Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:05

Ik ben een natural en heb mijn paard 1.5 jaar gedeeld met een normal. Ik sta nu op het punt om hem over te nemen na 1.5 jaar ruzies over hoe we rijden, hoe we met hem omgaan, wat we hem voeren; kortom: alles!
Ik vond/vind het vréselijk om te zien hoe zij hem rijdt, hoe ze hem longeert, hoe ze hem voortrekt bij het wandelen; Alles wat ze doet dus.
Als ik iemand zo zie omgaan met zijn/haar paard denk ik van; Arm paard maar verder doet het me niet zoveel omdat ik weet dat ik er toch niks aan kan doen. Maar als iemand zo omgaat met jóuw paard, op een manier waar jij zo tegen bent; dat trek je echt niet.

We moesten allebei op bepaalde punten toegeven; Hij heeft bv. nooit ijzers gehad omdat ik daarop tegen was, maar moest vorig jaar wel een winterdeken op omdat zij dat wilde.

Zodra hij van mij is wordt hij van dat moment compleet natural gehouden, hij heeft al laten blijken dat hij het prima doet op die manier. Mocht dat veranderen dan ga ik niet zoals sommige mensen denken hem tóch koste wat kost natural houden omdat dat is wat ik het liefste wil. Als blijkt dat hij deze winter (na 3 jaar met deken) het toch niet trekt om meteen al de hele winter zonder deken te kunnen volhouden, dan leg ik hem gewoon een dunne deken op, met de hoop dat ik die volgend jaar wel kan weglaten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:10

Ik denk dat in de praktijk eigenlijk iedereen wel zo handeld, geen één natural zou z'n paard laten stikken als hij trillend in de wei staat, naturals zijn ook mensen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:12

Nee zo bedoelde ik het ook niet, zei dat omdat sommige normals wel is zeggen dat naturals niet naar het paard kijken maar gewoon naar de 'natural normen'

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:14

ik weet wat je bedoeld Ja , was meer als ondersteuning van jouw verhaal bedoeld Knipoog

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:15

Mij spreken allebei de kanten niet 100% aan. Ik zit er dus tussenin.
Mijn paard staat zoveel mogelijk buiten. Hij staat op ijzers omdat ik veel buiten rijd, en er anders niets overblijft van zijn hoeven. Ik rijd met zadel en bit, omdat hij pas 3,5 is en nu wordt doorgereden. En omdat ik wil dat hij dat kent. Ik wil straks wel naar bitloos toe.
Ik pik van beide kanten gewoon wat mee. Ik kan er niet tegen als mensen van allerlei hulpmiddelen tegelijk moeten gebruiken, maar ik heb af en toe wel eens een zweepje nodig, maar liever niet. Ik wil het zelf kunnen en niet met behulp van een of ander martelding.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:25

Omstandigheden doen ook wat...ik kies er voor om mijn wei heel te houden en daarom komen onze paarden in de winter alleen overdag buiten. Ik kies er voor om met mijn paard te springen omdat ze dat erg leuk lijkt te vinden (nou ja..ik laat het iemand anders doen, * oude vrouw Knipoog - durft niet zelf meer*) en omdat ze zich anders het leplarezus zweet in het parcours heeft ze een deken op. En zo kan ik nog wel een aantal dingen noemen.
De hele discussie heeft daarom voor mij niet zo veel inhoud, natural ben je imo omdat je er voor kiest bepaalde dingen wel (of juist niet) met je paard te doen. Daar kun je het over hebben, welles-nietes discussies zijn niet veel meer dan bladvulling!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:28

Visconti schreef:
ik weet wat je bedoeld Ja , was meer als ondersteuning van jouw verhaal bedoeld Knipoog

Ah ok heb ik het verkeerd begrepen. Knipoog

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:38

Visconti schreef:
steker nog, ik ben natural maar vind boomloos geen geschikt concept.

Citaat:
Een volbloedje zal zich vast niet gelukkiger voelen zonder deken in de winter in een natte wei. Maar een koudbloedig dier kan zich daar misschien wel prima thuis voelen!

