Ben ik nu natural of normal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Ben ik nu natural of normal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:01

Nicolletje, zoals ik je door bokt heb leren kennen neig je toch wel meer naar natural, hoor. Maar je kijkt ook goed naar wat je paarden aangeven en dat is toch prima? Zoals ik al eerder zei; waarom moeten we onszelf per se een stempel geven? Voordat ik op bokt kwam had ik dus nog nooit van het stempel 'natural' gehoord. Ik zat hier nog geen week of ik kwam in een 'normal' topic terecht en ik had het gedaan in hun ogen. Haha!
Tja, toen is de felheid in mij geboren. Tong uitsteken

Jij zorgt er in elk geval voor dat je paarden veel buiten lopen en veel ruimte hebben (loopstallen) en je leert veel door je te verdiepen in de (natuurlijke) mogelijkheden. Grappig trouwens dat het overgaan op bitloos zo goed is bevallen. Knipoog
Altijd mooi om te horen. En ik denk ook dat paarden niet achterlijk zijn en je hebt er slimme tussen zitten. Maar ze spiegelen zich aan jou en je kunt als mens veel van ze leren als je bereid bent goed naar jezelf en naar hen te kijken.

Ik herken ook helemaal wat je schrijft over die eigenwijze mensen met hun papiertje Deurne of 100 jaar ervaring (vanuit de wieg) met paarden. Er wordt tegenwoordig zoveel onderzoek gedaan naar diverse zaken bij paarden en sommige dingen zijn gewoon zwaar achterhaald. Maar ja, als je daar dan niet open voor staat of je houdt die informatie niet bij, dan houdt het op. Jammer is dat.

Wat erg dat een zogenaamde professionele ruiter vindt dat jij jouw hengst tussen 4 muren op moet sluiten. Brrrrr, wat een enge ideeen heeft die man. Je doet het juist heel goed zo met jou hengst!!!

Jouw eetpaard is een echt aardepaard (ken je de 5 paardentypes? Boek van Eric Laarakker), zo te lezen. Haha!
Die van mij is aarde/vuur, vreemde combinatie maar het kan....

Verder denk ik dat je je wel erg bewust bent van hoe je leeft en dat je er soms de (financiele) middelen niet hebt om biologisch en 'verantwoord' te leven, dat kan. Daar kan ik me heel wat bij voorstellen. En idd, aan een huurhuis doe je minder dan aan een koophuis (heb beide ervaringen).

En ik moest wel lachen om jouw zus over 'goedkoop' vlees. Weet je trouwens dat vegetarisch eten ook niet echt goedkoop is? Ik zorg tegenwoordig wel goed voor vleesvervanging vanwege onze dochter, maar vroeger deed ik dat niet. Nou, onze boodschappen zijn tegenwoordig een stuk prijziger, maar we bezuinigen liever niet op ons eten.

Hihi, ik heb pas sinds mijn 34e een rijbewijs en rij in een zuinige Twingo rond. We hebben 'onze' benzinevretende, ruime Laguna verkocht. In de toekomst kopen we wel weer een grotere auto (wil ook een trailer kunnen trekken en als we met gezin op vakantie gaan met de auto hebben we echt meer ruimte nodig). Maar we zullen altijd veel blijven fietsen. De auto staat hier bijna 2 a 3 dagen per week stil voor de deur (en wij wonen in een dorp).

Sinds we Al Gore's docu hebben gezien, hebben we ook een aantal spaarlampen (niet allemaal, op wat sfeerlampen na) trouwens. Weet je, als je gewoon je best doet, is het toch goed? Lachen
Wel erg leuk om te lezen en ik moest hier en daar ook lachen..... Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:22

Hoi Nadya, bedankt voor je aardige reactie Lachen ik vind het niet zo erg om een stempeltje 'natural' mee te krijgen, alleen zijn de reacties soms zo vreemd.

Als ik bijvoorbeeld advies geef om je eens te verdiepen in NH als je een sterkere band met je paard wilt, dan wordt er bijna over me heen gevallen.
Alsof ik iets heel raars zeg, of iets wat je niet kan combineren met bijv. sport of alsof ik iets heel knulligs zeg.
Mensen zijn ook erg geneigd om de paarden de schuld te geven van hun eigen foutjes, maar zien dat niet of willen het niet zien.

Of dat ik geen dekens en ijzers heb vanwege bezuinigingsoverwegingen. Nouja, ik heb het eigenlijk niet breed genoeg meer voor 2 paarden sinds ik er alleen voor sta Bloos maar dit betreft gewoon mijn eigen gevoel.
Django de nog-wel-hengst moet wel krachtvoer, maar ook hierbij ben ik zoekende.
Heb laatst in een vage bui 2 zakken sportbrok voor hem gekocht, maar ook hierbij heb ik nu weer het "nee, toch niet" - gevoel.
Ik heb sterk het gevoel dat het zijn lever (nog meer) belast, hij at ook meteen distels.

