hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:34

Ik denk dat er veel toevoegingen in voer zitten die overbodig zijn. Of ze schadelijk zijn weet ik niet.
ook denk ik dat voor veel paarden wel de vitaminen, mineralen en sporenelementen aangevuld zouden mogen worden, maar dat zij niet al die zetmeel en suikers nodig hebben die in de "benodigde" en geadviseerde hoeveelheden brok en muesli zitten.
In 1 handje, zullen niet alle benodigde vitaminen en mineralen zitten, die hoeveelheden zijn zo gedoseerd dat je zo'n 1kg voer per 150kg paard nodig hebt...

Ik voer 1 paard brok bij omdat ik dan makkelijker de suplementen erdoor kan mengen . Een halve schep per keer aangevuld met een handje pavo vital. Tot nu toe doet ze het er goed op. Ze ziet er prima uit en heeft genoeg energie voor de 1 tot 1,5 uur per dag die ik rijd.

Mijn pony (met zomereczeem) krijgt een pure granenmengeling met wat meel waarin bepaalde vitaminen en/of mineralen zitten. En dan alleen voor het lekkere als hij wat gedaan heeft 1 of 2 handen. Ook hem geef ik regelmatig een handje pavo vital voor de vitaminen en mineralen.

Basis is en blijft voldoende ruwvoer. Gras, aangevuld met hooi voor de structuur, en 's winters is de basis veel hooi (evt. voordroog). Ze eten als ze niet op het gras staan toch wel minimaal een half pak, tot bijna een heel pak hooi per dag per paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:37

Sizzle schreef:
Hopla, jij weet zeker niet per ongeluk waar je dat voer voor 2 dubbeltjes kan kopen. Klinkt nogal aantrekkelijk namelijk Knipoog

Een zak basisbrok van € 6,50 en een inhoud van 25 kilo kot aardig in de richting (en dan wel rekening houden met de inflatiecorrectie) Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:42

joyce B schreef:
Ik denk dat er veel toevoegingen in voer zitten die overbodig zijn. Of ze schadelijk zijn weet ik niet.
ook denk ik dat voor veel paarden wel de vitaminen, mineralen en sporenelementen aangevuld zouden mogen worden, maar dat zij niet al die zetmeel en suikers nodig hebben die in de "benodigde" en geadviseerde hoeveelheden brok en muesli zitten.
In 1 handje, zullen niet alle benodigde vitaminen en mineralen zitten, die hoeveelheden zijn zo gedoseerd dat je zo'n 1kg voer per 150kg paard nodig hebt...

Huh?? Dan zou mijn Welsh-Cobje ruim 3 kilo brok per dag nodig hebben???
Bespaar me, dat beest springt nu af en toe al over me heen en dan krijgt ie nauwelijks 300gr................

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:59

Sizzle schreef:
Hopla, jij weet zeker niet per ongeluk waar je dat voer voor 2 dubbeltjes kan kopen. Klinkt nogal aantrekkelijk namelijk Knipoog

Nee helaas.
Ik heb mijn paardje wel eens een tijdje in pension gehad waar de pensionhouder zelf het voer samenstelde.
Hij had nogal wat land en verbouwde zelf graan, gerst enz.
De paarden kregen dit in hun voerbak met gedroogde lijnzaad en een schep natte bietenpulp eroverheen om het zaakje wat plakkerig te maken.
De paarden vonden het allemaal lekker en zagen er allemaal goed uit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:05

joyce B schreef:

Afgelopen najaar heb ik een trektocht gedaan, toen stelde iemand voor dat er dan toch wel een kilo of twee per dag moest worden gevoerd. Commentaar van een vriendin van me was "dan is waratje binnen twee dagen op plaats van bestemming in plaats van in zes". Mijn paard krijgt een handje of twee per dag, vooral om wat knoflookpoeder in te mengen tegen de steekbeesten en heeft al ruimschoots meer energie dan ze nodig heeft. Tijdens de betreffende trektocht kreeg ze ook maar diezelfde twee handjes muesli en ze is niets afgevallen van die tocht.
Volgens jouw citaat zou ik dus ook een kilo of drie moeten voeren.......

