Hoe stevig zit je op een barebackpad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Re: Hoe stevig zit je op een barebackpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:57

@ twistermahoi: Op een barebackpad hoor je niet te hangen in de beugels.
De beugels kunnen wel degelijk je zit verbeteren door je benen langer te maken, hakken uitdrukken (basis) zodat je echt zit en je paard aanvoelt op je zitbeenknobbels.
Je leest mijn post niet goed, denk ik zo.
Bij een misstap op ongelijk terrein zal de druk niet anders zijn met een barebackpad in vergelijking met een gewoon zadel bij goed ruiterevenwicht.
Jouw opmerking over goed oefenen zal ik maar beschouwen als domheid door niet goed lezen.
Ik zit al 26 jaar op een paardenrug en gebruik de barebackpad graag met buitenrijden. En dan bedoel ik niet over de weg. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:00

nee ik ben eigenwijs en wil met pad Clown
ik heb trouwens echt een superlieve poownie hoor.
Haha!

ik hoef niet bang te zijn voor bokpartijen ofzo, enige wat hij zal doen is wat sneller stappen.
en aangezien ik er maar 5 minuten daadwerkelijk opzit wil ik gewoon die pad er op.
stappen we dan wat sneller de bocht door dan glij ik er ook niet af ( mooi geantwoord he).

vraag ik me trouwens meteen af...stel..stel nou dat ik het zo geweldig vind dat ik altijd er mee wil rijden
zijn ze dan ook geschikt om lange buitenritten mee te maken?

edit: zie dat marvantom er dus wel mee buitenrijd?
ik hobbel inmiddels ook alweer een jaartje of 26 rond op een paardenrug Knipoog

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:16

aah okee, zo las ik het eigenlijk wel, als een soort van rodeo partij die komen ging dat je dan graag beugels wilde Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:17

ohw nee dat doet hij echt niet,wat dat betreft is het echt een scheet van een peerd Haha!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:18

ellepel schreef:
nee ik ben eigenwijs en wil met pad Clown
vraag ik me trouwens meteen af...stel..stel nou dat ik het zo geweldig vind dat ik altijd er mee wil rijden
zijn ze dan ook geschikt om lange buitenritten mee te maken?

edit: zie dat marvantom er dus wel mee buitenrijd?
ik hobbel inmiddels ook alweer een jaartje of 26 rond op een paardenrug Knipoog

Ikke wel! Haha!
Maar ik moet wel zeggen dat je moet leren rijden op de pad. Het is toch anders als zonder zadel rijden. Dan zit je eerder vlak achter de schoft en met een pad echt op de rug.
Als je goed door hebt hoe die pad 'werkt', kan je prima naar buiten. Ik denk alleen niet dat je er een endurance mee kan rijden... Clown

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:37

MarvanTom schreef:
De beugels kunnen wel degelijk je zit verbeteren door je benen langer te maken, hakken uitdrukken (basis) zodat je echt zit en je paard aanvoelt op je zitbeenknobbels.
Bij een misstap op ongelijk terrein zal de druk niet anders zijn met een barebackpad in vergelijking met een gewoon zadel bij goed ruiterevenwicht.
Jouw opmerking over goed oefenen zal ik maar beschouwen als domheid door niet goed lezen.
Ik zit al 26 jaar op een paardenrug en gebruik de barebackpad graag met buitenrijden. En dan bedoel ik niet over de weg. Knipoog

ik vat dit op als een beetje naar antwoord Haha! (zo dom ben ik niet hoowrrr)geintje!
als jij op een zadel rijd dan lijkt mij dat jou tenen druk geven op de beuhgels??
of bijv. met stappen laat je je benen rustig in de beugesl hangen dit geeft wel degelijk druk!
ook als jij bijv. in de bocht er bijna af glijd ontstaat er druk dut moet je ion alle tijde voorkomen!!
ookal is jou pony nog zo lief als die een keer schrikt ga jij druk geven op de beugels dit moet je voorkomen!!
daarom zeg ik in alle tijden geen beugels aan een barepack ect.!! Knipoog

