dier naar de slager te zien gaan, alleen omdat hij niet voldoet?

Alof naar de slager gaan dan de enige optie is voor een renpaard dat niet op de standaard manier te trainen is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:52

Vertel dat aan de eigenaren van die renpaarden.

Een paard dat niet snel genoeg blijkt te zijn voor de renbaan, verder wel zoet en meegaand, vind zijn baasje wel in een andere discipline.

Een lastig paard waar geen ruiter op kan blijven zitten wordt een heel ander verhaal. Voor eventuele interesseneten zijn er legio te koop die wel makkelijk zijn...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 17:01

helaas gebeurt het te vaak, lastige paarden belanden gauw bij een slager...en niet alleen renpaarden en harddravers hoor, meer dan genoeg rijpaarden!

het lijkt of iedereen het punt mist "deze paarden doen niet wat ze willen en hebben geen keus". Wiens keus is het om een zadel op een paard te leggen? Wiens keus is het om een eind te gaan rijden? longeren? wedstrijden? Het paard heeft weinig te zeggen hierin. Wij kunnen hooguit hun beste kanten ontdekken en ze daarin laten groeien(helaas ken ik ook iemand met een springpaard wat niet uitblinkt in de dresuur en moet...)
In de filmpjes duidelijk te zien, paarden zonder tuig die aan het hobbelen zijn...paarden die compleet los(de vossen zijn hengsten) achter hem aanlopen, zien er niet zo zeer gedwongen uit. Hoe hij de vohengst(deception) laat opstaan, wat wil je liever zien? stok erop? Hij geeft hem twee porren, de basis van het rijden bestaat uit paarden rotschoppen geven(er bestaan niet voor niets honderden soorten sporen), dat zie ik hem niet doen.

Weet niet wie het was in dit topic die zei dat de grote vos er nog helemaal niet klaar voor was...welk paard is er wel klaar voor om gereden te worden? Weet wat hem te wachten staat? Beseft dat het straks gereden gaat worden? Geen enkel, wijs mij een paard aan, één paard wat er klaar voor was om gereden te worden...

Eerlijk als ik de ogen van de paarden kijk in de filmpjes, zie ik jonge volbloeds, die zoals overal in de wereld op jonge leeftijd aan het werk gaan. Ze hebben dezelfde uitstraling als ze allemaal als van een kind dat voor het eerst naar de kleuterklas gaat.

Ik heb de eerste 10 filmpjes zonder muziek geluisterd omdat de speakers uitstonden. Hadden een veel heftiger effect op mij het werkelijke wow effect, paarden die stress vrij worden beleerd, na 12 minuten is het opstappen en wegrijden. Ik heb zat dravers beleerd op de andere wijze, zadel op, longeren, hangen, zitten, longeren en los...dit is een proces wat een keer of vier herhaalt moet voor je veilig weg kunt rijden. Wil je gebroken ogen zien, ga dan eens kijken bij traditioneel beleerde paarden...
Met de muziek, bracht bij mij alleen maar tranen erbij. Heb m'n ogen uit m'n hoofd zitten huilen bij tantrum en deception. Het effect wordt alleen maar groter en versterkt door juist gekozen muziek.

De reden dat veel van de paarden er gespannen uitzien? voor mij een open boek, het zijn jonge volbloeds, de naam zegt het al, VOLbloed. Paarden die vol leven, energie en kracht zitten die aan het leren zijn. Vergelijk het maar met ADHD kinderen in de klas...even gespannen en nerveus. Zenuwachtig en huiverig voor de volgende les.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:29

Woogy schreef:
het lijkt of iedereen het punt mist "deze paarden doen niet wat ze willen en hebben geen keus". Wiens keus is het om een zadel op een paard te leggen? Wiens keus is het om een eind te gaan rijden? longeren? wedstrijden? Het paard heeft weinig te zeggen hierin. Wij kunnen hooguit hun beste kanten ontdekken en ze daarin laten groeien.
Dat vind ik ook.
Helemaal waar.
Het is ONZE keus om een paard te berijden,zadelmak te maken,kennis te laten maken met het wezen mens,maar het gaat er vooral om op welke manier dat gebeurd. Lachen

Woogy schreef:
Hoe hij de vohengst(deception) laat opstaan, wat wil je liever zien? stok erop? Hij geeft hem twee porren, de basis van het rijden bestaat uit paarden rotschoppen geven(er bestaan niet voor niets honderden soorten sporen), dat zie ik hem niet doen..
Afbeelding
(beetje jammer dat het zo klein en donker is geworden,maar hij schopt wel degelijk,vaak en hard)

