Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Emiel Voest op Paard 2008, freestyle of breken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:13

anneliesdj schreef:
Tjah, doe jij dat ook weleens dan?

Wat heeft dat ermee te maken?
Ik ben het met Monya eens, als je het lef hebt om iemand ten overstaan van publiek te vertellen dat ze een cap moet dragen, zou je ook het lef moeten hebben om eerlijk toe te geven als je iets niet ter plekke goed kunt doen. Het grootste probleem bij demo's is dat mensen in een relatief korte tijd een resultaat "moeten" zien, terwijl iets soms juist meer uitgesmeerd moet worden over een aantal sessies. Dat is een valkuil waar je heel gemakkelijk instort en je moet wel heel sterk in je schoenen staan om het bij een demo toe te geven.

anneliesdj schreef:
garny95 schreef:
als jouw paard werkelijk zo denkt dan mag je jezelf toch wel even achter de oren krabben.

En waarom dan wel? Als dat maar vaak genoeg herhaald wordt legt ie die link vanzelf. Hij weet tenslotte ook dat als jij 's morgen de staldeur lostrekt je als eerste naar de bikston gaat om hem een schep biks te geven. Waarom zou ie anders zo hinneken?

Als dat de enige reden is dat jouw paard naar je hinnikt, heb je in mijn ogen een heel armzalige band met je paard. Mijn merrie hinnikt naar me als ik de stal binnenkom ('s avonds, ik sta op pensionstal waar binnen- en buitenzetten en voeren gedaan worden), want ze weet dat ze aandacht krijgt, mijn eerste gang is absoluut niet naar de bikston. Andere paard hinnikt niet, maar staat nadrukkelijk naar me te kijken alsof hij zegt "zie je mij, zie je mij, joehoe, zie je me wel?" en die is volstrekt niet geïnteresseerd in eten, maar in aandacht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:26

Ik ben het ermee eens dat Voest zo eerlijk had moeten zijn m.b.t. het verhaal van het paard waar hij helaas niets mee kon. Als je iemand kan aanspreken en publique vanwege het gebruik van een cap (wat ik overigens heel terecht vind, hoor, mits je het op vriendelijke wijze doet), dan kun je ook wel eerlijk zijn over een 'lastiger' paard. Ja

Ik zou het trouwens ook vreselijk vinden als mijn paard alleen maar in mij geinteresseerd zou zijn vanwege voer. Gelukkig is dat bij ons helemaal niet aan de orde. Haha!
Overigens hinnikt mijn paard niet (hij is sowieso niet zo'n hinniker Haha! ), maar hij rent op me af (hij staat 24/7 in een natuurgebied).
Zelfs als het donker is, hoef ik hem alleen maar te roepen (scheelt me een aardige wandeling ook overigens) en voor ik het weet, hoor ik zijn galopje. Clown
Maar ik moet ook zeggen dat het zo gegroeid is tussen ons, want in het begin wilde hij de kudde niet eens uit. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:31

Waratje schreef:
Wat heeft dat ermee te maken?
Ik ben het met Monya eens, als je het lef hebt om iemand ten overstaan van publiek te vertellen dat ze een cap moet dragen, zou je ook het lef moeten hebben om eerlijk toe te geven als je iets niet ter plekke goed kunt doen. Het grootste probleem bij demo's is dat mensen in een relatief korte tijd een resultaat "moeten" zien, terwijl iets soms juist meer uitgesmeerd moet worden over een aantal sessies. Dat is een valkuil waar je heel gemakkelijk instort en je moet wel heel sterk in je schoenen staan om het bij een demo toe te geven.

Tuurlijk heeft dat ermee te maken, het is niet aanvallend bedoeld. Het is gewoon zo dat je makkelijker kritiek kunt hebben op een ander dan op jezelf. Als je iemand aanspreekt op het dragen van een cap heeft dat met jou persoonlijk niets te maken. Als ze zegt dat een paard niet geschikt is voor een demo geef je je eigen zwakte/onkunde aan en dat ten overstaan van een heel publiek.

Waratje schreef:
anneliesdj schreef:
En waarom dan wel? Als dat maar vaak genoeg herhaald wordt legt ie die link vanzelf. Hij weet tenslotte ook dat als jij 's morgen de staldeur lostrekt je als eerste naar de bikston gaat om hem een schep biks te geven. Waarom zou ie anders zo hinneken?