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:48

xFioon schreef:
aah okee, zo las ik het eigenlijk wel, als een soort van rodeo partij die komen ging dat je dan graag beugels wilde Knipoog

haaj haaj
moest ik ff kwijt lekker off-topic maar ach Haha!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:53

haaai Lachen

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:15

twistermahoi schreef:
MarvanTom schreef:

ik vat dit op als een beetje naar antwoord Haha! (zo dom ben ik niet hoowrrr)geintje!
als jij op een zadel rijd dan lijkt mij dat jou tenen druk geven op de beuhgels??
of bijv. met stappen laat je je benen rustig in de beugesl hangen dit geeft wel degelijk druk!
ook als jij bijv. in de bocht er bijna af glijd ontstaat er druk dut moet je ion alle tijde voorkomen!!
ookal is jou pony nog zo lief als die een keer schrikt ga jij druk geven op de beugels dit moet je voorkomen!!
daarom zeg ik in alle tijden geen beugels aan een barepack ect.!! Knipoog

Niks naars, maar alleen de waarheid van iemand die minstens 2 x jouw leeftijd is en minstens zo lang ervaring met paarden en rijden heeft... Knipoog
Ik moest toch van jou goed oefenen?!?
In al die jaren dat jij er niet eens was, is dat wel gebeurd hoor. Knipoog
De ruiter dient te zitten en alle bewegingen op te vangen van het paard dmv eerdergenoemde gewrichten van de ruiter om een harmonieuze samenwerking tussen paard en ruiter te bewerkstelligen.
Technisch gezien heeft iedere ruiter soms beugels nodig voor extra steun om bovengenoemd te bewerkstelligen, dus wordt er druk uitgeoefend op ieder paard. Met BBP of gewoon zadel, dus wat wil je eigenlijk zeggen met deze post ?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:32

dit was maar een tip he!
ik weet niks van jou verleden en jij ook niet die van mij.
dat nare was een geintje eerst even goed lezen!!
mijn stelling is : je kan pas goed rijden zonder steun aan beugels!!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:45

twistermahoi schreef:
dit was maar een tip he!
ik weet niks van jou verleden en jij ook niet die van mij.
dat nare was een geintje eerst even goed lezen!!
mijn stelling is : je kan pas goed rijden zonder steun aan beugels!!

Tóch zijn de profiels op bokt dan erg handig he!
Met jouw leeftijd is alles een geintje, maar je hebt het wel getypt. Da's geen verzachtende omstandigheid. Knipoog
Jouw stelling slaat nergens op.
Geen FNRS of KNHS- wedstrijd staat dat toe...
Lijkt mij erg verstandig om nu te stoppen ?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:56

dit is mijn stelling met barebackpad he !!
mijn god lees even beter!!
en wat heeft mijn leeftijd hier mee te maken??
dat zegt niks over mijn ervaring Bloos
miss rij jij pas een jaar en ben je al 40 dan heeft jou leeftijd hier niks mee te maken maar jou ervaring!!
en dit vindt ik trouwens erg off-topic gaan!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:28

ik weet dat we vroeger( en dat is lang geleden!) op de manege wel met een stuk papier onder ons kont moesten rijden..die mocht dan niet verschuiven.
of we kregen een stuiver en na de les moest je die zo onder je kont vandaan pakken.
steun zoeken moest je daar doen met je knieën,maar nadeel daarvan is dat ik nu nog met galopperen mezelf uit het zadel omhoog druk en mijn beugels kwijtraak Nors opkijken