Woogy schreef:
De reden dat veel van de paarden er gespannen uitzien? voor mij een open boek, het zijn jonge volbloeds, de naam zegt het al, VOLbloed. Paarden die vol leven, energie en kracht zitten die aan het leren zijn. Vergelijk het maar met ADHD kinderen in de klas...even gespannen en nerveus. Zenuwachtig en huiverig voor de volgende les.
Een volbloed is natuurlijk niet met een ADHD kind te vergelijken.
(ik heb een ADHD zoon)
Het gaat om de manier waarop je met zo'n paard omgaat.
Met de juiste lichaamstaal en gedult kom je uiteindelijk verder dan op de manier op deze filmpjes.
Misschien is dit een manier om heel snel een paard te laten doen wat jij wil,maar wat op de lange termijn?
Ik wil liever een paard op een rustige vriendelijke manier ingereden zien worden en er later een band voor het leven mee te hebben dan even snel een paard te breken,en daarbij ook zijn vertrouwen in de mensen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:36

Dat inrijden ben ik niet kapot van. Het gaat snel en hij overrompeld een paard. Het kan zo, maar het is niet mijn manier.

Met die steigeraar en die vos die net uit stal komt en dan begint te miepen gaat hij geweldig om. Het zijn slimme paarden die een manier hebben gevonden om ergens onderuit te komen. Hij maakt het ze gewoon lastig om hun truuk uit te halen en wacht vervolgens rustig af. Geen zwepen, geen gegil, gewoon wachten tot het paard zijn eigen conclusie trekt.

Je moet niet vergeten: paarden zijn er omdat wij op ze willen rijden. Als dat niet kan, zijn ze te duur om gewoon weg te zetten en zullen ze algauw in de worst belanden.
Dan maar liever een zure les leren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:38

Tinkerloos schreef:
(beetje jammer dat het zo klein en donker is geworden,maar hij schopt wel degelijk,vaak en hard)

Hoeveel paarden heb jij zadelmak gemaakt zien worden? Beenhulpen bij een paard dat nog niet weet wat een beenhulp is, kunnen soms weleens wat grover overkomen dan je fijn vindt om te zien.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 17:41

sorry maar als ik endo op deze manier aan het werk zie, zie ik wel degelijk een band tussen een hele goede rijder en een extreem sensibel paard.
Persoonlijk ik heb zelf ook ADHD, en of we te vergelijken zijn met volbloeds, we willen iets doen, non-stop. mogen we iets doen gaat alle energie erin.

Ik heb dit topic niet geopent met het doel iedereen van het NH tot het HH te "bekeren", maar om te informeren. Deze manier van inrijden en beleren zie ik zelf al te best zitten. Paarden die in een korte tijd alles weten wat ze moeten weten voor de eerste paar weken.
En dat schoppen? neen voor mij nog steeds niet, hij geeft hem een por, paar tellen later nog een por en daarna been en op z'n zit...maar ja iedereen ziet wat hij/zij wil zien...

Hoeveel truuks zijn er waarbij we een paard overrompelen? een tik tussen de oren bij een paard wat omhoog komt, je verrast hem omdat hij het niet kan zien aankomen.
Een paard zit de TAP ook niet aankomen...evenals überhaupt gereden worden...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:43

Maar je gaat me nu toch niet vertellen dat dit paard dat ligt, net onder het zadel is en dus zadelmak wordt gemaakt?? En het paard in een ander filmpje dat recht omhoog komt ook net onder het zadel is??

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 17:45

de vos is onbereden. De serie van zes filmpjes is deze vos. Deception is deze voshengst.
De bruine hengst die stijlomhoog gaat is allang bereden en heeft slechte gewoontes...de vos in rogue busters is ook bereden, alleen respectloos