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:43

ikke schreef:
W_W schreef:
Ik ben van mening dat als je niet weet wat je basisivoer (ruwvoer) bevat je niet kan weten hoeveel krachtvoer je kan voeren omdat je niet weet wat je paard binnen krijgt en dus geen schatting oid kunt maken voor de aanvullingen (krachtvoer/supplementen).

Waarom maak jij jezelf het leven zo moeilijk?? Een paard heeft geen aanvullingen nodig, tenzij er iets afwijkend is geweest, zoals ziekte, slechte weidegang, zogende merrie e.d.
Goed kijken naar je paard en reageren op de signalen die ze afgeeft (doffe vacht, vermageren/invallen) is in vrijwel alle overige gevallen voldoende. Op het moment dat dat niet zo is, moet je jezelf ernstig af gaan vragen waar je ontspoord bent.

Waarom vind je dat is het mezelf moeilijk maak? Signalen zijn niet altijd even duidelijk te zien aan de buitenkant. Natuurlijk heb je dingen wel snel door als oplettende eigenaar.
Wat ik hiermee wou zeggen is dat het jammer is dat er weinig duidelijk is over ruwvoer en hierdoor het lastig is om te weten of je nu precies goed voert of niet. Om even op de vraaag hoe slecht is krachtvoer nou feitelijk? terug te komen is de ts geintresseerd in feiten en daar aanverbonden meningen. Echter zie ik hier enkel meningen (uitzonderingen daargelaten) en vraag ik dus naar mensen die werkelijk feiten hebben. Elk paard heeft andere behoeften laten we dat voor op stellen, maar het is niet alleen het krachtvoer wat belangrijk is ook het ruwvoer.

Waratje schreef:
W_W schreef:
Ken jij ook meer mensen die dit zo doen? Ik ken namelijk maar weinig stallen en/of paardenhouders die werkelijk weten wat ze voeren, in speciaal ruwvoer.
Ik ben van mening dat als je niet weet wat je basisivoer (ruwvoer) bevat je niet kan weten hoeveel krachtvoer je kan voeren omdat je niet weet wat je paard binnen krijgt en dus geen schatting oid kunt maken voor de aanvullingen (krachtvoer/supplementen).

Er zijn genoeg mensen die heel behoorlijk weten wat er in hun gras zit en daarmee ook in hun hooi. Je hoeft niet jaarlijks een monster te nemen als je weet wat voor grond je hebt, wat voor mest erop gaat en wat voor gras het is. Een beetje serieuze boer is daarvan gewoon op de hoogte.
Tabelletjes houden erg slecht rekening met individuele verschillen tussen paarden en dat betekent toch maar weer ouderwets terug naar "voeren op het oog". Dat betekent natuurlijk wel dat je moet kunnen herkennen wanneer een paard ergens iets teveel of te weinig van krijgt en ook dat je moet weten welke dingen je wel of juist niet samen kunt voeren.
En laten we wel wezen: voor onszelf laten we ons voedsel ook niet analyseren om na te gaan wat je precies erbij moet nemen of juist niet. Dat doe je ook op basis van globalere kennis en naar aanleiding van de resultaten van bepaalde acties (een kilo chocola achter elkaar is echt niet handig Clown )
Ik wordt er wel eens moe van hoe sommige mensen een complete wetenschap van hun paarden willen maken, maar ondertussen geen benul hebben van wat ze zelf eigenlijk naar binnen schuiven. Hou de boel nou gewoon in normale proporties en KIJK gewoon wat er gebeurt.
Op het moment dat je er niet meer uitkomt met kijken, kun je die monsters alsnog nemen en laten analyseren.

Begrijp me niet verkeerd maar wat ik voorop wil stellen en even duidelijk wil hebben is dat als je je eigen weiland hebt en je eigen hooi produceert je toch echt wel weet wat er allemaal in zit en dan hoef je ook niet jaarlijks een test te doen om de kwaliteit te checken.

