weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:55

Huertecilla schreef:
ponyzotje schreef:
Overigens, maar dat lees ik niet in HC posts, is een inenting tegen tetanus natuurlijk onontbeerlijk.

euh..... dat schrijf ik telkenmale wél Haha!
Ik schrijf KEER OP KEER dat een tetanus enting en ook een enting tegen afrikaanse paardenpest! niet hetzelfde is als een enting tegen een ziekte die een gezond paard makkelijk zelf moet kunnen overwinnen.

Ik schrijf dat ik vóór verstandig enten ben en tegen
- combis
- klakkeloos automatisch
- verplichten
Ik schrijf verder dat als iemand dat een goed gevoel vindt geven dat ík die persoon niet verplicht niet te enten, maar dat dít het probleem niet is. Dat het probleem is dat de massa er een goed gevoel bij heeft dat ánderen ook enten en dat is FOUT.

Ik denk dat je denkt dat je leest wat ik bedoel en niet wat is schríjf!

hc

Ja inderdaad, ik bedoelde te zeggen dat ik niet lees dat jij daartegen bent. Extended version: Overigens, maar ik hoor HC niet zeggen dat dat niet zo is, is een inenting tegen tetanus onontbeerlijk.
Mocht ik dát niet gelezen hebben in jouw posts zou ik inderdaad slecht bezig zijn Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:01

Er wordt niet zo onnodig geent. Je moest eens weten hoeveel ziektes er juist zijn waartegen NIET geënt wordt, dat zijn er veel meer Haha!
Een paard kan heel flink ziek zijn van een bepaalde ziekte, en daartegen moet geënt worden. Overbodig enten is natuurlijk altijd uit den boze.

Het gaat me hier gewoon een beetje erom dat je gelijk hebt HC, maar ik vrees dat sommige mensen jouw advies verkeerd lezen (als je naar alle reacties kijkt zie je dat) en gewoon stoppen met enten. Dat kan niet. Een geënt paard is een ander dan een gezond.

Ik vraag me trouwens af of er niet een oorzakelijk verband bestaat tussen manier van houden en vaker voorkomen van ziektes, en dat je dan gewoon vaker ziet dat hetzelfde type van mensen meer ent...? Zou daar niet eerder het causaal verband in schuilen dan in enten? (dat zie je ook bij jou, HC, maar bij nog vele anderen eveneens)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:38

ponyzotje schreef:
Ik vraag me trouwens af of er niet een oorzakelijk verband bestaat tussen manier van houden en vaker voorkomen van ziektes, en dat je dan gewoon vaker ziet dat hetzelfde type van mensen meer ent...? Zou daar niet eerder het causaal verband in schuilen dan in enten?

Zoals ik al schrijf is er een samenhang ja, vanwege de invloed van het houden op het weerstandsvermogen. Paarden zijn extreem stressgevoelig en hebben met hum luchtwegen een achilleshiel.

Het topic noemt ´naturals´ en staat op het betreffende subtopic en ik ga er dus van uit dat de mensen die antwoorden hun paarden paardgericht houden. Zo niet, waarom antwoorden ze hier dan?!
Ik weet dat ´natural´ meer feel-good mode dan inhoud is voor veel lezers hier maar dat verandert niets aan wat paardgericht is en ik daar vanuit mag gaan.
Deze inconsequentie is echter wel de reden dat ik niet met ´naturals´ geas(s)ocieerd wil worden en me op van PN/HN en het wel héél domme Nevzorov-forum van de ledenlijst heb laten halen.... Haha!

Paardgericht gehouden paarden, duurzaam(!!!) robuust gehouden gezonde paarden, hebben voldoende weerstand om niet tegen ziektes met een lage mortaliteit geënt te hoeven worden.

