argumenten bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: argumenten bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:15

Die kruislingse werking vind ik ook niks. Daarom vind ik het glucksrad van mijn stalgenoot zo'n mooi ding.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:18

Het ligt er ook wel aan welk hoofdstel kruislings werkt,want de Cook is wel fijn,terwijl de libra prut is.
(in mijn beleving)
Zolang het stevig is en niet schuift vind ik het goed.
Maar het allerliefst rij ik toch met touwhalster,of het nou een hardere optoming is of niet,het werkt voor ons als combi het best.
En zo zal het voor ieder weer anders zijn..

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 15:29

Ik heb een kruislings hoofdstel van Dhr Cook,
hij werkt prima en schuift ook niet bij mijn paard.
Ik rijd liever met touwhalster maardit is ook handig.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:35

Tinkerloos schreef:
Ik zeg niet dat een paard niet kan slikken,maar wel verminderd.
Ga jij maar eens met een stok in je mond rennen en werken,en probeer dan maar eens te slikken.
Het gaat wel,tuurlijk,maar op wat voor manier...

Wij mensen zijn geen paarden! Wij hebben een totaal andere anatomie van de mond. Wij hebben geen lagen tussen onze kiezen en snijtanden. Dus de vergelijking dat wij met een stok in de mond gaan rennen kun je niet maken.

Bitloos rijden kan voor een paard net zo fijn of net zo onplezierig zijn als met bit...ben met Cassidy eens dat het afhangt van de ruiter, maar ook van het systeem dat je gebruikt (net als dat niet alle bitten even prettig inwerken, is dat met bitloze optomingen net zo).

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 15:52

nog argumenten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:03

speedy_cindy schreef:
nog argumenten?

Geef ons eens een opsomming van wat je tot nu toe verzameld hebt?! Knipoog

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:06

oke *gaat nu flink veel typen* Tong uitsteken

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:09

Er zijn goede argumenten om met en zonder bit te rijden. De inwerking van een al dan niet bitloze optoming hangt totaal af van de hand van de ruiter.
Verder moet je gewoon een methode zoeken die bij jou, en je paard past.

Ik rijd met en zonder bit. Dressuur vaak met, springen altijd zonder. Vroeger wel altijd met bit gereden, maar met springen word mijn paard te heet voor het bit. Dan zit ik vooral te trekken, en dat is absoluut niet fijn voor haar. Een scherper bit is geen optie, daar heb ik een te grove hand voor.
Ik rijd met een side-pull, dus zonder druk achter de oren. Hier reageert de merrie erg fijn op, en gaan we beide een stuk relaxter door het parcours heen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:33

Een bit is het meest desastreuse dat je een paardengebit aan kunt doen.

Als een paard op hol gaat dan gaat hij heus niet beter luisteren met een bit in zijn mond, en het paard denkt ook niet o ik heb een bit in mijn mond. Nu ga ik niet op hol.

Het bit licht direct op de zenuwbanen, terwijl een bitloos hoofdstel inwerkt op het neusbot, en onder het neusbot zitten pas de zenuwen. Kortom de neus is veel minder gevoelig als de mond.

Het bit is er altijd, ook als je geen druk op de teugels hebt.

Een paard ademt door de neus, maar dat word heel lastig als je tussendoor steeds speeksel weg moet slikken. Door het bit komt er extra speeksel en een paard moet dit wel kunnen wegslikken, maar hij moet ook ademen en werken tegelijkertijd.

Paardentandartsen zeggen ook dat een bit schadelijk is voor het gebit van een paard.

Als je je paard met bit rijd dan kun je niet zien wat je aanricht. Je hebt niet door als er iets mis is in de mond van je paard. Zo kan hij bijvoorbeeld een hele poos met een botsplinter rondlopen zonder dat jij het door hebt, je paard heeft dan hartstikke pijn.

Als een paard aan het wisselen is dan doet het hartstikke pijn als je hem dan met bit rijd.

Bitloze optomingen zijn van leer of touw gemaakt zodat het naar het hoofd van het paard vormt. Een bit is van ijzer en kan zich niet naar de mond vormen.

Je spaart de mond van je pony.