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:12

Persoonlijk zou ik geen beugels aan de bbp doen.
Ik heb zelf een scheve rug en als ik met het bbp met beugels rij schuif ik eerder zijwaarts weg dan als ik met het bbp zonder beugels rij. Met beugels ga je toch sneller op één beugel hangen als je scheef komt te zitten en dan glij je dus eerder weg. Het lijkt alsof je steun hebt, maar dat heb je dus niet. Clown
Maar goed...da's dus mijn persoonlijke ervaring. Kan ook zijn dat mijn pony gewoon te "rond" was. Haha!
Het bbp is ook niet echt bedoeld om er beugels aan te hangen, dan kan je beter een boomloos zadel nemen lijkt mij. Zeker als je ook wilt gaan lichtrijden op de beugels.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:04

boomloos heb ik geprobeerd, dat zit lekker joh!!
maar pastte helaas niet op ap zijn rug..ik wil straks de zaldi sahara gaan testen en misschien koop ik die dan wel.

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:12

ik heb heel veel goede reacties gehoord over zo'n bbp!!
het is in ieder geval erg handig , krijg je geen haren op je broek en kan je normaal blijven zitten..

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:49

bbp met beugels lijken me vreselijk slecht voor de paardenrug, als je gaat lichtrijden zit je hele gewicht op de beugels (dus in 1 lijn over de rug heen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:55

Als het ik zo begrijp:

Beugels aan een BBP kan, mits je ze alleen gebruikt voor je evenwicht (houding). Lichtrijden is inderdaad niet handig ivm druk verdeling. Maar dat je 1 keer even gaat staan in de beugels vanwege vreemde beweging, lijkt mij het heeeeel sterk dat je paard er spontaan een drukking van oploopt Clown

BBP met beugels zijn dus alleen aan te raden als je zelf al een goede zit hebt (heb ik het zo een beetje goed?).

Waar haal je eigenlijk een BBP met beugels?

(ik wil zelf liever 1 zonder beugels, dan kom ik ook niet in de verleiding om licht te rijden Knipoog )

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:31

Dat vind ik logisch klinken Knipoog dus ook niet stiekem gebruiken voor opstijgen! Tong uitsteken

Als ik jou was zou ik er ook gewoon 1tje nemen zonder beugels

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:09

Citaat:
... beugels nodig voor extra steun om bovengenoemd te bewerkstelligen, dus wordt er druk uitgeoefend op ieder paard. Met BBP of gewoon zadel...

Er is wel degelijk een groot verschil tussen het effect van steunen in de beugels van een BBP en van een 'gewoon' zadel (lees:met boom)! Bij een zadel wordt de druk (die je met de beugel uitoefent) door de boom over een groot oppervlak van de rug verdeeld, dus wordt de druk per vierkante cm erg laag. Bij een BBP zit geen boom (uiteraard) en komt de druk alleen op de plek van de ophanging van de beugel, dus een veel kleiner oppervlak en daardoor is de druk per vierkante cm heel hoog. Zo krijg je dus eerder drukplekken bijvoorbeeld. Dus is gewoon een natuurkundig feit....

Hoe veel of weinig je dan in de beugel kunt steunen bij een BBP voordat je een drukplek krijgt weet ik niet dus daar vel ik geen oordeel over. Maar zoals al eerder vermeld: zelfs in de stap steun je (lichtjes) in de beugels.

Zelf gebruik ik geen beugels met m'n BBP, ik vind het 't niet waard (ook ivm de andere nadelen die hiervoor al genoemd zijn).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:54

dit is em:

Afbeelding

staat ook heel duidelijk op in het engels dat het geen zadel is maar een excersice pad!

maar ja ik kon er niks mee omdat de singel echt veeel te lang is Haha!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:41

maar die heeft wel beugels!
mag ik vragen waarom???