Het is van de zótte dat omdat veel paarden suboptimaal gehouden worden hun wereld degenen die wél goed bezig zijn verplicht hun paarden FOUTIEF, voor hún paarden cóntrapoductief te enten.

hc

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 08:55

Dat is nu net het probleem, je richt je naar de naturals (die volgens mij ook vaak ondoordacht te ver gaan, maar dat is een andere discussie), maar je spreekt wel in het algemeen. De idee erachter is juist en iedereen moet bewuster worden, maar imo spelen omgevingsfactoren een grotere rol dan hier wordt aangegeven. Daarom zullen bepaalde mensen imo meer moeten enten dan andere. Dat zit verwerkt in bepaalde van je posts over het individuele, maar over het algemeen lees ik toch steeds dat er minder moet geënt worden op alle paarden, terwijl de meest algemene manier van houden enten imo nog steeds nodig maakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:11

Jij schrijft correct dat jij dat leest en dat is het kader waar jíj het in plaatst terwijl ík het helder nuanceer.

Ik schrijf ondubbelzinnig, lees het anders nog eens na, dat er verschil is ten gevolgen van het houden. Dit is echter niet relevant voor waar het in dit tópic over gaat.
Waar het fout gaat is de interface, de ontmoeting tussen paardgericht gehouden paarden en de modale paardhouderij, waarbij de angst voor het onbekende van de modale manégeklant de paardgerichte houders dwingt voor hún paarden onnutte en zelfs contraproductieve griepprikken te geven. Da is een veralgemenisering door de modale paardhouder en dat is FOUTIEF.

Dit punt blijft nog steeds duister.
Ik stel dat het NIET goed is om automatisch combiprikken te geven en NIET goed is griepentingen te verplichten en NIETS oplevert voor diegenen die wel tegen griep willen enten. Ik stel NIET dat het voor alle paarden slecht is tegen griep te enten.
Het is in mijn ogen schandalig dat er een verplichting bestaat voor griepprikken. Ik kies ervoor om clubs die dat opleggen te mijden omdat ik mijn wel duurzaam paardgericht gehouden en wel kerngezonde stressloze paarden niet wil opzadelen met een vermíndering van weerstand.
Ík mis daar NIETS aan doch de modale ruiter, de clubs wel. Die verliezen een stuk pluriformiteit en krijgen een steeds smallere tunnelvisie.

Wettelijk is er NIETS verplicht en dát is correct. Maak verder jouw eigen keuze op basis van de INDIVIDULE omstandigheden en projecteer die niet op derden met ándere omstandigheden.
Ik schrijf ook niet dat niemand vaker dan jaarlijks hoeft te ontwormen, want dat is net zo incorrect als de bijsluiter mij adviseert elke 6 weken te ontwormen.
Het probleem is door onwetendheid gevoede angst binnen een kader van oogkleppen en kortzichtigheid = mini-hokjesgeest. ...en dan uit ik me netjes Schijnheilig

hc

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 16:15

hc, ik begrijp waar je voor staat, dat je tegen verplicht en kwakkeloos enten bent etc. Maar een vraagje, want dat kon ik niet uit je reacties opmaken.

Wanneer zou iemand volgens jou wel moeten enten tegen influenza (of tegen wat anders)? Jij ent alleen tegen tetanus om de 5-6 jaar als ik het goed heb (ik kan niet zover terug lezen, want mijn pc is echt ongelovelijk lastig vandaag, hij valt steeds uit!) Mijn pony staat zomers dag en nacht op de wei, swinters in de bak en snachts op stal. Dit met 2 andere pony's en 2 shetlanders. Ik ga 4x per jaar ringsteken (contact met andere paarden) en rij af en toe samen met een vriendin die haar paardjes thuis heeft staan. Ik durf het eigenlijk niet aan om niet te meer te enten, omdat ik me zo gigantisch slecht zou voelen moest ie influenza krijgen en hieraan overlijden.. Het ontwormen volgens mestonderzoeken vind ik heel goed, maar dan kan je het ergens op baseren, je weet echter nooit hoe t afweersysteem van je paard is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:40

Hoi,

Omdat ik aan het overwegen ben mijn paard dit jaar niet te laten enten (vorig jaar nog influenza en tetanus ), was ik aan het rondneuzen op Bokt.
alles net globaal gelezen.

HC, volgens jou moet je dus paarden met luchtwegproblemen juist niet enten ? Omdat de enting problemen veroorzaakt bij mn de bovenste luchtwegen ?

