Bitloos en dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Bitloos en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:14

Nadya schreef:
Zulke ongelukken en ervaringen zijn ook mijn nachtmerrie met mijn jonge Sam. Scheve mond
Als ik naar de hei/het bos ga, moet ik ook over een behoorlijk linke en drukke weg. Ik geloof dat ik de eerste keren ga wandelen naar het bos en daar pas opstap. Ze rijden hier als gekken rond en ik neem liever geen enkel risico.

Wij hebben het bos aan de overkant van de weg, maar moeten even 100 meter langs die weg waar ze behoorlijk kunnen doorrijden. Voorlopig loop ik met het jonge paard dat eerste stuk en stap pas in het bos op. We zijn nu wel zo ver dat ik op de terugweg erop blijf zitten dat stukje langs de weg, dan is hij moe genoeg om niet meer al te veel uit te halen Knipoog Ik geef je groot gelijk Nadya, beter nu iets overdreven voorzichtig, dan straks een trauma moeten wegwerken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:20

Waratje schreef:
Nadya schreef:
Zulke ongelukken en ervaringen zijn ook mijn nachtmerrie met mijn jonge Sam. Scheve mond
Als ik naar de hei/het bos ga, moet ik ook over een behoorlijk linke en drukke weg. Ik geloof dat ik de eerste keren ga wandelen naar het bos en daar pas opstap. Ze rijden hier als gekken rond en ik neem liever geen enkel risico.

Wij hebben het bos aan de overkant van de weg, maar moeten even 100 meter langs die weg waar ze behoorlijk kunnen doorrijden. Voorlopig loop ik met het jonge paard dat eerste stuk en stap pas in het bos op. We zijn nu wel zo ver dat ik op de terugweg erop blijf zitten dat stukje langs de weg, dan is hij moe genoeg om niet meer al te veel uit te halen Knipoog Ik geef je groot gelijk Nadya, beter nu iets overdreven voorzichtig, dan straks een trauma moeten wegwerken.

Als je die weg zou zien, dan weet ik niet of je me 'overdreven' voorzichtig noemt, hoor. Haha! Knipoog
Ze rijden daar als gekken en ik heb geen uitwijkmogelijkheden, als er iets gebeurt. Er staan op onze stalling enkele paarden, die al nare dingen hebben meegemaakt op die weg. No thanks. Scheve mond

Ik wil inderdaad dat mijn paard geen trauma oploopt (hij doet het namelijk net zo goed allemaal, heeft er plezier in en dat wil ik graag zo houden Lachen ), maar ik ben zelf ook geen held meer. Ik heb een dochtertje van bijna 3 en ben tegenwoordig ook wat voorzichtiger met mezelf. Vorig jaar is hier vlakbij nog een dodelijk ongeluk geweest met een amazone te paard door een brandweerauto en ik vertrouw mijn paard wel, maar ik vertrouw het verkeer hier op deze specifieke weg voor geen meter.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:24

pol013 schreef:
Citaat:
jij vindt het dus normaal dat je het paard soms pijn doet.
vind je het dan ook normaal dat het paard jou bewust pijn doet?
als hij jou een trap verkoopt, zeg je dan "ach ja, dat hoort er nou eenmaal bij"?
*knip*
als de ene de andere pijn doet, heb je het volgens mij niet over echt lekker samenwerken.

Leuke interpretatie van wat ik daar neer gezet heb. Alleen niet de juiste.
Ik zeg alleen dat ik niet van mening ben dat pijn koste wat het kost vermeden moet worden. Het is een heel natuurlijke vorm van negatieve bekrachtiging en die gebruik ik inderdaad wel eens bewust. Net zoals ik heel vaak en enthousiast een positieve bekrachtiging gebruik.

