Bitloos bijzetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Re: Bitloos bijzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:37

Somebitch schreef:
Wie zegt er dat ze een hackamore gebruikt? En dat ze hem op de verkeerde plaats hangt Pling

Hackamore lijkt me zoiezo al niks om bij te zetten Scheve mond Maar oke..

Jij Nagelbijten / Gniffelen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:38

nee Verward

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:39

Somebitch schreef:
Wie zegt er dat ze een hackamore gebruikt? En dat ze hem op de verkeerde plaats hangt Pling

Hackamore lijkt me zoiezo al niks om bij te zetten Scheve mond Maar oke..

Vindt je het erg maar lees eerst ff voor je commentaar hebt Boos!

Citaat:
Als jij al met een hackamore op de verkeerde plaats een neus kan breken wat denk je dat de schok van een vallend paard en een stuk metaal kunnen doen??

Ik zeg niet dat je moet bijzetten met een hackamore ik zeg als je al met een hackamore en die kippekracht van een mens een neus kan breken bij een paard wat denk je dat een kaptoom "stuk metaal" kan doen samen met een bijzet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:40

Nou met een kippenkracht niet hoor Dat is echt een fabeltje Bloos Heb zelf ook met Hackamore gereden.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:41

Somebitch: pb.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:42

Somebitch schreef:
Nou met een kippenkracht niet hoor Dat is echt een fabeltje Bloos Heb zelf ook met Hackamore gereden.

ik zal wel geen commentaar meer op je hebben, je hebt blijkbaar erg veel verstand van paarden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:42

Ja inderdaad

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:54

Bojangles schreef:
En een uur in een stapmolen is veeeels te saai voor een paard.

Maar hoe weet je dat ieder paard dat saai vindt?
Ze zijn buiten in de frisse lucht, kunnen lekker om zich heen kijken, interessante luchtjes opsnuiven, andere paarden snuffelen...
Het is hoe dan ook beter dan op stal staan.... Knipoog
Ja, ik weet dat de weide beter is, maar niet ieder paard kan daar iedere dag in....[/quote]

Omdat tig keer hetzelfde rondje (ook al is het linksom of rechtsom) niet verruimend is voor een paard, het is saai, nikszeggend etc etc. Paarden snuffelen kan zeker niet, vaak zit er schok op de hekken, en meestal is het lopen lopen lopen... stoppen want de molen draait om... en weer lopen lopen lopen.
Wedden dat jij zelfs óp je paard in de stapmolen (als dit zou kunnen) dit nog geen 5 minuten uithoudt?
Denk echt dat je paard dan nog liever op stal staat, daar kan die nog meer zelf bewegen en zelf bepalen wat die doet.

En voor dat geld waar iemand een stapmolen voor heeft gekocht, had die ook in een kleine paddock kunnen investeren bijvoorbeeld Pling

Maar een stapmolen is luiigheid, veels te gemakzuchtig... dat vind ik!

Ga dan een uur met je paard buiten wandelen, maar daar is de gemiddelde ruiter te lui voor het is gewoon zo.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:56

Huertecilla schreef:
Faux schreef:
Ik moet zeggen HC, ik lees vaak je reacties en soms vind ik ze raar *LOL* ..

Wat is hier de toegevoegde waarde van en wat mbt het topic?

hc

Ik vind ze NIET raar. Dachten er maar meer mensen zo. Maar voor sommige mensen is het al moeilijk om de reacties te begrijpen en dat zegt dan vaak al genoeg Haha! Niet op jou verder gericht hoor Faux, jij snapt het ook wel denk ik.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:21

Jolliegirl schreef:
op trainingsstallen staat er ook stroom op de stapmolen, zelfs op sommige maneges!

ja ik bedoelde stroom!!! er stond stroom op de stapmolen! ons paard spande er volledig in op, toen ze daar in stond!

sorry voor het verkeerd woordgebruik

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:44

iepsel schreef:
@ HC
Citaat:
Kortom; taal is belangrijk en werkt alleen als je de woorden correct en eenduidig gebruikt zodat iedereen begrijpt wat je bedoelt.

De woorden zul je zeker correct en eenduidig gebruiken.