Als dat de enige reden is dat jouw paard naar je hinnikt, heb je in mijn ogen een heel armzalige band met je paard. Mijn merrie hinnikt naar me als ik de stal binnenkom ('s avonds, ik sta op pensionstal waar binnen- en buitenzetten en voeren gedaan worden), want ze weet dat ze aandacht krijgt, mijn eerste gang is absoluut niet naar de bikston. Andere paard hinnikt niet, maar staat nadrukkelijk naar me te kijken alsof hij zegt "zie je mij, zie je mij, joehoe, zie je me wel?" en die is volstrekt niet geïnteresseerd in eten, maar in aandacht.

Ik zeg niet dat mijn paarden alleen hinniken als ze eten willen maar dat geeft wel aan dat ze best zo'n link kunnen leggen, waarom denk jij van niet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:49

anneliesdj schreef:
Als ze zegt dat een paard niet geschikt is voor een demo geef je je eigen zwakte/onkunde aan en dat ten overstaan van een heel publiek.

Dat ben ik niet met je eens, sommige problemen zijn niet in een sessie van een half uur (of zoiets) met een hoop publiek erbij op te lossen. Als je dat om te beginnen inziet en ten tweede goed naar het publiek communiceert denk ik dat je juist heel goed aangeeft dat je veel verstand van zaken hebt. Het is veel erger om ten koste van het paard toch punten te willen scoren bij het publiek. Iemand die dit wel kan en doet heb ik bijzonder veel respect en bewondering voor, want het betekent dat je je grenzen kent en ERKENT. En iedereen heeft grenzen aan zijn/haar kunnen, daar zijn geen uitzonderingen op. Dus als je een keer tegen die grens oploopt is het geweldig als je dan niet ten koste van het paard doorgaat, maar juist ten bate van het paard stopt, ook als er een flink publiek bij is, of zelfs JUIST als er dat publiek bij is. DAT is namelijk bijzonder leerzaam voor dat publiek en dat zouden de "goeroes" best iets meer mogen doorgeven.

anneliesdj schreef:
Ik zeg niet dat mijn paarden alleen hinniken als ze eten willen maar dat geeft wel aan dat ze best zo'n link kunnen leggen, waarom denk jij van niet?

Ze kunnen inderdaad die link leggen, dat klopt, maar de manier waarop jij het hier bracht was alsof dat de enige reden zou zijn dat je paard naar je hinnikt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:32

Sterker nog... Dit betreffende paard werd 's ochtends voorgesteld in een demo bitloze klassieke dressuur. Het paard en ruiter zouden onder leiding van Monya laten zien dat klassieke dressuur bitloos mogelijk is. Dit is vooraf ook op een voor het paard vreemde locatie voorbereid en het ging toen super. Helaas raakte het paard toch in de stress van de hele situatie op paard 2008 en is de demo dus niet door gegaan. Ze hebben er op dat moment voor gekozen om niet koste wat het kost te laten zien waar ze voor kwamen maar het paard rustig te krijgen en op het moment dat er rust was het dier te belonen door te stoppen. Niet nog even door vanwege publiek, tijd of naam, maar kiezen voor het paard en positief afsluiten.

Dus ja, Monya kiest ten alle tijde voor het paard en last dus evt een demo af als het paard daar op dat moment niet aan toe is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:34

Dat vind ik hartstikke goed van Monya. Zo hoort het ook. Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:41

Waratje schreef:

Eten, aandacht: beide positieve bekrachtigers die gelijkwaardig zijn. Eten of menselijke aandacht, het 1 is niet beter of armzaliger dan het ander Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:54

Nou Poes, ik vind het toch echt een stuk fijner als mijn paard bij mij wil zijn, omdat hij het fijn vindt om bij MIJ te zijn, dan dat 'ie alleen maar komt omdat hij wil eten. Ik vind dat toch echt twee hele verschillende motivaties van het paard uit. Lachen

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:00

Ik kan me wel voorstellen dat Voest de clinic niet afgeblazen heeft, aangezien hij dus blijkbaar vond dat hij de clinic prima kon geven, maar daarvoor wel even in de losrijbak moest oefenen.

Ik weet natuurlijk nog steeds niet wat er precies gebeurd is dus kan er niet over oordelen, maar ik gok dat Voest het gewoon een goede clinic vond en dat hij idd even wat grondwerk met het paard gedaan heeft om duidelijk te maken dat hij de baas is. Dat de eigenaresse op een andere manier met haar paard werkt en dit niet zo prettig vond kan ik best begrijpen.
Snap wel dat je niet zomaar naar Voest toeloopt om te zeggen dat je niet wil dat hij zo met je paard werkt, had ik zelf ws ook niet gedaan, maar als je dat niet doet kan hij natuurlijk ook niet weten dat je het er niet mee eens bent.