Ik heb het over de leveranciers, er zijn genoeg paardenhouders die geen eigen land hebben voor hooi productie. In zo'n geval lijkt het mij slim om een test te laten doen (evt. met andere boeren die het hooi krijgen, zo bespaar je ook nog eens kosten) zodat je weet wat je voert.

We hoeven ons eigen voedsel niet te analyseren want dat word al gedaan. Op elke verpakking staat ongeveer wat er in zit. En wees nou zelf je weet toch dat als je een patatje eet je voedingsstoffen binnen krijgt die opzich niet schadelijk zijn maar dit door de hoeveelheid die er in een patatje zit het wel schadelijk kan zijn voor je gewicht, hart en bloedvaten.
Als je veel vastfood eet zal je dit in het begin niet aan de buitenkant merken (op enkele kilo's na) maar de binnenkant heeft hier wel degelijk last van.
Jij kan mij niet wijs maken dat ookal analyseer je je voedsel niet je niet ongeveer weet wat je binnen krijgt. En dat je niet weet wat je dagelijkse behoeften aan mineralen vitaminen, vetten, suikers caloieen etc is.
Je eet toch niet alles? Waarom eet je niet alles wat je wil altijd? Omdat je weet dat dat niet goed is.

Het paard zien als iets wetenschappelijks is ook niet mijn aim. Maar als je wil weten wat je paard binnen krijgt moet je wel weten wat (ongeveer) de voedingswaarden van je (ruw/kracht) voer is. En zoals ik al zei KijKen is erg belangrijk, maar sommige tekorten zijn niet van buiten te zien. Dus waarom niet zeker weten wat je voert? En het uitproberen (wat ook kosten met zich mee brengt, net als een test) achterwegen laten omdat er ook mensen rond lopen die gewoon weinig verstand van voeren en alles wat daarbij komt kijken hebben. Uitproberen kan natuurlijk altijd maar als je een 'onzichtbaar' tekort hebt zal je ook niets uitteproberen hebben omdat je simpelweg niet weet van het tekort. Dus waarom niet je voer testen, je leest toch ook eerst wat er in je kracht voer zit voor je t voert?!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:10

ikke schreef:
Huh?? Dan zou mijn Welsh-Cobje ruim 3 kilo brok per dag nodig hebben???
Bespaar me, dat beest springt nu af en toe al over me heen en dan krijgt ie nauwelijks 300gr................

Jij gaat dan nu alleen uit van de energie die het krachtvoer levert??
Ik denk dat de fabrikanten uit gaan van de benodigde vitamines etc. Ik vraag mij alleen altijd af of die fabrikanten er rekening mee houden dat vitamines etc ook in ruwvoer zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:12

ikke schreef:
Vjestagirl schreef:
Wat ik nogsteeds mooi vind zijn mensen die brullen dat 'hele' haver er onverteerd weer uit komt. Mocht je eens zo'n 'onverteerd' haver dingetje eruit vissen kun je zien dat de hele binnenkant eruit is, en dat alleen t vliesje intact is.

Moet je mij toch eens verklaren waarom bepaalde poephopen volledig uit elkaar gekrabt worden door de vogels en andere hopen niet. We hebben één paard op stal wat granen gevoerd kreeg. Die poephopen lagen ALTIJD in de wei waarin DAT paard had gelopen. Verklaar je nader.......

Het grappige is dat sinds ik ben overgestapt op de muesli van Hippostar de poephopen van mijn paard niet meer worden uitgeplozen door de vogels. De muesli heeft, in tegenstelling tot die van Havens die ik eerst gaf, ge-expandeerde granen. Waarschijnlijk zijn die toch beter verteerbaar/ opneembaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:13

fransje23 schreef:
Ik denk dat de fabrikanten uit gaan van de benodigde vitamines etc. Ik vraag mij alleen altijd af of die fabrikanten er rekening mee houden dat vitamines etc ook in ruwvoer zitten.

