Scheren; Voors/Tegens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Scheren; Voors/Tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:09

Tinkerloos schreef:
[Je scheert een paard toch op dat moment omdat het gaat zweten als JIJ het paard aan het werk zet?
Dus het paard moet voor JOU werken,en zweet.
(dat geeft niks,paarden zweten nou eenmaal)
Maar als jij dan dat paard gaat scheren omdat het anders nat wordt,en zodat jij dat paard dan niet gewoon buiten kan zetten,(of op stal) moet je het scheren en daarna een deken op doen?
Hoe kan het nou zijn dat dat echt voor het paard is?
Dat is toch voor de ruiter?
En als het paard nergens anders heen kan,dan neem ik aan dat je bedoeld op de wei?
Dan zou je dus juist NIET moeten scheren,want de vacht zelf regeld het perfect zelf.
Noem mij eens een voorbeeld waar het paardgericht is om (een deel) te scheren?
(en dan om een andere reden als bijv. het dier een huidziekte of schimmel heeft)

Nooit gezien dat een paard van simpel in de wei staan zich een ongeluk zweet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:13

naaa vraag dat maar aan HC..... zowel zijn meiden als zijn meneer zullen regelmatig goed bezweet zijn........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:24

KiWiKo schreef:
Maar wat functioneel is, is functioneel binnen het kader waarvoor IK een paard heb Lachen

..en dat gaat van JOU uit, niet van de welzijnseisen van het paard, niet van de (on)mogelijkheden van het paard.

Door JOUW doel moet dat paard binnen een hek staan, het liefst dichtbij, moet het als het voor JOUW sportambities niet genoeg heeft aan de grip of duurzaamheid van de hoeven op ijzers, moet het doordat JIJ het te heet stookt geschoren worden en moet het omdat JIJ het geschoren hebt een deken op tegen de kou.

Paardgericht is:
- alleen een geacclimatiseerd ecotoop paard robuust buiten houden
- paarden alleen zó gebruiken dat ze daarvoor niet gemodificeerd hoeven te worden.

Geheel op dékens betrekkend:
- als een paard om robuust in NL gehouden te kunnen worden (structureel) een deken nodig heeft dan is het wel onbeschermd robuust buiten willen houden een ménsenbelang
- een geacclimatiseerd ecotoop paard wat robuust buiten gehouden kan worden scheren en dan met deken op buiten moeten zetten is een ménsenbelang

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:27

Absoluut HC Lachen als ijzers nodig zijn voor MIJN sportdoel, gaan er ijzers onder......... En als IK scheer, dan gaat er een deken op Lachen

Absuluut........ is allemaal omdat IK dat wil Lachen

valt niks tegenin te brengen Lachen

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:29

Tinkerloos schreef:
Waratje schreef:
Scheren (vooral in beperkte mate) kan echter zeer paardgericht zijn, net als een deken dat kan zijn, omdat de paarden nou eenmaal niet ergens anders heen kunnen.

Je scheert een paard toch op dat moment omdat het gaat zweten als JIJ het paard aan het werk zet?
Maar als jij dan dat paard gaat scheren omdat het anders nat wordt,en zodat jij dat paard dan niet gewoon buiten kan zetten,(of op stal) moet je het scheren en daarna een deken op doen?
Hoe kan het nou zijn dat dat echt voor het paard is?
Dat is toch voor de ruiter?
En als het paard nergens anders heen kan,dan neem ik aan dat je bedoeld op de wei?
Dan zou je dus juist NIET moeten scheren,want de vacht zelf regeld het perfect zelf.
(en dan om een andere reden als bijv. het dier een huidziekte of schimmel heeft)

Dus jouw conclusie is : "Rij niet op je paard want het is slecht" ?

Scheren is paardgericht als; het paard vlooien/zomerexceem/luizen/schimmel/.. heeft. En als het condititieverlies heeft door stilstaan of te lange haren.

En ik werk elke maand om mijn dier zijn eten, stro,.. te kunnen betalen. Dan vindt ik dat hij voor mij ook eens iets terug kan doen. 1 uurtje rijden op de 24 uur die hij voor zich zelf heeft.