Wat jij vervolgens aan pijn/discomfort koppelt is aan jou.

de enige interpretatie is dat je je paard soms bewust pijn doet, en die heb je bevestigd.
de volgende 2 zijn vragen en de laatste een eigen mening Knipoog
verder vind ik dat er tussen discomfort en pijn nog een wereld van verschil zit.

naast positieve bekrachtiging is er ook nog lichaamstaal als een enorm efficiënt communicatiemiddel.
als je met lichaamstaal toont dat je de baas bent, werkt dat veel krachtiger dan met pijn.
ik zeg niet dat er nooit een situatie is waar een pijnprikkel nodig is, ik ben ze alleen de laatste jaren niet meer tegengekomen, en volgens mij ligt dat aan het feit dat ik bewuster gebruik maak van lichaamstaal. Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:31

Fojoe, dat ben ik helemaal met je eens. Ja
Ik ben ook veel meer mijn lichaamstaal gaan gebruiken en doe mijn uiterste best om nooit met een pijnprikkel te werken. Dan zou ik het vertrouwen van mijn paard in mij schaden. Zo zie ik het.

(Overigens Fojoe, wist ik dat bij western de paarden de eerste jonge jaren bitloos gereden worden, hoor. Ik vind het alleen wel jammer dat ze daar na hun 6de of 7de niet mee doorgaan).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:38

Citaat:
Ik ben ook veel meer mijn lichaamstaal gaan gebruiken en doe mijn uiterste best om nooit met een pijnprikkel te werken. Dan zou ik het vertrouwen van mijn paard in mij schaden.

en waarom zou je dan het vertrouwen van jou paard schaden? Zijn soortgenoten communiceren ook zo met hem als de eerste waarschuwingen niet doorkomen.

Het is zo moeilijk nuances aan te brengen op zo'n forum zonder hele lappen tekst te schrijven. Jullie kijken nu met jullie bril naar mij als iemand die zijn paard in elkaar timmert. Prima hoor. De waarheid is verre van dat en over het algemeen keutelen mijn paard en ik gezellig samen verder.

Dit hele verhaal kwam trouwens naar voren vanuit de veronderstelling van sommigen die er hier van uitgaan dat het bit een pijnlijk ding is. Ik ben hier absoluut niet van overtuigd. Ik vind het vooral een erg fijn middel waar je heel duidelijk nuances mee kunt aangeven in je communicatie. Dat er ook paarden zijn die beter bitloos gereden kunnen worden ontken ik absoluut niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:49

Pol013, ik kijk niet naar je als iemand die haar paard in elkaar timmert. Ik hoop tenminste dat je dat niet doet.
Ik denk meer zo: Je moet je waarschuwingen zo voor elkaar hebben, dat je je paard helemaal geen pijn hoeft te doen. Heb jij enig idee hoe krachtig het gebruik van de juiste lichaamstaal kan zijn??? Als ik onjuist reageer, zie ik het meteen aan de uitdrukking van mijn paard. Iets wat ik heel veel om me heen zie, omdat de meeste ruiters geen idee hebben hoe het werkt met de lichaamstaalcommunicatie tussen paard en mens. Men leert dat niet op de manege of bij de gemiddelde instructeur. Ik krijg er ook les in, nog steeds, want ik wil het echt goed doen, mede ook omdat ik mijn jonge paard aan het beleren ben en niet zomaar wat wil staan te doen..... Ik ben bloedserieus wat mijn training betreft.

Ik wil mijn paard niet met pijnprikkels beleren. Ik zie ook nooit een reden of een bepaald gedrag bij hem, waardoor dat wel zou moeten. Geef jij eens een voorbeeld dan?? Ik heb toch echt geen watje van een paard, hij is erg sterk, heeft soms behoorlijk dominante trekken, maar ik ga daar mee om door mijn lichaamstaal goed te gebruiken op een zeer consequente manier. Dan hoef ik hem echt geen knal te verkopen of te pijnigen met een bit. Mijn paard is nog behoorlijk aan het wisselen, dus ik probeer zijn mond nu zoveel mogelijk met rust te laten (ik rij bitloos en nog met losse teugel).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:03

Citaat:
Zijn soortgenoten communiceren ook zo met hem als de eerste waarschuwingen niet doorkomen.