En gewoon als toeschouwer was het een prima clinic, dus ik snap best dat hij niet gezegd heeft sorry clinic gaat niet door, paard is er niet aan toe. Zeker als hij zelf wel vindt dat het paard het aankan.

En imo hoeft hoe hard het paard naar je hinnikt niet zoveel over je band te zeggen, kan ook betekenen dat hij het de rest van de dag zo ellendig heeft en hij daarom zo blij is om je te zien (en nee dat is natuurlijk ook niet altijd zo, voor ik alle mensen met hinnikende paarden over me heen krijg Haha! ).

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:13

Eigenlijk ben ik wel heel erg benieuwd hoe het nu met het betreffende paard is. Is het idd "gebroken" of blijkt het achteraf mee te vallen en heeft hij gewoon wat veel te verwerken gekregen.

Mijn paard hinnikt al als hij me hoort, wanneer en waar ook. Is voor bijrijder op de manege soms wel eens lastig;) Proefje voorlezen kan ik wel vergeten want hij overschreeuwt me. En thuis schreeuwt meneer naar iedereen om even duidelijk te maken waar het lekkers staat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:18

*zucht*
Ik bedoel het niet aanvallend tegen Monya, ik bedoel alleen dat het wel lastig is om dan zo'n beslissing te moeten maken en daar kan zij wel over meepraten(neem ik aan tenminste). Tenslotte komen die mensen niet voor niets en verwachten ze toch wat, in dit geval hadden ze niet betaald maar in geval van een toegangsprijs betalen mensen om je te zien en gebeurt er vervolgens niets. Daarbij lijkt het me ook moeilijk om te moeten zeggen of het net wel of net niet kan, dan ga je toch snel 'net wel' beslissen terwijl het misschien 'net niet' kan.

Bovendien zien de meeste mensen in het publiek het waarschijnlijk wel als zwakte of onkunde, 'beroemdheden' worden nu eenmaal graag afgezeken.

Waratje schreef:
anneliesdj schreef:

Ze kunnen inderdaad die link leggen, dat klopt, maar de manier waarop jij het hier bracht was alsof dat de enige reden zou zijn dat je paard naar je hinnikt.

Het ging helemaal niet om het hinniken, het ging erom dat ik zei dat de pony van mijn zusje ook doorhad dat als hij door de bank ging racen dat hij minstens 10 minuten pauze kreeg. Waarop werd gereageerd 'als je paard zo denkt moet je je toch eens achter de oren krabben', waarop ik om uitleg vroeg en dat heb ik nu nog steeds niet gehad.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:44

anneliesdj schreef:
*zucht*
Ik bedoel het niet aanvallend tegen Monya, ik bedoel alleen dat het wel lastig is om dan zo'n beslissing te moeten maken en daar kan zij wel over meepraten(neem ik aan tenminste). Tenslotte komen die mensen niet voor niets en verwachten ze toch wat, in dit geval hadden ze niet betaald maar in geval van een toegangsprijs betalen mensen om je te zien en gebeurt er vervolgens niets. Daarbij lijkt het me ook moeilijk om te moeten zeggen of het net wel of net niet kan, dan ga je toch snel 'net wel' beslissen terwijl het misschien 'net niet' kan.

Bovendien zien de meeste mensen in het publiek het waarschijnlijk wel als zwakte of onkunde, 'beroemdheden' worden nu eenmaal graag afgezeken.

Het voordeel van het geven van educatieve clinics is dat je kunt inspelen op dingen die gebeuren. Of dat nu positief is of negatief. Mijn eigen hengst die ik bij me had is verre van "onder de duim", ik krijg wat ie me geeft en heb daar niet altijd controle over, maar ik vraag die controle ook niet. Zo zijn onze demo's ook ingedeeld.

De vraag is dus eigenlijk: wat zou ik doen als ik in zo'n situatie terecht kwam? Ten eerste vind ik het fijn dat ik onder de "beroemdheden" wordt geacht Haha! Bloos , ten tweede, het kan je altijd overkomen. Ik zou dit paard zijn gaan bekijken VOOR een evenement. En als het dier dan nog blijk geeft van afwijkend gedrag op het inrijterrein (waar ik behoorlijk vroeg al het paard in handen zou hebben), zou ik OF mijn clinic wijzigen (andere invulling kiezen en dat motiveren naar het publiek toe) OF ik zou vragen om een ander dier.