En houden ze er uberhaupt wel rekening mee dat paarden bepaalde vitamines zelf aanmaken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:15

Ja want er zit o.a. relatief weinig VitC.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:24

W_W schreef:
Begrijp me niet verkeerd maar wat ik voorop wil stellen en even duidelijk wil hebben is dat als je je eigen weiland hebt en je eigen hooi produceert je toch echt wel weet wat er allemaal in zit en dan hoef je ook niet jaarlijks een test te doen om de kwaliteit te checken.

Ik heb het over de leveranciers, er zijn genoeg paardenhouders die geen eigen land hebben voor hooi productie. In zo'n geval lijkt het mij slim om een test te laten doen (evt. met andere boeren die het hooi krijgen, zo bespaar je ook nog eens kosten) zodat je weet wat je voert.

Als jij weet waar je je ruwvoer vandaan haalt, hoef je ook niet te testen, want dan ken je de kwaliteit ook.

W_W schreef:
We hoeven ons eigen voedsel niet te analyseren want dat word al gedaan. Op elke verpakking staat ongeveer wat er in zit. En wees nou zelf je weet toch dat als je een patatje eet je voedingsstoffen binnen krijgt die opzich niet schadelijk zijn maar dit door de hoeveelheid die er in een patatje zit het wel schadelijk kan zijn voor je gewicht, hart en bloedvaten.
Als je veel vastfood eet zal je dit in het begin niet aan de buitenkant merken (op enkele kilo's na) maar de binnenkant heeft hier wel degelijk last van.
Jij kan mij niet wijs maken dat ookal analyseer je je voedsel niet je niet ongeveer weet wat je binnen krijgt. En dat je niet weet wat je dagelijkse behoeften aan mineralen vitaminen, vetten, suikers caloieen etc is.
Je eet toch niet alles? Waarom eet je niet alles wat je wil altijd? Omdat je weet dat dat niet goed is.

Als jij een pond sperziebonen koopt bij de groenteboer staat daar helemaal niets op de verpakking. Knipoog Weet jij precies wat er in sperziebonen zit aan vitamines en mineralen? En wat je dus nog toe moet voegen aan je menu om te zorgen dat je alles voldoende binnenkrijgt? Heel veel mensen hebben geen idee wat ze aan het doen zijn met eten en dat gaat eigenlijk niet eens zo verkeerd omdat er wat algemene richtlijnen zijn waarbinnen het allemaal wel lukt. Alleen als je aan de topsport gaat, wordt het een heel ander verhaal. Dan wordt er inderdaad heel precies gekeken naar wat er gegeten en gedronken wordt.
En nou doet de gemiddelde paardenhouder hier in NL echt NIET aan topsport, dus waarom zou je dan voor je paard alles tot in detail gaan uitrekenen en analyseren? Ook voor paarden zijn er algemene richtlijnen en kun je met een beetje logisch nadenken het heel best doen voor je paard. Gewoon weten waar je ruwvoer vandaan komt (grondslag en grassoorten) en hoe het dus geteelt wordt (bemesting en maaibeleid) is toch niet zo ingewikkeld?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:14

Waratje schreef:
Gewoon weten waar je ruwvoer vandaan komt (grondslag en grassoorten) en hoe het dus geteelt wordt (bemesting en maaibeleid) is toch niet zo ingewikkeld?

Ik denk dat je de mensen met paarden die dat niet weten, niet de kost wil geven Clown Haha! Veel mensen denken erg simpel, een baal hooi is toch een baal hooi. Ruwvoer is toch buikvulling en het belangrijkste is krachtvoer.

Volgens mij houden fabrikanten er wel rekening mee dat paarden zelf bepaalde vitamines aanmaken. Je kan je beter afvragen of de eigenaren er wel rekening meehouden dat bepaalde vitamines vetoplosbaar zijn en dat die niet uitgeplast worden bij een overschot...Neem bijvoorbeeld vitamine E een vaak gebruikt supplement.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:51

Waratje schreef:
joyce B schreef:

Afgelopen najaar heb ik een trektocht gedaan, toen stelde iemand voor dat er dan toch wel een kilo of twee per dag moest worden gevoerd. Commentaar van een vriendin van me was "dan is waratje binnen twee dagen op plaats van bestemming in plaats van in zes". Mijn paard krijgt een handje of twee per dag, vooral om wat knoflookpoeder in te mengen tegen de steekbeesten en heeft al ruimschoots meer energie dan ze nodig heeft. Tijdens de betreffende trektocht kreeg ze ook maar diezelfde twee handjes muesli en ze is niets afgevallen van die tocht.
Volgens jouw citaat zou ik dus ook een kilo of drie moeten voeren.......