Ik kan je alleen maar de raad geven wat meer tijd op de weide door te brengen. Paarden communiceren helemaal niet door middel van 'waarschuwingen', ze vertellen wat ze willen door middel van lichaamstaal. Als dat al eens op oneenigheid uitdraait, dan wordt dat meestal met wat dreigementen opgelost. Loopt het toch uit de hand, dan is bijten of trappen de laatste oplossing. Pijn wil dus zeggen 'ik ben het héél erg niet eens met jou'. Dat dat de basis is voor normale dagdagelijks communicatie tussen paard en ruiter is erg triest. Vanuit het paard gezien is dat verre van subtiel.
Citaat:
Dit hele verhaal kwam trouwens naar voren vanuit de veronderstelling van sommigen die er hier van uitgaan dat het bit een pijnlijk ding is.

Ja, zo gauw je een bit gebruikt met teugelcontact, en/of een spoor om doet veroorzaak je pijn. Al was het maar af en toe eens per ongeluk, voor die paar zeldzame mensen met een ongeloofelijk lichte hand.
Dat een bit pijn veroozaakt in een paardenmond is overigens niet iets waar we in termen van 'ik vind' of 'ik geloof' moeten over beginnen discussieren, dat is al lang klaar en duidelijk wetenschappelijk onderzocht en gepubliceerd. Met 'bit' in Google-Scholar kan je urenlang veterinair leesplezier opvissen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:54

Bandida schreef:
Ja, zo gauw je een bit gebruikt met teugelcontact, en/of een spoor om doet veroorzaak je pijn. Al was het maar af en toe eens per ongeluk, voor die paar zeldzame mensen met een ongeloofelijk lichte hand.
Dat een bit pijn veroozaakt in een paardenmond is overigens niet iets waar we in termen van 'ik vind' of 'ik geloof' moeten over beginnen discussieren, dat is al lang klaar en duidelijk wetenschappelijk onderzocht en gepubliceerd. Met 'bit' in Google-Scholar kan je urenlang veterinair leesplezier opvissen.

Het spijt mee zeer, maar heel veel zaken die je op internet kunt vinden zijn maar beperkt geloofwaardig.
Je mag mij uitleggen waarom paarden graag een bit inhappen als het ze altijd pijn zou doen, waarom ze zelf de hand opzoeken als je rijdt, zelf dus het contact via dat bit willen hebben. Nee Bandida, een bit doet niet standaard pijn, het is de hand van de ruiter die dat veroorzaakt. Als jij dus netjes in gesprek bent met je paard via het bit, doet het geen pijn, want dan zou het paard het gesprek afbreken.
En voor die stelling dat een spoor ook altijd pijn zou doen geldt dit nog meer. Heb je wel eens gevoeld hoe een spoor aanvoelt? Als jij die even langs de vacht laat strijken doet dat echt geen pijn, netzomin als een vinger die je over de vacht strijkt. Als je gaat prikken met een spoor wordt het een ander verhaal, deels ook afhankelijk van welk type spoor je gebruikt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:02

mee eens,ik zie geen kwaad in een bit,wel in een slechte hand van de ruiter

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:53

Citaat:
Het spijt mee zeer, maar heel veel zaken die je op internet kunt vinden zijn maar beperkt geloofwaardig.

Volledig mee eens, maar maar het is wel heel bereikbaar. De geloofwaardigheid moet ieder voor zich maar natrekken, maar als ik voor dezelfde artikels naar de bib van een veterinair college verwijs schiet 99% van de lezers daar niet mee op.

Citaat:
Nee Bandida, een bit doet niet standaard pijn, het is de hand van de ruiter die dat veroorzaakt.