De paarden spiegelen zich zeker aan mij, ben ik sjacherijnig dan zijn de paarden ook lastig!
Ik probeer dan ook niet meer boos te worden, hoewel het met die vette frikandel van mij soms best moeilijk is, maar toch herinner ik me dan weer de keren van vroeger dat ik boos werd, hij nog bozer, ik meppen, hij nog meer tegenwerken, etc.
Werkt niet

Ik heb wat betreft 'aardepaard' het volgende gevonden: http://home.hetnet.nl/~sdb1999/
Het meeste klopt idd wel, alleen met kinderen is ie zonder begeleiding niet best hoor
Je kan zeker alles met hem doen, maar hij is ook wel no- nonsense, liever niet teveel frutten, vlechten en borstelen, gewoon voeren na het rijden en klaar, doei.
Ook wil hij nog weleens in voorbij rennende kinderpaardenstaartjes (op het hoofd) happen, ik denk dat dat lijkt op een plukje hooi ofzo Blond
Wel kan je er zo een kind of beginner op zetten, maar als die zelfstandig moet rijden, staakt hij. Hij denkt dan: Ja doei! Liever lui dan moe Haha!
Charro lijkt een combi van aarde en metaal.

Django komt het meest overeen met een vuurpaard, gecombineerd met water. Zowel gezellig als toch wel angstig, toen hij binnenkwam bij mij was hij 1 trillend, bang hoopje paard Scheve mond maar toch kijkt hij telkens weer vriendelijk en open naar me van: Wat leuk! Daar hebben we het baasje! Kan ik iets voor je doen?

Wat dat betreft zie je ook het arabier terug: heel erg baasjegericht.

Ook hierbij kan ik mijn paarden weer niet in hokjes plaatsen, maar voor beiden geldt dat ze vooral eerlijk behandeld willen worden.
Natuurlijk geldt dat voor elk paard, maar het ene paard kan beter omgaan met een oneerlijke behandeling dan het andere.

Tegenwoordig wordt er wel weer onderzoek naar paarden gedaan ja, maar ik denk dat dat een paar 100 jaar heeft stilgelegen.
In een boek dat ging over wetenschappelijke onderzoeken naar paarden (naam boek ben ik kwijt) stond als verklaring dat het altijd toch spannender was om onderzoek te doen naar zeldzame wilde beesten ergens in Afrika, dan naar het paard of de koe, die al zo lang met ons samen leven dat het bijna vanzelfsprekend is geworden.

Wat betreft die vanzelfsprekendheid ben ik ook sterk van mening dat het geldt voor de paardenwereld en ik heb ook ervaren dat het moeilijk is om je eigen weg te blijven gaan.
Het is zooo makkelijk om het advies "dan gooi je er toch een slofje om?" of "dan timmer je de stal dicht, dan ben je van het probleem merries voor de stal af" of "als je er een ijzertje onder doet, loopt ie waarschijnlijk meteen goed op het harde" op te volgen in plaats van te denken: "Nee, ik ben eigenwijs, ik probeer het anders"

Je stukje over de film van Al Gore heb ik een totaal andere mening Nagelbijten / Gniffelen
Laat ik het anders zeggen: ik geloof nog steeds niet dat ik, Nicole, op mijn postzegelstukje van deze wereld, het totale klimaat kan veranderen met mijn auto en spaarlampjes, zeker niet zolang er in Oost-Europa of China nog steeds bruinkoolovens in gebruik zijn en Amerika 5x (ofzo) zoveel meer energie verbruikt per persoon dan ik en dat over een heel land.
En Al Gore met zijn politieke praatjes gebruikt nog eens 3x zoveel meer energie en is nog vervuilender dan de gemiddelde Amerikaan met zijn ranch en privevliegtuig.
En als je bewust met het milieu omgaat, zou je dus eigenlijk IKEA moeten mijden, want die nemen het niet zo nauw met goedgekeurd, duurzaam hout, zag ik laatst op tv.
En laat dat nou net mijn favoriete (want betaalbaar en gericht op kleinbehuisden) winkel zijn Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk daar veel over na, maar kom voor mezelf tot de conclusie dat als ik het 'goed' wil doen, ik maar beter in een hutje in de natuur kan gaan zitten, zelfvoorzienend ga worden en niet meer naar de bewoonde wereld kom
En dat past echt niet bij mij Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:25

Wat vreemd, ik heb hier net nog een hele reactie van Jantine of Janine (?) zitten lezen, waar is die? Verward

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:56

Hai, dat was ik.
Ik wilde nog een typefoutje weghalen en heb waarschijnlijk op het verkeerde knopje geklikt.
En ik had een behoorlijk verhaal getypt en dat is nou dus weg en ik had geen zin het nog eens te typen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:59

shirefan schreef:
Yamcha schreef:
Ik moet wel zeggen dat wij erg bewust zijn qua milieu. Afval sorteren, zuinig leven, en we doen zelf ook biologische boodschappen.
De hond krijgt gewoon brokken en de katten ook, is beter voor hun tanden.

Hier wil ik even op reageren, brokken zijn dus absoluut niet goed voor de tanden, deze vormen juist een laag plak op de tanden. Brok zit bomvol granen, iets waar een hond absoluut niets mee kan in zijn spijvertering!!!!
De tanden blijven juist schoon door, het eten van flinke stukken vlees, penslappen waar ze aan moeten scheuren en de botten van niet dragende delen die ze eten. En alles rauw, niet gekookt, niks, gewoon rauw.