Daar gaat hij zeker niet voor sukkelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:40

KiWiKo schreef:
naaa vraag dat maar aan HC..... zowel zijn meiden als zijn meneer zullen regelmatig goed bezweet zijn........

Niet in de winter en HEEL beperkt in de zomer. NOOIT echt nat bezweet echter. Paarden maken zich als ze de keuze hebben niet drukker dan ze comfortabel vinden.
Het gedrag is in evenwicht met het koelende effect van zweten. Zichtbaar zweten is niet efficiënt koelend en een paard vermijdt dat onbewust doordat het altijd optimum comfort zal nastreven. Dan zoeken ze een winderiger plek op of schaduw of doen minder.

Als de meiden het te warm vinden om sprintjes te trekken krijgt pielemans gewoon een rótschop Haha!
Pielemans is ook niet gek en houdt als het teveel verhittende inspanning vraagt ´s nachts wel hengstenbal.

Het ergste wat ik hier (zonder externe oorzaak) zie is een zweetrandje in de hals van Capricho als die zich na een tijdje bukkend scharrelen opricht.
Voor mij is het ook hoogzomer een alarmsignaal als er een paard in de wei echt zichtbaar staat te zweten: dat is abnormaal paardgedrag.

hc

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:53

Citaat:
Als de meiden het te warm vinden om sprintjes te trekken krijgt pielemans gewoon een rótschop
Pielemans is ook niet gek en houdt als het teveel verhittende inspanning vraagt ´s nachts wel hengstenbal.

Ik moet hier wel enorm om lachen...zie het al helemaal voor me Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:40

Cowgirl schreef:
Citaat:
Als de meiden het te warm vinden om sprintjes te trekken krijgt pielemans gewoon een rótschop

Ik moet hier wel enorm om lachen...zie het al helemaal voor me Haha!

Een familiegroep is vaak grote humor. De sociale interacties zijn soms net hofintriges.
Doordat de hiërarchy niet is zoals bij primaten maar een netwerk van ónderlinge verhoudingen die ook nog eens verschuiven onder invloed van hengstigheid of dracht is dat vaak een boeiend spel.
Zo kan merrie #2 ´ondergeschikt´ zijn aan merrie #5.
Bij ons is merrie #5 echt #5 doch heeft wel de broek aan t.o.v. de grote baas omdat hij helemáál verliefd is op haar als ze hengstig is en de linkmiegel dat niet wil verbruien als ze dat niet is.
Merrie #1 is dan een paar dagen HEEL boos en dat moet hij dan weer echt goedmaken.
Het af en toe echt een kluchtsoap.

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:54

Epona_ schreef:
Dus jouw conclusie is : "Rij niet op je paard want het is slecht" ?
Dat wilde ik niet zeggen met die post nee.
Maar het is wel waar.
Rijden op een paard is slecht ja.
Ik rij ook op mijn paard,maar probeer het paard wel zoveel mogenlijk paard te laten.
(eigen vacht,in de wei)
Ik heb geen prestatie drang,
ik rij niet voor de sport,ik rij voor de ontspanning.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn paard te scheren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:53

Tinkerloos schreef:
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn paard te scheren.

Mooie woordkeus! Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:53

Ik zal het dan maar meteen toegeven Haha! : onze paarden hebben 's winters (meestal) regendekens op, gedeeltelijk omdat het natte weer i.c.m. de koude gure wind paardonvriendelijk is en ze 24/7 buiten staan, en gedeeltelijk voor ons eigen gemak. Knipoog Als ik dan een uurtje daglicht heb waarin ik nog kan gaan rijden, wil ik dat liever niet modder bikkend doorbrengen.