Juist ja, vanaf een paar honderd gram gewicht is het geen communicatie meer, maar hinder. Enig idee wat voor gewicht er door een doorsnee ruiter op de teugel gezet wordt? Dat gaat over kilo's, niet grams..
Als iedereen een garendraad als teugels had zou je me niet horen over bitmisbruik.
Verder kan dat bit, ook zonder enige druk, nooit uit, het kan er dus nooit niet-zijn in de training, en ik vind dat een belemmering. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Citaat:
Heb je wel eens gevoeld hoe een spoor aanvoelt? Als jij die even langs de vacht laat strijken doet dat echt geen pijn, netzomin als een vinger die je over de vacht strijkt.

Ja hoor, ik heb twee paar sporen, uit de tijd dat ik daarmee pony's over hindernissen dreef. Dat werkt.
Strijk met je vinger of je hiel zou ik zeggen, minder kans dat je per ongeluk een gaatje in het vertrouwen prikt.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 14-01-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:57

geerke schreef:
mee eens,ik zie geen kwaad in een bit,wel in een slechte hand van de ruiter

Voor mij wil die uitspraak zeggen dat bitloos standaard zou moeten zijn, voor minstens 90 % van de ruiters, en misschien hier en daar een hoog opgeleide ruiter met zijn/haar eigen paard bekwaam genoeg is om via een bit op een paardvriendelijke manier te communiceren. Maar dan nog, waarom zou je dan, het gaat net zo goed zonder.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 14-01-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:59

kijk uit met hoog opgeleide ruiters,ik heb staaltjes met stang en trens gezien die het daglicht niet kunnen verdragen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:01

geerke schreef:
kijk uit met hoog opgeleide ruiters,ik heb staaltjes met stang en trens gezien die het daglicht niet kunnen verdragen...

Dat je een stang en trens in je paard hebt zegt niets over het opleidingsniveau Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:04

mmm,volgens mij ben je zelfs verplicht er mee te rijden op een bepaald nivo dressuur,wedstrijden heb ik het over....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:22

Bandida schreef:
Voor mij wil die uitspraak zeggen dat bitloos standaard zou moeten zijn, voor minstens 90 % van de ruiters, en misschien hier en daar een hoog opgeleide ruiter met zijn/haar eigen paard bekwaam genoeg is om via een bit op een paardvriendelijke manier te communiceren. Maar dan nog, waarom zou je dan, het gaat net zo goed zonder.

Op zich ben ik het met je eens dat de basislessen wellicht beter bitloos zouden kunnen worden gegeven. Maar ik ben het niet met je eens dat communiceren net zo goed zonder bit kan als je met hoger niveau oefeningen bezig gaat. Ik ken geen bitloze optoming die dezelfde precisie heeft in het richten van het paard.
En over spoorgebruik: mijn paard was toen ik haar kocht met recht bang voor sporen, ze was zelfs bang voor een aangelegd been, want daar zat een spoor aan. En als ik bedoel bang, dan bedoel ik reacties van in een fractie van een seconde 6 meter recht opzij springen omdat ik even een been (ZONDER spoor) aanlegde. Daar kan ik nu gewoon met een spoor aan kietelen, zonder dat er rare dingen gebeuren. Dat zou echt niet kunnen als dat kietelen haar pijn zou doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:49

Waratje schreef:
Maar ik ben het niet met je eens dat communiceren net zo goed zonder bit kan als je met hoger niveau oefeningen bezig gaat. Ik ken geen bitloze optoming die dezelfde precisie heeft in het richten van het paard.

Ja, daar ging het eerder in dit topic ook al over. Dat hoger niveau oefeningen is echter een mensenkeuze, voor het gezond en soepel houden van je paard is het niet noodzakelijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:09

Bandida schreef:
Waratje schreef:
Maar ik ben het niet met je eens dat communiceren net zo goed zonder bit kan als je met hoger niveau oefeningen bezig gaat. Ik ken geen bitloze optoming die dezelfde precisie heeft in het richten van het paard.