Grappig dat ik tegenkom dat mensen die geent waren niet ziek werden dankzij die enting. Helaas worden er ook mensen/kinderen juist wel heeeel erg ziek door wel te enten.

Kan je overal ( bij alle da's ) laten enten enkel voor tetanus ?

groetjes,

Maris

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 15:59

ik ent 1 x per jaar tetanus-influenza.. Als je het niet doet, hoeft je eigen paard dan wel niet "ziek" te zijn, maar kan wel dragen zijn "van", en zo dus alsnog andere niet ge-ente paarden besmetten.
En overigens hoe kan het dan dat er 2 paarden waren bij ons die tetanus infectie hadden, wat naar buitenkwam bij een homeophaat die we gebeld hadden door de klachten..??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:39

Citaat:

ligt eraan waar je woont denk ik, ik heb er een stuk of 6 gebeld voor ik er 1 had die het kon/wilde doen....... 4 beweerden dat er geen entingen apart te krijgen zijn, alleen als cocktail en 1 weigerde om geen influenza te enten..... maar ik woon in het Gooi -> erg dressuur en wedstrijdgericht.....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 10:09

Morrie schreef:
Citaat:

ligt eraan waar je woont denk ik, ik heb er een stuk of 6 gebeld voor ik er 1 had die het kon/wilde doen....... 4 beweerden dat er geen entingen apart te krijgen zijn, alleen als cocktail en 1 weigerde om geen influenza te enten..... maar ik woon in het Gooi -> erg dressuur en wedstrijdgericht.....

Oeps, maar 2 praktijken hier in de buurt... Nou ja, dan moet een andere da het maar over de post sturen.

Redenering dat je je paard laat enten omdat een niet geent paard een ander niet geent paard kan besmetten ????

Groetjes,

Maris

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 13:33

Maris schreef:
Redenering dat je je paard laat enten omdat een niet geent paard een ander niet geent paard kan besmetten ????

Dat is toch helemaal in lijn met de redenering dat een paard drager van het besmettelijke tetanus kan zijn Knipoog Clown

hc

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:30

Huertecilla schreef:
Maris schreef:

Dat is toch helemaal in lijn met de redenering dat een paard drager van het besmettelijke tetanus kan zijn Knipoog Clown

hc

ooh Haha! oke Knipoog

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:45

op onze stal laten wij onze paarden 1 keer per jaar enten, en hier ben ik 4 jaar geleden heel erg blij mee geweest.
Bij ons in de omgeving hadden meerdere stallen paarden op stal staan die ziek waren door influenza en niet geent waren. Zelfs de boerderij naast onze stal. wij waren de enige stal in de omgeving die geen zieke paarden op stal had, en de enige die consequent geënt hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:29

noortje schreef:
op onze stal laten wij onze paarden 1 keer per jaar enten, en hier ben ik 4 jaar geleden heel erg blij mee geweest.
Bij ons in de omgeving hadden meerdere stallen paarden op stal staan die ziek waren door influenza en niet geent waren. Zelfs de boerderij naast onze stal. wij waren de enige stal in de omgeving die geen zieke paarden op stal had, en de enige die consequent geënt hebben.

Ik denk dat jij één klein maar vitaal detail mist. Dit is het ´naturals´ subforum en de vraag betrof ´naturals´.
Dat is in míjn definitie-boekje niet in lijn met het vergelijken van stal en en stallingen.
Dat er een verschil is weerstandvermogen tussen robuust gehouden paarden en gestalde paarden is evident, meermalen gepasseerd op dit topic en eigenlijk irrelevant. Dat is een integraal aspect van ´ent verstandig, niet klakkeloos´.

Waar het allemaal feitelijk om draait is dat eigenaars van wel geënte stalpaarden bang zijn voor niet-geënte paarden en daardoor eigenaars van robuust gehouden paarden met voor hún paarden contra-productieve entverplichtingen geconfronteerd worden.

hc

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:58

HC, dan toch even een vraag. Mijn paard staat s'winters wel op stal ,paar uur per dag dan wel buiten. Kan niet anders.

Maakt dat volgens jou heel veel uit mbt de beslissing wel of niet enten ?