Dank je.

Citaat:
Maar denk jij werkelijk dat als jij in je bekakte taaltje je preken afsteekt dat een ieder begrijpt wat je bedoelt??

Ik denk wel dat dit niet zo zal zijn en dat is een bewuste keuze van mij. Voor de modale taalgebruiker hier op Bokt is er al ruim voldoende aanbod en ik richt me daar niet op nee.
Daar kan jij van vinden wat je wil OK dan! Jammer dat je het nodig vindt om er een negatief waardeoordeel over te ventileren. Dat jíj het niet waardeert is geen absoluut gegeven. Er zijn ook genoeg mensen die de erosie van de taal en het denken niet kunnen waarderen. Sla het gerust over Pling

Overigens is het opvallend dat zoveel lezers correct en eenduidig woordgebruik niet kunnen volgen. Is dat een goede trent of niet? Moet je daar in meegaan of juist niet?
Ík kies voor niet Haha!

hc

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:38

Huertecilla schreef:
MLoeser schreef:

Een schok op de rekken van de molen?
Das vrij algemeen hoor!

Serieus? Dat is nou nog eens wreed! Mensen die zo'n ding als training voor hun paard gebruiken geven ook echt niets om dat dier! Die horen zeker thuis onder de dierenbeulen!

Welkom in de werkelijke paardenwereld. Enig idee hoeveel schade er onderhuids met stompe sporen schoppend aangericht wordt? hoe pijnlijk en kort op het bit bijgezet ingereden wordt? wel eens van barreren gehoord?

Het básisprobleem is het dresseren op basis van ´of anders´ en de rest is een glijdende schaal.

hc

Nou ik wist al wel dat een stapmolen nou niet bebaald het einde is wat betereft de training van een paard: te kleine hokjes, eentonig, etc. Maar ik dacht dat het zelden tot nooit voorkwam dat ze er ook stroom op zetten. Voor zover er nog nut in de stapmolen zat is dat dan ook echt totaal weg. Zo'n paard gaat zich dan alleen lopen opnaaien. Dat dier wordt dan toch alleen maar helemaal panisch! Dat is eerder nadelig. Je kan idd beter met je paard gaan wandelen ofzo. Dan heeft hij gewoon lekker veel vrijheid, ziet hij nog eens iets (=afwisseling), en heeft hij ook contact met jou.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:58

MLoeser schreef:
Je kan idd beter met je paard gaan wandelen ofzo. Dan heeft hij gewoon lekker veel vrijheid, ziet hij nog eens iets (=afwisseling), en heeft hij ook contact met jou.

Inderdaad

Afbeelding

Knipoog

hc

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:00

@ HC.
Ik begrijp precies wat je bedoelt, dat jij je niet richt op de "gemiddelde"boktgebruiker is al duidelijk en ook helemaal jouw keus. Ik bedoel alleen te zeggen dat jij af en toe nogal heftig reageert en als er een normale vraag komt jij behóórlijk heftig reageert. Ik neem een voorbeeld:
In een topic waar wordt gevraagd of naturals dan ook zonder cap rijden reageer jij met een antwoord dat dat neimand iets aangaat en dat mensen geen mening mogen hebben over iets waar ze niets van af weten. Prima, mag jij vinden. Maar als je ergens iets niet van afweet, en je vraagt.......dan mag er toch een normaal antwoord worden gegeven? En daarna kan er toch een mening worden gevormd??

Even terugkomend op het 24/7 spelen, rennen, eten etc. Mijn paard staat 23/7 buiten, maar wel in een omheinde wei, 1 uur per dag, en (oh jee nee toch??) soms wel 2, 3 of nog meer ga ik erop zitten, slinger hem rond aan een lange lijn, of mag hij zn kunstje vertonen als ik hem dat vraag. Hij is er idd. voor MIJN plezier. En die 23 uur is het zijn zaak wat hij doet.......maar WEL in MIJN wei........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:26

iepsel schreef:
In een topic waar wordt gevraagd of naturals dan ook zonder cap rijden reageer jij met een antwoord dat dat neimand iets aangaat en dat mensen geen mening mogen hebben over iets waar ze niets van af weten. Prima, mag jij vinden. Maar als je ergens iets niet van afweet, en je vraagt.......dan mag er toch een normaal antwoord worden gegeven? En daarna kan er toch een mening worden gevormd??

