sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:55

ook die is meer dan waar stef!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:56

Nou, Jacqueline, mijn paard staat nu ook heel zielig buiten, hoor. Helemaal aan zijn lot overgelaten.
Wie ben jij om daarover te oordelen? Verward
Krijgen we die discussie weer..... Slapen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:00

Heel treffend Bojangles! Pling

En Nadya, ik heb het gevoel zelf ook niet gezegend te zijn met natuurlijk overwicht....
Natuurlijk was ik ook wel eens in tranen wanneer het allemaal niet lukte, en ik het idee had dat ik totaal geen connectie had met het paard.
Maar ik ben altijd rustig gebleven, heb advies gevraagd wanneer dat nodig was, en veel research gedaan...
En het belangrijkste: ik neem altijd de tijd, dan duurt het allemaal maar heeeeel lang......dan hoef ik er niks in te rammen!
Met mijn hond werkt het overigens net zo: wanneer ze iets niet wil of negatief gedrag vertoont en ik reageer daar heel kalm op, dan kunnen we echt wonderen verrichten. Toen ik aanvankelijk nog dacht mijn stem te moeten verheffen werd ze eigenlijk alleen maar drukker en drukker.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:04

Hoe meer we paarden beschermen met verwarmde stallen en allerlei menselijke normen betreffende comfort, hoe minder weerstand ze krijgen...
Lekker buiten, niks mis mee (ras-afhankelijk)! Als ze maar een lekkere dikke vacht hebben, of een goed waterproof dek en ergens uit de wind kunnen staan.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:05

Met dieren heb ik engelengeduld. Met mensen niet. Clown
Eigenlijk ben ik nog nooit in huilen uitgebarsten, hoor. Gewoon doorzetten, hulp vragen, naar mezelf kijken en heel veel research doen, inderdaad. Nog leuk om te doen ook (vind ik)! En als je dan weer iets samen met je paard overwonnen hebt, is het feest. Go jij! Go jij!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:06

ik heb met dieren ook geen engelen geduld Lachen Lachen althans, niet als ik voel dat ik in de zeik genomen wordt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:07

Ninx schreef:
Hoe meer we paarden beschermen met verwarmde stallen en allerlei menselijke normen betreffende comfort, hoe minder weerstand ze krijgen...
Lekker buiten, niks mis mee (ras-afhankelijk)! Als ze maar een lekkere dikke vacht hebben, of een goed waterproof dek en ergens uit de wind kunnen staan.....

Precies. Ik zit me thuis drukker over de weersomstandigheden te maken, dan mijn teddyberenvachtpaard in het weiland. Haha!
Daarbij vind ik het weer hier allesbehalve vreselijk (aangezien ik vlakbij jou woon, Ninx, het valt toch mee?).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:11

Jep, valt mee...tenzij je op de fiets boodschappen denkt te gaan moeten doen...... knetterkoud aan je gezicht. Maar ja, ik heb dan ook geen wintervacht.... zou wat zijn Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:12

Als mijn eigen paard loopt te puberen (en dat doet hij op deze leeftijd, hij heeft een echt Fjord/Haflinger karakter) blijf ik geduldig, maar ga ik het anders aan hem vragen of ik ga een stapje terug en probeer het later nog eens. Op een gegeven moment, krijg ik mijn zin zonder te meppen of te schreeuwen. Maar goed, ik zal wel een superpaard hebben. Tong uitsteken Haha!

Maar al andere paarden uit mijn verleden werkten ook mee, dus..... Ik ben een vrij ongeduldig mens, maar met paarden blijf ik rustig. Heel apart. Misschien compenseert dat mijn gebrek aan natuurlijk overwicht. Moet wel zeggen dat mijn paard me wel als zijn leider ziet, hoor. Maar bij een ander paard, bouw ik liever eerst een band op, zodat mijn overwicht ook kan gaan gelden, die ik van nature niet heb. Ik ken mensen die dat wel hebben. Zo mooi om te zien.