De tanden van mijn hond zijn prima hoor! Mooi schoon, wit, de DA is erg tevreden over zijn gebit. En hij is perfect op gewicht, heel gezond, en heeft nog altijd geen enkele gewrichtsproblemen of wat dan ook. En dat voor een Duitse Herder van bijna 10, is heel netjes.
Overigens eten honden in de natuur niet alleen vlees, maar ook fruit en granen, en zelfs groente. Granen zijn zelfs heel erg goed voor ze. En wolven schijnen erg gek op bessen te zijn...
Katten zijn wel pure carnivoren, honden niet.

Maar om een hond puur natuurlijk te voeden vind ik veel te ingewikkeld, plus dat er zoveel met vlees gerotzooid is, qua hormonen, E- nummers en weet ik wat allemaal... het vlees is veel vetter dan wat ze in de natuur zouden krijgen.
Een hond mag geen varkensvlees hebben (ziekte van Aujesky) geen kip (salmonella gevaar), en weet ik wat nog meer allemaal niet. Lamsvlees en schapenvlees is best heel veilig, maar niet compleet genoeg. Vergeet niet dat die koeien, varkens, kippen en schapen, ook niet eten wat ze in de natuur allemaal krijgen. BSE en al die andere ziektes kwamen heus niet uit de lucht vallen.
De brok die ik geef, van Royal Canin, is compleet uitgebalanceerd, de hond is heel energiek, ziet er uitstekend uit en is heel gezond. De DA is heel tevreden.
Dus, Shirefan ik ben het niet met jou eens. Knipoog

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 20:02

Nicolletje schreef:
Wat vreemd, ik heb hier net nog een hele reactie van Jantine of Janine (?) zitten lezen, waar is die? Verward

Hopelijk nu op het goede knopje geklikt Knipoog
Maar je mag best reageren op mijn reaktie hoor, je hebt hem immers gelezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:01

Yamcha, mijn katten eten ook graag bananen, peren, gras en de blaadjes van twee van onze planten zo nu en dan. Ook niet helemaal carnivoor dus. Haha!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:20

Yamcha schreef:
Maar om een hond puur natuurlijk te voeden vind ik veel te ingewikkeld, plus dat er zoveel met vlees gerotzooid is, qua hormonen, E- nummers en weet ik wat allemaal... het vlees is veel vetter dan wat ze in de natuur zouden krijgen.
Een hond mag geen varkensvlees hebben (ziekte van Aujesky) geen kip (salmonella gevaar), en weet ik wat nog meer allemaal niet. Lamsvlees en schapenvlees is best heel veilig, maar niet compleet genoeg. Vergeet niet dat die koeien, varkens, kippen en schapen, ook niet eten wat ze in de natuur allemaal krijgen. BSE en al die andere ziektes kwamen heus niet uit de lucht vallen.
De brok die ik geef, van Royal Canin, is compleet uitgebalanceerd, de hond is heel energiek, ziet er uitstekend uit en is heel gezond. De DA is heel tevreden.

Nu ga ik teveel off topic, maar een hond kan niks met granen, kan geen salmonella krijgen, dus rauwe kip is prima. Mijn twee bullen krijgen regelmatig een 1/2 kip, rauw. Varkensvlees mag inderdaad niet. Maar als je je aan de regels houdt, voer je compleet en zeer afwisselend. Mijn honden krijgen: rund/kalf, schaap/lam, paard Bloos , kip, eend, hert, konijn, haas, kwartel en dan alle onderdelen daarvan.
Voor diegene die hier meer over willen lezen:
http://www.barfplaats.nl of http://www.natuurlijkvoeren.nl of http://www.voernatuurlijk.nl

Het is een manier van voeren, die mij erg aanstaat en net als met de paarden de een zweert bij brok, de ander vind het rotzooi. Maar het is een paardenforum, dus wie intresse hebt en het fijne wil weten over het spijsvertering van hond en/of kat moet eens een kijkje nemen op een van deze fora.
Hier staat van alles op en kan je ook lezen waarom een hond geen granen nodig heeft, wel een carnivoor is enz.enz.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:25

Nicolletje, ja, is mij ook opgevallen dat mensen over je heen vallen als je zegt 'probeer NH eens bij je moeilijke paard'. Nou, dan zeg je blijkbaar iets verkeerds. Clown
Zeker bang om met zichzelf geconfronteerd te worden ofzo????
En ook de andere zaken die je benoemt vind ik heel herkenbaar. Zeker hier op bokt. In het dagelijks leven merk ik juist dat mensen er wel voor open staan. Ze verklaren me in elk geval niet meteen voor gek of vallen over me heen. Haha!