Als je een open vraag stelt zonder eerst een waardeoordeel te geven wel.
Een waardeoordeel vermommen als vraag is bemoeizucht.

Voorbeeld.
1. is het paardgericht om een paard bij te zetten in een tredmolen?
2. ik wil paardgericht omgaan met mijn paard en ik vind het jammer dat veel dressuurruiters hun paard bijzetten in een tredmolen, waarom doen ze dat?

Vraag 1. kan je beantwoorden.
Vraag 2. moet je terug over het hek gooien.

hc

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:09

Citaat:
Maar hoe weet je dat ieder paard dat saai vindt?
Ze zijn buiten in de frisse lucht, kunnen lekker om zich heen kijken, interessante luchtjes opsnuiven, andere paarden snuffelen...
Het is hoe dan ook beter dan op stal staan.... Knipoog

Ja hij kan lekker rond kijken ja als hij vastgeboden zit met een bijzetteugel, om nog maar niet te beginnen over de dingen die Bojangles ook al aanhaalde.

Tinkerloos schreef:
Maar Lilian,je snapt toch wel dat paarden slapen s'nachts.
Die liggen van 19:00 uur tot 09:00 uur te wachten tot het weer licht wordt.
Dus ze slapen (en vervelen zich uiteraard niet in die periode van 14 uur op stal) en hebben geen behoefte aan beweging of spelletjes.
Ze gaan in het donker toch niet willen rennen?

Ik weet niet of dit ironisch bedoeld is Tinkerloos? Zo ja dan slaat de komende reactie niet op jou!

Paarden hebben geen dag/nacht ritme zoals de mens. Of ze rennen en spelen weet ik niet, maar er bestaan wel foto's van vechtende hengsten 's nachts, dus het sociale leven vind ook 's avonds plaats. Op stal zetten is niet natuurlijk. Ja hij loopt vrolijk naar binnen, hij krijgt daar voer, maar als je de stal deur open laat staan is hij nadat zijn voer op is zo weer naar buiten (owja, vandaar al die veiligheidssloten, anders ontsnapt je paard, hij vind het zo fijn op stal).
Paarden kennen gerust het verschil donker/licht cq dag/nacht maar ze gaan niet om 10 uur 's avonds met z'n allen liggen slapen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:13

Het was inderdaad ironisch bedoeld ladymagic. *LOL*

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:17

Wist het niet helemaal zeker inderdaad, ik lees wel vaker reacties van tinkerloos en ik had al zo'n gevoel, maar wilde er toch even op reageren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:44

Huertecilla schreef:
Fellor schreef:
Een getraind paard kan best los bijgezet een tijdje in de molen lopen, als je de paarden ziet lopen ze idd vaak met veel beter lijfgebruik dan de losse paarden.
.

blablabla en natuurlijk dat het is.....

Is ´natuurlijk´zó gedegradeerd tot feel-good etiket dat dit soort in het geheel. maar dan ook GEHEEL niet paardgericht gedoe onder een ´natural´ subtopic komt?!

Paard bijgezet in een tredmolen is Lips are sealed

hc

Bla bla bla, van jou ja. Kies ik er zelf voor? NEE, maar niet iedereen heeft eeuwige ruimte tot zn beschikking he... Ik heb tenminste geen oogkleppen op voorhet feit dat nooit de hele wereld totally natural zal worden en ik kijk wel naar of ik zie of dat dat paard er echt ongelukkig van wordt. Nou volgens mij niet. Ik kies er ook niet voor maar ik onderscheid natural of niet natural buiten beschouwing gelaten nog wel altijd een ongelukkig paard van een tevreden paard anders kan je met 99% van het forum of meer niet meer normaal praten. Dit is toch niet de manier van benaderen om dingen te veranderen?