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:58

@Cassidy...het spijt me heel erg...maar ik heb vele, vele paarden zadelmak gemaakt. Kan ze niet eens meer tellen. Maar ik heb nooit geschopt! (heb wel eens een brutale hengst een schop in zijn kont gegeven, omdat hij me beet...maar dat bedoel ik niet, ik heb het nu puur over zadelmak maken).
Je zegt zelf al: een jong paard waar jevoor het eerst op zit, begrijpt de beenhulp niet...dus je kunt dan wel hard gaan schoppen...daar begrijpt ie het niet beter door. Je kunt hooguit een keer een reactie krijgen en als je dan beloont, kan het kwartje vallen...maar dat is niet mijn manier.
Ik zorg er altijd voor dat een paard voordat ik er de eerste keer op stap, om mijn stemhulp voorwaarts wil, door eerst te werken aan de lange lijnen en de longe. En zo leer ik ze als ik er de eerste keer op zit, dmv stemhulp koppelen aan beenhulp, dat een beenhulp (= niet schoppen) hetzelfde betekent.
Dan heb je nog van die paarden, die het zo spannend vinden als je er op zit dat ze stokstijf blijven staan, al snappen ze wel wat je zegt met je stem....ze vinden dat ze het niet uit kunnen voeren, omdat jij er nu op zit. Die help ik dan een handje, door een helper te vragen het paard voorwaarts te laten gaan: hetzij door opdrijven achter het paard, hetzij door het paard aan de hand mee te nemen, afhankelijk van hoe ik het paard op dat moment aanvoel. Soms moet je juist niet opdrijven en bij sommigen juist wel. Dat is een kwestie van aanvoelen. En dan koppel je weer je beenhulp aan het voorwaarts gaan. Een enkeling begint meteen te rennen als je er op zit. Dat is het makkelijkst...dat is wachten en meegaan, totdat de rust er in komt en die paarden zijn vaak heel ontvankelijk voor de minste druk van je been en gaan dan bijna als vanzelf voorwaarts...en daar maak je handig gebruik van.
En een heel enkele keer, bij paarden die het echt zooooo spannend vinden, gebruik ik nog wel eens een ervaren paard om ze daarmee mee te laten lopen. Omdat wij de jonge paarden al vaker als handpaard naast bepaalde paarden meenemen, gaat dit vaak heel natuurlijk. En ook dan leer je daarvanuit de beenhulp aan.
Het lukt op die manier altijd om een paard al na één of twee keer berijden voorwaarts te laten gaan op de allerlichtste beenhulp.
Dus dat het logisch is om te schoppen als het paard het niet begrijpt....daar ben ik het niet mee eens.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden....maar de manier hier in dit topic getoond vind ik niet de beste.... Ik vind het zeer onnatuurlijk en echt onderwerpend, ipv samenwerkend opbouwend.
Ik zie het als de manager, die zijn medewerker eerst flink onder de tafel werkt en vervolgens poeslief vraagt om een klusje voor hem te doen.
Zo'n manager ben ik niet...en zo'n ruiter ben ik ook niet. En zou ik ook niet willen zijn.
Ik ben welliswaar niet het grootste dressuurtalent, maar ik weet wel dat ik altijd paarden aflever, die door iedereen fijn na te rijden zijn en die ongecompliceerd en gemakkelijk zijn, zonder een robotje te zijn.

Overigens heb ik wel respect voor de zit van deze ruiter....hij zit als een huis, daar kun je niks van zeggen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:06

ik heb ook wel eens een filmpje van deze gezien, ff stipje voor reactie straks.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:06

Ik kende deze kerel al van Youtube en hij doet me vaak aan Gert vd Hof denken. Moet er af en toe net zo hard om lachen! Haha! Mag z'n humor wel.

Ik vind dit wel een grappige discussie!

Een aantal mensen menen in deze paarden 'gebroken' dieren te zien die maar slaafs doen wat de baas zegt, uit angst.
Ik zie af en toe nh filmpjes en zie paarden 't zelfde doen! Alleen heet het dan anders, ze doen het omdat ze de 'handler' als (soortgenoot?) leider zien.
Mijn ene merrie is slaafs naar de andere, die duidelijk de dominantste is. Ze waagt t niet om 'een grote bek' te hebben. Schopt de dominantste haar? Als ze niet snel genoeg uit d'r buurt gaat, zéker!
En geestelijke mishandeling? Knipoog Wat denk je van een Join up, bijvoorbeeld?

Kortom, ik zie niet eens zoveel verschil (in het uiteindelijke resultaat)
De aanpak verschilt gewoon en is per paard ook wel nodig, denk ik. (en per eigenaar ook, niet iedereen kan dit en niet iedereen heeft de tijd en t geduld voor nh)
Het op jonge leeftijd inrijden vind ik veel zorgelijker, de methode maakt me dan niks uit!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:12

Cassidy schreef:
Kijk eens even naar het filmpje in mijn onderschrift. Zie jij een gebroken paard?