Ik heb een KWPNer met 68% engels volbloed, hij staat 24/7 in het land, zonder deken en ik kan met vrij veel zekerheid zeggen dat hij momenteel echt lekker in zijn wintervacht zit, hij maakt echt een gelukkige indruk. Ondanks dat hij hoog in het bloed staat kweekt hij een lekkere dikke wintervacht, in de winter lijkt hij soms meer op een uit de kluiten gewassen shetlander dan een volboed. Zijn vacht is wel wat dunner dan je ziet bij koudbloeden maar hij kan zich er prima mee warm houden, en dat is het belangrijkste Ja

mijn paard is ene arabier en heeft ook een week dag en nacht buiten gestaan zonder jas. niks ana de hand hoor.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:05

Ik ben me nog steeds aan het afvragen in welk hokje ik zou passen...Misschien Natumal Westereatief?
'Mijn' paardjes staan alle dagen buiten, tenzij het pleurisweer is. In de zomer komen ze alleen op stal om biks te eten, in de winter slapen ze er ook. Ik rij western, met bijpassend zadel, de ene keer met en de andere keer zonder bit. De paardjes staan niet op ijzers omdat de eigenaar dit niet nodig vindt (en ik eerlijk gezegd ook niet). We hebben een hele mooie dekenrek vol met ongebruikte dekens, op dat ene zweetdekje na. Als ik ga rijden kies ik de ene keer voor oefeningen in de bak, de andere keer gaan we het bos in, soms ga ik niet eens rijden maar gewoon wat grondwerkachtige dingetjes in de bak doen of een stukkie sjouwen aan een touwtje. We hebben geen wedstrijddruk, de enige reden dat ik oefeningen doe is om de paardjes lekker soepel en rijdbaar te houden. Dit kan dus in alle rust en zonder teveel hulpmiddelen gebeuren.
Ik mag graag lezen en kijken naar andere manieren van rijden en paarden houden, om er vervolgens van mee te pikken wat ik denk te kunnen gebruiken. Ik vind het leuk om open te staan voor andere meningen en ideeen, dat kan heel verfrissend werken.
Het enige waar ik wel veel moeite mee heb is als het geestelijke en lichamelijke welzijn van paarden ondergeschikt raakt tov geld of eigenbelang.
En wat ik elke ruiter en paardenhouder toewens is dat het paard ze datgene teruggeeft wat ze er zelf in hebben gestopt. Dat kan lelijk zijn, maar ook zo ontzettend mooi....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:06

mijn egyptische showarabier ROFL, staan méér dan een week zonder jas en stal buiten, namelijk het hele jaar Knipoog.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:07

De arab van een weidegenoot ook... die trok het vorig jaar trouwens slecht, met name toen het zo sneeuwde. Toen heeft het dier koliek gekregen van de kou. Maar dit jaar lijkt het al een stuk beter te gaan. Nog geen last gehad van veranderende weersomstandigheden Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:24

Citaat:
volgens mij is kijken naar het paard meer natural dan welke stroming dan ook volgen

Idd. In nederland is 'natural ' in mijn ogen niet eens mogenlijk. Ik mis de bergen, zandvlaktes, bosjes, meertjes etc etc.
We hebben hier alleen maar gras (even zwart wit gezien) en klei.

Ik zie het meer als paardvriendelijker/gerichter paard houden. Nadenken waarom je iets doet en dat er achter die gedachte ook een uitleg mogenlijk is.

Ik vind dat iedereen wel eens een cursusje mag volgen ' een paard is meer dan een dier in een hokje met een zadel' (of iets in die trant Haha!