Ik be- of veroordeel niemand, het is puur een antwoord op de bovenstaande zin.

En wat je zegt over afgeschoten worden: dat is nu eenmaal iets wat erbij hoort. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken en je bent maar een mens met af en toe een slechte dag. Niemand is feilloos. Helaas Clown

Wij hebben al veel clinics gegeven en kiezen daar bewust voor, want juist in een clinic kun je vrij inspelen op wat er gebeurd, het komt er minder op aan om een feilloos programma te laten zien dan in een show.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:51

Waratje schreef:
anneliesdj schreef:
Als ze zegt dat een paard niet geschikt is voor een demo geef je je eigen zwakte/onkunde aan en dat ten overstaan van een heel publiek.

Dat ben ik niet met je eens, sommige problemen zijn niet in een sessie van een half uur (of zoiets) met een hoop publiek erbij op te lossen. Als je dat om te beginnen inziet en ten tweede goed naar het publiek communiceert denk ik dat je juist heel goed aangeeft dat je veel verstand van zaken hebt. Het is veel erger om ten koste van het paard toch punten te willen scoren bij het publiek. Iemand die dit wel kan en doet heb ik bijzonder veel respect en bewondering voor, want het betekent dat je je grenzen kent en ERKENT. En iedereen heeft grenzen aan zijn/haar kunnen, daar zijn geen uitzonderingen op. Dus als je een keer tegen die grens oploopt is het geweldig als je dan niet ten koste van het paard doorgaat, maar juist ten bate van het paard stopt, ook als er een flink publiek bij is, of zelfs JUIST als er dat publiek bij is. DAT is namelijk bijzonder leerzaam voor dat publiek en dat zouden de "goeroes" best iets meer mogen doorgeven.

Je kunt er dus ook voor kiezen om het niet geheel af te breken maar onderwijl te wijzigen, of aan te geven dat grenzen zijn bereikt en het publiek uit te nodigen om vragen te stellen oid.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:57

iepsel schreef:
Eigenlijk ben ik wel heel erg benieuwd hoe het nu met het betreffende paard is. Is het idd "gebroken" of blijkt het achteraf mee te vallen en heeft hij gewoon wat veel te verwerken gekregen.

Ik weet van de eigenaresse dat het leed nog niet is geleden, het paard is nu nog niet zoals het voorheen was.

Ik weet ook uit ervaring dat soms een beetje "doorpakken" er wel eens bij hoort. Maar niet "even" en niet in een clinicsituatie, je bent beperkt in tijd en als je namelijk ergens aan begint hoor je dat af te maken. Je hebt verantwoordelijkheid voor het levende wezen dat je begeleid. Je zou ook kunnen zeggen dat het Voest "overkwam", het paard deed misschien iets waar hij niet op gerekend had en hij kon dat niet meer afbreken. Ik ken eigenlijk van hem verder geen excessen, hij lijkt me kundig en ik kan hem dan ook niet be- of veroordelen, hoewel ik dit incident wel heb meegemaakt. Misschien gewoon geen goede dag, en dat is voor alle partijen jammer. En ja: ook ik voel wel eens die "druk" en waarschijnlijk zullen sommigen me daarom wel mogen of juist niet. Daar moet ik dan mee leren leven en zover ik kan heb ik mijn "publieke" dingen daarop aangepast.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:26

Heb het topic voor het grootste gedeelte gelezen, en ben toch wel benieuwd naar een filmpje.
Is het paard nou '' in elkaar geslagen'' of ''is het paard op zijn plek gezet?''. Ben ik nu toch wel benieuwd naar. Ja
Verder ga i er niet veel over zeggen, aangezien ik het alleen van 'horen zeggen' heb. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:08

IMO is het geen schande als iemand met een bekende naam zegt, "Sorrie maar op dit moment onder deze omstandigheden, kan ik deze clinic met dit paard niet afmaken" is geen schande, eerder wijsheid....... en als je dan de vragen uit het publiek, die er ongetwijfeld komen, eerlijk en oprecht beantwoord...... dan denk ik zelfd dat het publiek er meer van leert dan van een geolied machientje wat de baan door gaat.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:36

Jouw onderschrift....

