Bitloos wie en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Bitloos wie en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:44

Zeeuwtje68 schreef:
Tinkerloos schreef:
Ik ga wel gewoon met touwhalster naar buiten,gaat prima.

Ja oke Knipoog maar ik zou het zelf niet doen! Ik heb ook iets te hete paardjes en niet te vergeten te jonge onervaren daarvoor i.m.o

Ik rijd mijn heetgebakerde merrie ook op een touwhalster buiten, hoor. En dat gaat een stuk beter dan met een bit, dat bewaren we maar voor in de bak Clown

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 10:14

Dus je hete merrie kan je gewoon op een touwhalster rijden buiten. Dat vind ik knap! Ik durf het nog niet helemaal aan met mijn draver die rijd ik nog in de wei, tot ze er beter op gaat reageren. Maar ja hoe oud is jouw merrie?? De mijne pas 3,5

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:11

Mijn hete merrie (anglo-arabier) kan ook gewoon op een touwhalster naar buiten ze is 4 jaar en nu twee maanden ohz.
Persoonlijk rijd ik liever met een hoofdstel, maar voor mijn paard maakt het echt niet uit.
Als je oefend en jij als ruiter hebt alle spoken uit je hoofd gezet gaat het ook gewoon, nog even geduld hebben maar tenslotte kan jij het ook.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 11:28

blensink schreef:
Mijn hete merrie (anglo-arabier) kan ook gewoon op een touwhalster naar buiten ze is 4 jaar en nu twee maanden ohz.
Persoonlijk rijd ik liever met een hoofdstel, maar voor mijn paard maakt het echt niet uit.
Als je oefend en jij als ruiter hebt alle spoken uit je hoofd gezet gaat het ook gewoon, nog even geduld hebben maar tenslotte kan jij het ook.

We oefenen ook wel hoor! Maar moet zeggen dat het met mijn andere pony echt super gaat. Al rijd ik haar op een crosslink neusriem die vast zit aan mijn normale hoofdstel. Dus ook geen touwhalster! Maar als het met onze bitloze optomingen goed gaat, ben ik heel erg tevreden! Kan alleen nu weinig oefenen gras is erg nat en op vette klei word het snel te glad voor ons! Al zie ik ze in hun eigen wei echt flink tekeergaan zonder ook maar wat te glijden!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:38

Ik ben ook geen voorstander om op een natte wei te rijden ivm uitglijden.
En inderdaad met een bitloze optoming is toch ook goed.
En wil je in het voorjaar een touwhalster proberen gewoon doen.
Als het paard eenmaal gewent is zonder bit gaat het ook met touwhalster.
Veel succes ermee en fijn om te horen dat het zo goed gaat met je pony.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 12:01

Dank je!! Ik ben blij dat ik eraan begonnen ben. Had ik het jaren eerder maar geweten van het bitloze! Maar goed hoop volgend jaar dat mijn rijbak word gemaakt! Dan kan ik lekker in de bak oefenen. En wat vaker dan nu! Ik krijg een bak hier van 30m bij 60m echt super!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:16

doe maar luxe Haha!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:19

Als hebben komt is hadden te laat Clown .
Maar de overstap naar bitloos is nooit te laat, wees blij dat je deze stap uiteindelijk hebt gemaakt.
Gaaf dat je je eigen rijbak krijgt, ik ben een echte buitenrijder.
Maar voor jou om te oefenen is het super kan me voorstellen dat je blij bent.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 12:36

Jaa echt wel, ik kan echt niet wachtten tot hij klaar is. En dan ook nog naast de deur!! Het is voor mij gewoon met jonge paardjes beter om de oefenen in een bak dan buiten. Dat komt later wel als de kneepjes erop zitten!! Kan ook echt niet wachten tot ik naar het strand kan van hier uit! Lijkt me super om op het strand te gaan rijden bitloos!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:48

Zeeuwtje68 schreef:
Kan ook echt niet wachten tot ik naar het strand kan van hier uit! Lijkt me super om op het strand te gaan rijden bitloos!!

En dat ga je ook zeker doen in de toekomst Haha! , zovaak zelfs dat het niets bijzonders meer is Clown .