Alle tanden hebben wortels en verbonden met zenuwen, deze zenuwen moeten ergens vandaan komen of langs lopen om verbonden te worden met de hersenen. Deze stoppen echt niet halverwege waar dan zichtbaar even geen tanden zitten. Ook hier kunnen trouwens tanden zitten. Deze zijn niet doorgekomen, zoals wel bekend de wolfskiesjes, hengstentanden enz.. Deze tanden zitten er wel maar komen niet boven het tandvlees uit. Zij kunnen wel degelijk gevoelig zijn. Soms zitten er inderdaad geen tanden ook niet onder het tandvlees maar neemt niet weg dat dit gevoelloos zou zijn. Dit kan je alleen zien door een röntgenfoto te nemen, voelen helpt niet. Dit is een stukje evolutie van het paard, de een heeft het wel de ander niet, net zoiets als de verstandkiezen bij de mens. De een heeft ze wel de ander niet. Soms komen ze door en soms niet.

Je kan flinke schade aanrichten, dit kan langzamerhand gaan maar het kan ook snel gaan. Als het inwendig is dan ziet men dit over het hoofd, zo loopt het paard met pijn in zijn mond door. Het paard zal dan ook geen fijne ervaringen overhouden aan het bit.

Graag verbeteren wat niet klopt, sommige dingen heb ik letterlijk van jullie hoor. Dan kan ik het gewoon niet in eigen woorden zetten..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:35

Als je maar hard genoeg rukt aan een bitloos hoofdstel met hefboomwerking kun je gewoon het neusbot breken hoor.
Bovendien kan een paard eigenlijk niet onder neusdruk uitkomen, terwijl een dier wel het bit 'vast kan pakken'.

Voor beide methodes zijn voors en tegens.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:39

Dat kan dus alleen als het neusstuk van het bitloze hoofdstel te laag zit! En als een paard het bit tussen de tanden neemt, kun je dat er ook weer uittrekken....

Daarnaast is dit argument al meerder keren in dit topic geplaatst en ontkracht, dus graag eerst lezen...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:41

Citaat:
Bovendien kan een paard eigenlijk niet onder neusdruk uitkomen, terwijl een dier wel het bit 'vast kan pakken'.

Het vast pakken van het bit doen paarden over het algemeen niet snel, daarvoor moet er eerst een hoop geplukt en geklooit zijn om ze zo ver te krijgen. Paarden laten over het algemeen veel te veel met zich sollen, het bit vast pakken is een schreeuw van een paard. Het feit dat een paard moet schreeuwen om iets duidelijk te maken zegt genoeg over de onkunde van de gene die er opzit. Iedereen met een beetje logisch verstand van paarden moet het voorstadium er van herkennen en snel zijn manier van rijden aanpassen, de gene die dat niet doet is sowieso gedoemt om te mislukken. Dan maakt het niet meer uit of je met bit of bitloos rijd.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:44

Sim0ne schreef:
Dat kan dus alleen als het neusstuk van het bitloze hoofdstel te laag zit! En als een paard het bit tussen de tanden neemt, kun je dat er ook weer uittrekken....

Daarnaast is dit argument al meerder keren in dit topic geplaatst en ontkracht, dus graag eerst lezen...

En wie zegt dat iedereen zijn of haar paard goed optoomt? Weleens naar het merendeel van de foto's hier op bokt gekeken waar een mexicaanse neusriem wordt getoond? Die zit 9 van de 10 keer te laag, dat kan ook makkelijk met een bitloze optoming hoor.

Ik zeg niet dat het veel gebeurt, maar het KAN wel.

Visconti schreef:
. Dan maakt het niet meer uit of je met bit of bitloos rijd.

Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:03

vraagje ....hoe zit het met een leer bitje is dat vriendelijk of niet?

en een neck-rope wel of niet vriendelijk ?

met of zonder zadel ?

ik vind alles te ver gezocht bij sommige ...ik zou zeggen kijk naar je paard ...dan merk je vanzelf of je het goed doet Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:05

zonder zadel lijkt mij wel per definitie onvriendelijk, omdat je dan met je twee zitbeenknobbels (puntbillen) in de spieren van de rug van je paard zit te drukken. Lijkt me niet lekker voelen voor je paard en ook niet goed voor de rug. Ik rij wel heel soms zonder zadel, maar structureel lijkt het me niet goed...