Ja...ik zie hier in dit filmpje datgene waar ik de definitie gebroken aan geef.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele filmpje heb kunnen zien, nadat het paard gaat liggen gooit ie 'm er iedere keer uit.

Wat ik zie is een circusact. Ik zie een paard dat lijdzaam alles doet wat van hem wordt gevraagd. Letterlijk alles.... Ik zie geen spirit meer bij dit dier, ik zie geen eigen energie meer. En in tegenstelling tot wat sommigen denken: eigen energie hoeft zich niet in verzet te uiten...het kan zich ook uiten in uitstraling. Het uitstralen van joepie...ik vind dit leuk om te doen.
Nou...dat straalt dit paard voor mij niet uit. Het dier is van het begin tot het einde helemaal gefixeerd op wat hij voor zijn begeleider kan doen. Ik vind dit zeer onaangenaam om te zien. Ik word hier niet blij van. Het geeft mij het gevoel dat dit ooit afgedwongen is. In een kudde zal een leidend paard, nooit van een ondergeschikte verwachten dat hij zo slaafs volgt. Sterker nog...het zal de leider op de zenuwen werken en hij zal het dier wegjagen...hoepel op...get a life....zou het zeggen als het dat zou kunnen....hou op met stalken.....want daar lijkt dit op. Een dwangneurose om de baas te pleasen.... Daarnaast zou een ondergeschikte zich nooit zo gedragen tegen een hogere in rang....

Maar...daar wil ik aan toevoegen dat ik net zo min blij word van een paard dat Grand Prix oefeningen uitvoert met een zelfde uitstraling.
Beiden zijn voor mij geen "happy athlete" ...

Dit dier heeft zich in mijn ogen berust in zijn lot....en dat lot is: de marionet zijn van zijn baas....

En dat vind ik dus niks....helemaal niks....
Laatst bijgewerkt door polly2 op 13-02-08 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:12

wat ik me nu ga afvragen, waarom jullie iemand erbij halen, om te laten zien dat jij het beste manier vindt over iets..Ga eens nadenken hoe die meneer op deze manier is gekomen? nou ik denk omdat hij gewoon een oplossing zoekt waar voor HEM de meeste paarden het beste reageert, hoeft dus niet te betekenen dat het voor ieder paard de beste methode is. Wil je het proberen na te doen? is goed, maar wel op een goede manier, en niet doordrammen dat je paard het moet doen, wat dan vind ik dat jij geen goede band met je paard hebt, omdat je hem dingen laat doen, waar hij zich niet prettig bij voelt..en juist dingen moet zoeken waar het paard zich op het gemak voelt..dan bereik je het meest mee is mijn mening..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:16

over het jonge inrijden zijn al tig discussies op het draf en rensport forum met non-stop dezelfde uitkomst. Daar verwijs ik je heen voor die discussies Knipoog

ik ben het verder wel met je eens, een join up lijkt mij stressvoller. het paard laten lopen(door een klos lijn naar hem toe te gooien) als het niet onderdanig naar je toe komt krabbelen.

Endo kwam trouwens perongeluk aan de TAP-down die enorm effectief en handig bleek te zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:18

sflj schreef:
Ik kende deze kerel al van Youtube en hij doet me vaak aan Gert vd Hof denken. Moet er af en toe net zo hard om lachen! Haha! Mag z'n humor wel.

Een aantal mensen menen in deze paarden 'gebroken' dieren te zien die maar slaafs doen wat de baas zegt, uit angst.
Ik zie af en toe nh filmpjes en zie paarden 't zelfde doen! Alleen heet het dan anders, ze doen het omdat ze de 'handler' als (soortgenoot?) leider zien.
Mijn ene merrie is slaafs naar de andere, die duidelijk de dominantste is. Ze waagt t niet om 'een grote bek' te hebben. Schopt de dominantste haar? Als ze niet snel genoeg uit d'r buurt gaat, zéker!

De aanpak verschilt gewoon en is per paard ook wel nodig, denk ik. (en per eigenaar ook, niet iedereen kan dit en niet iedereen heeft de tijd en t geduld voor nh)
Het op jonge leeftijd inrijden vind ik veel zorgelijker, de methode maakt me dan niks uit!