En ik heb ook al een paar keer de beschuldiging gehad dat het wel lekker makkelijk was om mijn paard 24/7 buiten te hebben staan. Nou, geloof me, hij zou makkelijker op stal staan, dan dat eind wat ik elke dag heen en weer mag lopen, weer of geen weer. Vork
Wel goed voor mijn conditie en gewicht trouwens. Tong uitsteken

Vervelend dat je het zo zwaar hebt, sinds je er alleen voor staat (wist niet dat je relatie geeindigd was???). Ach gut

Hihi, als ik sjacherijnig ben of gestresst, krijg ik het ook meteen op mijn bord van Sammy. En dan moet ik er nog hard om lachen ook uiteindelijk, weet je dat? Ik weet dat ik dan niet veeleisend moet zijn en zodra ik dat accepteer, gaat het meteen weer beter. Heel bijzonder. De laatste tijd ben ik erg rustig en dat zie ik meteen in en aan hem terug. Het is eigenlijk zo makkelijk zo.
Ik heb nooit dat bozige gehad bij de paarden, heb me nooit afgereageerd. Dat doe ik liever op mensen. Whoosh! Zijn ze niet altijd even blij mee Bloos , maar ja.

Wat die 5 types betreft; ik herken er een hoop van in de paarden die ik ken, maar het zijn meestal idd combinaties. Charro klinkt inderdaad als aarde/metaal en Django als water/vuur. Leuk!

Hoe moeilijk het ook lijkt om je eigen ding qua gevoel te blijven doen, wel volhouden. Ik doe dat ook en het lukt ook. Wat ik moeilijk vind is om aan te zien hoe anderen hun eigen ding blijven doen in negatief opzicht. Ik zie bij ons dagelijks echt heftige dingen, wat me elke dag weer verdrietig maakt en van binnen bozer, omdat het zo maar allemaal kan en niemand er iets aan doet.

Kinderen kunnen zo wreed zijn en eigenwijze mensen die al 200 jaar paarden hebben ook. Breek me de bek niet open. Ik ben altijd duidelijk geweest in mijn mening wat mijn eigen paard betreft en aangezien het erg goed gaat, hoor ik geen ongevraagde adviezen. Die vraag ik zelf wel aan de mensen die hetzelfde denken, als dat nodig is, ik lees van alles (doe ik altijd al eigenlijk) of ik bel mijn DA of instructrice.

En Nicole; ik geloof ook niet dat 1 persoon alles kan veranderen wat het klimaat/milieu betreft, maar als we allemaal niets doen, zal er natuurlijk nooit iets veranderen. Ik probeer mijn kind het goede voorbeeld te geven en zelf bewuster te leven. Ik vind het heel belangrijk dat zij daarmee opgroeit. Alle beetjes helpen, dat geloof ik wel. Ik probeer tegenwoordig wel te letten op goed hout (heb ook veel slechte dingen in huis staan, hoor) en vind dat de politiek daar ook wel eens wat aan mag doen in ons land (en de EU in andere landen ook). Want ik word echt niet vrolijk van al die gekapte bossen.

We kunnen niet allemaal in een hutje op de hei gaan zitten en zelfvoorzienend worden, dat gaat echt niet (waar moet je dat trouwens doen in NL?), maar feit is dat we zo'n overconsumptie hebben in het Westen (zie de supermarkten, zoveel soorten van hetzelfde, ik vind dat echt belachelijk. Kijk bv. eens naar de wasmiddelen. Waarom zoveel merken van die troep???). Maar goed, ik ben een idealist en ik weet ook dat het nooit helemaal zal veranderen. Maar ik wil wel mijn steentje bijdragen en het liever niet verergeren. Er zijn momenten dat ik de bewoonde wereld kan missen als kiespijn. En er zijn gelukkig ook momenten dat ik geniet van mensen om me heen. Maar ik word wel heel verdrietig als ik zie hoeveel planten en dieren uitsterven, hoe de zeeen steeds leger worden (ik heb altijd veel gesnorkeld) en hoe alles maar volgebouwd en geasfalteerd wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:52

Nadya schreef:
Nicolletje, ja, is mij ook opgevallen dat mensen over je heen vallen als je zegt 'probeer NH eens bij je moeilijke paard'.

Wel, ík zou eerlijk gezegd ook niet weten wat je daarmee bedoelt... Hoezo 'NH'? Is dat iets dan? Anders dan een marketingterm? PNH is iets ja, een methode. NH is een modeterm zonder omlijnde inhoud welke NIETS per definitie insluit of uitsluit.

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:56

Nadya schreef:
Vervelend dat je het zo zwaar hebt, sinds je er alleen voor staat (wist niet dat je relatie geeindigd was???). Ach gut

Nee niet deze Haha! Lovers
Maar ik heb mijn 2e paard gekocht toen ik nog samenwoonde enzo, en dat was iets te enthousiast Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb toen een heel topic 'mijn leven is een puinhoop' gehad en het wás ook een puinhoop Nagelbijten / Gniffelen het heeft me veel tijd gekost om hieruit te komen.
Nu woon ik niet samen, en mijn vriend heeft niks te maken met de kosten van mijn paarden, maar toch.
Ik moet wel alleen alles opbrengen, ondanks dat mijn vriend me een bijdrage geeft omdat hij zo'n 4 dagen per week hier woont.

Janine_L schreef:
Maar je mag best reageren op mijn reaktie hoor, je hebt hem immers gelezen.