Daarbij scheer ik mijn paardje sinds een paar jaar 's winters half, dus onderkant hals, borst en een streep aan de zijkant. Dat doe ik voor mijn eigen gemak, want inderdaad als ik niet rij zweet hij niet, en maakt het dus ook niet uit. Binnen het kader van het feit dat ik gewoon doorrij/train in de winter, merk ik dat hij zich veel lekkerder voelt zonder die hele winterjas. Knipoog Hij is energieker, zweet minder en wat hij zweet is na afloop veel sneller droog. Als hij nog wat vochtig is na afloop, gaat toch de ademende deken er overheen, geen probleem.
In het voorjaar gaat er nog ietsje meer af, zodat hij de eerste wedstrijd in maart zonder dik pak haar in kan, en ik niet tot juni hoef te wachten tot hij zijn vacht kwijt is... Dat gedeelte is trouwens wel paardvriendelijk, want het kan in april en mei makkelijk tegen de 30 graden worden, en hij is zijn vacht tegen juni pas kwijt.

Ik heb me er ooit overheen moeten zetten om het te proberen, maar het is alleen maar supergoed bevallen. Ik vind het heel erg praktisch, en zie er geen nadeel in voor het paard. Of het natuurlijk is of niet is niet zozeer mijn zorg, zolang het welzijn van de paarden maar niet geschaad wordt. En dat wordt het m.i. niet door scheren en/of een deken. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 07:29

Tinkerloos schreef:

Voor een hoop mensen IS de sport DE ontspanning Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 07:30

Dus alle stress van voor de wedstrijd,het laden,de competitie,is dat ontspanning?
*ik scheet altijd in m'n broek als ik op de manege een wedstrijd had*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 07:39

hahahaha ik schijt in mijn broek als ik een buitenrit moet maken Lachen Paard laden (geen geschikte ruiterroutes hier) al dat aso verkeer Lachen en dan moet je je voorstellen dat ik meestal op dieren zit die nog jong en onervaren zijn Lachen Voor mij is een buitenrit niks ontspanning Lachen Lachen

Bij de tsunami veiling heb ik een leuke buitenrit gemaakt op de tinker van een bokker Lachen Maar ook dat wat in het begin niet echt ontspanning, ding wilde graag naar huis terug Lachen Lachen maar eenmaal de haven gepasseerd was het helemaal super!

Bij HC heb ik leuke buitenritten gemaakt, maar ook wel spannend, paard wilde nog wel eens wat bokken met aangalopperen...... en als je dan gaat aangaloperen heuvel op of af (wat wij niet gewend zijn hier) dan kan dat best spannend zijn.......
Wedstrijden zijn ook mijn ding niet meer hoor!!! s'ochtends om 6 uur op stal om s'avonds om 7 uur terug te komen, drie paarden te hebben gestart........ Geef mijn portie maar aan vikkie Lachen

Maar het sportgericht trainen, het sportgericht trainen...... DAT is mijn onstpanning Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:50

KiWiKo schreef:
Tinkerloos schreef:

Voor een hoop mensen IS de sport DE ontspanning Lachen

Haha, hang die maar eens flink uitvergroot in de binnenmaneges van al die pensionstallen. Clown

Nina_Rex schreef:
Citaat:
Of het natuurlijk is of niet is niet zozeer mijn zorg, zolang het welzijn van de paarden maar niet geschaad wordt. En dat wordt het m.i. niet door scheren en/of een deken. Lachen

Mooi gezegd!

StefPiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:18

Ik heb mijn paard wel geschoren.. Ieder heeft zijn eigen mening daarover!
Ik heb haar geschoren omdat ik mijn paard meestal in de avond rij.. En als zo zo'n dikke vacht heeft en zij is bezweet na het rijden, dan droogt ze niet snel genoeg. Waardoor mijn paard een grotere kans heeft om ziek te worden. Als je een paard geschoren heeft, droogt ze sneller op.

Ik heb mijn paard alleen op de belangrijke plaatsen geschoren dus romp en hals, haar hoofd en benen heb ik niet geschoren dat vind ik onnodig.. Ze heeft wel een onderdeken en een winterdeken op en ik stap en draaf in met een in/uitrijdeken en stap daar ook mee uit.

Als jij je paard geen "zware" training geeft, dan vind ik het niet nodig om het paard te scheren.. Ook oude paarden vind ik niet nodig om die te laten scheren.

Groetjes, Stephanie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:37

StefPiola schreef:
Ik heb mijn paard wel geschoren.. Ieder heeft zijn eigen mening daarover!