Zie jij een ondergeschikte in de kudde op deze manier meebewegen? Ga jij naar voren, oeps...ik naar voren...naar achteren? Oh...vlug naar achteren...opzij...hup dan opzij met z'n allen....zou wel een grappig gezicht zijn in de wei...
Een ondergeschikte houdt de leider zeker in de gaten, zal ook anticiperen indien nodig...maar niet op deze manier....
Ik vind dat als je op de "normale" manier met paarden omgaat, ze lopen braaf mee aan een halstertouwtje (wat ze feitelijk ook niet hoeven), dat ze dan al slaaf genoeg van ons zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:18

sflj schreef:

Ik vind het totaal geen vergelijking met Gert. Die zit juist altijd erg rustig, heeft een grondman, werkt zijn paarden niet tegen de grond, heeft bewust geen bit in bij die eerste keer erop gaan etc.
Bij deze vent zie je de witte ogen en de openstaande monden van het bit als een paard tegen de grond wordt gedwongen- IMO iets totaal anders dan een dominant paard een rotschop verkopen als hij/zij naar je dreigt, bijt of trapt.
Een paard gaat hier neer omdat hij 'dizzy' en versuft raakt door de manier waarom zijn hoofd gehouden wordt. Heeft er dus weinig mee te maken dat ze neergaan omdat ze iemand als leider zien. Waarom denk je dat ze zich zoveel verzetten? Ze voelen zich ineens versuft en raar en alsof ze omvallen, daar verzetten ze zich tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:20

Woogy schreef:
Endo kwam trouwens perongeluk aan de TAP-down die enorm effectief en handig bleek te zijn.

In sommige extreme situaties kan ik mij het voorstellen (en hij heeft extreme probleempaarden, dat zeker!). Maar dan vind ik bitloos stukken eerlijker en dat zou net zo goed mogelijk moeten zijn. Hij legt nu flink wat druk op de paardenmond en dat is... auw.

Helaas gebruikt hij de tap naar mijn idee te pas en te onpas, ook om paarden in te rijden etc, en dat vind ik absoluut geen fijne methode Effectief en handig, dat wel; lekker makkelijk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:25

mee eens dat de paardenmonden tijdelijk een flinke druk te verduren hebben, maar daarna hoor je hem duidelijk "je moet verder rustig met je bit zijn omdat z'n mond nog zo zacht is". Waarschijnlijk is deze methode bitloos ook mogelijk. Lijkt mij niet dat hij gaat liggen omdat hij zich versuft voelt, aangezien hij dan gelijk weer op zou staan zodra de druk eraf is...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:47

Wildwings; ik vergelijk m ook niet met Gert, ze doen me aan elkaar denken. Knipoog

En Polly; ik zie mijn ene merrie 'springen' als de dominantste ook maar een oor beweegt!
Het is dat die dominantste er geen nut in ziet maar als ze zou willen dat de andere haar als een schaduw volgde en in haar voetstappen stapte, ze het de andere makkelijker, sneller zou leren dan ik! Kan geen menselijke trainer tegenop! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:21

Woogy schreef:
mee eens dat de paardenmonden tijdelijk een flinke druk te verduren hebben, maar daarna hoor je hem duidelijk "je moet verder rustig met je bit zijn omdat z'n mond nog zo zacht is". Waarschijnlijk is deze methode bitloos ook mogelijk. Lijkt mij niet dat hij gaat liggen omdat hij zich versuft voelt, aangezien hij dan gelijk weer op zou staan zodra de druk eraf is...

Dat is juist de hele werking van de methode.. het paard wordt duizelig/versuft, maakt een stofje aan in zijn hersenen waardoor hij zich suffig voelt en valt neer.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:59

sflj schreef:
Wildwings; ik vergelijk m ook niet met Gert, ze doen me aan elkaar denken. Knipoog

En Polly; ik zie mijn ene merrie 'springen' als de dominantste ook maar een oor beweegt!
Het is dat die dominantste er geen nut in ziet maar als ze zou willen dat de andere haar als een schaduw volgde en in haar voetstappen stapte, ze het de andere makkelijker, sneller zou leren dan ik! Kan geen menselijke trainer tegenop! Knipoog

En daar sla je nu de spijker op de kop....(zie vet gedrukt).
Want wat is hier het nut? Bewijzen dat je het paard kunt bedienen als een marionet?
Je had het niet beter kunnen uitdrukken....voor mij schiet het totaal zijn doel voorbij... dominantie, de "baas zijn" over je paard is een middel in de omgang met het dier. Dit soort mensen maakt er een doel op zich van....en daar zie ik...(net als de leider in de kudde Knipoog ) het nut niet van in....en het leuke of het knappe ook niet.