Uhm ja. Maar wat schreef je ook alweer? Nagelbijten / Gniffelen Clown

Over je 2 shetties en hoefschoenen en dat je een attractie was in het dorp ermee Pling

Jammer dat het kwijt is geraakt want ik herkende wel dingen in je verhaal, maar ik weet het niet meer allemaal hoor Bloos

Nadya schreef:
In het dagelijks leven merk ik juist dat mensen er wel voor open staan. Ze verklaren me in elk geval niet meteen voor gek of vallen over me heen. Haha!

Mja mja, wisselend. Ik denk dat het eerder mijn eigen ding is hoe ik het opvat Lachen
Zoals laatst weer iemand (een zomergast; heeft in de winter een andere stal en haar paard voor het eerst in haar leven op de wei bij ons) die zei:
"Wat leuk dat jullie paarden zoveel buiten staan. Mijn paard is een stal gewend, die staat al vanaf haar derde 24/7 op stal, dus dan is het niet zo erg, maar hoe doe jij dat dan als ze in de winter niet 24/7 buiten kunnen?"
Dan denk ik echt: Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed niks zeggen, ze is over 2 weken weer weg Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

@ HC; ik denk dat je wel begrijpt wat we bedoelen Lachen
Okee laat ik het anders zeggen, ik zeg dan:
"Misschien is het een idee om je eens een keer te verdiepen in Natural Horsemanship-achtige benadering"
Maar ik had niet echt zin om dat allemaal letterlijk te herhalen in dit topic, dus maakte ik er NH van Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:10

Nicolletje, oooooh over je relatie. Ik dacht al, joh!!! Ik schrok al. Na, gelukkig maar dat het nog wel aan is. Haha! Ja, ik snap dat het heftig is, de kosten voor twee paarden in de Randstad. Ook qua tijd lijkt het me pittig.

En ja, ik merk ook dat mensen me vaak anders benaderen, want ik ben qua omgang met paarden wel een buitenbeentje bij ons op stal. Maar ze zien wel dat het werkt en staan vaak vol belangstelling te kijken. En ik doe voor mijn gevoel niet eens wat bijzonders, het is al zo normaal voor me geworden. Ik kan niet anders meer. Heb van de week twee verzoeken gehad of ik mensen kan helpen ze te begeleiden met het africhten van hun jonge paarden. Ik was helemaal perplex, maar natuurlijk erg trots. Want dat is wat ik wilde, anderen laten zien dat het ook echt anders kan. Mijn vriend vindt dat ik er meer mee moet gaan doen (moet ik eerst de tijd gaan vinden Knipoog ), maar ik wil eerst nog meer leren, wat workshops gaan doen enzovoort. En eerst kijken hoe het met mijn eigen Sam gaat de komende tijd.

Wij hebben ook van die zomerweidegangers en ik lach me soms suf om hun 'onwetendheid'. Laatst zei zo'n vrouw tegen me, toen ik had verteld dat die van mij het hele jaar door buiten staat (ze schrok er gewoon van) 'nou, hij is blij als 'ie weer in zijn stal staat over 4 weken, hoor'. Ze zijn nu zelf op vakantie en dat paard staat er zo gelukkig en ontspannen bij op het land. Ik kan me echt niet voorstellen dat 'ie straks weer graag 23/24 uur per dag opgesloten wordt, maar goed. Clown
'Ze weet niet beter', denk ik dan maar.....

En aan HC: Ga je weer kinderachtig in op woordjes? Je bent toch wel zo intelligent dat je snapt wat er bedoeld wordt???? Pfff, heb geen zin in dat afwegen van woorden en bedoelingen, hoor. Doe nou effe niet zo moeilijk alsjeblieft. Rolleyes
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 26-07-07 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:13

shirefan schreef:
Yamcha schreef:

Nu ga ik teveel off topic, maar een hond kan niks met granen, kan geen salmonella krijgen, dus rauwe kip is prima. Mijn twee bullen krijgen regelmatig een 1/2 kip, rauw. Varkensvlees mag inderdaad niet. Maar als je je aan de regels houdt, voer je compleet en zeer afwisselend. Mijn honden krijgen: rund/kalf, schaap/lam, paard Bloos , kip, eend, hert, konijn, haas, kwartel en dan alle onderdelen daarvan.
Voor diegene die hier meer over willen lezen:
http://www.barfplaats.nl of http://www.natuurlijkvoeren.nl of http://www.voernatuurlijk.nl

Het is een manier van voeren, die mij erg aanstaat en net als met de paarden de een zweert bij brok, de ander vind het rotzooi. Maar het is een paardenforum, dus wie intresse hebt en het fijne wil weten over het spijsvertering van hond en/of kat moet eens een kijkje nemen op een van deze fora.
Hier staat van alles op en kan je ook lezen waarom een hond geen granen nodig heeft, wel een carnivoor is enz.enz.

Ik zal me er eens in verdiepen.... Knipoog

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 07:23

Doe maar is erg interessant, geeft je een andere kijk!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:27

Nee Nadya, als iemand 'NH' noemt heb ik geen idéé wat die zich daarbij voorstelt of juist niet.
Zelfs 'hulp'middelen als martingaals en allerlei vastzettuig wordt er onder de misnoemer bitloos moeiteloos onder geschoven terwijl bitloos, ijzerloos, boomloos er geen dról mee te maken heeft.
Nee, ik heb écht geen idee wat iemand met 'NH' zou bedoelen.