Groetjes,

Maris

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:08

Maris schreef:
HC, dan toch even een vraag. Mijn paard staat s'winters wel op stal ,paar uur per dag dan wel buiten. Kan niet anders.

Dat hangt van het effect op jouw paarden af.
Op zich zou het als ze er geen duurzaam hoger niveau van stress van krijgen geen structureel verminderde weerstand moeten zijn. Indien wel, dan is de stalatmosfeer snel aanleiding voor gevoeligheid in de bovenste luchtwegen en dan is enten tegen griep in díe periode sterk af te raden.
Als jouw paarden mogelijk minder robuust zijn in de wintermaanden tgv dat stallen, dan kan je een griepenting overwegen doch dan wel geven vóór je ze gaat stallen.

hc

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:32

Huertecilla schreef:
Maris schreef:

Dat hangt van het effect op jouw paarden af.
Op zich zou het als ze er geen duurzaam hoger niveau van stress van krijgen geen structureel verminderde weerstand moeten zijn. Indien wel, dan is de stalatmosfeer snel aanleiding voor gevoeligheid in de bovenste luchtwegen en dan is enten tegen griep in díe periode sterk af te raden.
Als jouw paarden mogelijk minder robuust zijn in de wintermaanden tgv dat stallen, dan kan je een griepenting overwegen doch dan wel geven vóór je ze gaat stallen.

hc

hoi,

Oke bedankt voor je antwoord ! Ik heb overigens maar 1 paard hoor Knipoog Helaas hebben vorig jaar erg veel paarden op stal gehoest ( ook mijn paard ). Is begonnen na het enten .......

groetjes,

Maris

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:14

Maris schreef:
[Helaas hebben vorig jaar erg veel paarden op stal gehoest ( ook mijn paard ). Is begonnen na het enten .......

Goh, wat vreemd Clown Knipoog

1400 jaar voor Xtus ontwikkelde een Mitanni paardenmeester een briljante trainingsmethode om grote aantallen oorlogspaarden optimaal fit te krijgen met een minimum aan verlies.
Hij begon ook met een nu nog steeds unieke test vóóraf om de geschiktheid van de paarden die vers van de vlaktes van Anatolië kwamen. Hij liet de paarden 4 dagen gericht een stráf belastingsprogramma afwerken en zette ze dan op stal. Na een paar dagen had hij alle onderliggende problemen in het gestel en de luchtwegen boven water....
Zijn methode had als basis het voorkomen van stress en zijn test was het opwekken van stress (en dan in een stalatmosfeer zetten) Haha!

hc

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:22

Probleem is dus een beetje dat de paarden op stal een niet helemaal goed werkend immuunsysteem hebben ( =stress ??) . Dus dan misschien wel enten. Maar grootste klacht is hoesten ---> dan niet enten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:01

Maris schreef:
Probleem is dus een beetje dat de paarden op stal een niet helemaal goed werkend immuunsysteem hebben ( =stress ??) . Dus dan misschien wel enten. Maar grootste klacht is hoesten ---> dan niet enten.

Hoezo probleem?
Zoals ik al schrijf kan je dan overwegen te enten doch doe je dat dan ruim vóór ze op stal gaan.
Dan nóg kunnen ze gaan hoesten want een stalatmosfeer is nu eenmaal geen frisse buitenlucht Pling Pling

hc

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:14

Huertecilla schreef:
Maris schreef:

Hoezo probleem?
Zoals ik al schrijf kan je dan overwegen te enten doch doe je dat dan ruim vóór ze op stal gaan.
Dan nóg kunnen ze gaan hoesten want een stalatmosfeer is nu eenmaal geen frisse buitenlucht Pling Pling

hc

Oke dan geen probleem, dan wordt het niet enten. Paarden moeten namelijk gelijk geent worden eind oktober en dan staan ze al op stal .....

Stal is trouwens wel redelijk fris hoor, de bovendeur bij mijn paard staat 98% van de tijd open. En hij staat ook heel veel met zijn hoofd buiten.