Als jij je paard de geadviseerde hoeveelheid vitaminen wilt geven wel...

Er zit een verschil tussen energie behoefte en de gedoseerde vitaminen.

Bij pavo (en vele andere fabrikanten) kunnen ze de dagbehoefte van vitaminen best in een handje vol brokjes of een schepje poeder stoppen, maar bij de normale brokken hebben ze ervoor gekozen de hoeveelheid te verdelen over 1kg per zoveel kg paard...
Ik ken weinig mensen met een pony (een D of E pony is al snel 450kg) die hun pony 3 kg brok per dag kunnen voeren zonder dat het dier teveel aan energie binnenkrijgt...
Die van mij eet alleen gras en hooi en af en toe een handje granenmengeling. Ik voer hem een vitaminebrokje bij zodat hij wel aan de gewenste dagdosering vitaminen/mineralen komt, zonder al die (voor hem) overbodige extra energie.

lees goed wat er bedoeld wordt... Jouw pony zal het vast prima doen op weinig krachtvoer. Heel veel dieren doen het prima zonder, maar je hebt wel meer kans dat er bepaalde deficiënten (tekorten) ontstaan aan bepaalde vitaminen, mineralen of sporenelementen dan wanneer je ipv een handje muesli of brok, je pony een compleet vitaminen/mineralensuplement geeft, zoals bijv. een handje pavo vital. 50 gram pavo vital staat in vitaminen en mineralen gelijk aan de hoeveelheid die in 2 a 3 kg normale brok zit. Alleen dan zonder de stoffen die veel energie geven/dik maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:04

Ik heb ook hooi van eigen land, dus wat inschatten lukt mij ook wel Knipoog

Ik geef dus ook vital korrels bij voor de nodige vitamine.
Bij Zanda zag ik dat hij iets te kort kwam, ook al speelde hij vrolijk en was hij levendig. Ben toen de vital bij gaan geven en toen kwam hij mooier in de haren. Hij kreeg wel veulenbrok, maar ook niet het aantal kilo's die voorgeschreven was. Dit had ik in de winter geminderd toen hij over bevroren rond bleef kletteren van energie teveel en zo een dik kogeltje had. (stond hele dagen buiten)
Wat gelukkig de dag erop wel weer weg was, maar toch. Gezond is anders.

En dan baal ik dus wel dat ze niet gewoon (veulen)brok maken waar ze niet knettergek van worden en toch voldoende binnen krijgen. Waar je niet meteen 2 tot 3 kilo van moet voeren, maar een halve per dag. Kunnen ze mee doen met de rest, maar hou je ze gewoon normaal en niet zo idioot. Want sommige paarden zijn al idioot genoeg van zichzelf Haha!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:25

Mijn paard krijgt sinds maart geen krachtvoer meer. Het hij lijkt niets te missen. Hij heeft nog steeds veel werklust en staat te glimmen in het land. Ik ben krachtvoer gestopt, omdat een paard een ruwvoer eter is en veel vezels nodig heeft. Krachtvoer is eigenlijk een snack. Vergelijk het maar met een mars of snicker. Er zitten mineralen en vitaminen in maar een paard heeft die niet nodig hij maakt zijn vitaminen zelf aan. Als je de verpakking leest van het voer geven we onze paarden eigenlijk te weinig. Want mijn paard zou om zijn dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen binnen te krijgen bijna 4 kilo voer per dag moeten hebben...... Mijn paard is een sober ras die uit een beetje voer het maximum kan halen.
Of krachtvoer slecht is? Een ding is een feit, krachtvoer zit vol met koolhydraten en paarden kunnen daar heel slecht tegen het kan spier/hoefbevangheid en koliek veroorzaken. Krachtvoer heeft geen vezels en gaat te snel door het lichaam de darmen krijgen geen tijd om de toegevoegde mineralen en vitaminen op te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:26

Het probleem hoe houden jullie je paarden op gewicht zonder krachtvoer. Ik voer ook geen brok, maar wel een totaal muesli, maar ik moet tevens ook heel veel brood bijvoeren en gelukkig staat hij nu nog op kuil, maar straks krijgen we hooi.