(Ja Ninx, het is wel erg koud. Maar die storm/regen/hagel vind ik allemaal erg meevallen. Ik had veel erger verwacht Knipoog ).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:15

ik blijf wel rustig Lachen Lachen maar pik geen sjit Lachen

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:16

ach ja maar dat wist ik wel dat ik zo'n reactie zou krijgen...toen ik vanmiddag naar huis reed zag ik weer zo'n klein shetje staan aan de weg vastgebonden aan een ketting geen enkele beschutting amper iets te eten en hoogstens 1,5 jaar oud... sorry hoor dat vind ik niet kunnen geef hem dan iig een schutplaatsje.. maar ja dat vinden jullie gewoon.. en daar kan ik me dus behoorlijk kwaad om maken....maar ieder zn eigen dit is dus ook behoorlijk off topic

die van mij staan nu lekker tot de knieen in t stro met een dikke plak hooi overigens zonder deken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:17

Geldt ook voor mij, KiWiKo. Alleen sla en schreeuw ik niet. Ik schreeuw hooguit als ik zelf bang word. Is dan mijn machteloosheid en angst op dat moment.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:32

Hey Jacqueline,
dat is natuurlijk iets totaal anders....
Daar heb ik het natuurlijk niet over. Een paard moet voldoende ruwvoer hebben en bewegingsvrijheid om warm te kunnen blijven. Dat is een 24/7 buiten situatie, maar met de beste zorg en aandacht!
Hoe jij de situatie van dit shetje omschrijft is natuurlijk wel sneu, en een volkomen andere zaak....zeker als zo'n dier jaar in jaar uit zo weinig ruimte krijgt.
Misschien kun je die mensen eens vriendelijk benaderen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:42

jacqueline_ schreef:
ach ja maar dat wist ik wel dat ik zo'n reactie zou krijgen...toen ik vanmiddag naar huis reed zag ik weer zo'n klein shetje staan aan de weg vastgebonden aan een ketting geen enkele beschutting amper iets te eten en hoogstens 1,5 jaar oud... sorry hoor dat vind ik niet kunnen geef hem dan iig een schutplaatsje.. maar ja dat vinden jullie gewoon.. en daar kan ik me dus behoorlijk kwaad om maken....maar ieder zn eigen dit is dus ook behoorlijk off topic

die van mij staan nu lekker tot de knieen in t stro met een dikke plak hooi overigens zonder deken!

Dat is wat anders dan gewoon 24 uur per dag buiten.

Aan de ketting vind ik niet horen, amper te eten ook niet, en alleen ook niet, maar verder horen ze zich prima te redden buiten.

Mijne staan heeeerlijk in de wind en de regen buiten, met een vacht van een aantal cm, heerlijk in de droge paddock van 2 balen hooi te genieten. En als die op is gaan ze het modderige weiland in om af en toe daar ook lekker te struinen en vies te worden!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:55

maar wie zegt er nou dat dat beestje waar het nu dus over gaat er permanent staat?
Mijn shet stond vroeger ook weleens een dagje aan de lijn in de berm, hoefden we niet te maaien...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:59

jacqueline_ schreef:

Doe even normaal, zeg. Boos!
Mijn paard staat er prima bij, niet aan een ketting, maar gewoon helemaal vrij. Je zou eens kunnen leren om niet iedereen met een buitenpaard over 1 kam te kunnen scheren. Daar kan IK me pas kwaad over maken. Fijn dat jouw paard op zijn bedje van stro staat. Die van mij wordt niet bepaald gelukkig van op stal staan. Neem dat maar van mij aan. In plaats van iedereen met een buitenpaard als een of andere dierenbeul uit te maken (zoals ik), die hun paarden verwaarlozen. Hoe durf je! Ik hou zielsveel van mijn paard en hou juist rekening met hem door hem te houden op een manier die hem het gelukkigst maakt.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:21

ook offtopic.
Het ligt er helemaal aan wat je paard / pony gewend is.
Mijn pony wil met dit weer hoogtens een uur buiten, dan staat ze voor het hek te duwen en te rennen dat ze naar binnen wil.
Met lekker weer staat ze de hele middag of zelfs de hele dag buiten.
Maar zoals de paarden van mijn buren die staan dag en nacht buiten, en die willen niet eens meer naar binnen.