HAHAHAHAHAA Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:41

offtopic, stond op een sleutelhanger van een vriendin Lachen Lachen Vond hem helemaal geweldig Lachen Lachen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:43

Afstappen kun je i.m.o. best doen. Als het paard iets echt eng vind, waarom zou je hem dan niet jouw vertrouwen geven en er zo langs lopen. Als je paard nu echt gewoon aan het etteren is dan ozu ik het niet doen. Het jammere is dat veel mensen het verschil tussen angst en etteren niet door hebben.. Daarvoor moet je je paard wel goed kennen, of heel veel kennis hebben..

Een clinic afbreken omdat het paard er niet aan toe is vind ik niet meer dan normaal.. Je doet het toch om het paard te helpen, zorg desnoods dat je, als je een clinic geeft, dat je een ander paard achter de hand hebt zodat je publiek niet voor niets komt en je toch nog wat kennis kunt overdragen..

Over het hinniken.. Tja, er zit volgend mij wel verschil tussen de hallo hinnik en de eten hinnik..
De hallo hinnik is volgens mij hoger van geluid, de eten hinnik is zo'n lage brommige hinnik, maar dat kan ook aan mijn paarden liggen hoor.. Haha!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:43

Jeskim schreef:
Afstappen kun je i.m.o. best doen. Als het paard iets echt eng vind, waarom zou je hem dan niet jouw vertrouwen geven en er zo langs lopen. Als je paard nu echt gewoon aan het etteren is dan ozu ik het niet doen. Het jammere is dat veel mensen het verschil tussen angst en etteren niet door hebben.. Daarvoor moet je je paard wel goed kennen, of heel veel kennis hebben..

En soms ook handigheid, want losrukken zit om de hoek als je begrijpt wat ik bedoel... afstappen is een oplossing net als enkele andere maar niet geschikt voor elke situatie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:46

IK zit er liever op...... erop kan ik inwerken, ernaast ben ik slechts mijn gewicht waard....... en ik weeg maar 64 kilo Lachen das voor een paard ongeveer een kilo gehakt vertillen Lachen

Lieve dieren eigenlijk die paarden!!!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:13

En ik sta dan liever op de grond Clown

Ik weeg maar 54 kilo en ben er zo afgelanceerd Haha! en met mijn eigen paardje (laat ik vooropstellen dat ik niet pretendeer met andersmans paarden te kunnen werken) kan ik op de grond weer makkelijker aandacht bij me krijgen.

Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur Knipoog

Volgens mij is dit ook een kip of ei discussie iedereen doet wat hem of haar goed lijkt en goed voelt!

Vond dat het meisje van de schimmel wel gewoon heel mooi rustig bleef en niet ging lopen schoppen of rossen ofzo dus ik had er persoonlijk niet zoveel moeite mee dat ze er op bleef zitten.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:20

Ik kon jammer genoeg zelf niet op Paard 2008 aanwezig zijn en dacht hier eens te kijken hoe het geweest was.

Van verbazing val ik bijna van mijn stoel....

Ik ken Callista persoonlijk en ik ken de ruin in kwestie en of het paard moet een persoonsgedaante hebben ondergaan, of Voest heeft een misrekening gemaakt.

Callista haar ruin is de vriendelijkheid, braafheid en goedheid zelve en allesbehalve dominant of onopgevoed.
Haar ken ik als een kundige en paardvriendelijke amazone.
Ik heb een keer op hem mogen rijden en hij stond perfect aan de hulpen en was zeer gehoorzaam.

Wel is het denk ik een paard dat zich beslist niet laat domineren of beledigen. Dus ik kan me iets van de confrontatie voorstellen wanneer je, als onbekende ook nog, vrij snel je wil wilt opleggen aan dit paard of wanneer je begint te dwingen en te eisen.
Heel spijtig dat dit is gebeurd!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:58

Ik was er ook van overtuigd dat het zo goed verliep. Zo leek het in de bak ook. Wat echter niet te zien was voor het grote publiek, is dat Emiel dit paard in de losrijpiste alle hoeken van de bak heeft laten zien, hem genadeloos op zijn donder heeft gegeven en daar zo gevaarlijk werd met dit paard dat ze een mevrouw compleet ondersteboven hebben gelopen.! Dat is ook de reden dat de ´caploze´amazone maar in de piste kwam losrijden. Het werd domweg gevaarlijk achterin. Het staat allemaal op video. De eigenaresse was geshockeerd.
De amazone heeft er iets over opgemerkt tegen Voest. Of dat de reden van zijn machogedrag was toen zij de demo met hem zou gaan starten........

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:00

Nou ben ik nog nieuwschieriger naar de video!!