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 12:55

Ja idd tot het mijn neus uitkomt! hahaha weet hopelijk dalijk niet anders meer dan bitloos over het strand rijden!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:08

Haha Haha! , ja en dan moet je weer nieuwe dingen gaan verzinnen anders word het saai, nouja zo blijf je bezig Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:07

Zeeuwtje68 schreef:
Dus je hete merrie kan je gewoon op een touwhalster rijden buiten. Dat vind ik knap! Ik durf het nog niet helemaal aan met mijn draver die rijd ik nog in de wei, tot ze er beter op gaat reageren. Maar ja hoe oud is jouw merrie?? De mijne pas 3,5

Ze is nu 20, ik ben haar met touwhalster buiten gaan rijden toen ze een jaar of 13 was. En nee, toen was ze niet echt rustiger dan toen ze 6 was (toen was ze redelijk knettergek). Ik heb het touwhalster eerst in de bak uitgeprobeert en de eerste keren buiten gewoon met dubbele optoming gereden, omdat ik niet wist hoe ze zou reageren. Ze is buiten niet helemaal te vergelijken met in de bak (nog steeds niet) Haha! Het bleek al gauw dat ze buiten veel beter en rustiger reageerde op het touwhalster dan op het bit.
Eigenlijk had ik het veel eerder moeten doen, maar ja, je moet natuurlijk wel eerst op het idee gebracht worden Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:35

Waratje schreef:
Eigenlijk had ik het veel eerder moeten doen, maar ja, je moet natuurlijk wel eerst op het idee gebracht worden Knipoog

Was het niet zo dat jullie de natural dingen allang hadden uitgevonden voordat de 'hype' uitbrak?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:48

Voor mij persoonlijk is het iets dat ik leerde kennen door paardnatuurlijk.nl dat is pas sinds een paar maanden dat ik het weet. Heb me daar verder meer in verdiept, en ben overgestapt naar bitloos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:22

Arabesk schreef:
Waratje schreef:

Was het niet zo dat jullie de natural dingen allang hadden uitgevonden voordat de 'hype' uitbrak?

Ach, het is maar wat je natural dingen vindt Tong uitsteken
Mijn paard stond vanaf het begin zoveel mogelijk in de wei en in de winter absoluut ook overdag buiten in een groep, ik deed niet aan dekens, want dat was toen niet nodig, ik heb haar op een gegeven moment van ijzers afgehaalt en er toen heel snel weer ijzers onder laten zetten (ging niet heel goed, maar we hebben het wel geprobeerd), heb er ook wel zonder zadel opgezeten (beviel ons niet zo goed), we deden al vrij snel aan TTEAM, muesli werd al spaarzaam gegeven, etc. En ja, toen Parelli in beeld kwam hebben we ook zo'n demo bezocht en wat dingen uitgeprobeert en onze eigen conclusies getrokken.
Scheelt natuurlijk wel als je je vooropleiding van nuchtere paardenmensen hebt gehad Duivel

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:08

Ik rij mijn paardje meestal op indian bosal, ook wel op een gewone bosal.
Ook een touwhalster of een neckrope is met goed weer af voldoende.

Ben het bit een beetje aan het afwennen, ik reed altijd met een Myler bit (zowel met als zonder schaar).
Maar ik probeer nu toch helemaal bitloos te gaan.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:14

Ik rij nu met mijn draver op een sidepull. Mijn andere paardje met een crosslink en dat werkt voor beiden goed hoor. Ben wel van plan om nog een bosal met mecate aan te schaffen omdat dat leuker staat bij mijn westernzadel Haha!
Ik hoop alleen dat het ook goed genoeg werkt voor mij en mijn paardjes.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:16

Wat denken jullie trouwens..
Is het een goed plan om mijn bijna 3 jarige paintlinger straks te gaan inrijden met een indian bosal afgewisseld met een touwhalster?

hij reageerd aan de lange lijnen goed..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:38

Ik denk van wel. Maar ja ik ben ook maar een bitloos beginner he!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:39

Denk zelf ook dat het een goede keuze is..
een gewone bosal is meteen zo hard..
En aangezien hij een erg meegaand karakter heeft en eigenlijk alles wel goed wil doen denk ik niet dat dat nodig is en een zacht touwtje wel volstaat.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:41

Probeer het gewoon dan weet je het gauw genoeg toch? Succes!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:43

BlazingBoots schreef:
Wat denken jullie trouwens..
Is het een goed plan om mijn bijna 3 jarige paintlinger straks te gaan inrijden met een indian bosal afgewisseld met een touwhalster?

hij reageerd aan de lange lijnen goed..

Wat gebruik je met de langen lijnen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:45

Touwhalster of indian bosal..
Eerst wel met bit gedaan maar ik vroeg me al snel af waarom ik automatisch een bit pakte....dus nu bitloos.

Hoop echt dat hij het allemaal goed gaat doen bitloos..

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:49

Een touwhalster is inderdaad wat zachter dan de indiaan bosal wat je wel kunt doen is een stukje vastmaken tussn de indiaan bosal zodat hij niet om de neus dichtklemt, dan is het automatisch wel wat zachter.
Als je handig bent kun je ook een (halve) zachte bosal maken, hellaas zijn deze tegenwoordig niet meer te koop tenminste ik kan ze niet vinden.