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:21

Grappig dat deze hele sectie van Bokt dan ook (continu) deze fout maakt:

*sticky* zinvolle links o.g.v. NH
Met daarin het hele riedeltje, en jij staat er ook tussen Haha!

Dan zou dat veranderd moeten worden dus... Maar in wat?
Horse-man-ship?
Natuurlijk paardenhouden?
Naturals?
Alternatieve benadering?

shirefan schreef:
Doe maar is erg interessant, geeft je een andere kijk!!!

Ik kan 2 van de 3 links niet openen met mijn firefox én safari Ik heb geen IE, misschien een keer op mijn werk proberen dus.

Nadya schreef:
. Ik kan niet anders meer. Heb van de week twee verzoeken gehad of ik mensen kan helpen ze te begeleiden met het africhten van hun jonge paarden. Ik was helemaal perplex, maar natuurlijk erg trots. Want dat is wat ik wilde, anderen laten zien dat het ook echt anders kan. Mijn vriend vindt dat ik er meer mee moet gaan doen (moet ik eerst de tijd gaan vinden Knipoog

Nou kijk!
Ik denk dat het straks wel goed te combineren is als je dochtertje naar de kleuterschool gaat, denk je niet?

Nadya schreef:
En ik doe voor mijn gevoel niet eens wat bijzonders, het is al zo normaal voor me geworden.

Ik doe ook niks bijzonders (echt niet Haha! ) maar voor mij is de omgang op een bepaalde manier al zo normaal geworden dat ik het soms 'raar' vind als anderen het anders doen.
Maagoed ik ben ook heel makkelijk blijkbaar, soms iets te, denk ik dan.
Gisteren haalde ik de 2 paarden binnen en het eten stond niet meteen klaar. Charro moet je dan echt bij de hooibaal vastbinden, anders vreet hij alle bakjes van andere mensen leeg Bloos maar Django stond gewoon braaf op zijn plekje los te wachten, terwijl er ook 3 merries in de stallen stonden.
Hij stond gewoon geduldig te wachten!!
Dan ben ik zo dat ik denk: hier moet ik gebruik van maken, in plaats van hem vastbinden 'uit voorzorg'

Nadya schreef:
'nou, hij is blij als 'ie weer in zijn stal staat over 4 weken, hoor'.

Ja, waar komt dat vandaan? Ik merk nu aan mijn paard dat hij vanaf dat ik hem in 1999 zomer én winter buiten liet, dat hij veel makkelijker is geworden. Helemaal nu hij 24/7 paardencommunicatie staat te doen met Django, merk ik dat hij het makkelijker vind als ik langskom.
Het is niet meer: HA!! Daar hebben we het baasje! Eindelijk aanspraak, wacht, ik hap even! En ik ben ongeduldig ook nog!
Hij is gewoon veel liever Ja en op de 1 of andere manier ook gerichter op wat ik zeg en doe, het lijkt hem makkelijker af te gaan dan toen hij nog alleen op stal stond, in de winter helaas soms wel een paar dagen achter elkaar als het land te slecht was.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:48

Leuke discussie is dit geworden!

Wel heb ik nog een paar puntjes. Naturals doen bepaalde dingen niet omdat ze per se natuurlijk zouden zijn, maar omdat ze aansluiten bij de natuurlijke behoefte van hun paard. De natuurlijke behoefte van het paard is uitgangspunt, niet de natuur zelf.

De onderbouwing van het stal verhaal is niet per se dat het paard het alleen leuker zou vinden om in de wei te staan, maar dat op stal staan ook bepaalde gezondheidsnadelen heeft voor het dier.

Maar goed. Ik loop hier op bokt ondertussen al een aardige tijd mee, waarvan ook alweer een tijd met een bepaald label onder mijn naam: submod NA.
Noem ik mijzelf in de dagelijkse omgang met mijn paard een natural? Nee, ik gebruik het woord nooit.

Ik heb maar 1 paard. Bij het zoeken van een goede stallingsplek voor hem was het uitgangspunt dat hij 24/7 buiten kan staan met soortgenoten, in een groep. Na wat omzweringen zijn we uiteindelijk bij zijn huidige stalling uit gekomen. Voor mij wel het nadeel dat het een eindje rijden is (23 km, dus ik moet wel met de auto), maar voor mijn paard de beste plek die ik heb kunnen vinden in deze omgeving.

Mijn paard krijgt wel dagelijks een kleine hoeveelheid krachtvoer (1 kilo) en verder ruwvoer. Gras in de zomer, hooi en stro in de winter. Hij is nu 4 jaar oud en heeft nog geen ruiter op zijn rug gehad, maar aan het einde van de zomer gaat dit wel gebeuren.

Hoefijzers doen we niet aan. Het inrijden gebeurt door mijzelf met een boomloos zadel en een normaal hoofdstel met bit. Als meneer uit ontwikkeld is, komt er trouwens waarschijnlijk een ander zadel, met boom. Uitgangspunt moet volgens mij niet zijn wat voor zadel het is, maar dat het een passend zadel is, voor paard en ruiter. In de omgang heb ik veel gehad aan loswerken a la voest, op het moment is het iets meer werk aan de hand.