Trouwens we krijgen de laatste snee omdat de eerste snee niet gelukt is ivm het weer. De pensionhouder is er helemaal niet blij mee omdat deze snee veels te veel eiwitten bevat voor paarden, dus ze zullen dan ook wel minder hooi krijgen. Dan is mijn paard binnen een maand een graatje. Hoe lossen jullie dat op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:30

Ik vind krachtvoer geen snack
Ze hebben imo wel wat nodig voor vitamine (zie mijn eerdere post)
Maar niet in die hoeveelheden, daar baal ik van.

Zowel Zanda als Kawa zijn aan de dikke kant, daar heb ik geen brok voor nodig.
Ze hebben wel de hele dag weidegang in een korte wei omdat ik ze anders kan rollen. En op stal altijd lang en dik hooi en een plakje stro

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:35

russel schreef:
Trouwens we krijgen de laatste snee omdat de eerste snee niet gelukt is ivm het weer. De pensionhouder is er helemaal niet blij mee omdat deze snee veels te veel eiwitten bevat voor paarden, dus ze zullen dan ook wel minder hooi krijgen. Dan is mijn paard binnen een maand een graatje. Hoe lossen jullie dat op?

Ik kom even de discussie binnenvallen, maar wat vreemd Verward
Ik dacht dat het andersom was? Hoe later hoe beter?

Artikeltje erbij: http://www.nvvr.info/algemeen/vrijruite ... versus.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:37

Tja, maar kennelijk is er tussendoor gemest en de stengels zijn misschien niet meer helemaal op lengte. Wij krijgen rietzwenk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:56

Rietzwenk, wat is dat?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:34

russel schreef:
Tja, maar kennelijk is er tussendoor gemest en de stengels zijn misschien niet meer helemaal op lengte. Wij krijgen rietzwenk.

Als ik het goed begrijp krijgt je paardn graszaadhooi? Dan kan ik mij voorstellen dat op gewicht houden moelijk is. Graszaadhooi is gedorst voor het graszaad. Daardoor is het verder doorgeschoten en bovendien is het zaad waar nog wel energie in zit er uitgehaald. Graszaadhooi is ideaal voor paarden die snel dik worden.
Maar alleen hooi van Rietzwenk is ook nog eens eenzijdig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:35

Dat ken ik dus niet als alleen maar hooi. Nooit gevoerd.

Wat frans daarover zegt lijkt me dan ook heel logisch

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:38

yarrah schreef:
Er zitten mineralen en vitaminen in maar een paard heeft die niet nodig hij maakt zijn vitaminen zelf aan.

Dat is dus onzin...een paard maakt inderdaad o.a. vitamine C aan maar lang niet alle vitamines kan een paard zelf aanmaken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:47

yarrah schreef:
Of krachtvoer slecht is? Een ding is een feit, krachtvoer zit vol met koolhydraten en paarden kunnen daar heel slecht tegen het kan spier/hoefbevangheid en koliek veroorzaken. Krachtvoer heeft geen vezels en gaat te snel door het lichaam de darmen krijgen geen tijd om de toegevoegde mineralen en vitaminen op te nemen.

Bomvol koolhydraten valt op zich wel mee trouwens. In een muesli (waar vaak meer suikers etc in zitten dan brok) zit vaak zo een 13%. Natuurlijk kan dit bij grote hoeveelheden wel oplopen maar bomvol is wat overdreven. Bovendien zijn er takken van sport waarbij een paard, net als een mens, snelle energie nodig heeft.
Overigens valt de opname van de vitamines etc erg mee als je paard voldoende ruwvoer krijgt. Daardoor blijft het krachtvoer ook langer in de darmen.