Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sizzle schreef:Hopla, jij weet zeker niet per ongeluk waar je dat voer voor 2 dubbeltjes kan kopen. Klinkt nogal aantrekkelijk namelijk
joyce B schreef:Ik denk dat er veel toevoegingen in voer zitten die overbodig zijn. Of ze schadelijk zijn weet ik niet.
ook denk ik dat voor veel paarden wel de vitaminen, mineralen en sporenelementen aangevuld zouden mogen worden, maar dat zij niet al die zetmeel en suikers nodig hebben die in de "benodigde" en geadviseerde hoeveelheden brok en muesli zitten.
In 1 handje, zullen niet alle benodigde vitaminen en mineralen zitten, die hoeveelheden zijn zo gedoseerd dat je zo'n 1kg voer per 150kg paard nodig hebt...
Sizzle schreef:Hopla, jij weet zeker niet per ongeluk waar je dat voer voor 2 dubbeltjes kan kopen. Klinkt nogal aantrekkelijk namelijk
joyce B schreef:In 1 handje, zullen niet alle benodigde vitaminen en mineralen zitten, die hoeveelheden zijn zo gedoseerd dat je zo'n 1kg voer per 150kg paard nodig hebt...
ikke schreef:W_W schreef:Ik ben van mening dat als je niet weet wat je basisivoer (ruwvoer) bevat je niet kan weten hoeveel krachtvoer je kan voeren omdat je niet weet wat je paard binnen krijgt en dus geen schatting oid kunt maken voor de aanvullingen (krachtvoer/supplementen).
Waarom maak jij jezelf het leven zo moeilijk?? Een paard heeft geen aanvullingen nodig, tenzij er iets afwijkend is geweest, zoals ziekte, slechte weidegang, zogende merrie e.d.
Goed kijken naar je paard en reageren op de signalen die ze afgeeft (doffe vacht, vermageren/invallen) is in vrijwel alle overige gevallen voldoende. Op het moment dat dat niet zo is, moet je jezelf ernstig af gaan vragen waar je ontspoord bent.
Waratje schreef:W_W schreef:Ken jij ook meer mensen die dit zo doen? Ik ken namelijk maar weinig stallen en/of paardenhouders die werkelijk weten wat ze voeren, in speciaal ruwvoer.
Ik ben van mening dat als je niet weet wat je basisivoer (ruwvoer) bevat je niet kan weten hoeveel krachtvoer je kan voeren omdat je niet weet wat je paard binnen krijgt en dus geen schatting oid kunt maken voor de aanvullingen (krachtvoer/supplementen).
Er zijn genoeg mensen die heel behoorlijk weten wat er in hun gras zit en daarmee ook in hun hooi. Je hoeft niet jaarlijks een monster te nemen als je weet wat voor grond je hebt, wat voor mest erop gaat en wat voor gras het is. Een beetje serieuze boer is daarvan gewoon op de hoogte.
Tabelletjes houden erg slecht rekening met individuele verschillen tussen paarden en dat betekent toch maar weer ouderwets terug naar "voeren op het oog". Dat betekent natuurlijk wel dat je moet kunnen herkennen wanneer een paard ergens iets teveel of te weinig van krijgt en ook dat je moet weten welke dingen je wel of juist niet samen kunt voeren.
En laten we wel wezen: voor onszelf laten we ons voedsel ook niet analyseren om na te gaan wat je precies erbij moet nemen of juist niet. Dat doe je ook op basis van globalere kennis en naar aanleiding van de resultaten van bepaalde acties (een kilo chocola achter elkaar is echt niet handig)
Ik wordt er wel eens moe van hoe sommige mensen een complete wetenschap van hun paarden willen maken, maar ondertussen geen benul hebben van wat ze zelf eigenlijk naar binnen schuiven. Hou de boel nou gewoon in normale proporties en KIJK gewoon wat er gebeurt.
Op het moment dat je er niet meer uitkomt met kijken, kun je die monsters alsnog nemen en laten analyseren.
ikke schreef:Huh?? Dan zou mijn Welsh-Cobje ruim 3 kilo brok per dag nodig hebben???
Bespaar me, dat beest springt nu af en toe al over me heen en dan krijgt ie nauwelijks 300gr................
ikke schreef:Vjestagirl schreef:Wat ik nogsteeds mooi vind zijn mensen die brullen dat 'hele' haver er onverteerd weer uit komt. Mocht je eens zo'n 'onverteerd' haver dingetje eruit vissen kun je zien dat de hele binnenkant eruit is, en dat alleen t vliesje intact is.