Tis wel ultiem boomloos natuurlijk, gewoon geen drukverdeling maar alles op twee punten

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:13

sorry we wijken van de vraag af maar zonder zadel is niet goed en die bare-back pads dan ..? wat ze verkopen zijn die wel verantwoord rijden?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:23

Citaat:
hoe zit het met een leer bitje is dat vriendelijk of niet?

leer bitje is een stuk vriendelijker dan een ijzeren bit, geen notenkraker effect en bitje past zich aan, aan de mond waardoor het vaak veel beter past.

Citaat:

Vriendelijker kan niet...

Citaat:
met of zonder zadel ?

rij wel eens zonder zadel, maar dan stap ik alleen maar wat. Voor het "echte" werk gaat er wel een zadel op. Een zadel verdeelt de druk van de ruiter over meerdere werfels, dat gebeurd dus niet als je zonder zadel rijd. Daarnaast kan niet elke ruiter goed genoeg mee komen om zijn paard niet te hinderen tijdens het zadelloos rijden. De zitbeen knobbels hoeft je paard geen last van te hebben, maar dan moet je wat meer in een stoel zit gaan zitten. Als je op de manier gaat zitten dat je word geleerd bij engels dressuur zal hij er wel last van krijgen.

Citaat:
sorry we wijken van de vraag af maar zonder zadel is niet goed en die bare-back pads dan ..?

Ik ben ook niet kapport van Bare-back pads, ze hebben opzich weinig nut en ze geven geen schoft en ruggengraatvrijheid wat me niet prettig lijkt voor je paard. Voor af en toe zijn ze wel geschikt maar niet om elke dag mee te rijden vind ik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:00

bispax schreef:
sorry we wijken van de vraag af maar zonder zadel is niet goed en die bare-back pads dan ..? wat ze verkopen zijn die wel verantwoord rijden?

Daar kun je een apart topic voor aanmaken Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:53

Visconti schreef:
Citaat:
Vriendelijker kan niet...

Ook daarbij hangt het ervan af hoe je ermee omgaat. Ik heb ook iemand zodanig aan een neck-rope zien trekken dat het centimeters de huid en spieren in werd getrokken, dan hebben we het echt niet meer over "vriendelijk"

En speedy_cindy, die lijst van "argumenten" die je hierboven neergezet hebt bestaat uit van alles, maar argumenten zitten er weinig tussen. Veel meningen en niet onderbouwde uitspraken.
Ik vind het ook heel interessant om dit topic door te lezen, het stikt van de vooroordelen, betonplaten voor koppen en lange tenen.
Wat ik heel sterk mis is nuancering tussen correct gebruik van bit of bitloos en incorrect gebruik van bit of bitloos. Wanneer een bit correct wordt gebruikt (komt inderdaad te weinig voor) is het een heel prettig communicatiemiddel voor ruiter en paard. Probleem is dat veel mensen er niet correct mee om kunnen gaan, daardoor paarden er ook niet meer correct mee omgaan en je dus op een glijdend vlak komt. Maar daarmee is bitloos feitelijk niet beter dan met bit, want ook daar wordt vlijtig incorrect mee omgegaan met vergelijkbare effecten. Extra punt bij bitloos is dat het vaak wordt toegepast door recreatieve ruiters die niet allemaal evenveel ambitie hebben om hun rijden technisch te verbeteren en dus op een bepaald niveau (regelmatig erg laag) blijven rondsukkelen.
Ik heb bij mijn merrie een paar bitloze optomingen uitgeprobeerd, maar ik kom voor het dressuren toch echt weer terug op het vrij dunne dubbelgebroken trensje. Buiten rij ik wel bitloos, over het algemeen op touwhalster, sinds kort heb ik een hackamore erbij die we nog wat uitgebreider moeten uitproberen. Ook die hackamore is niet geschikt voor het dressuren met haar, maar kan haar buiten bepaalde dingen net wat beter duidelijk maken dan het touwhalster. Maar of het een blijvertje is, weet ik nog niet.
Heel bijzonder vind ik dat mensen een bit zien als dwangmiddel, maar een dr. cook of zo niet. Met een ding om het hoofd kun je ook uitstekend dwingen, hoor, het is maar net hoe je er mee omgaat.
Jonge paarden bitloos inrijden is helemaal niet zo vreemd, wordt in allerlei landen gewoon gedaan, want dan heb je geen last van het wisselen. Alleen krijg je van sommige van die bitloze optomingen redelijk de rillingen als je snapt hoe ze werken. Reuze "vriendelijk" allemaal. Punt is gewoon dat paarden inrijden efficient moet gebeuren als je dat voor je vak doet, dat werkt heel anders dan wanneer je, zoals Nadya, ruimschoots de tijd ervoor kunt uittrekken om rustig aan het paard met allerlei hulpen vertrouwd te maken. Dat vind ik persoonlijk ook een veel prettiger methode dan dat een paard in 3 weken zadelmak en ingereden moet zijn. Vaak wordt het paard dan overdonderd en krijg je later daar het verzet tegen en zie het dan maar zelf te corrigeren.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:07