Ja, daar ging het eerder in dit topic ook al over. Dat hoger niveau oefeningen is echter een mensenkeuze, voor het gezond en soepel houden van je paard is het niet noodzakelijk.

Maar om je paard een uitdaging te geven kan het toch zeer zinvol zijn en daar houdt je je paard geestelijk gezond mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:17

Bovendien is dat de hoofdvraag van dit topic.
De vraag of je zou moeten dressuren e.d is al in 100 andere topics te vinden en daar zullen we echt geen overeenstemming in vinden met z'n allen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:51

Kun je mij misschien uitlegen hoe dit onderzocht is Bandida. Ik kan me namelijk geen fatsoenlijke onderzoeksmethode voorstelen waarbij je dit kunt concluderen.

Dat van die enkele grammen wens ik ook wel te betwijfelen. Zolang mijn paard in een brutaal moment nog aan de teugels durft te trekken om een lekker hapje te nemen van de struik waar we net langs lopen.

Daarbij vind ik dat als de basis met je paard goed is je het vertrouwen van het paard niet zo snel schaadt hoor. Nu ben ik me wel bewust van het feit dat ik een paard heb wat het woord onzekerheid bijna niet kent dus dat dit voor andere paarden wel weer net iets anders zal liggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:50

Dat je bij dressuur vanaf een bepaald niveau met S&T moet rijden, vind ik echt belachelijk. Ik ken in het dagelijks leven toch wel een aantal mensen die het met gemak op een lichter bit of zelfs bitloos ook kunnen, maar toch is zo'n bit dan verplicht tijdens die desbetreffende wedstrijden. Is toch raar Gestoord ??? Helaas zijn er natuurlijk ook veel ruiters die zonder een S&T een stuk minder presteren. In mijn ogen ligt het dan toch echt aan je rijkunst Scheve mond , maar goed. Hoe dan ook, er moet een S&T in gehangen worden vanaf dat niveau. Wie dat toch bedacht heeft???? Gestoord

De basis tussen mij en mijn paard is trouwens meer dan prima en ik voel geen enkele behoefte om hem te pijnigen op de mindere momenten. Zeker niet nu ik de lichaamstaal steeds meer onder de knie krijg. Er ging voor mij een wereld open na jarenlang het gevoel te hebben dat de 'traditionele' methode niet goed aanvoelde (ik noem het maar even 'traditioneel', he, om maar even in hokjes te denken. Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven Knipoog ).

Overigens kijk ik al jaren naar paardenkuddes. Bij stabiele kuddes (en zo is de combinatie van eigenaar/paard toch ook?) zie je weinig geweld, hoor. Je ziet wat meer geweld tussen paarden in groepen waar steeds gehannest wordt met de paarden. Ze worden er in gezet, er uit gehaald, dan weer een nieuwe erbij, tja, zo krijg je onrust. Maar bij stabiele kuddes, waar paarden echt de kans hebben om een band met een maatje aan te gaan, zie je dat niet, hoor. Hooguit als ze aan het spelen zijn, dat kan er wat heftig aan toe gaan. Maar toch is dat iets heel anders dan geweld in een groep. Knipoog

Bij veel paarden die bereden worden (maar ook in de dagelijkse omgang) zie je zo vaak de miscommunicatie tussen mens en paard. Ik ben zelf ook niet perfect, maar me inmiddels wel erg bewust van de communicatie tussen paard en mens.