Dat valt wel mee, dat ´iedereen´ en de meeste meningen zijn van degenen die er geen kennisbasis voor hebben.
Wat is ieder geval helder is, is dat scheren niets met de ethologie van het paard van doen heeft, een ménsending is en ik begrijp niet wat de ´meningen´ erover op NA doen Haha!

Maar goed ik begrijp ook niet waarom boomloos hier terechtkomt en waarom sporen, bit en zweep hier verbannen worden.

De ´feel-good´ factor denk ik dan Cool

hc

@Kim: http://www.mijnalbum.nl/Foto-X3AL8KIA.jpg

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:45

Tinkerloos schreef:
Waratje schreef:
Scheren (vooral in beperkte mate) kan echter zeer paardgericht zijn, net als een deken dat kan zijn, omdat de paarden nou eenmaal niet ergens anders heen kunnen.

Je scheert een paard toch op dat moment omdat het gaat zweten als JIJ het paard aan het werk zet?

Nee, je hoeft niet te scheren vanwege het zweten, sommige paarden kunnen gewoon hun warmte niet kwijt op de dagen dat het boven nul graden is. Die hebben een dusdanige wintervacht dat die pas een beetje kunnen functioneren bij min 5 of zoiets. Daar het hier in NL niet zo heel vaak min 5 is, doe je die paarden een groot plezier met een paar strepen scheren. Dat is een veel betere oplossing dan het paard maar chagerijnig buiten te laten staan en alleen maar te rijden als het min 5 is.
De effecten die je kunt zien bij dit soort paarden is dat ze mat worden, niet vooruit te branden, zelfs vanuit een sukkeldrafje accuut stoppen om te hijgen. Voor paarden die graag met hun mens bezig zijn is het dus rampzalig als je ze niet scheert.
Ik ken trouwens ook een haflinger die inderdaad in rust al staat te zweten op de mildere dagen, dan vind ik het heel bespreekbaar om het scheerapparaat erbij te halen.

Tinkerloos schreef:

Het paard kan nergens anders heen, omdat wij een hek er omheen zetten en het paard dus niet naar een frisser klimaat kan verhuizen.
Voorbeelden heb ik je hierboven al gegeven.

Huertecilla schreef:
Ja Waratje, zo kan je alles opzij leggen.

De ´definitie´ welke ik net gaf echter is zo objectief als maar kan en volledig gericht op de (on)mogelijkheden van het individuele paard.

Op een ander topic hier heb ik hetzelfde van een andere kant bekeken geformuleerd over de (on)mogelijkheden een individueel paard in Nederland robuust te houden.

JUIST om er persoonlijke ´mening´ aan te onttrekken.

Het enige relatieve daarbij is de stand van de wetenschap op dit punt. Dat is echter niet subjectief Haha!

hc

Ook jij kiest ervoor om een hek om de paarden te zetten en ze voor jouw genoegen te "gebruiken". Alle handelingen die wij doen naar paarden toe zitten op een glijdende schaal. Mag jij me vertellen waarom jouw hek nog wel acceptabel is en een racestreep scheren niet.
Jij vindt dat paarden robuust gehouden moeten worden en dat je DUS een paard moet aanschaffen dat robuust gehouden kan worden. Dat vind ik best, als jij dat zo doet. Wij hebben toevallig een paard dat een watje is, die wil helemaal niet "robuust" gehouden worden, die vindt een stal erg prettig. De paarden die wij kiezen, kiezen we niet op grond van robuustheid, maar op andere gewenste eigenschappen. Als ze naast die gewenste eigenschappen ook robuust zijn, is dat heel mooi, maar meer ook niet.
Wat ik uit die wetenschap haal, is dat paarden groepsinteractie nodig hebben, beweging en fourageergelegenheid. Dat is ook wat onze paarden krijgen. Daarnaast krijgen ze, indien voor het paard gewenst, een deken op, zou ik kunnen scheren en ga ik ook ijzers niet uit de weg als dat betekent dat het paard prettiger loopt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:04

Waratje schreef:

Citaat:
Ook jij kiest ervoor om een hek om de paarden te zetten en ze voor jouw genoegen te "gebruiken". Alle handelingen die wij doen naar paarden toe zitten op een glijdende schaal.