Moet je mij toch eens verklaren waarom bepaalde poephopen volledig uit elkaar gekrabt worden door de vogels en andere hopen niet. We hebben één paard op stal wat granen gevoerd kreeg. Die poephopen lagen ALTIJD in de wei waarin DAT paard had gelopen. Verklaar je nader.......
fransje23 schreef:Ik denk dat de fabrikanten uit gaan van de benodigde vitamines etc. Ik vraag mij alleen altijd af of die fabrikanten er rekening mee houden dat vitamines etc ook in ruwvoer zitten.
W_W schreef:Begrijp me niet verkeerd maar wat ik voorop wil stellen en even duidelijk wil hebben is dat als je je eigen weiland hebt en je eigen hooi produceert je toch echt wel weet wat er allemaal in zit en dan hoef je ook niet jaarlijks een test te doen om de kwaliteit te checken.
Ik heb het over de leveranciers, er zijn genoeg paardenhouders die geen eigen land hebben voor hooi productie. In zo'n geval lijkt het mij slim om een test te laten doen (evt. met andere boeren die het hooi krijgen, zo bespaar je ook nog eens kosten) zodat je weet wat je voert.
W_W schreef:We hoeven ons eigen voedsel niet te analyseren want dat word al gedaan. Op elke verpakking staat ongeveer wat er in zit. En wees nou zelf je weet toch dat als je een patatje eet je voedingsstoffen binnen krijgt die opzich niet schadelijk zijn maar dit door de hoeveelheid die er in een patatje zit het wel schadelijk kan zijn voor je gewicht, hart en bloedvaten.
Als je veel vastfood eet zal je dit in het begin niet aan de buitenkant merken (op enkele kilo's na) maar de binnenkant heeft hier wel degelijk last van.
Jij kan mij niet wijs maken dat ookal analyseer je je voedsel niet je niet ongeveer weet wat je binnen krijgt. En dat je niet weet wat je dagelijkse behoeften aan mineralen vitaminen, vetten, suikers caloieen etc is.
Je eet toch niet alles? Waarom eet je niet alles wat je wil altijd? Omdat je weet dat dat niet goed is.
Weet jij precies wat er in sperziebonen zit aan vitamines en mineralen? En wat je dus nog toe moet voegen aan je menu om te zorgen dat je alles voldoende binnenkrijgt? Heel veel mensen hebben geen idee wat ze aan het doen zijn met eten en dat gaat eigenlijk niet eens zo verkeerd omdat er wat algemene richtlijnen zijn waarbinnen het allemaal wel lukt. Alleen als je aan de topsport gaat, wordt het een heel ander verhaal. Dan wordt er inderdaad heel precies gekeken naar wat er gegeten en gedronken wordt. Waratje schreef:Gewoon weten waar je ruwvoer vandaan komt (grondslag en grassoorten) en hoe het dus geteelt wordt (bemesting en maaibeleid) is toch niet zo ingewikkeld?
Veel mensen denken erg simpel, een baal hooi is toch een baal hooi. Ruwvoer is toch buikvulling en het belangrijkste is krachtvoer.Waratje schreef:joyce B schreef:In 1 handje, zullen niet alle benodigde vitaminen en mineralen zitten, die hoeveelheden zijn zo gedoseerd dat je zo'n 1kg voer per 150kg paard nodig hebt...
Afgelopen najaar heb ik een trektocht gedaan, toen stelde iemand voor dat er dan toch wel een kilo of twee per dag moest worden gevoerd. Commentaar van een vriendin van me was "dan is waratje binnen twee dagen op plaats van bestemming in plaats van in zes". Mijn paard krijgt een handje of twee per dag, vooral om wat knoflookpoeder in te mengen tegen de steekbeesten en heeft al ruimschoots meer energie dan ze nodig heeft. Tijdens de betreffende trektocht kreeg ze ook maar diezelfde twee handjes muesli en ze is niets afgevallen van die tocht.
Volgens jouw citaat zou ik dus ook een kilo of drie moeten voeren.......

russel schreef:Trouwens we krijgen de laatste snee omdat de eerste snee niet gelukt is ivm het weer. De pensionhouder is er helemaal niet blij mee omdat deze snee veels te veel eiwitten bevat voor paarden, dus ze zullen dan ook wel minder hooi krijgen. Dan is mijn paard binnen een maand een graatje. Hoe lossen jullie dat op?

russel schreef:Tja, maar kennelijk is er tussendoor gemest en de stengels zijn misschien niet meer helemaal op lengte. Wij krijgen rietzwenk.
yarrah schreef:Er zitten mineralen en vitaminen in maar een paard heeft die niet nodig hij maakt zijn vitaminen zelf aan.
yarrah schreef:Of krachtvoer slecht is? Een ding is een feit, krachtvoer zit vol met koolhydraten en paarden kunnen daar heel slecht tegen het kan spier/hoefbevangheid en koliek veroorzaken. Krachtvoer heeft geen vezels en gaat te snel door het lichaam de darmen krijgen geen tijd om de toegevoegde mineralen en vitaminen op te nemen.