En pol013, wat jouw paard doet met dat lekkere hapje van die struik, dat kun je al voor zijn en dan hoef je hem helemaal niet meer om te trekken. Ik heb zelf een paard wat nogal sterk is en wat af en toe last heeft van het nemen van eigen initiatieven (een vorm van dominantie) en ik probeer dat soort (dominant) gedrag ten alle tijde voor te zijn. Inmiddels eet hij echt geen hap gras meer, hoor, als we werken. Ik tolereer het niet, maar ik gebruik echt geen zweep of getrek aan zijn hoofd. Hij begint zich steeds meer op mij te richten, scherp te zijn op mijn aanwijzingen. En we zijn er nog lang niet, maar als ik zie hoe snel een paard leert, dan ben ik zeer positief gestemd over hoe het over een aantal jaren zal zijn.

Ik vind het jammer dat veel mensen het maar voor gewoon aannemen om een paard te slaan, pijn te doen door bijvoorbeeld aan de teugels te trekken (en dat doet het gros van de ruiters, ook al beweren velen van niet Clown . Vandaar dat ik ook geen voorstander van bitgebruik ben).

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:32

Sizzle schreef:
shan schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen Sizzle, maar met welke optoming rijdt jij?

hihi, ik rij MET bit. Maar heb wel veel intresse in de mogelijkheden met bitloos omdat ik vind dat je iets moet kiezen waarbij je het beste communiceert met je paard. Bij mijn huidige paard wordt bitloos nooit echt een optie, maar ik vind het wel een belangrijke overweging bij jonge paarden. Zeker in het begin met zadelmak maken. Ik verdiep me een beetje in de werking van de verschillende bitloze optomingen, maar krijg eigenlijk nooit een duidelijk antwoord wat nu ideaal zou zijn voor een rijstijl waarbij je uit gaat van een contante verbinding. Eigenlijk is een cross-link het beste in zo'n situatie maar ik hoor nogal vaak dat de release zo slecht is. Verder was mijn vraag hier eigenlijk of er mensen zijn die hun paard Z+ opgeleid hadden zonder bit, maar die schijnen er niet te zijn (en ook wel logisch ivm knhs). Duidelijk zo?

Ohh ok, dan zijn we net zover. Ik probeer dit nl ook uit te vissen maar krijg ook geen antwoordt, vandaar mijn vraag aan jouw. Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:27

Volgens mij kan je beter aan een vriendelijk soort kaptoom, of een goed aanpassende side-pull denken als je met constant contact wil rijden, en dus niet niet met hoofdstellen die voor korte signalen gebouwd zijn (=alles met gekruiste riemen onder het hoofd). Zoiets bijvoorbeeld.
http://malibaud.monsite.orange.fr/page5.html

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:17

hmm, met zo'n 'lomp' ding kun je nooit een onzichtbare ophouding geven denk ik.
Ik rij nu een paard die ik echt wel graag eens bitloos wil proberen omdat ik denk dat het daar beter mee gaat. Het is echt een paniekhaasje alhoewel hij al steeds beter en langer lang en aag blijft. Ik weet alleen zeker dat die in paniek raakt van los-vast verbindingen, maar ook van te veel druk. Ik kan dus niet iets gebruiken als een bosal of touwhalster. En als een cross-link een slechte release geeft wil ik ook niet weten wat er gaat gebeuren. Misschien dan toch maar overstappen op een dubbelgebroken bitje of een rubber stangetje.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:26

Ik blijf erbij dat de aanpak van verschillende paarden gewoon heel anders kan zijn. Ik heb voor dit paard een paar jaar een paard gereden die je met lichaamstaal al helemaal over de zeik kon helpen. Die paarden ken ik ook maar daardoor heb ik ook overduidelijk geleerd dat verschillende paarden verschillende aanpakken nodig hebben en daarbij misschien ook wel verschillende optomingen.

Dit tpoic al eens gelezen? Daar kan ik me heel goed vinden in de verschillende uitspraken en worden verschil in mening/visie niet als onwetendheid van de andere partij afgedaan. (waar ik mezelf misschien ook soms ook schuldig aan maak, sorry daarvoor)

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=883555&hilit=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:32

Ja dat topic heb ik gezien. Staan goede uitspraken in.