Tja, toen is de felheid in mij geboren.
Jij zorgt er in elk geval voor dat je paarden veel buiten lopen en veel ruimte hebben (loopstallen) en je leert veel door je te verdiepen in de (natuurlijke) mogelijkheden. Grappig trouwens dat het overgaan op bitloos zo goed is bevallen.
Altijd mooi om te horen. En ik denk ook dat paarden niet achterlijk zijn en je hebt er slimme tussen zitten. Maar ze spiegelen zich aan jou en je kunt als mens veel van ze leren als je bereid bent goed naar jezelf en naar hen te kijken.
Ik herken ook helemaal wat je schrijft over die eigenwijze mensen met hun papiertje Deurne of 100 jaar ervaring (vanuit de wieg) met paarden. Er wordt tegenwoordig zoveel onderzoek gedaan naar diverse zaken bij paarden en sommige dingen zijn gewoon zwaar achterhaald. Maar ja, als je daar dan niet open voor staat of je houdt die informatie niet bij, dan houdt het op. Jammer is dat.
Wat erg dat een zogenaamde professionele ruiter vindt dat jij jouw hengst tussen 4 muren op moet sluiten. Brrrrr, wat een enge ideeen heeft die man. Je doet het juist heel goed zo met jou hengst!!!
Jouw eetpaard is een echt aardepaard (ken je de 5 paardentypes? Boek van Eric Laarakker), zo te lezen.
Die van mij is aarde/vuur, vreemde combinatie maar het kan....
Verder denk ik dat je je wel erg bewust bent van hoe je leeft en dat je er soms de (financiele) middelen niet hebt om biologisch en 'verantwoord' te leven, dat kan. Daar kan ik me heel wat bij voorstellen. En idd, aan een huurhuis doe je minder dan aan een koophuis (heb beide ervaringen).
En ik moest wel lachen om jouw zus over 'goedkoop' vlees. Weet je trouwens dat vegetarisch eten ook niet echt goedkoop is? Ik zorg tegenwoordig wel goed voor vleesvervanging vanwege onze dochter, maar vroeger deed ik dat niet. Nou, onze boodschappen zijn tegenwoordig een stuk prijziger, maar we bezuinigen liever niet op ons eten.
Hihi, ik heb pas sinds mijn 34e een rijbewijs en rij in een zuinige Twingo rond. We hebben 'onze' benzinevretende, ruime Laguna verkocht. In de toekomst kopen we wel weer een grotere auto (wil ook een trailer kunnen trekken en als we met gezin op vakantie gaan met de auto hebben we echt meer ruimte nodig). Maar we zullen altijd veel blijven fietsen. De auto staat hier bijna 2 a 3 dagen per week stil voor de deur (en wij wonen in een dorp).
Sinds we Al Gore's docu hebben gezien, hebben we ook een aantal spaarlampen (niet allemaal, op wat sfeerlampen na) trouwens. Weet je, als je gewoon je best doet, is het toch goed?
Wel erg leuk om te lezen en ik moest hier en daar ook lachen.....
maar dit betreft gewoon mijn eigen gevoel.

maar toch kijkt hij telkens weer vriendelijk en open naar me van: Wat leuk! Daar hebben we het baasje! Kan ik iets voor je doen?
Zijn ze niet altijd even blij mee 

en op de 1 of andere manier ook gerichter op wat ik zeg en doe, het lijkt hem makkelijker af te gaan dan toen hij nog alleen op stal stond, in de winter helaas soms wel een paar dagen achter elkaar als het land te slecht was.