En dan is, nogmaals, natural of niet niet zo interessant.

Ik zie trouwens het 'ethologische' probleem van scheren niet.
Mijn merrie is eenvoudig niet waterdicht. Om haar toch ruimte en interactie met andere paarden aan te bieden, dus die deken. Dát is de hoofdreden van die deken.

Omdat ik idd mijn paard voor mijn lol heb scheer ik in winters dat ik rijd, dus een streep weg. Dat hindert mijn merrie op geen enkele wijze.
Ze had die deken toch al op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:57

Op het moment dat je tot een rijpaard besluit neem je de beslissing voor een ethisch compromis.

Het is behoorlijk fundamenteel onderscheidend of je jezelf hiervan bewust bent of niet.

Ook een fundamenteel onderscheid is het wel/niet accepteren van en je aanpassen bij de mogelijkheden van het paard.

Iemand die dit bovenstaand goed op het netvlies heeft kan andere prioriteiten stellen en dus andere invulling geven aan de consequenties dan een ander. Daar is verder geen wáárdeoordeel over nodig. Het is zonder meer nuttig om over de verschillende beweegredenen en het resulterende management te praten.

Het heeft echter weinig zin daarover van ´gedachten te wisselen´ met ruiters die het fundamenteel onderscheidende van deze twee punten niet tussen de oren hebben. Dat zit dan niet tussen de oren en dus valt er niets over uit te wisselen Haha!

Scheren, beslaan, kunstvacht etc. kunnen zonder enige twijfel zinvolle, zelfs noodzakelijke management maatregelen zijn als gevolg van mensenkeuzes.
Het is echt volkomen buiten het kader van paardgerichtheid om daarover te willen wat-dan-ook: het valt er buíten; het gaat voorbíj de ethologie van het paard Pling
Wie dat niet ziet, wel die ziet het niet Haha!

hc

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:13

Het ligt er toch aan wat er met het paard gedaan word.. Rolleyes
Een (wedstrijd)paard dat iedere dag word gereden heeft het beter naar zijn zin in een korte vacht dacht ik zo..
Ten eerste is de conditie beter, ten tweede zweten ze minder snel en ten derde zijn ze binnen een half uurtje weer helemaal droog.

Maar in het geval als het paard niet dagelijks of helemaal niet in het zweet word gereden vind ik het ook oké dat je geen deken op doet. Dan heeft hij genoeg aan zijn eigen vacht.

Waar ik wel op tegen ben, paarden van 1,5/2 jaar een deken op doen terwijl dit nergens voor nodig is!
Wij wachten tot ze 4 zijn aangezien ze dan ook pas echt een beetje gaan werken.

Dus tegen geen van de partijen aanvallend bedoeld.
Ik heb mijn eigen paard ook niet geschoren maar wel onder een dikke deken staan.
In het belang van het paard scheer ik hem niet want zelfs als ik hem plat zou spuiten zou die nog opstaan volgens mij. Waarom een strijd als het makkelijk kan!?!
Tevens staan de paarden die niet veel doen gewoon zonder deken in de wei.
Tevens de shetlanders en jaarling!

Een shetlander scheren heb ik zoizo mijn vraagteken bij?!?
Oké sommige zijn dan wel actief bezig.. maar om voor de mooi te scheren..
Nee dat is pure onzin!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:27

HC
Citaat:
Het is behoorlijk fundamenteel onderscheidend of je jezelf hiervan bewust bent of niet.

En hiermee betreden we het pad van morele en intellectuele superioriteit: jammer.
Fundamentalisme.... Vork

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:56

Huertecilla schreef:
Op het moment dat je tot een rijpaard besluit neem je de beslissing voor een ethisch compromis.

Ook een fundamenteel onderscheid is het wel/niet accepteren van en je aanpassen bij de mogelijkheden van het paard.

Iemand die dit bovenstaand goed op het netvlies heeft kan andere prioriteiten stellen en dus andere invulling geven aan de consequenties dan een ander. Daar is verder geen wáárdeoordeel over nodig. Het is zonder meer nuttig om over de verschillende beweegredenen en het resulterende management te praten.