Even terug komen op het boomloos.
Heb ik gezegd omdat ik eigenlijk altijd die 'naturals' hoor zeggen: ik rijd bit en boomloos. Mijn idee dus dat ze dit beter vinden dan een boomzadel.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:39

Ik vind het ook geen kwestie van wel of geen natural hier in nederland.
De enigste naturals zijn de paarden zelf.
De eigenaar kan zelf het beste zien wat voor het paard het beste is en in hoeverre hij daarin het paard tegemoet wil komen.
Bij problemen, door onnatuurlijke situaties, krijg je logischerwijs hele onnatuurlijke oplossingen maar het kan best zijn dat het op dat moment in die situatie het beste is. Het is namelijk nogal moeilijk oordelen als je er zelf buitenstaat. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je geen advies mag geven maar soms liggen de dingen gewoon iets ingewikkelder dan men zich voor kan stellen.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die echt niet weten waar ze mee bezig zijn maar die kunnen door die adviezen meer inzicht verwerven of ze willen echt niet beter weten en dan houdt het op.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:53

Wendy schreef:
De arab van een weidegenoot ook... die trok het vorig jaar trouwens slecht, met name toen het zo sneeuwde. Toen heeft het dier koliek gekregen van de kou. Maar dit jaar lijkt het al een stuk beter te gaan. Nog geen last gehad van veranderende weersomstandigheden Lachen

Zou het dan niet zijn zoals al eerder gezegd is geweest vocht en koude. Zeker als je zegt toen het sneeuwde wel interessant zoiets. Hopelijk geen sneeuw dit jaar dat!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:00

katiavl schreef:
Wendy schreef:

Zou het dan niet zijn zoals al eerder gezegd is geweest vocht en koude. Zeker als je zegt toen het sneeuwde wel interessant zoiets. Hopelijk geen sneeuw dit jaar dat!

Het baasje in kwestie zet het paard nu voor de zekerheid een maand of 3 's nachts op stal.
Maar opvallend is wel dat ze tot nu toe dus geen problemen heeft gehad met weersveranderingen.

Vorig jaar kwam ze uit een situatie van veel binnenstaan. Dan had ze bij een weersomslag dus meteen koliek. Gevoelig paardje Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:01

Ik ben eigenlijk een mixje van niet-natural en natural. Qua rijden ? Met bit en zadel, en soms ook zonder bit en zadel...
Kijk, ik vind dat het makkelijk te combineren valt. Want als natural rijd je evengoed , hou je het paard nog steeds in een wei, en het paard moet nog steeds doen wat jij wil. Als jij hem laat wijken voor druk, dan kiest het paard er niet zelf voor om lekker eens opzij te gaan o.i.d. Jij vertelt hem nl. dat hij dat moet doen. Ik wed dat als je hem poetst, dat het paard dat niet even voor de lol doet omdat hij dat zo leuk vind. Ook zet je het paard in een wei. In het wild kunnen ze naartoe waar ze naartoe willen, maar in de wei niet. Dus echt, ik vind dat het makkelijk te combineren is. Pro-natural zijn bestaat niet, want dan zou je paard gewoon overal loslopen en zou je zelf ook een kudde leiden,in het wild Clown Maar echt, ik vind NH super, omdat je zo'n goede vertrouwensband op kan bouwen. Maar ik vind dat niet-natural, dat daar niets mis mee is. Ieder kiest er zelf voor.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:40

Tinkerloos schreef:
Speedster schreef:
Ik hoor ook bij de grijze middenmoot, ik WIL niet eens in een hokje zitten.
Je zit in het hokje: de grijze middenmoot.

Inderdaad Haha!, je hebt gelijk! Maar dat hokje heb ik niet zo'n moeite mee, lijkt me wat groter dan die andere...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:46

Visconti schreef:
Ik denk dat in de praktijk eigenlijk iedereen wel zo handeld, geen één natural zou z'n paard laten stikken als hij trillend in de wei staat, naturals zijn ook mensen

mmm...
Ik heb toch wel paarden voorbij zien komen op bokt die echt tot de kogels in de blub stonden. En geen droog stukje hadden. En daar werd dan gezegt in de natuur staan ze ook 24/7 buiten....
Dan denk ik hoe kortzichtig kan zo iemand zijn...noem zo iemand overigens ook geen natural maar iemand die een paard zo goedkoop mogelijk wil houden....

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:04

runningkawa schreef:
mmm...
Ik heb toch wel paarden voorbij zien komen op bokt die echt tot de kogels in de blub stonden. En geen droog stukje hadden. En daar werd dan gezegt in de natuur staan ze ook 24/7 buiten....
Dan denk ik hoe kortzichtig kan zo iemand zijn...noem zo iemand overigens ook geen natural maar iemand die een paard zo goedkoop mogelijk wil houden....