Het ligt er dus gewoon aan wat je paard gewend is.
Ik vind dit een hopeloze discussie van wellis - nietes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:25

winerieke schreef:
ook offtopic.
Het ligt er helemaal aan wat je paard / pony gewend is.
Mijn pony wil met dit weer hoogtens een uur buiten, dan staat ze voor het hek te duwen en te rennen dat ze naar binnen wil.
Met lekker weer staat ze de hele middag of zelfs de hele dag buiten.
Maar zoals de paarden van mijn buren die staan dag en nacht buiten, en die willen niet eens meer naar binnen.

Het ligt er dus gewoon aan wat je paard gewend is.
Ik vind dit een hopeloze discussie van wellis - nietes.

Ik ook, Winerieke. Al hoewel ik die discussie helemaal niet ben aangegaan trouwens Knipoog (het topic gaat hier niet eens over Clown ). Ik laat iemand niet zomaar iets roepen over alle paarden die 'zielig' buiten staan. Alsof het mij niets kan schelen ofzo. Ik hou zielsveel van mijn paard toevallig Lovers . Juist daarom staat 'ie buiten. Hij houdt helemaal niet van opgesloten staan, een stal met een dik laag stro interesseert hem niets en hij kan prima tegen het weer. Wat andere paarden graag willen, bijvoorbeeld binnen staan bij rotweer, prima.
Maar ga niet zeggen dat een paard zoals die van mij zielig is en dat ik als eigenaar hem aan zijn lot overlaat in minder fijne weersomstandigheden. Dan heb je zo ruzie met me, want dat laat ik me echt niet zeggen door een een of andere onwetende tante hier op bokt. Tong uitsteken

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:41

Nee Tong uitsteken Het is ook maar wat je pony gewend is, wat ik hier boven al aangaf.
Zullen we nu weer ontopic komen en blijven Lachen

SpankerFK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:56

Ik moet zeggen dat ik het ook vreselijk vind hoe er wordt omgegaan met paarden. Wat er beschreven wordt over het trekken en plukken aan teugels en fout gebruik van zweep en sporen is natuurlijk vreselijk en kom ik nog te veel tegen. HIerbij moet ik het dan ook eens zijn dat het niet om aan te zien is.
Maar om te zeggen ik doe niet aan dressuur dus ik kan het niet aanzien als mensen dressuuren (parelli is ook "dresseren") vind ik een beetje kort door de bocht.
Ik doe zelf ook aan grondwerk met mijn paardje. Ga minstens 2 a 3 keer per week het bos in en spring ook met mijn paardje. Daarnaast vind ik het mijn verantwoordelijkheid (ik ben er immers op gaan zitten) om hem dressuurmatig bij te werken voor de soepelheid, communicatie en zijn spieren te versterken. Dat wil zeggen dat ik ten eerste mijn communicatie met hem wil verbeteren dus actie van mij> reactie. Na wat losrijwerk met losse teugel pak ik hem op (geen ruk en pluk werk) en werk langzaam toe naar wat oefeningen zoals veel overgangen, schouderbinnenwaarts, wijken etc.
DRESSUUR IS ER VOOR HET PAARD.
Dit wordt nogal veel vergeten door veel mensen en denken dat het paard er voor de dressuur is. Hierdoor streven veel ruiters hun doel voorbij en denken alleen maar aan het " picture perfect'. Hierbij krijgt dan ook vaak het paard de schuld en de ruiter kan de fouten niet meer opzich zelf reflecteren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:59

Yep, daar ben ik het helemaal mee eens.
Gelukkig kom ik niet veel op stallen waar ze zo grof met de paarden omgaan, ook dat is een keuze die je zelf kunt maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:05

jacqueline_ schreef:

Ja... alle paarden die de hele tijd buiten staan zijn erg zielig. Die van mij ook....
Moeten maar de hele dag zich op 1 ha zien te vermaken, moeten helemaal zelf naar de schuilstal lopen als ze het weer te slecht vinden en dan ook nog flinke porties hooi naar binnen werken...
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

FF serieus... een paardje aan een ketting zonder beschutting op lange termij kan niet, maar dat heeft niets te maken met een paard buiten laten lopen. En inderdaad.... het kan ook zijn dat hij gewoon even de berm moest bijknippen en normaal gewoon op de wei staat...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:08

ff on topic... dressuur is zeker niet per definitie plukken en schoppen. Hempfling doet dressuur aan de lange teugel en zo zijn er meer. Ziet er machtig uit, het paard wordt sterker en atletischer en wint er zelf veel bij. Is dat niet ook het oorspronkelijke doel van dressuur? Jammer genoeg schieten ze in de huidige dressuur vaak hun doel voorbij
\

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:58

Misschien zie jij anders dan zei voelt.

ik kan soms ook heel erg boos op mijn pony worden en (ten onrechte of terecht) gaan trekken en prikken, het ligt altijd aan je zelf, maar paarden kunnen het er ook zelf naar maken.
misschien was het paard heel sterk aan het doen en aan het trekken, en natuurlijk wil ze haar paard goed laten lopen voor de nieuwe kopers Lachen

doe gewoon je ding en laat het op jou manier zien Lachen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:06

x_tico schreef:
Misschien zie jij anders dan zei voelt.

ik kan soms ook heel erg boos op mijn pony worden en (ten onrechte of terecht) gaan trekken en prikken, het ligt altijd aan je zelf, maar paarden kunnen het er ook zelf naar maken.
misschien was het paard heel sterk aan het doen en aan het trekken, en natuurlijk wil ze haar paard goed laten lopen voor de nieuwe kopers Lachen

doe gewoon je ding en laat het op jou manier zien Lachen!

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat iedereen zijn ding moet doen. Maar als je een paard met trekken of prikken moet laten luisteren zit er iets niet goed in de basisopleiding. Dan heeft het paard niet geleerd om goed aan de hulpen te zijn. In een tijdschrift hier staat een heel artikel over het feit dat gebruik van dwangmaatregelen, slaan, scherpe inwerkingen pas begint als de kennis van het rijden ophoudt en ik denk dat het zo is. Trekken en prikken is niet de manier om het paard goed te laten lopen en al helemaal niet om het even aan kopers te laten zien. Zo'n paard snapt er niets van. En moet niet zijn belang voorop staan, ongeacht welk ding je doet?

Overigens... als je erg boos bent op je pony, is het misschien een goed idee om even af te stappen, lucht uit te blazen, misschien ff flink hard tegen een paal schoppen (zorg wel voor stevige schoenen) of doen wat nodig is om stoom af te blazen zonder dat je pony er last van heeft en dan, als je rustig bent, nadenken over waarom het fout ging, erop en opnieuw proberen, maar dan die dingen anders doen, waarvan je bedacht hebt dat die anders moeten.
Ik denk dat het beter werkt.
Ik zie ze vaak genoeg, ruiters bij wie iets niet lukt en die boos worden op hun paard terwijl er iets in de communicatie is misgegaan. En het heeft nooit een ander resultaat dan dat het paard misschien ff schrikt en ff iets goed doet en later weer de fout in gaat met een heleboel stress voor ruiter en paard. En moet het niet eigenlijk een hobby zijn die voor allebei leuk is? Ik heb al die boosheid op een paard toch al nooit begrepen. En natuurlijk kan het zijn dat de pony werkelijk stout is. maar ook dan werkt boosheid niet. Nuchter nadenken en de goede taktiek gebruiken zodat je hem de volgende keer voor bent wel.