Het heeft echter weinig zin daarover van ´gedachten te wisselen´ met ruiters die het fundamenteel onderscheidende van deze twee punten niet tussen de oren hebben. Dat zit dan niet tussen de oren en dus valt er niets over uit te wisselen Haha!

Scheren, beslaan, kunstvacht etc. kunnen zonder enige twijfel zinvolle, zelfs noodzakelijke management maatregelen zijn als gevolg van mensenkeuzes.
Het is echt volkomen buiten het kader van paardgerichtheid om daarover te willen wat-dan-ook: het valt er buíten; het gaat voorbíj de ethologie van het paard Pling
Wie dat niet ziet, wel die ziet het niet Haha!

hc

Nou heb ik drommels goed in de gaten dat het "hebben" van een dier een nadrukkelijk ethisch dilemma oplevert, toch heb ik (net als anderen in deze discussie) ervoor gekozen om wel dieren te hebben. En dat IK dus bepaal wat mijn dieren wel of niet kunnen doen met hun natuurlijke instincten, in hoeverre ze een leven kunnen hebben zoals de Schepper (evolutie of God, net wat je aanhangt) het ooit bedoelt heeft, inclusief aandacht voor de (on)mogelijkheden van individuele paarden. Ook heb ik sterk de indruk dat Kim en Randalinpony zich dat goed bewust zijn, maar toch wek jij hier de indruk dat je met ons niet kunt discussieren. Waarom is dat? Omdat wij andere keuzes maken dan jij?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:44

Het punt is waaróver te discussiëren en binnen welk kader.

Over scheren valt binnen een natuurlijk kader niet te discusiëren: dat valt er buiten.

Wanneer je dat kader loslaat is dat helemaal geen probleem.

Zoek de onderlinge verhouding van de begrippen ´natuurlijk´ en ´athropogeen´ eens op.

Binnen het kader van het tweede is er een volkomen ´logische´ onderbouwing te geven voor de ´noodzaak´ tot scheren, beslag en kunstvacht als gevolg van mensenwensen.
Valt echter buiten ..... Pling

Uiteraard is er bij paarden, paardhouden, paardrijden een stuk grijs omdat er geen paarden meer zijn die niet door de mens ´geselecteerd´ zijn. Dat proces is 100.000 jaar geleden al begonnen en in twee richtingen verder gegaan met het domesticeren.
De paarden in de vrije wildbaan zijn gelecteerd op schuw, weerbaar, slim want de rest ging in de pot.
De paarden in gevangenschap werden geselecteerd op hanteerbaarheid en de rest ging in de pot.

Ook is er door de maníer van houden geselecteerd. Een akhal te komt uit een bar klimaat vergelijkbaar met waar de mongoolse pony vandaan komt. Die laatste staat echter sinds het begin van de domesticatie buiten en de eerste al 3500 jaar op stal waardoor de kritische succesfactor fundamenteel veranderde en ze zijn nu onvergelijkbaar wat betreft hun huisvestingsbehoefte.
Hoe je het echter wendt of keer de daad van scheren en/of er een deken opleggen valt buiten het kader ´natuurlijk´ voor zowel de akhal te als de mongoolse pony.....

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:34

Huertecilla schreef:
Het punt is waaróver te discussiëren en binnen welk kader.

Over scheren valt binnen een natuurlijk kader niet te discusiëren: dat valt er buiten.

Als je op deze fundamentalistische manier gaat "discussieren", dan kunnen zelfs de echte naturals hier ophouden, want dan is een deken net zo goed buiten het kader van natuurlijk. En eerlijk gezegd vind ik dat hek dat we allemaal om de paarden heen hebben staan dan ook buiten het kader van natuurlijk vallen. Met dat hek, met die deken, met het scheerapparaat grijp je in op het natuurlijk zijn van het paard. Wat is dan het verschil? Waar leg je de grens? Want die grens is in mijn ogen niet scherp te leggen. Wij grijpen allemaal in op de natuurlijke behoeftes van onze paarden, daar is geen enkele uitzondering op.

Zijn we weer terug bij af: waarom wil jij niet hierover discussieren?