Groetjes,

Maris

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:28

Huertecilla schreef:
noortje schreef:

Ik denk dat jij één klein maar vitaal detail mist. Dit is het ´naturals´ subforum en de vraag betrof ´naturals´.
Dat is in míjn definitie-boekje niet in lijn met het vergelijken van stal en en stallingen.
Dat er een verschil is weerstandvermogen tussen robuust gehouden paarden en gestalde paarden is evident, meermalen gepasseerd op dit topic en eigenlijk irrelevant. Dat is een integraal aspect van ´ent verstandig, niet klakkeloos´.

Waar het allemaal feitelijk om draait is dat eigenaars van wel geënte stalpaarden bang zijn voor niet-geënte paarden en daardoor eigenaars van robuust gehouden paarden met voor hún paarden contra-productieve entverplichtingen geconfronteerd worden.

hc

nee hoor, dat mis ik totaal niet. Ik ben dan wel geen echte natural maar de paarden op onze stal lopen dag en nacht buiten, zonder dekens. er zijn er 2 die hoog in de sport lopen en dan ook niet dag en nacht op stal staan, maar onder dikke dekens e.d. bijna geen contact met de andere paarden.
maar aan de andere kant hebben we ook hebben 2 echte naturals op onze stal. GEEN van deze paarden was ziek/besmet.

Er stonden in onze omgeving paarden waar niks mee gedaan werd, dus gewoon buiten op het land, alleen de noodzakelijke verzorging, maar ook paarden die wel dag en nacht op stal stonden.
zoals eerder gezegt. Wij waren de ENIGE die onze paarden 1 maal per jaar ente. en de ENIGE die geen besmette/zieke paarden hadden. Wel of niet dag en nacht op stal, natural of niet. En nu praat ik over een stuk of 10 paarden houders in de omgeving die dus WEL besmette/zieke paarden hadden en niet enten of nauwelijks enten(1 keer in de 5 jaar)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:41

Tinka schreef:
Ik vind het nogal kort door de bocht om er vanuit te gaan dat dierenartsen alleen maar enten voor het geld. De meesy dierenartsen geven gewoon een goed onderbouwd advies.

Hoi,

In Engeland hebben een ik meen twintigtig tal dierenartsen nog niet zo lang geleden een protestpetitie ondertekend tegen enten.
Zij ontdekten hoeveel dieren, er juist door het enten ziek werden of er iets aan overhielden.
Hun motto: wij hebben de eed afgelegd om dieren te genezen. Dan past het niet om ze ziek te maken door entingen.

Zelf ent ik al een paar jaar niet meer. Dan maar geen wedstrijden meer.
Tot 7 jaar terug zat in kindervaccinaties nog thimersal (een kwikverbinding) Dat is nu verboden in Nederland.
In de entingen voor dieren, ook paarden zit nog WEL steeds de thimersal.

Een duits onderzoek onder een grote groep pony's heeft uitgewezen dat ze na hun basisenting zelfs na 12 jaar niet meer geent te zijn nog meer dan voldoende antistoffen tegen tetanus bij zich hadden.
In Engeland is een groep paarden die alsmaar hoefbevangen was in een groot gebied gezet en niet meer geent.
Stuk voor stuk knapten de paarden op.
Na 5 jaar waren allen kerngezond.
Na die 5 jaar werden ze weer gevaccineerd en de hoefbangenheidsores begon direkt weer.

Wil niet zeggen dat alleen de vaccinaties daar de oorzaak van zijn, maar ze kunnen wel mede een oorzaak zijn aan : zomereczeem, hoefbevangenheid, epileptie, ADHD achtige klachten enz.
In elk geval zijn mijn beide paarden na jaren van ellende genezen van zomereczeem.

Volgens mij heb ik geen van bovenstaande berichten meer in mijn computer zitten. De harde schijf is een tijd terug een keer gecrashed en toen ben ik veel info kwijtgeraakt Boos!

Ik zal proberen of ik via Google nog e.e.a. terug kan vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:22

Senks voor de ondersteunende info Henny.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:24

Mijn paard staat in pension, ik denk dat ik het niet voor elkaar krijg om mijn paard niet te laten enten... Overigens is mijn paard een paar jaar geleden idd ziek geworden na de enting en de dag er voor zo fris als een hoentje.