Tsja, of iemand die kóste wat kost zijn idee van wat goed is door wil drijven en daarbij de belangen van het paard uit het oog verliest Ja

Je kunt wel van mening zijn dat een paard geen deken, ijzers of stal nodig heeft, maar stel dat op medische gronden één of meer van deze 'niet-natural' dingen wél nodig is, dan moet je je visie, al dan niet tijdelijk, overboord gooien en kiezen voor wat het beste is voor je paard Ja Dát is tenminste wat ik zou doen, en het interesseert me dan geen jota of ik dan in het hokje natural of niet-natural geplaatst wordt Clown

Overigens vind ik boomloos niets 'naturals' Nergens blijkt uit dat een góed passend boomzadel slechter en minder 'natuurlijk' is dan een boomzadel. Een boomzadel is zelfs niet voor alle paarden geschikt, dus blijkt maar weer dat wat voor het ene paard wel werkt, voor de ander geen optie is Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:07

Vraag me eigelijk af, wat als je paard iets heeft en moet een maand of mischien langer op de kliniek staan dus 24 op stal Lachen
wat denken jullie dan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:28

Wat ik dan denk?
Wat heeft mijn paard precies, en welk onderdeel daarvan maakt dat hij zo lang op stal zou moeten.
Immers, een paard is een bewegingsdier. Als het in de natuur niet meer kan bewegen is het ten dode opgeschreven.
Ik zou superkritisch zijn: waarom is zo lang stilstaan de beste oplossing voor mijn paard? Is het middel dan vaak niet erger dan de kwaal?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:07

Mijn paard zou nooit 24 uur op stal komen
Ik zou m'n paard die mentale mishandeling niet aan willen doen, 24/7 in een hokje van 3x3. Ik ga dus helemaal mee met Wendy Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:11

Maethoriel schreef:
Mijn paard zou nooit 24 uur op stal komen
Ik zou m'n paard die mentale mishandeling niet aan willen doen, 24/7 in een hokje van 3x3. Ik ga dus helemaal mee met Wendy Ja

wa ga je dan doen, paard dood laten gaan? inplaats van een maand in de kliniek te staan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 06:12

Ben ik ook wel benieuwd naar........ stel jouw paard krijgt guwelijke pijn aan een zijn benen, moet elke dag intraveneus gespoten worden gedurende 3 weken...... dan staan ze doorgaans op de kliniek omdat het anders onbetaalbaar wordt (21 keer voorrijkosten bijvoorbeeld al)

Het is verder niet iets blijvends maar met die spuiten goed te verhelpen.

Dan toch maar niet op de kliniek, gewoon lekker het land op.......... en tja we zien wel???

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 06:44

hmm ik vind dat we allemaal het beste willen voor het paard ...en als hij dan 3 weken op stal MOET staan dan moet het maar zo zijn ...we kunnen onze paarden zo natuurlijk mogelijk houden maar het zijn geen wilde paarden ...ze zijn aan ons toe gewezen en wij bepalen wat goed voor hun is , alleen de 1 vind dit goed en de ander vind dat goed ...probeer de gulde midden weg te vinden , en als iemand jou advies wilt geven sla die niet gelijk af maar probeer er iets mee .

zelf ben ik een voorstander van 24/7 dagen buiten mits ze een schuilstal en droge voeten hebben , voldoende voer hebben om zich warm te houden , ook kracht voer en een liksteen ...ik rij hoofdzakelijk bitloos heeeel af en toe een leer bitje , ik heb een boom zadel en een schaapie om te rijden , beide hebben geen ijzers waarom ...gewoon niet nodig ..dekens hebben ze niet nodig omdat ze voldoende voer krijgen om zich warm te houden ..beweging hebben ze 24/7 en ik kan gerust een mnd niet rijden en zo weer weg galoperen zonder problemen ...

dat zijn eenmaal de voordelen van zo natuurlijk houden van paarden

denk dus niet zwart/wit maar de kleur van je hart Knipoog