In mijn eigen leven milieubewust? Ik heb tegenwoordig een spaarrekening bij een bank die mileubewust belegt, dat schijnt meer effect te hebben dan auto's en je huis vol hangen met spaarlampen.
Ik rijd redelijk wat kilometers heen en weer naar mijn paard, in een VW polo die 1 op 15 rijdt. Redelijke score dus. Naar mijn werk ga ik als het even kan, op de fiets (10 km heen, 10 km terug).
We eten wel degelijk vlees, maar veelal vlees van de koe die mijn schoonouders opfokken en laten slachten eens per jaar.

We hebben nu net een nieuw huis gekocht, uit 1930. Bij de verbouwing van dat huis is energiezuinigheid toch wel een belangrijke factor. Dat houdt in dat: alle glas vervangen moet worden door dubbel glas, muren geisoleerd moeten worden (geen spouwmuren), de kap geisoleerd moet worden, vloeren geisoleerd worden. We zitten nog te twijfelen over bijvoorbeeld zonnepanelen en een zonneboiler. Als we verhuisd zijn kan er trouwens ook 1 auto weg waarschijnlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:50

Nicolletje schreef:
Nadya schreef:
'nou, hij is blij als 'ie weer in zijn stal staat over 4 weken, hoor'.

Ja, waar komt dat vandaan? Ik merk nu aan mijn paard dat hij vanaf dat ik hem in 1999 zomer én winter buiten liet, dat hij veel makkelijker is geworden. Helemaal nu hij 24/7 paardencommunicatie staat te doen met Django, merk ik dat hij het makkelijker vind als ik langskom.
Het is niet meer: HA!! Daar hebben we het baasje! Eindelijk aanspraak, wacht, ik hap even! En ik ben ongeduldig ook nog!
Hij is gewoon veel liever Ja en op de 1 of andere manier ook gerichter op wat ik zeg en doe, het lijkt hem makkelijker af te gaan dan toen hij nog alleen op stal stond, in de winter helaas soms wel een paar dagen achter elkaar als het land te slecht was.

Ik denk heel eerlijk gezegd dat ze het vooral over zichzelf had eigenlijk Clown . Dan hoeft ze namelijk niet meer door weer en wind zo'n eind te lopen door het land om haar paard te zien. En daar kan ze droog en warm rijden (binnenbak met Sky Radiomuziekje). Muziek!

Met dit weer (zeker straks in de herfst) wordt me vaak gevraagd of ik het niet fijner vind om mijn paard op stal te zetten, want ik moet altijd zo'n eind wandelen. Lijkt me wel duidelijk hoe deze mensen denken, terwijl ik juist aan mijn paard denk en die wandeling er graag voor over heb om hem zo gelukkig te zien. Bovendien vind ik het sowieso heerlijk om dagelijks zo'n mooie wandeling door de natuur te maken. Er is altijd weer iets moois te zien, mits je er maar oog voor hebt. Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:06

Het klinkt waarschijnlijk voor veel van jullie ongelofelijk maar mijn merrie gaat toch echt heelllll graag naar binnen s'nachts.
En niet omdat ze dan eten krijgt want haar voer krijgt ze buiten omdat ik haar zolang mogelijk buiten wil laten. Wordt het later dan negen uur 's avonds dan wordt ze echt heel boos, begint te hinniken en langs het draad te stampen en te rennen.
In de winter is het nog veel erger, als het niet zulk aardig weer is moet ik moeite doen om haar een uur buiten te laten staan. Dus doe ik haar van armoede maar 2 of 3 x per dag een uurtje buiten. Het is een paard dat tot haar vierde jaar alleen maar in een koppel in het land heeft gestaan.
En natuurlijk, als ik er geen aandacht aan schenk dan zal ze vanzelf ophouden met zeuren en zich er bij neer leggen dat ze buiten blijft, maar het gaat mij om het feit dat ze zelf echt graag naar binnen gaat, ondanks dat iedereen beweerd dat ieder paard liever 24/7 buitenloopt. Die van mij dus niet. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:17

Shan, ik vind dat je ten alle tijde naar je paard moet blijven kijken, hoor. Ik heb toevallig een paard wat heel graag buiten is en op stal doodongelukkig wordt. Bij ons staan vrijwel alle paarden (op mijn Sam en zijn kleine kudde na) 's winters binnen (ook overdag). Deze paarden staan nu tot medio november buiten in principe. Ik zie er niet een voor het hek staan dringen, hoor, ook niet in deze natte zomer. Haha!
Ook de tijdelijke zomerweidegangers genieten van het buiten zijn. Dus ik denk dat zulke paarden zoals jouw merrie meer een uitzondering zijn. Ik ga er vanuit dat jij je paard heel goed kent, dus ik geloof je op je woord. Knipoog

Maar of het gezond is dat je paard zo graag binnen staat, valt te discussieren. Het is wat Wendy zegt, een paard hoort gewoon veel te bewegen en veel sociaal contact te hebben. Verder is het wel zo dat paarden enorme gewoontedieren zijn. Hoe is jouw merrie zo geworden, als ze tot haar 4de buiten heeft gestaan? Dat vind ik dan wel weer erg interessant...... Weet je dat toevallig?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:32