Dan ben ik maar opgegroeid in een boeren omgeving onder de oude stempel, ik ben zelf wel degelijk natural maar ik moet zelf ook wel eens wat doen wat ik minder leuk vind en als dat verder totaal niet schadelijk is in welke zin dan ook.. sorry maar echt medelijden krijg ik er dan niet van. Jij weet niet hoe die paarden er verder bij staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:52

Somebitch schreef:
Je zet je paard toch ook niet met bijzet in de wei Scheve mond

Nee, je zet je paard toch ook niet met een touwhalster in de wei.... Ik zoek naar vergelijking; niet gevonden.
Volgens mij is de helft hier gewoon uit principe tegen bit en bijzet en alles wat bij normaal trainen hoort. "Normaal trainen" kan ook op een duidelijke vriendelijke manier richting je paard en delen ervan zijn in mijn ervaring best een toevoeging op het grondwerk en natural omgang met je paard. Kan iemand mij vertellen waarom het zo immens slecht is als ik toch wel degelijk een gelukkig, toegewijd paard heb staan wat 90% "natural" getraind wordt en wat toaal, maar dan ook totaal geen moeite heeft een keer met een bijzetje om te lopen (en het hele verhaal van eerst leren dragen, buigen enz enz enz enz hebben we dan eerst al gehad natuurlijk voordat ik me daarin weer moet verdedigen) en daar vervolgens fysiek ook duidelijk sterker van wordt. Tsja..is het dan uit principe ertegen zijn omdat je zo natural wil zijn of omdat je werkelijk denkt dat het schadelijk is voor het paard? Kijk, je moet zeker weten dat je paard voorberied is en er geen hinder van zal ondervinden, maar dat is hetzelfde als wanneer een leek totaal vol fouten grondwerk staat te beoefenen en zo ongeoefend in de emoties van zn paard gaat zitten rommelen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:54

Nee hoor ik ben niet tegen bent en bijzet en alles van het 'normaal' trainen. Rijd zelf ook met bit, longeer afentoe ook met bijzet.

Maar ik ben WEL tegen in de stapmolen bijzetten Scheve mond Dat is gewoon onverantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:57

Huertecilla schreef:
Somebitch schreef:
Je zet je paard toch ook niet met bijzet in de wei Scheve mond

Je kan het wel bitloos op stal zetten, kan je ook een etiket ´natuurlijk´opplakken ROFL

hc

Ook dit weer, waarom moet alles bij jou op een verheven, arrogante toon Slapen . Kun jij mij 100% garanderen dat jouw paard het beter heeft of gelukkiger is dan mijn paard? Volgens mij niet. Kun jij 100% met zekerheid zeggen dat jouw paarden vinden dat jij een beter paardenmens bent dan dat mijn paard dat van mij vind of van anderen vind?

Misschien niet helemaal over het onderwerp maar dat valt me gewoon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 13:58

Somebitch schreef:
Nee hoor ik ben niet tegen bent en bijzet en alles van het 'normaal' trainen. Rijd zelf ook met bit, longeer afentoe ook met bijzet.

Maar ik ben WEL tegen in de stapmolen bijzetten Scheve mond Dat is gewoon onverantwoord.

Ik heb het natuurlijk niet over iedereen hier. Maarja, bedenk wel, jij ziet het zo en een ander zal er weer vfan walgen dat jij bijgezet longeert en uberhaupt longeert.. Zo zie je maar dat iedereen een ander idee heeft over "natural" verantwoord met je paard omgaan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:00

Omdat jij mij gequote had neem ik aan dat het over mij ging Lachen
Verder tja, ik geef gewoon mijn mening Knipoog Of ze daar naar luistert is het 2e punt natuurlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 14:01

Huertecilla schreef:
Jus_dOrange schreef:
HC dit staat op 'naturals' omdat hier zeer wss de meeste ervaring met bitloze optomingen is, dus niet omdat de TS zo natuurlijk bezig wil zijn.

Dat is dan incorrect ingeschat.

Bitloos is nl. een optoming en de grondleggers van NH rijden allemaal mét bit.

Ik men bijvoorbeeld bitloos. Is mennen nu ´natural´?hc

JIj bent hier de enige die dit soort labeltjes van natural en niet natural plakt hoor en vervolgens iemand anders daar op aankijkt...voor de rest heb ik dat niet langs zien komen hoor..