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 07:43

Beugels aan een bbp zijn niet aan te raden en ook niet nodig. Met opstappen verschuift de pad en onwillekeurig gebruik je de beugels toch en dat is idd niet goed voor de paardenrug. Als je ze niet gebruikt, heeft het geen zin om ze eraan te hangen.
Als je bang bent uit evenwicht te raken ed, is het zinvol om eerst in een afgesloten ruimte de zit te oefenen, zodat het evenwicht beter wordt. Doe het paard dan gewoon een band om de hals(evt oude teugel) om houwvast te hebben zonder aan de mond te trekken (of halster) of neem een bbp met een stevig handvat. Bij een goed bbp glij je trouwens niet zomaar eraf als het paard een misstap maakt. Minder snel zelfs dan bij een zadel. Een zadel is glad aan de bovenkant. Een bbp niet. Door de stroefheid van een goed pad, zit je behoorlijk stevig. Ik ben er zelf eentje in elkaar aan het klussen. Ik heb hem nu voorlopig in elkaar zitten en hij zit als een fauteuil. Ik wilde hem eerst uitproberen voordat ik hem definitief in elkaar zet. Ik moet er nl nog kleine veranderingen op aanbrengen. HIj is in elk geval opgebouwd uit een dikke chabrak, daarbovenop is een onderlegpad gemaakt, aan de achterkant een rol om echt ' erin' te kunnen zitten aan als singel gebruik ik een longeersingel, waar ik zelf bovenop een stevig handvat heb gemaakt om me vast te kunnen grijpen als dat nodig is. Over het geheel komt een schapenvel, uiteraard met uitsparing voor het handvat. Eronder een deken. (Zit dus ongeveer een meter hoger, maar de rug van mijn paardje wordt zo zo optimaal mogelijk beschermd) Dit geheel is dus goedkoop (de singel heb ik voor 5 euro tweedehands gekocht, de rest had ik) zit superstevig en stabiel en verdeeld de druk zo optimaal mogelijk voor een bbp (meer nog dan die van voest en parelli)

Overigens.... marcvantom... vooral als je zonder zadel rijdt is het heel belangrijk om niet op je zitknobbels te zitten, maar op het gedeelte van je achterkant tussen zitknobbels en staartje in. Probeer het voor de aardigheid uit met iemand die je goed kent. Laat die iemand op handen en knieen gaan zitten en ga er zelf op zitten. Ga op de zitknobbels zitten en vraag reactie. Ga dan op het gedeelte tussen zitknobbels en staartje zitten (uitproberen waar het zit door op de grond te zitten en benen omhoog te doen en balans te houden) en vraag hoe dat voelt aan je slachtoffer. Zeker weten dat dat een stuk aangenamer is. Het wordt niet voor niets het balanspunt genoemd. Zitten op de zitknobbels veroorzaakt voor een paard ook onnodig druk op de rug. Overigens... als je toch aan het oefenen bent met een menselijk paard, speel dan ook eens met de ligging van de benen. Dan zul je merken dat het voor een paard ook niet prettig voelt als je je tenen dan naar binnendrukt en je knieën vastklemd. Het is veel prettiger voor het paard als de benen losjes om het paardenlichaam zitten in de vorm van het lichaam. Lekker ontspannen. Echt heel interessant om dit eens uit te proberen. En erg leerzaam. (advies van een ouwe doos die al zo'n vijfendertig jaar rijdt en aardig wat jaren zonder zadel op de paardenrug heeft doorgebracht en vroeger leerde dat je op zitknobbels moest zitten en je knieën moest vastklemmen. Gelukkig heb ik inmiddels geleerd dat boven omschreven manier veel beter werkt voor ruiter en paard.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:35

twistermahoi schreef:
mag ik vragen waarom???

geen flauw idee en er staat ook geen merk op dus ik kan dat niet uitzoeken Knipoog

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:29

ellepel schreef:
twistermahoi schreef:
mag ik vragen waarom???

geen flauw idee en er staat ook geen merk op dus ik kan dat niet uitzoeken Knipoog

haha oké Knipoog
maar je gebruikte de beugels toch niet?
kun je die er dan niet afhalen?
(of gebruik je hem niet meer?) Knipoog