Kwa gezondheid merk ik dat het beter is om af te wisselen met stal en wei, helaas geldt dat voor beide paarden. De ene is te dik en eet zich in de lente vol en de ander is wat aan de dunne kant en verslechtert als hij in de nattigheid buiten met best weinig gras staan (terwijl dat dus voor de ene weer best goed is Clown )

Als ik een schuilstal-achtig gebeuren had kunnen bouwen, had ik wel voor deze oplossing gekozen.
Met betonvloer om de hoeven beter te maken Lachen
Maarja, de mijne staan wel binnen, maar wel sámen. Ik ben echt voorstander hiervan geworden Ja
De nadeeltjes wegen (voor mezelf) niet op tegen een gelukkiger paard.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:34

Wendy schreef:
We hebben nu net een nieuw huis gekocht, uit 1930. Bij de verbouwing van dat huis is energiezuinigheid toch wel een belangrijke factor. Dat houdt in dat: alle glas vervangen moet worden door dubbel glas, muren geisoleerd moeten worden (geen spouwmuren), de kap geisoleerd moet worden, vloeren geisoleerd worden. We zitten nog te twijfelen over bijvoorbeeld zonnepanelen en een zonneboiler. Als we verhuisd zijn kan er trouwens ook 1 auto weg waarschijnlijk.

Dit is natuurlijk ook het beste voor je eigen energierekening. Je stookt je suf aan de buitenlucht met zo'n oud huis Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:38

Nicole, ga nou rijden!! Anders ben je weer veel te laat! Haha!
Het is goed dat je zo naar je paarden kijkt en een fijne manier hebt gevonden om ze veel sociaal contact te laten hebben en ook lekker buiten te laten.

Ik voer die van mij bij in periodes van weinig en/of slecht gras. Ik let heel erg goed op zijn conditie, verkoudheid, zijn vacht, zijn hoeven, nou ja, het bekende gedoe. Merk ik iets, dan doe ik er direct iets aan. Te dik is 'ie nog nooit geweest, te mager ook niet. Hij is ook nog in de groei natuurlijk.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:07

Ik hobbel nog fel achter als ik dit hier zo lees (heb nog niet volledig bijgelezen wegens tijdsgebrek, maar doe ik zeker nog).

Heb pas 3 weken m'n pony en veel gelezen op internet. Was volledig in de ban van 'natural'. 24/7 weidegang, geen krachtvoer.. Maar hier blijft het nog bij tot mijn grote spijt.

Ben echter nog heel onervaren en ik heb zooo weining kennis dat ik contant aan de twijfel gebracht wordt. M'n paardje wordt wat mager ondanks die fulltime weidegang en dan zeggen ze: je moet krachtvoer bijgeven. En dan denk ik meteen: oei ik doe m'n beestje tekort met al dat 'natural-gedoe'.. Dus ik dacht misschien van die Pavo-koeken. Maar ik voel me er zo slecht bij, wie geeft z'n paard nu 'koeken'??

Bitloos en boomloos rijden, zit er ook nog niet meteen in. Spreekt me wel heel erg aan, maar ikzelf heb er geen ervaring mee, m'n beestje ook niet. Dus dat laat ik nog even zo.

Ik heb een absoluut goed gevoel als ik 'lees' over NH maar de praktijk moet nog veel uitwijzen voor mij. Dus ik doe maar wat m'n omgeving me opdraagt want ik ken niemand die mij kan begeleiden in deze wijze van met paarden omgaan.. Ik hoop dat tijd raad zal brengen en dat ik er op een dag volledig klaar voor ben. Ja ik ben een absolute softy!! Ik ben zooo snel van mijn stuk gebracht..

Ik blijf jullie alvast ook een beetje volgen en meelezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 15:46

Hoi Lieke, als je paardje wat invalt van de weidegang, zou ik hem vooral meer ruwvoer geven. Staat er voldoende gras op zijn land? Ik voer mijn paard in bijvoorbeeld de winter of de maanden dat het gras slechter is (najaar) ook wel wat krachtvoer bij, hoor. Maar geen kilo's, heeft 'ie niet nodig. Ik geef nu ook wel eens Pavo Summerfit, omdat 'ie nog in de groei is en ik het belangrijk vindt dat zijn weerstand optimaal is. Kijk gewoon naar je paard en volg je gevoel. Als dat weidegang is met bijvoer, prima toch?

Wat NH betreft ben ik zelf begonnen met de boeken en dvd's van Emiel Voest (freestyling). En ik heb uiteindelijk lessen/workshops gehad van diverse mensen, omdat ik wilde dat iemand keek naar wat ik deed. Daar heb ik heel veel van geleerd. Ideetje voor jou? Parelli (dvd's/boeken) kan ook, maar die zijn superduur.

Jammer dat je zo ver weg woont, want ik zou je graag hebben geholpen. Vind ik leuk, mensen op weg helpen hiermee. Lachen
Ik leer ook nog elke dag, hoor, en ik vind dat fantastisch! Veel plezier met je paard.