Ik heb een hele tijd alleen maar zonder bit gereden maar nu rij ik ook weer mét bit maar ook nog wel bitloos. Santos droeg haar hoofd veel te hoog zonder bit. Met bit is het een stuk makkelijker om het paard in een betere houding te krijgen (en nee ik ga niet zagen oid). Als ze met bit netjes loopt ga ik het ook weer bitloos proberen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:11

Ashquar schreef:
Ik heb een hele tijd alleen maar zonder bit gereden maar nu rij ik ook weer mét bit maar ook nog wel bitloos. Santos droeg haar hoofd veel te hoog zonder bit. Met bit is het een stuk makkelijker om het paard in een betere houding te krijgen (en nee ik ga niet zagen oid). Als ze met bit netjes loopt ga ik het ook weer bitloos proberen.

De hoofdhouding zou van achteren moeten komen, niet van voor....
Als ze zonder bit met het hoofd in de wolken loopt, zou ik het niet in de optoming zoeken, maar zien als een rijtechnisch probleem.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:15

Het ligt ook niet aan het touwhalster en het is ook rijtechnisch. Maar les van iemand die goed is met bitloos is er bijna niet en meestal ook nog eens super duur. Daarom doe ik het nu eerst mét bit en als dat goed gaat ga ik het weer zonder bit proberen, omdat ze dan die houding gewend is.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:21

Waarom krijg ik bij dit soort topics altijd het gevoel dat de mensen die met bit worden aangevallen door de mensen zonder bit. En dat het één het ander uitsluit.. Het is óf bitloos of met bit en niets ertussen in. ( dat is er wel maar de mensen die `half bitloos` zijn worden als bit mensen bestempeld)

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:22

Als ik mijn verzorg ijslander rij met bit dan is hele erg trekkerig en hangerig en is hij behoorlijk sterk in zijn mond. sinds paar weken rij ik af en toe met een bitloos hoofdstel en ik stond er versteld van dat hij zo ged luisterde en hij hangt niet meer met zijn hoofd nu wissel ik het rijden soms af de ene keer met bit rijden de andere keer zonder bit maar ik moet zeggen ik vid het bitloos rijden er ook veel vriendelijker uit zien en de meeste paarden reageren daar ook super op

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:00

Citaat:
Waarom krijg ik bij dit soort topics altijd het gevoel dat de mensen die met bit worden aangevallen door de mensen zonder bit

dat zou ik nooit doen ...maar zou wel adviseren om eens te doen ...kijken hoe het paardje dan loopt , vooral die problemen hebben met hun paardje Knipoog

Daarom vind ik het heel belangrijk dat men luisterd naar je paardje ...meestal geven ze zelf al signalen af als er wat is ....zoals m`n paardje , hij was hyper als men ging rijden , hoe meer je aan het bit kwam , hoe meer hij hyper werd (ik had ze al los hangen , reed western) en nu rij ik met een neck-rope .....en hij is zo mak en rustig ...zal niet meer anders willen Haha!