Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Hoe eerlijk is het om een voor de rest gezond dier naar de slager te zien gaan, alleen omdat hij niet voldoet?
Woogy schreef:Dat vind ik ook.het lijkt of iedereen het punt mist "deze paarden doen niet wat ze willen en hebben geen keus". Wiens keus is het om een zadel op een paard te leggen? Wiens keus is het om een eind te gaan rijden? longeren? wedstrijden? Het paard heeft weinig te zeggen hierin. Wij kunnen hooguit hun beste kanten ontdekken en ze daarin laten groeien.
Woogy schreef:Hoe hij de vohengst(deception) laat opstaan, wat wil je liever zien? stok erop? Hij geeft hem twee porren, de basis van het rijden bestaat uit paarden rotschoppen geven(er bestaan niet voor niets honderden soorten sporen), dat zie ik hem niet doen..
Woogy schreef:Een volbloed is natuurlijk niet met een ADHD kind te vergelijken.De reden dat veel van de paarden er gespannen uitzien? voor mij een open boek, het zijn jonge volbloeds, de naam zegt het al, VOLbloed. Paarden die vol leven, energie en kracht zitten die aan het leren zijn. Vergelijk het maar met ADHD kinderen in de klas...even gespannen en nerveus. Zenuwachtig en huiverig voor de volgende les.
Tinkerloos schreef:(beetje jammer dat het zo klein en donker is geworden,maar hij schopt wel degelijk,vaak en hard)
Cassidy schreef:Kijk eens even naar het filmpje in mijn onderschrift. Zie jij een gebroken paard?
sflj schreef:Ik kende deze kerel al van Youtube en hij doet me vaak aan Gert vd Hof denken. Moet er af en toe net zo hard om lachen!Mag z'n humor wel.
Ik vind dit wel een grappige discussie!
Een aantal mensen menen in deze paarden 'gebroken' dieren te zien die maar slaafs doen wat de baas zegt, uit angst.
Ik zie af en toe nh filmpjes en zie paarden 't zelfde doen! Alleen heet het dan anders, ze doen het omdat ze de 'handler' als (soortgenoot?) leider zien.
Mijn ene merrie is slaafs naar de andere, die duidelijk de dominantste is. Ze waagt t niet om 'een grote bek' te hebben. Schopt de dominantste haar? Als ze niet snel genoeg uit d'r buurt gaat, zéker!
En geestelijke mishandeling?Wat denk je van een Join up, bijvoorbeeld?
Kortom, ik zie niet eens zoveel verschil (in het uiteindelijke resultaat)
De aanpak verschilt gewoon en is per paard ook wel nodig, denk ik. (en per eigenaar ook, niet iedereen kan dit en niet iedereen heeft de tijd en t geduld voor nh)
Het op jonge leeftijd inrijden vind ik veel zorgelijker, de methode maakt me dan niks uit!
sflj schreef:Ik kende deze kerel al van Youtube en hij doet me vaak aan Gert vd Hof denken. Moet er af en toe net zo hard om lachen!Mag z'n humor wel.
Ik vind dit wel een grappige discussie!
Een aantal mensen menen in deze paarden 'gebroken' dieren te zien die maar slaafs doen wat de baas zegt, uit angst.
Ik zie af en toe nh filmpjes en zie paarden 't zelfde doen! Alleen heet het dan anders, ze doen het omdat ze de 'handler' als (soortgenoot?) leider zien.
Mijn ene merrie is slaafs naar de andere, die duidelijk de dominantste is. Ze waagt t niet om 'een grote bek' te hebben. Schopt de dominantste haar? Als ze niet snel genoeg uit d'r buurt gaat, zéker!
En geestelijke mishandeling?Wat denk je van een Join up, bijvoorbeeld?
Kortom, ik zie niet eens zoveel verschil (in het uiteindelijke resultaat)
De aanpak verschilt gewoon en is per paard ook wel nodig, denk ik. (en per eigenaar ook, niet iedereen kan dit en niet iedereen heeft de tijd en t geduld voor nh)
Het op jonge leeftijd inrijden vind ik veel zorgelijker, de methode maakt me dan niks uit!
Woogy schreef:Endo kwam trouwens perongeluk aan de TAP-down die enorm effectief en handig bleek te zijn.
Woogy schreef:mee eens dat de paardenmonden tijdelijk een flinke druk te verduren hebben, maar daarna hoor je hem duidelijk "je moet verder rustig met je bit zijn omdat z'n mond nog zo zacht is". Waarschijnlijk is deze methode bitloos ook mogelijk. Lijkt mij niet dat hij gaat liggen omdat hij zich versuft voelt, aangezien hij dan gelijk weer op zou staan zodra de druk eraf is...
sflj schreef:Wildwings; ik vergelijk m ook niet met Gert, ze doen me aan elkaar denken.![]()
En Polly; ik zie mijn ene merrie 'springen' als de dominantste ook maar een oor beweegt!
Het is dat die dominantste er geen nut in ziet maar als ze zou willen dat de andere haar als een schaduw volgde en in haar voetstappen stapte, ze het de andere makkelijker, sneller zou leren dan ik! Kan geen menselijke trainer tegenop!